🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Таванът на цените на руския петрол доведе до задръствания около Турция

Местните власти изискват нова документация, която доказва, че танкерите са напълно застраховани и следват новите изисквания

Танкерите, които използват услугите на западни застрахователи, чакат, докато тези, които използват руски компании, биват пускани по-лесно
Танкерите, които използват услугите на западни застрахователи, чакат, докато тези, които използват руски компании, биват пускани по-лесно
Танкерите, които използват услугите на западни застрахователи, чакат, докато тези, които използват руски компании, биват пускани по-лесно    ©  Reuters
Танкерите, които използват услугите на западни застрахователи, чакат, докато тези, които използват руски компании, биват пускани по-лесно    ©  Reuters

Таванът на цените на руския петрол, който влезе в сила в понеделник, вече дава своето отражение върху пазара. Financial Times пише, че се е създало задръстване от танкери във водите на Турция, като местните власти вече изискват нова и допълнителна документация. Тя е нужна, за да се гарантира, че корабите са напълно застраховани и следват определените от САЩ, Г-7 и Европейския съюз (ЕС) мерки.

Данни на корабни брокери, търговци на петрол и услуги за сателитно проследяване показват, че поне 19 различни танкера се намират в турски води и чакат своя ред за преминаване на Босфора или Дарданелите. Двата пролива са единствената възможност за петрола, който идва от Русия и Казахстан, да достигне до крайните си купувачи. Първият от корабите чака реда си от 29 ноември насам, като подобно забавяне е силно необичайно.

Интересен детайл от ситуацията е, че корабите, които използват услугите на руски застрахователи, много бързо получават одобрение от местните власти, твърди един от източниците на изданието. Според него тези кораби бързо преминават Босфора, докато тези, които все още чакат одобрение, използват услугите на западни застрахователи.

Голяма част от петрола на корабите край Турция е с произход от Казахстан според shipbrokers и TankerTrackers.com, които наблюдават световните петролни доставки. Казахстанският петрол пристига в руските пристанища по тръбопровод и не е обект на западни санкции. Въпреки това турските власти предпочитат да се застраховат, като проверяват щателно документацията на всеки от танкерите.

Анкара е поискала от всички танкери за суров петрол, които преминават през турските проливи, да предоставят писма от своите доставчици за защита и обезщетения. В тези писма, по-известните като P&I клубове, трябва да потвърдят, че застрахователното покритие ще остане в сила за покриване на инциденти като нефтени разливи и сблъсъци.

Но Международната група на P&I клубовете, която представлява 13 взаимни застрахователя, които осигуряват покритие на отговорността на около 90% от глобалното корабоплаване, заяви в понеделник, че турското искане е надхвърлило "много повече" общата информация, която обикновено се изисква. Предоставянето на подобни гаранции е невъзможно дори и при нарушаване на тавана на цените, каза групата в свое изявление.

Решението на турските власти не е одобрявано от западните й партньори, като служител на Министерството на финансите на САЩ заяви пред изданието, че САЩ са "наясно как новата политика на правителството на Турция може да усложни движението на кораби през турските проливи" и заедно с Обединеното кралство са "повдигнали тези опасения в неотдавнашни ангажименти с турски официални лица".

Подобна позиция зае и изпълнителният директор на Международната група на P&I клубовете, като той обяви, че е в "продължаващи конструктивни дискусии със съответните власти, за да се опитаме да разрешим ситуацията".