🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Западът обвини Турция за блокираните танкери

Броят им се увеличи до 22, като повечето от тях са с казахстански петрол,

Изискването на Анкара за допълнителни гаранции за застраховка не се харесва на западните държави.
Изискването на Анкара за допълнителни гаранции за застраховка не се харесва на западните държави.
Изискването на Анкара за допълнителни гаранции за застраховка не се харесва на западните държави.    ©  Reuters
Изискването на Анкара за допълнителни гаранции за застраховка не се харесва на западните държави.    ©  Reuters

Турция получава все повече критики заради големия брой танкери, които чакат да преминат през някои от проливите й. Местните власти изискват нова документация, която да гарантира, че петролът, който е превозван от танкерите, е бил закупен на цена, която не надхвърля 60 долара за барел.

В понеделник в сила влезе решение на Европейския съюз, САЩ и страните от Г-7, според което застрахователни компании и танкери не могат да обслужват руски петрол, в случай, че той се продава на цени над 60 долара за барел. Това е и причината властите в Анкара да са толкова взискателни към документите на корабите, които превозват суровината.

Мярката обаче е повод за критики, защото според официални лица, говорили пред Financial Times, по-голямата част от танкерите са натоварени с казахстански петрол. В момента поне 22 кораба чакат възможността да преминат през един от двата турски пролива.

"Изглежда, че всички с изключение на един от около 20-те натоварени танкера със суров петрол, чакащи да прекосят проливите, превозват казахстански петрол", каза един западен служител, запознат с правилата за тавана на цените, пред Financial Times. "Тези товари няма да бъдат обект на ценовата горна граница при никакъв сценарий и не трябва да има промяна в състоянието на тяхната застраховка от казахстанските пратки през предходните седмици или месеци", добавя той.

Казахстанският петрол се добива от компании като Chevron и ExxonMobil, като след това бива транспортиран до Русия чрез тръбопроводи. След като стигне руските брегове на Черно море, той се товари на танкери, които се насочват към Средиземно море. Той не е обект на санкции от Запада, като това прави спирането на танкерите, които го превозват, необяснимо за анализатори.

Турция заяви, че таванът на цените на Г-7 е увеличил рисковете от незастраховани кораби в нейните води. Това е причината Анкара да поиска всички танкери със суров петрол, които преминават турските проливи, да докажат, че имат валидна застраховка за покриване на инциденти като петролни разливи и сблъсъци.

Това изискване обаче създава проблем, защото това не е част от практиката на Международната група от P&I клубове, която осигурява застраховка за превенция и обезщетение на 90% от индустрията. Говорител на организацията заяви, че реално турските власти изискват гарантиране на покритие, дори ако се окаже, че корабът е нарушил санкциите, което няма как да се случи.

Според източниците на FT изискването за допълнителни гаранции е излишно, като въпросът дали петролът е казахстански или руски дори няма значение. "Политиката за ограничение на цените не изисква корабите да търсят уникални застрахователни гаранции за всяко отделно пътуване, както се изисква от правилото на Турция. Тези смущения са резултат от управлението на Турция, а не от политиката на тавана на цените", каза служителят, участващ във вземането на решението за таван на цените.

За да бъде разрешен проблемът, правителството в Анкара вече е в разговори с редица западни страни. Заместник-министърът на финансите на САЩ Уоли Адейемо обсъди въпроса със заместник-външния министър на Турция Седат Онал в сряда. "Двете официални лица подчертаха общия си интерес да поддържат глобалните енергийни пазари добре снабдени чрез създаване на прост режим на съответствие, който би позволил транзитното преминаване на петрол по море през турските проливи", се казва в изявление на Министерството на финансите на САЩ.

Министерството на финансите на Обединеното кралство във вторник заяви, че Великобритания, САЩ и ЕС работят в тясно сътрудничество с турските власти, за да постигнат решение. "Няма причина на корабите да бъде отказан достъп до протока на Босфора поради опасения за околната среда или здравето и безопасността", се казва в него.