🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво ще движи пазара на горива тази година

Пазарът в Индия и събуждащият се от COVID-19 Китай ще са водещи фактори, прогнозират от консултантската компания Kpler

LNG ще е ключът към диверсификацията и бъдещето на пазара за природен газ в Европа
LNG ще е ключът към диверсификацията и бъдещето на пазара за природен газ в Европа
LNG ще е ключът към диверсификацията и бъдещето на пазара за природен газ в Европа    ©  © Shutterstock
LNG ще е ключът към диверсификацията и бъдещето на пазара за природен газ в Европа    ©  © Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Раздвижване на пазарите за горива се очаква да има през втората половина на годината
  • Руският суров петрол е почти завършил пренасочването си към азиатския пазар
  • Заработването на Freeport и Calcasieu Pass ще са източник за растеж на LNG сектор

Напълно хаотичен, без никаква предвидимост, изпълнен с трудности, в крайна сметка интересен. Така определиха пазарите на петрол и природен газ, за изминалата 2022 г., представители на големи компании като British Petrolleum, RWE, трейдъри и други участници в събитие на Kpler в Лондон в началото на този месец, на което консултантската компания представи своята визия за 2023 г. и на което "Капитал" присъства.

Акцентите през тази година ще са два: макар все още да се събужда от самоналожената си изолация, присъствието на Китайския дракон на пазарите ще се почувства чак към втората половина на годината. Голямата изненада ще продължава да е Индия, която набира скорост и все повече успява да се позиционира на глобалните пазари в сферата на дериватите.

Макроикономическият поглед

Анализът, който Kpler прави е чрез разделянето на пазара на няколко главни блока - Китай, САЩ и ЕС като най-силни икономики в света, а до тях започва да се забелязва и появата на Индия. И докато за последната от изброените очакванията са за позитивен растеж на БВП от поне 6%, то тези за трите водещи икономики не са точно така.

Китай тепърва започва своето възстановяване от стриктните ковид мерки, които бяха затворили страната за външния свят. Според Александре Андлауер, старши глобален енергиен анализатор на Kpler, този процес няма да е праволинеен с очаквания за растеж от 3.5-4%, имайки в предвид и нуждата от наваксване на пред-пандемични нива. Голяма част от него също ще бъде през втората половина на 2023 г., подкрепен от частното потребление.

Признак за раздвижването на китайската икономика е и повишаването на подвижността вътре в страната по време на Лунната нова година с приблизително 100% в сравнение с 2022 г. Това все още е обаче с 50% по-ниско от нивата преди пандемията, което означава и че възстановяването на транспортния сектор е на път, но трябва да се вземат предвид и възможностите за още ковид вълни и допълнителни локдауни.

Друг показател за възстановяването на китайската икономика е този за желязната руда и до каква степен се търси тя на пазара в страната. С прогнози за бързо възстановяване и завишено търсене заводите в страната са поръчали големи количества, с 0.4 млн. тона повече от същия период за предходната година, която е и една от средностатистическите по-силни в това направление. Главни фактори в пласирането на тази продукция са пазара на имоти в Китай, за който въпреки проблемите в него, Андлауер е оптимистичен, и износа на дълготрайни стоки, който може да претърпи спад заради понижено търсене от САЩ и ЕС.

"Сегашното положение ни кара да не сме много оптимистични, когато става въпрос за Китай", коментира Андлауер.

На фона на тази не толкова оптимистична картина се откроява Индия, която достигна нов рекорд в потреблението на горива през януари тази година. Темповете на потребление в страната са на път да се увеличат с 2.4% до 4.9 млн. барела на ден, според екипа на Kpler, което ще е и в рамките на прогнозираното вътрешно производство от индийските рафинерии от 5.17 млн. барела. Външното търсене ще зависи до голяма степен от Китай.

От другата страна на монетата са икономиките на САЩ и ЕС, които според Андлауер ще се свият с около 0.3-0.5%. В САЩ това според него ще се дължи на лихвата на Фед, която те очакват да достигне около 5.5 - 5.75% и да остане в сила за период от 8 - 12 месеца. Друг фактор за американската икономика е и пазара на труда, който е в необичайно високи нива и ще трябва да влезне в период на свиване, за да намали инфлационния натиск.

Прогнозите за Европа са сходни. Най-голямата спирачка пред растежа се оказва намалената консумация от страна на индустриалния сектор, който трябваше да влезе в период на ограничения в потреблението си на природен газ и да търси негови алтернативи. Тези ограничения и високите лихвени проценти, според старшия анализатор, предизвикват една не толкова оптимистична картина за производството на Стария континент.

"Инфлацията е по-висока от очакваните нива от страна на ФЕД и ЕЦБ, заради което сме и малко по-консервативни в прогнозите си за тези региони. Виждаме и някои рискове в Европа, когато става въпрос за финансовите регулации", коментира Андлауер.

Преносът по тръбопроводи спада значително

Нещо, което може би не е изненада за никого, е че изминалата 2022 г. беше един значително турбулентен период за пазара на природен газ заради войната в Украйна. Това е довело и до значителен спад на доставките на газ по тръбопроводи - с 64 млрд. кубични метри спрямо 2021 г. Два ключови момента за доставките по тръбопроводи настъпиха, когато спряха да работят Yamal, през май, и Nord Stream 1, първо през късния август заради поддръжка, а после и постоянно заради експлозията.

Спадът продължава и през тази година, като само за януари и февруари количеството е с ¼ по-малко от същото за 2022 г, което според Лора Пейдж, анализатор за газ и LNG, означава, че ако се задържат темповете ще доведе до спад с още 36-39 млрд. кубични метри газ през 2023 г. спрямо 2022 г.

Към това трябва да се добави и намаляващото производство вътре в Европа с още приблизително 3 млрд. кубични метра. Една от лошите новини за производството на природен газ на Стария континент е планираното затваряне в Грьонинген, причина за което са тремори и др. явления, които са следствие от процеса по придобиването на природния ресурс. Въпреки увеличението на производството на находищата в Норвегия пък, се очаква да се намали доставката по газопровод за Европа заради предвидена тежка поддръжка през летните месеци. Алжир е възможност за нови количества, заради новороразвити кладенци, които се очаква да бъдат доставени през Италия чрез Transmed.

Заради тези фактори възможностите за растеж на сектора са ограничени, като тези липси ще трябва да бъдат наваксани чрез LNG доставки, които се очаква да достигнат над 19.5 млрд. кубични метра през 2023 г., повече режими на потребление и чрез по-добра организация за хранилищата.

"Базирано на сегашните изчисления хранилищата в Европа са на 62% запълнени, което означава към март месец те да са наполовина пълни. Добрата новина е, че очакваме Европа да изпълни и своите цели за зимата през 2023-24 г.", коментира Пейдж.

Най-големите рискове за запълването на хранилищата според нея си остават климатичните, които при едни по-тежки условия биха довели и до по-бързо изчерпване на запасите. Както и влизането от страна на Индия и Китай на пазара през втората половина на годината.

"Индия и Китай са купувачи на евтино, ако цените са ниски, те влизат тогава и започва чрез тях наддаването. Въпреки всичко няма да видим цени като през изминалата година от 100 долара за барел.", коментира Пейдж.

LNG в растеж

"Европа трябва да започне своето презапасяване от сега и не може да си позволи да се държи самодоволно, защото Китай още не е активен играч на пазара", коментира Елени Пападопулу, анализатор за газ и LNG за Kpler.

Оценката на Kpler е за растеж от 4.7% в сектора в глобален мащаб, въпреки липсата на планирани нови капацитети. Растежът се дължи на отварянето на американските Freeport и Calcasieu Pass, както и пускането на Coral South FLNG от Мозамбик и норвежки мощности с LNG.

Главните рискове за Европа в търсенето на LNG продукти, според Пападополу, са непланираните ремонти, които се дължат на свръхпродукцията през изминалата година, както и потенциално търсенето от Азия и в частност Китай. Позитивната новина тук е, че въпреки да се завърнат, азиатските купувачи, от които и Китай, ще бъдат на нива по-ниски от пред-пандемичните.

Един голям позитив за Европа е развиването на ядрените възможности на Япония и Южна Корея, които ще доведат и до занижено търсене от тяхна страна на LNG. Развитието на нови хранилища в Хавър (Франция), Пьомбино (Италия), Александруполис (Гърция) и няколко локации в Германия ще позволят ускоряването на диверсификацията от руски газ.

Суровият нефт

Главната новина в сектора е това, че волатилността на цените не се очаква да се завърне. Ръст в цените на Brent през следващите години ще има, но не повече от рамките на 83-87 долара.

"Нестабилността на цените е намалена благодарение на по-високата ликвидност и намаляващото макроикономическо въздействие", коментира Виктор Катона, главен аналист за суров нефт на Kpler.

Според него руският петрол е почти завършил своето пренасочване към Азия като главен пазар, където Индия превзема потока за доставки с Уралс, а Китай доминира в далекоизточните класове. Въпреки промените в Шандонг, капацитетът на китайската рафинерия се очаква да добави още 520 хил. барела на ден през 2023 г., тъй като ограниченията върху вносно-износната дейност са облекчени и китайските рафинерии започват да купуват петрол.

Забелязва се и раздвижване в Турция, която се завръща към предишните нива на внос, докато доставките към петролопровода "Дружба" се очаква да намалеят до 320-340 хил. барела на ден.

Руският петрол е и в интересна ситуация, където доставки се правят от нарастващият "флот в сянка". Съкращенията в работата на рафинериите в Русия, а не по-нисък износ ще доведат до 1% спад на производството на руски кондензат суров петрол през 2023 стигайки 10.55 млн. барела на ден, според изчисленията на Kpler.

"Основните новини тук са две - едната е Бразилия и Гвиана, като особено втората, са на растяща траектория в производството на продукт от средно качество. По-голямата новина, според мен, е тази за масивният спад на проучвателни сондажи, които на световно ниво са спаднали с около 50%. Русия пък в момента прави единствено развойно сондиране. Дългосрочната липса на инвестиции в проучвателни сондажи и операции нагоре по веригата само ще влоши глобалната зависимост от ключовите петролни производители", коментира Катона.

Едно от нещата, според експерта, които предпазват пазара от прекомерна нестабилност в момента, е сравнително стабилния баланс между търсенето и предлагането. Въпреки това подобряващото се търсене през втората половина на годината, заедно с глобалното забавяне на растежа на предлагането, ще доведе до ръст в цените.

"Дисциплината на доставките на ОПЕК+ значително повиши увереността на петролната група, че може да запази долна цена от 80 долара за барел, като организацията се доказа като много по-прозрачна и ще остане след 2023 г. Последният голям ръст на производството в САЩ подчертава необходимостта от нови източници на растеж извън ОПЕК. Новите залежи в Гвиана и Намибия не са достатъчни, за да компенсират структурните спадове", коментира Катона.

Възстановяване, но без чудеса

"Очакванията за търсенето на транспортни горива е то да достигне нивата от 2019 г., но не по-рано от края на 2023 г., като Китай, Индия и други части от Азия да запазят силен импулс на търсенето, докато икономиките им се възстановяват. Ръстът на потреблението в Европа и САЩ ще страда заради високата инфлация и строги парични политики", коментира Андон Павлов, мениджър по анализ на обработката на петрол в Kpler.

Друг аспект от търсенето, този на авиационното гориво, продължава да страда и да не успява да достигне нивата отпреди ковид пандемията, според Павлов, като голям риск за сектора е нови възможни локдауни и пандемични вълни. В това отношение газьолът и дизелът се очаква да пострадат, отново заради нарастващият натиск върху икономическата активност в САЩ и Европа. Според експертът, европейският суров петрол претърпява структурна промяна и се насочва надалеч от средния и тежкия суров петрол през 2023 г.

Ембаргото върху руския суров петрол вече изглежда да има видим резултат върху рафинериите с настройки от средна сложност в Северозападна Европа, които вече работят на много по-лека и сладка диета отпреди ембаргото.

"С новите мощности, които излизат на пазара по-късно тази година и задаващото се увеличение на натоварването на китайските рафинерии, наличието на среден и тежък суров петрол ще бъде от ключово значение за запазване на нивата на производство в по-широкия район на Атлантическия басейн. В комбинация със спирането на износа на вторични руски суровини осигурява среда на структурна подкрепа за дъното на bарела", коментира Павлов.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ajsayder avatar :-|
    sim4o

    Много добър коментар:

    До коментар [#79] от "sim4o":да ти нарисувам ли две графики. цената на нефт, газ и въглища оттук до 2050, когато ще стане нула. единственият въпрос е колко стръмно ще стане това. но някъде по пътя още преди 2050 ще се появи свръхпредлагане и знаеш, какво става в този момент. другата графика е цените на технологиите - само нагоре. като се пресекат двете и ще е бум....
    —цитат от коментар 82 на karatista

    Нередност?
  • 2
    ksr281149454 avatar :-|
    Nikoleta Borisova
    • + 1

    LNG сектора трябва да се развива. Ето и сега за нас като държава е плюс, че имаме в близост такъв. В Александропулис в Гърция... оттам ще можем да си набавяме газ на по-добри цени, а е и допринася за спокойствието на потребителите, че сме енергийно осигурени.

    Нередност?
Нов коментар