Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева: Пандемията съвпадна с партньорство и прехвърляне на бизнес задачи към harmonica
Създателите на храните с българска роза Rosey’s mark пред "Капитал"
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Семейната компания на сестрите Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева "РИМ груп ко" произвежда храни с българска маслодайна роза под марката Rosey's mark. Фирмата е основана през 2011 г. с първоначална инвестиция 10 хил. лв. собствени средства. През пролетта на 2018 г. компанията бе класирана сред 10-те победителя на европейския акселератор KATANA и получи безвъзмездно 100 хил. евро. Дружеството предлага сладка с рози без захар, три вида шоколад с рози и два вида био чай - от сушени рози и от лавандула. Продуктите се произвеждат от български фирми с възлагане на поръчки, продават се и в Япония, Великобритания, Италия, Австрия, Германия, Франция.
Какъв път извървя компанията след външното финансиране?
Росица: Грантът от 2018 г. ни даде възможност да ускорим развитието на Rosey's mark. Въведохме множество новости и подобрения, свързани с бизнес развитието ни по това време. Тъй като директната връзка с клиентите и скъсяването на търговската верига винаги са били сред целите ни, тогава инвестирахме значителна част от средствата в обновяването и развитието на собствен канал за онлайн продажби и засилено дигитално присъствие. Друг фокус през 2018 г. беше пускането на нови продукти - розовата вода за готвене и напитки и зимен конфитюр с рози и кардамон. Инвестирахме и в производствена техника за сладката.
Ускореният темп на развитие през 2018 г. съвпадна с някои щастливи житейски събития от личен характер - и при мен, и при сестра ми Ина. Новите обстоятелства наложиха да преосмислим стратегията за развитие, защото усетихме как разрастващият се бизнес става по-голям от нас двете. Оперативните ни дейности включваха разработване на рецепти и нови продукти, създаване на ключови партньорства с производители, подбор и снабдяване със суровини и материали, производствен контрол, маркетинг, търговска дейност и дистрибуция - твърде много дейности за малък екип като нашия. Пътеките, които виждахме през 2019 г., бяха две - скоростно разширяване на екипа вътре в компанията или изнасяне на значителна част от дейностите към други компании. Опитът за бързо изграждане на по-голям екип при нас по различни причини се оказа несполучлив. Така стигнахме до форма на партньорство между нас и екипа на harmonica ("Био България"). От февруари тази година съвместната ни работа влезе в активна фаза, а през март вече имахме оперативна готовност за търгуване на половината от портфолиото на Rosey's mark чрез "Био България" като официален дистрибутор. По ирония на съдбата денят, в който обявихме официално това партньорство и новия модел на работа, беше денят, в който обявиха извънредното положение. Петък, 13 март.
Защо избрахте harmonica за партньор, какви са възможните плюсове на това сътрудничество?
Ина: Първо, моделът на работа при тях е сходен до нашия - разработване на гама от храни и напитки в различни продуктови категории и възлагане на производството на голяма част от тях на външни партньори - производители. Второ, много доброто им позициониране като дистрибутор на биохрани. И трето, но ключово по важност, тяхната култура и отношението им към създаването на продукти с водещ мотив качество, чистота и вкус, а не ниска цена. Освен това по обема на бизнеса и наличието на ефективен и сработен екип за всички оперативни дейности са поне няколко години напред в развитието на компанията спрямо нас. Създателите на harmonica в лицето на Любомир Ноков и Методи Методиев също припознаха сходства и потенциал, за да дадем шанс на това партньорство.
До какви промени в организацията на работа доведе това лошо съвпадение на старта на бизнеса с новия партньор и обявяването на извънредното положение?
Росица: През последните месеци промени в организацията при нас течаха активно така или иначе. Имахме да уточним много детайли по оперативното функциониране на партньорството. Накратко, техният екип ще се грижи за организацията на производството и дистрибуцията на продуктите с марка Rosey's mark, а в наши ръце остават планирането на стратегическото развитие, разработването на нови продукти, маркетингът и търговското промотиране за външни пазари. Съвпадението на обстоятелствата по въвеждане на новия работен модел и пандемичната криза основно прави задвижването на процесите значително по-бавно от първоначалните ни нагласи. Все пак с общи усилия успяваме, доколкото позволяват въведените ограничения.
Кои са най-големите трудности пред вас сега и как ги преодолявате?
Ина: В момента сме изправени пред допълнителни затруднения, свързани със снабдяване със суровини и материали, производство и по-голяма предпазливост в клиентското търсене. Нашите продукти определено не са в категорията на базовите храни, задължителни за клиентската кошница, а в тази на специализираните, те са за удоволствие и разнообразие. Все още нямаме отговор на въпроса в каква пропорция ще се търгуват. Картината е много динамична и променлива седмица за седмица, така че сме се ориентирали към преодоляване на всеки казус според обстоятелствата в краткосрочен план.
С колко са паднали продажбите ви сега и има ли увеличение на онлайн продажбите?
Ина: Трудно е да дадем ясна картина, защото на практика дейността ни беше замразена за няколко месеца преди 13 март. В тази връзка продажбите стартират, но плахо. Продуктите ни засега са заредени в по-малко търговски обекти от преди, като са налични и в няколко онлайн магазина. Ще проследим кривата на продажбите поне на база тримесечие или шестмесечие.
Интервюто взе Мара Георгиева
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.