🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева: Пандемията съвпадна с партньорство и прехвърляне на бизнес задачи към harmonica

Създателите на храните с българска роза Rosey’s mark пред "Капитал"

Ина Абаджиева (вляво), Росица Паунова-Длъгнекова: Продажбите стартират, но плахо
Ина Абаджиева (вляво), Росица Паунова-Длъгнекова: Продажбите стартират, но плахо
Ина Абаджиева (вляво), Росица Паунова-Длъгнекова: Продажбите стартират, но плахо    ©  Юлия Лазарова
Ина Абаджиева (вляво), Росица Паунова-Длъгнекова: Продажбите стартират, но плахо    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Семейната компания на сестрите Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева "РИМ груп ко" произвежда храни с българска маслодайна роза под марката Rosey's mark. Фирмата е основана през 2011 г. с първоначална инвестиция 10 хил. лв. собствени средства. През пролетта на 2018 г. компанията бе класирана сред 10-те победителя на европейския акселератор KATANA и получи безвъзмездно 100 хил. евро. Дружеството предлага сладка с рози без захар, три вида шоколад с рози и два вида био чай - от сушени рози и от лавандула. Продуктите се произвеждат от български фирми с възлагане на поръчки, продават се и в Япония, Великобритания, Италия, Австрия, Германия, Франция.

Какъв път извървя компанията след външното финансиране?

Росица: Грантът от 2018 г. ни даде възможност да ускорим развитието на Rosey's mark. Въведохме множество новости и подобрения, свързани с бизнес развитието ни по това време. Тъй като директната връзка с клиентите и скъсяването на търговската верига винаги са били сред целите ни, тогава инвестирахме значителна част от средствата в обновяването и развитието на собствен канал за онлайн продажби и засилено дигитално присъствие. Друг фокус през 2018 г. беше пускането на нови продукти - розовата вода за готвене и напитки и зимен конфитюр с рози и кардамон. Инвестирахме и в производствена техника за сладката.

Ускореният темп на развитие през 2018 г. съвпадна с някои щастливи житейски събития от личен характер - и при мен, и при сестра ми Ина. Новите обстоятелства наложиха да преосмислим стратегията за развитие, защото усетихме как разрастващият се бизнес става по-голям от нас двете. Оперативните ни дейности включваха разработване на рецепти и нови продукти, създаване на ключови партньорства с производители, подбор и снабдяване със суровини и материали, производствен контрол, маркетинг, търговска дейност и дистрибуция - твърде много дейности за малък екип като нашия. Пътеките, които виждахме през 2019 г., бяха две - скоростно разширяване на екипа вътре в компанията или изнасяне на значителна част от дейностите към други компании. Опитът за бързо изграждане на по-голям екип при нас по различни причини се оказа несполучлив. Така стигнахме до форма на партньорство между нас и екипа на harmonica ("Био България"). От февруари тази година съвместната ни работа влезе в активна фаза, а през март вече имахме оперативна готовност за търгуване на половината от портфолиото на Rosey's mark чрез "Био България" като официален дистрибутор. По ирония на съдбата денят, в който обявихме официално това партньорство и новия модел на работа, беше денят, в който обявиха извънредното положение. Петък, 13 март.

Защо избрахте harmonica за партньор, какви са възможните плюсове на това сътрудничество?

Ина: Първо, моделът на работа при тях е сходен до нашия - разработване на гама от храни и напитки в различни продуктови категории и възлагане на производството на голяма част от тях на външни партньори - производители. Второ, много доброто им позициониране като дистрибутор на биохрани. И трето, но ключово по важност, тяхната култура и отношението им към създаването на продукти с водещ мотив качество, чистота и вкус, а не ниска цена. Освен това по обема на бизнеса и наличието на ефективен и сработен екип за всички оперативни дейности са поне няколко години напред в развитието на компанията спрямо нас. Създателите на harmonica в лицето на Любомир Ноков и Методи Методиев също припознаха сходства и потенциал, за да дадем шанс на това партньорство.

До какви промени в организацията на работа доведе това лошо съвпадение на старта на бизнеса с новия партньор и обявяването на извънредното положение?

Росица: През последните месеци промени в организацията при нас течаха активно така или иначе. Имахме да уточним много детайли по оперативното функциониране на партньорството. Накратко, техният екип ще се грижи за организацията на производството и дистрибуцията на продуктите с марка Rosey's mark, а в наши ръце остават планирането на стратегическото развитие, разработването на нови продукти, маркетингът и търговското промотиране за външни пазари. Съвпадението на обстоятелствата по въвеждане на новия работен модел и пандемичната криза основно прави задвижването на процесите значително по-бавно от първоначалните ни нагласи. Все пак с общи усилия успяваме, доколкото позволяват въведените ограничения.

Кои са най-големите трудности пред вас сега и как ги преодолявате?

Ина: В момента сме изправени пред допълнителни затруднения, свързани със снабдяване със суровини и материали, производство и по-голяма предпазливост в клиентското търсене. Нашите продукти определено не са в категорията на базовите храни, задължителни за клиентската кошница, а в тази на специализираните, те са за удоволствие и разнообразие. Все още нямаме отговор на въпроса в каква пропорция ще се търгуват. Картината е много динамична и променлива седмица за седмица, така че сме се ориентирали към преодоляване на всеки казус според обстоятелствата в краткосрочен план.

С колко са паднали продажбите ви сега и има ли увеличение на онлайн продажбите?

Ина: Трудно е да дадем ясна картина, защото на практика дейността ни беше замразена за няколко месеца преди 13 март. В тази връзка продажбите стартират, но плахо. Продуктите ни засега са заредени в по-малко търговски обекти от преди, като са налични и в няколко онлайн магазина. Ще проследим кривата на продажбите поне на база тримесечие или шестмесечие.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар