Британски джин с български дренки

Преди няколко години Барбара Пейдж-Робъртс произвежда домашен джин от трънки, но след това превръща заниманието в бизнес

"Това е уникалното в нашата история – една англичанка, която прави истински джин, изцяло вдъхновен от българската природа", казва Пейдж-Робъртс
"Това е уникалното в нашата история – една англичанка, която прави истински джин, изцяло вдъхновен от българската природа", казва Пейдж-Робъртс
"Това е уникалното в нашата история – една англичанка, която прави истински джин, изцяло вдъхновен от българската природа", казва Пейдж-Робъртс    ©  Надежда Чипева
"Това е уникалното в нашата история – една англичанка, която прави истински джин, изцяло вдъхновен от българската природа", казва Пейдж-Робъртс    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Преди няколко години Барбара Пейдж-Робъртс произвежда домашен джин от трънки, които случайно намира в Плевенскo
  • Решава да навлезе в алкохолния бизнес със съдружниците си Иван Крачунов, собственик на "Агротайм", и Джеймс Мослей
  • Компанията активно търси партньорства с инвеститори, за да увеличи мащаба на производството си

"Всичко започна от любов, любов към българската природа, любов към невероятните плодови джинове, които можехме да правим от диви плодове", казва Барбара Пейдж-Робъртс, създател на българския производител на джин Rustic Reserve. Родена в Англия, Пейдж-Робъртс започва да произвежда джин от трънки и дренки, които случайно намира в района край Плевен по време на разходка през 2015 г. Тогава идеята е да направи домашен коледен подарък за семейство и приятели, тъй като в Англия джинът от трънки се пие по Коледа. По-късно среща настоящия си съдружник Иван Крачунов от "Агротайм" и решават да превърнат еднократния случай в производство на висококачествен бутиков джин.

Преди създаването на дружеството "Рустик Резерва" Пейдж-Робъртс няма никакъв опит в бранша. Идва в България за пръв път през 1984 г. и се занимава с трансфера на технологии от Англия, като доставя рамки за очила и лещи в Панагюрище. През 1989 г. създава собствена фармацевтична дистрибуторска компания, а от 2003 г. окончателно напуска Англия и започва да живее в България. "Това е уникалното в нашата история - една англичанка, която прави истински джин, изцяло вдъхновен от българската природа", казва Пейдж-Робъртс.

Натурален продукт

В началото съдружниците започват производството на плодови джинове с евтин алкохол, но много бързо се съгласяват, че трябва да имат свой собствен джин, към който да прибавят плодове. Разглеждат възможностите за производство в България, но откриват, че на този етап няма подходящ майстор дестилатор, който да създаде продукт с желаното от тях качество. Затова Пейдж-Робъртс се обръща към дестилатор в Англия, среща се с него и му носи всякакви български билки, с които той да експериментира. Дестилаторът, с когото сътрудничат и до днес, създава рецепта за джин с 19 различни български билки, който сега е познат като Craft 19. С напредването на времето започват да експериментират с различни други билки. Днес Rustic Reserve предлага джин от арония, която се доставя от Добрич, джин от боровинки, а съвсем скоро пусна на пазара и джин от вишни.

Производството е ограничено от времето - някои билки са по-деликатни, и ако ги удари късна слана, няма продукт. Основният джин Craft 19 се произвежда целогодишно, като от него се правят близо 12 хил. литра всяка година. От всеки плодов джин от линията излизат около хиляда литра годишно. Така компанията произвежда общо около 25 хил. литра готов продукт на година. За 2020 г. дружеството "Рустик Резерва" отчита 72 хил. лв. приходи, но с уточнение, че през по-голямата част от годината компанията не е могла да продава заради коронавируса.

Компанията планира да премести цялото производство в България при първа възможност, но към този момент джинът се произвежда в Англия, за да се осигури високото качество на концентрата. Всички билки обаче са български, като дружеството сътрудничи с един доставчик за всички продукти, които идват от различни краища на страната. "Хвойната идва от Родопите и районите около Враца, а боровинките събираме високо в Стара планина", добавя Пейдж-Робъртс докато показва буркани с новите си експерименти на концентрати с други плодове.

Джинът е позициониран стриктно във високия клас алкохол. Цената на една бутилка Craft 19 от 700 мл е около 55 лв. във веригите на дребно. "Ние правим скъп джин, който не е за всеки, но не е и това целта", казва Пейдж-Робъртс.

Устни по чашите

Бизнес моделът на компанията разчита на тясно сътрудничество с баровете. Пейдж-Робъртс го нарича "повече устни по чашите". В бара клиентите опитват продукта, но трябва след това да могат да го купят и в магазина. Добавя, че затова корона кризата се е отразила значително на развитието на компанията - в негативна посока. Според нея миналия март Rustic Reserve е напредвал доста добре в баровете, но при затварянията не са могли да компенсират загубите, защото продуктът все още не се е продавал на пазара на дребно. Тогава използват момента да се настанят в някои вериги и специализирани магазини. Днес търговията с баровете все още се възстановява, а последните съобщения за ограничителни мерки отново ще ударят продажбите.

Смеейки се, Пейдж-Робъртс казва, че Rustic Reserve се прави преди всичко с любов, което "не е правилния подход за въртене на бизнес, но и не правим нещо за нищо". Според нея индустрията изисква много пари заради производството, което в случая на плодовия джин е сезонно и зависи от добива на плод, но и заради необходимостта от реклама. Дистрибутирането на джина по баровете и заведенията също е нелесна задача.

Пейдж-Робъртс разказва, че в България има три-четири големи дистрибутора, които работят с големи имена в алкохолната индустрия. Възможността малка компания като Rustic Reserve да се присъедини към голям дистрибутор е малка, тъй като търговците са лоялни към доказани марки. Ето защо на този етап компанията сътрудничи с по-малък дистрибутор и е доволна от разпространението си засега. Към днешна дата финансирането е изцяло лично, вложени са около 200 хил. лева капитал. Пейдж-Робъртс смята, че без подходящо "инжектиране на финансова подкрепа", компанията не може да изкачи следващото стъпало.

На въпроса колко голяма инвестиция би била достатъчна, Пейдж-Робъртс е уверена, че компанията може да свърши невероятно добра работа с половин или един милион лева, които ще я отведат на различно ниво на производство. Желанието на съдружниците е да бъдат по-гъвкави, да могат да бутилират и етикетират продукта си сами, както и да го произвеждат на територията на страната. Пари от инвестиция ще влезнат също и в реклама, изключително важен за успеха в индустрията елемент, твърди Пейдж-Робъртс.

И все пак Пейдж-Робъртс е доволна от темпото на развитие на Rustic Reserve. "Знаем ограниченията си много добре. Работата ни в момента е да популяризираме продукта си, организираме събития през цялото време." Компанията участва във фестивала на "Бакхус" StrEAT Fest, където се радва на висок интерес. Целта по време на такива събития отново е да има колкото се може повече "устни по чашите", с възможност клиентът да закупи бутилка след като опита продукта. Планът е да се организират и онлайн дегустации, които да показват на купувачите как да правят нещо повече от обикновен джин и тоник вкъщи. На сайта на Rustic Reserve има редица рецепти за авторски коктейли, които според Пейдж-Робъртс могат да променят заблудата, че джинът е просто лятна напитка.

За момента компанията продава само в България, но скоро джинът трябва да се появи и на други пазари - на първо място този във Великобритания. "Мога да продавам български джин в Англия, защото имам интересна история - много британци посещават България по празниците и обичат да вземат със себе си нещо от страната", завършва Пейдж-Робъртс.

Q&A

Къде се продаваRustic Reserve?

Продаваме през големите вериги като Billa и Metro, но и през специализирани магазини като Chili Hills и Gin House.

Има ли значение за продажбите активното присъствие в социалните медии?

Не съм експерт в социалните медии, но реалността е, че трябва да сме там. Когато имаме събития, постовете във Facebook и Instagram определено са от полза.

Колко голям е екипът ви?

С Иван Крачунов и Джеймс Мослей сме съдружници в дружеството "Рустик Резерва", малка компания сме, така че всички в крайна сметка правим по малко от всичко. Имаме администратор и сътрудничим с търговците на дистрибутора си, както и с няколко фрийлансъри, които се занимават с преводи, присъствието ни в социалните мрежи и други подобни задачи.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 5
    • + 1

    Oще едно потвърждение , че сме рай за пиянките ...

    Нередност?
Нов коментар