🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Ларен МН": от дистрибутор до производител на хотелска козметика

Компанията изгражда собствена фабрика, с която очаква да влезе в нови сегменти и да разшири бизнеса

Кремена Карауланова, управител и собственик на "Ларен МН", взима следващата стъпка в развитието на своя бизнес с трансформирането му и в производствен
Кремена Карауланова, управител и собственик на "Ларен МН", взима следващата стъпка в развитието на своя бизнес с трансформирането му и в производствен
Кремена Карауланова, управител и собственик на "Ларен МН", взима следващата стъпка в развитието на своя бизнес с трансформирането му и в производствен    ©  Цветелина Белутова
Кремена Карауланова, управител и собственик на "Ларен МН", взима следващата стъпка в развитието на своя бизнес с трансформирането му и в производствен    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • След за пет години на пазара дистрибуторът на хотелска козметика "Ларен МХ" решава да инвестира 1.8 млн. лв. в собствена фабрика.
  • Собственикът на компанията Кремена Карауланова предвижда нови 25 продукта и разширение на други пазари през следващата година.
  • Заплаха са идеите за забрана на пластмасовите опаковки, но опциите за зелени решения в сектора са все още твърде скъпи.

Историите на успешни бизнеси, които изглеждат сякаш появили се от нищото, често не се дължат на разтърсваща иновация, а на това да си на правилното място в правилното време. Така започва и историята на "Ларен МН" - дистрибутор на текстил и козметика за хотели, а скоро и производител на собствени продукти в строящата се в момента фабрика в старозагорското село Юлиево. За изминалата година компанията, по данни от нейния едноличен собственик Кремена Карауланова, има приходи от 2.4 млн. лв., което е 4 пъти повече от предходната 2021 г., когато продажбите са били 606 хил. лв.

Риск печели

Карауланова прави първоначалните си стъпки в сектора като търговски представител за ключови клиенти на италианска фирма в България, "но след една година неуспешни опити" е принудена да смени доставчика с друга продуктова гама. Фалстартът обаче я стимулира да потърси развитие в сектора, но при нейните условия.

Така тя решава да замине на собствени разноски на хотелско изложение в Дубай, където се надява да завърже контакти. На изложението присъстват и представители на италианската компания La Bottega.

"Това е марка, която е в топ 3 в света за сектора. На изложението в Дубай се запознахме, аз почти на шега отидох да им предложа да бъда техен представител в България. Първоначално те ми отказаха, но няколко седмици по-късно получих обаждане, в което ми заявиха, че са заинтересовани от моето предложение. Още следващата седмица си взех билет за Италия и подписахме. Оттогава работим и си партнираме с тях, като техните продукти набират все по-голяма популярност в България", коментира Карауланова.

По този начин започва и животът на "Ларен МН" - с два палета продукти и възможност сама да напише своята история.

Силата на препоръката

Първите две години на компанията преминават в опипване на пазара, така че да може да се позиционира на желаното място в сектора. Стратегията й за продажби е чрез препоръки от съществуващи клиенти и отзиви от тях, а не чрез продаване "от врата на врата".

"В повечето случаи клиентите сами се свързват с нас. В нашата фирма нямаме обикалящ търговец, никога не съм била привърженик на този тип продажби, затова и не предвиждам да имаме такъв. Не мисля, че това би било ефективно за сегмента на пазара, в който се позиционираме", коментира Карауланова.

Компанията работи предимно с 4- и 5-звездни хотели по крайбрежието на страната и планинските курорти, но също така и с къщи за гости и AirBnB.

Именно AirBnB се явява и спасителна линия по време на пандемията според управителката, тъй като наложените мерки през този период карат всички хотели да затворят врати - нещо, което не се случва с по-малките частни къщи. След преминаването на кризисния период и отварянето на по-големите обекти AirBnB продължава да играе роля с около 15% от продажбите на "Ларен МН".

Затварянето на хотелите поради пандемията предоставя и друга възможност за растеж на младата компания и навлизането й в нов сектор - текстилния.

"С неочакваното идване на пандемията и затварянето на хотелите нашите приходи рязко спаднаха. След разговори с различни дистрибутори обаче осъзнах, че това е и възможност, тъй като много от хотелите бяха отказали да закупят заявените от тях текстилни изделия, съответно производителите бяха принудени да поддържат стоката на склад. Свръхналичностите и минималното търсене доведоха до спад на цените на памука, така успяхме да закупим количества, а впоследствие, когато се вдигнаха обратно, успяхме да реализираме добра печалба от тях", коментира Карауланова.

Да произведеш мечтите си

Успехите на компанията й позволяват да погледне и в друга посока - изграждане на собствена база за производство в България. Идеята се заражда към средата на 2022 г. и вече е в ход, а инвестицията от 1.8 млн. лв. е осигурена със собствени средства и банков кредит от ОББ. Фабриката ще се намира в село Юлиево и се очаква да бъде завършена през август тази година, а първите продукти да бъдат произведени през септември. Предвижда се капацитет от 1 млн. малки бутилки на месец.

"Винаги съм си мечтала за наше собствено производство и вярвам, че за да бъде успешен един бизнесмен, той трябва да има богата фантазия и да мечтае, без да си слага никакви ограничения. С увеличаването на клиентите ни стоката на склад започна да става крайно недостатъчна, а фабриките, където се произвеждат продуктите ни, не можеха да смогнат, тъй като не произвеждат само за нас. Тогава осъзнахме нуждата от собствено производство в страната. Нашият проект е по стандартите за добри производствени практики, така че продуктите ни ще бъдат на европейско ниво", коментира Карауланова.

Производството ще се извършва от изцяло автоматизирани линии - решение, дължащо се на опита на управителката с международни производители по време на пандемията, където най-големият риск е именно този с работната ръка. Във фабриката ще бъдат заети 24 работници, които включват операторите на машините, логистика и др.

Изграждането на производствената база ще позволи на "Ларен МН" да предложи на своите сегашни партньори да преместят производството си в България, като е запланувано добавяне на още една сграда и линии. Заедно с това Карауланова вижда и възможност за навлизане на нови пазари като този с директна продажба на крайни потребители.

"Много ми се иска с козметиката, която правим, да променим пазара, време е да предложим новите тенденции, където хотелската козметика е не просто задължителен елемент, а продукт, който повлиява за създаване на мнение за хотела. Ние влагаме толкова активни съставки, че гостът да иска да я вземе и да я ползва у дома. Формулите ни са доста богати. Даваме много любов и желание и вярваме, че ще се оцени", коментира Карауланова.

Пластмасов проблем

Един от главните компоненти на производство на хотелска козметика е пластмасата - продукт, който все повече се ограничава от регулаторите в западния свят, защото е един от най-големите замърсители на природата. В момента тече и обсъждане в ЕС за забраняването на малки контейнери за единична употреба от типа на тези за хотели. Заложената визия на ЕС е хотелиерският сектор да използва или рециклируеми продукти, или да премине към контейнери тип диспенсери.

"Това ни притеснява, тъй като току-що закупихме машините за производство и се стигна до това решение. Надяваме се все пак да имаме достатъчно време, за да си възвърнем инвестицията в тях. Имаме и идея за разширение на производството с нова сграда, за която вече знаем как ще изглежда, но все още изчакваме, за да знаем какви ще са регулациите в бъдеще, преди да закупим машини за производство", коментира Карауланова.

По отношение на пластмасата, която все пак ще използват, управителката споделя, че засега няма по-високо качество от китайската, когато става въпрос за малките контейнерчета. Това се изразява в чистотата на пластмасата - не допуска примес с крайния продукт. Роля играе и цената за производство както на единична бутилка, така и на матрица. Като пример за разликата Карауланова казва, че за изготвяне на матрица в България и Европа цената започва от около 50 хил. евро, докато в Китай е около 3 хил. евро.

Когато става въпрос за зелени решения за контейнерите, Карауланова е скептична на този етап. По думите й все още цената е поне двойна за всеки един отделен продукт.

Q&A

Ваша собствена линия продукти ли ще правите?

Продуктите ще бъдат изцяло наши и сме запазили формулите, които ще произвеждаме. Ще стартираме с 25 изцяло наши формули, ще предлагаме доста голям избор на аромати. Ще слагаме все повече активни съставки в продуктите, защото вярваме, че когато гостът отиде в хотела за ден-два, той трябва да извлече най-доброто от престоя си там. Другото по-интересно е, че ще изкараме за първи път на пазара 4 нови продукта, които за момента мога да кажа, че никъде другаде не се предлагат в сектора.

Как се създава нов продукт?

Първо се започва с избора на технолог, смея да кажа, че нашият е един от най-добрите в България, с дългогодишен опит. Задаваме на технолога това, което искаме да постигнем с този продукт, след това се избира опаковка, етикет и таргет група за самите хотели, където ще бъде предлаган. Собственото ни производство дава голяма свобода за дизайн и качество на продукта.

Тъй като се намирате в близост до Карлово, смятате ли да използвате и българска роза като компонент?

Планираме да имаме колекция, която да бъде с българска роза, но ще се опитаме да я пресъздадем по по-модерен начин, така че да е и интересна за пазара. Ще заложим на парфюмни композиции с българска роза, но няма да бъдат плоски аромати, а в комбинация с други подкрепящи нотки.
Все още няма коментари
Нов коментар