Каравана за споделяне, засега на българското море

Платформата на Николай Неков Кaravani.bg планира скоро да навлезе и в Гърция и Азия

Средно клиентите прекарват около 5 нощувки на каравана, казва Неков
Средно клиентите прекарват около 5 нощувки на каравана, казва Неков
Средно клиентите прекарват около 5 нощувки на каравана, казва Неков
Средно клиентите прекарват около 5 нощувки на каравана, казва Неков
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 2021 г., след като няколко години отдава под наем свои каравани, Николай Неков прави платформата Karavani.bg.
  • Днес в сайта има над 160 предложения за каравани, бунгала и други начини за отсядане в цяла България.
  • За международното разрастване на услугата компанията търси нова външна инвестиция.

Често бизнеси се раждат от личния опит на предприемача в по-малък мащаб. Такава е историята и на Николай Неков, човекът зад българската платформа за каравани под наем Karavani.bg. Когато през 2017 г. с приятел купуват каравана като инвестиция, която да отдават под наем в сезона и да използват за почивка през останалото време, се сблъскват с няколко проблема: често оставаш с доста празни дати, трябва да се рекламираш в социалните мрежи и чистенето и подготовката за клиенти са времеемки.

Впоследствие купуват още 3, като за бизнеса се грижи основно Неков - от подготовката до маркетинга. "Подводните камъни си оставаха и сметнах, че мога да помогна на собственици като мен самия да управляват по-лесно малкия си бизнес и да отделят повече време за важните неща", разказва Неков. Така през януари 2021 г. започва разработката на Karavani.bg, която започва официално работа около 6 месеца по-късно, в началото на летния сезон. Днес, след два успешни летни сезона в България, Karavani.bg планира своята експанзия в чужбина, като за целта търси външна инвестиция, която да подпомогне растежа на бизнеса.

Дигитализиране на дивия туризъм

"Решихме да инвестираме в идеята, защото виждахме покачващия се интерес към ходенето на къмпинг и вярвахме, че нишата тепърва ще се развива в следващите години", казва Неков. Дотогава търсенето на клиенти се извършва най-вече на базата на препоръка от познат. "По вайбър бяхме започнали естествен процес с други собственици, в който се препоръчвахме взаимно, ако някой имаше свободни дати", добавя той. "Но искахме да го направим по-професионално. Малък бизнес е човек да отдава каравани под наем. Хората нямат опит с дизайн на съдържание, реклама. Това беше причината да стартираме."

В началото за разработката на платформата наемат фирма изпълнител, която в рамките на шест месеца успява да създаде работещ сайт, точно навреме за лятото на 2021 г. Но изненадващо, вместо интерес от собствениците на каравани, които платформата улеснява, търсенето идва само от клиенти, които искат да наемат такива.

"От голяма част от собствениците получихме сериозен отказ. Повечето дори не си четяха съобщенията. В началото търсенето беше доста повече от предлагането. Разбираемо, собствениците не искаха да делят част от приходите си с някой друг", разказва за сезона Неков.

Когато обаче виждат, че не могат да запълнят всичките си дати и юни е празен спрямо предлаганите на сайта каравани, ролите се разменят. "Още август започна обратна вълна и вече те ни търсеха с предложения да се включат", казва Неков. До края на 2021 г. на платформата има избор от над 35 предложения, които пък към днешна дата достигат 165. А освен каравани могат да се наемат и бунгала, куполни къщи, кемпери и дори палатки.

Условията

На сайта на Karavani.bg потребителят може да зададе датите и къмпинга, в който иска да отседне, за да разгледа свободните предложения. Таксата за крайния клиент е 4% от цената, казва Неков, които се добавят при завършване на резервацията. Допълнително плащане за почистване засега няма. За повечето каравани минималният брой нощувки е 3, с малки изключения, където престоят е по-дълъг.

Такса за публикуване на обява няма, а комисионата за собствениците на каравани започва от 10% за всяка постъпила през платформата резервация. Тази година започва и програмата за лоялни партньори, в която когато един собственик има над 15 нощувки през платформата, комисионата пада на по-нисък процент.

"За улеснение на собствениците се ангажираме с почистването на караваните, фотограф и допълнителни услуги, които наши партньори могат да извършват вместо собствениците. А срещу допълнителна такса запълваме периоди, които те имат останали свободни, като рекламираме предложенията им", обяснява Неков. Предоставя се и безплатна счетоводна консултация, за да може всеки собственик да реши дали да развива бизнеса си като физическо или юридическо лице. "Ние издаваме нужните счетоводни документи, които предоставяме на собствениците, за да могат лесно да осчетоводят приходите си от нашите

резервации", добавя той.

"Различаваме се от Airbnb и Booking с разнообразието на предложения, възможността за директна комуникация с нас и цените", отговаря той на въпрос за конкуренцията. Платформата не регулира ценообразуването, но има препоръки за собствениците. Цените, неизненадващо, са значително по-високи в разгара на сезона (юли и август), отколкото през юни и септември.

"Наблюденията ми са, че част от предложенията са на висока цена, но са и най-търсени от клиентите въпреки това, защото няма голямо предлагане на определен тип каравани, на такива с гледка към морето на първа линия например. Затова и цената остава висока", казва Неков.

Постепенно разрастване

След като създава сайта с външен подизпълнител, през 2022 г. Кaravani.bg добавя към екипа си отдел за разработка на платформата, който в момента е отговорен за новите функционалности и всички промени по нея. Скоро предстои да се добави възможност за разсрочено плащане на престой, както и няколко езика, започвайки с английски. Досега за 2023 г. компанията отчита 3 пъти повече резервации от миналия сезон, като Неков казва, че до юни се обработват средно около ⅓ от резервациите. Останалите се стичат през юли и август. Най-слабо е търсенето от края на септември до след Коледа, наблюдава той. Сезонността е проблемна, но най-вече откъм задържането на постоянен персонал. В момента екипът на "Каравани БГ" се състои от 13 души, като бизнес развитието и рекламата на компанията се движат от агенцията dgtl atelier.

На къмпинг у нас и в чужбина

"Няма детайлна информация за пазара в България, нито проучване, към което мога да се обърна", казва Неков на въпрос за размера на къмпинг сектора в страната. По негови наблюдения броят на къмпингите у нас е около 50, от които 10 са нови. Най-развито е Южното Черноморие, като в останалата част на страната има много малко възможности за отсядане. "Ако правим сравнение, в Гърция броят на къмпингите е над 250, в Хърватия приблизително толкова. На запад - в Англия, достигат около 2000, а Франция разполага с над 8000 обособени къмпинг пространства", разказва той.

Пари за технология и нови пазари

Досега в бизнеса са вложени около 70 хил. лв. личен капитал, 100 хил. лв. от българския фонд Innovation Capital, който в дружеството "Каравани БГ" влиза с 8% дял, както и финансиране в размер на 120 хил. лв. от десет индивидуални инвеститори. "В момента готвим нов рунд, в който търсим 250 хил. евро, с които да навлезем на нови пазари", казва Неков.

Голяма част от средствата ще се вложат в технологичната разработка, която е най-скъпият аспект на бизнеса, смята Неков. "Работим по нови функционалности за собствениците, информация и статистика за листингите им, изграждане на система за оценка на качеството и мапинг за локация в самите къмпинги", изброява той.

А следваща дестинация за Кaravani.bg ще е съседна Гърция, където планът е да се работи не с индивидуални собственици, а с цели къмпинги, което в България е по-трудно за изпълнение според него.

"В над 80% от къмпингите в България няма никакъв проблем с отдаването на каравани под наем. От международния ни опит в няколко други страни виждаме, че там е съвсем нормално самите къмпинги да отдават под наем краткосрочно на почиващите. Тук също започнахме да виждаме в действие тази практика", обяснява Неков. "Ще тестваме няколко други пазара - Полша, Румъния и Германия, където на платформата да предлагаме каравани в България и Гърция", добавя той.

По-нестандартен обаче е друг регион, към който са се насочили, а именно Югоизточна Азия, където има предложения целогодишно заради климата. Къде конкретно? "Проучваме Сингапур и Бали, имаме партньори, предстои да финализираме концепцията", казва Неков. Водещата причина за избора - вероятно вечното лято.

Q&A

Николай Неков, основател на Karavani.bg

Имате хибриден бизнес модел - и технология, и физически аспекти. Кое е най-трудно?

Да свържем всички. С екип от около 10 души да работим с 80 собственици на каравани и стотици клиенти. Но и да убедим хората какво е къмпингът, не е нещо базово, нито старо и диво. Тази вкоренена представа трудно се променя.

Какви са плановете ви за следващите 1-2 години?

В България да се утвърдим като най-доброто място за резервация на такъв тип почивка.

Да развием гръцкия пазар, където да работим с поне 10 къмпинга. Да стартираме на азиатски пазари, където сезонът е 12 месеца. Работим и с концепцията за хибридна работа, където искаме да привличаме компании, които да предлагат отсядането в обектите ни на служителите си.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quantumfoam avatar :-(
    quantumfoam

    Колко очакваемо: от въртенето на обява за маркенитК, до подобна публикация.
    Отсъствието на въображение е присъща родна характеристика.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Идеята е добра, чекаме резултатите :)

    Нередност?
Нов коментар