Новият директор на Rolls-Royce: Или се променяме, или няма да оцелеем

Туфан Ергинбилгич предупреди, че инвеститорите губят търпение към групата

Компанията осигурява самолетни двигатели за най-големите производители в света
Компанията осигурява самолетни двигатели за най-големите производители в света
Компанията осигурява самолетни двигатели за най-големите производители в света    ©  Reuters
Компанията осигурява самолетни двигатели за най-големите производители в света    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Новият главен изпълнителен директор на Rolls-Royce направи брутална оценка на водещата британска инженерна група, като заяви на служителите, че тя трябва да промени начина си на работа или няма да оцелее. В глобално обръщение към служителите, части от което бяха предоставени на Financial Times, Туфан Ергинбилгич предупреди, че инвеститорите губят търпение към групата, която е част от борсовия индекс на Лондонската фондова борса FTSE 100.

"Всяка инвестиция, която правим, унищожава стойността", каза той на служителите, като добави, че във финансово отношение "не успяваме да се справим с всеки ключов конкурент". След новината в петък акциите на компанията се понижиха с 4%.

Подготовка за сътресения

Според един от запознатите с обръщението суровата оценка на Ергинбилгич е имала за цел да подготви почвата за големи сътресения в 117-годишната група. Турско-британският гражданин пое поста от Уорън Ийст в началото на януари със задачата да подобри резултатите на Rolls-Royce. Традиционно маржът на печалбата на Rolls-Royce е много по-нисък от този на по-големите му конкуренти, като например американската компания General Electric.

В речта си в британската производствена база на Rolls-Royce в Дерби Ергинбилгич описа компанията като "горяща платформа". Тази фраза напомня за коментарите, направени преди повече от десетилетие от тогавашния главен изпълнителен директор на Nokia Стивън Елоп, който също предупреди служителите, че компанията стои на "горяща платформа". По-малко от три години по-късно бизнесът с мобилни телефони на финландската компания беше продаден на Microsoft.

Обръщайки се към служителите, Ергинбилгич заяви: "Ние наистина имаме горяща платформа, не защото аз го казвам, а заради това, което ще споделя с вас. Резултатите на компанията са "неустойчиви" и това не може да продължава. Rolls-Royce не се представя добре от много, много време, това няма нищо общо с COVID-19, нека бъдем много ясни. COVID-19 създаде криза, но разглежданият проблем няма нищо общо с нея. Като се има предвид всичко, което знам от разговорите с инвеститорите, това е последният ни шанс", казва новият лидер на групата.

Ергинбилгич използва обръщението, за да даде началото на "програма за трансформация" с акцент върху "ефективността и оптимизацията", което беше широко изтълкувано като сигнал към служителите да очакват още един кръг от съкращения, особено сред тези с бели якички.

Последните години Rolls-Royce се свързва с последователни преструктурирания, целящи да осигурят радикална трансформация. Компанията едва сега излиза от мащабното преструктуриране, започнато от Ийст след пандемията от коронавирус, включващо закриването на 9000 работни места с цел спестяване на разходи от 1.3 млрд. паунда.

Забавянето на международните въздушни превози сериозно засегна бизнеса с гражданска авиация, който все още генерира 40% от основните приходи на групата. Въпреки че компанията е напът да изпълни целите си за 2022 г. за ръст на приходите и "умерено положителен" свободен паричен поток, балансът ѝ остава обременен с дългове. Акциите на компанията поскъпнаха с 22% от началото на януари до 114 пенса, но остават далеч под предпандемичния си връх от 337 пенса. Компанията заяви, че новият ѝ изпълнителен директор е обсъждал "необходимостта от значително подобряване на резултатите на Rolls-Royce". "Той беше откровен за нашето финансово изоставане в сравнение с конкурентите ни, изложи приоритетите си за всички нас и подчерта необходимостта всички в бизнеса да работят заедно, за да успее Rolls-Royce."

Служителите, присъствали на срещата, заявиха, че Ергинбилгич е казал, че подразделението за гражданска авиация на Rolls-Royce, което произвежда и поддържа големи двигатели за широкофюзелажни самолети, не е генерирало парични средства или печалба дори преди пандемията.

Компанията генерира по-голямата част от паричните си средства от часовете, в които двигателите ѝ са във въздуха. Макар че тя е затруднена от бавното възстановяване на пътуванията на дълги разстояния, анализаторите прогнозират, че повторното отваряне на Китай ще бъде положителен катализатор.

Ергинбилгич обаче предупреди, че компанията трябва да се промени изоснови, като каза на служителите, че в портфолиото ѝ не трябва да има бизнес, генериращ ниска възвръщаемост. Той подчерта, че е убеден, че може да подобри компанията, но предупреди, че служителите трябва "да мислят по различен начин, да действат по различен начин, да направят промяна, така че този бизнес да се коригира сам, а ние нямаме много време".