Vitosha Venture Partners инвестира 1 млн. евро в девет нови компании

Пет са стартъпи в по-напреднала фаза на развитие, а четири - проекти от акселераторската програма на фонда

В портфолиото на фонда вече има над 60 стартиращи компании, а екзит очакват в следващите 6 години
В портфолиото на фонда вече има над 60 стартиращи компании, а екзит очакват в следващите 6 години
В портфолиото на фонда вече има над 60 стартиращи компании, а екзит очакват в следващите 6 години
В портфолиото на фонда вече има над 60 стартиращи компании, а екзит очакват в следващите 6 години
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Финансирането от българския фонд Vitosha Venture Partners, който управлява предимно публичен ресурс от ФнФ, продължава с 9 нови сделки на фона на изтичащия му инвестиционен период в края на тази година. Общата сума на вложения капитал е 1 млн. евро, които се разпределят между 5 по-напреднали стартъпа и 4 проекта от акселераторската програма на фонда Accelerate, която стартира през март. По-рано тази година Vitosha обяви общо осем сделки за малко над 1 млн. евро, като в момента е в процес на затваряне на близо още толкова. А до края на 2023 г. планира дa зареди със свеж капитал поне още 20 стартъпа с оставащите във фонда 2 млн. евро.

Пет от сделките са в компании в по-напреднал етап на развитие, а финансовото вливане в тях варира между 50 и 450 хил. евро. Това са платформата за продажба на автомобили чрез търгове Nakantara (100 хил. евро), българско-френската платформа за наемане на луксозни и нестандартни пространства във Френската Ривиера Native Spaces (450 хил. евро), системата за онлайн търговци, която анализира потребителското поведение Chat Halla (50 хил. евро), производителят на калаено-оловни и безоловни сплави SN Metals (200 хил. евро) и финтех платформата за индивидуални инвеститори FinqUp (50 хил. евро).

Останалите четири са проекти на по-ранен етап на развитие и са част от програмата за стартъпи Accelerate by Vitosha, където предприемачи с идеи имат достъп до ежеседмични лекции, уъркшопове и срещи с ментори и възможност за финансиране в размер на до 50 хил. евро. Срещу дял от около 7-8% финансиране получават: Diplom.id, която електронно издава и верифицира образователни дипломи и сертификати (35 хил. евро), платформата за гледачи на домашни любимци PetStay (38 хил. евро), Nomad Cabins, която предлага сглобяеми къщи от дървени панели (50 хил. евро), и Тwisted Technology, която свързва потребители със сервизи за техника (30 хил. евро).

Остават над 2 млн. евро, който да разпределим в 20 обещаващи стартъпа

Стоян Недин, партньор във Vitosha Venture Partners



С колко средства за инвестиции разполагате към момента?

Извън сделките, анонсирани в момента, работим по множество инвестиции, които вече са в процес на договаряне, както и в процес на структуриране и затваряне. При успешно завършване на тези сделки все още остават над 2 млн. евро, който да бъдат разпределени в най-обещаващите близо 20 стартъпа, които ще търсим през следващите месеци на тази година.

Прави впечатление, че част от услугите в този кръг съдържат физически елемент. Какъв процент от компаниите в портфолиото ви са изцяло технологични и какъв са по-традиционни бизнеси?

Типично фондовете за рисков капитал, включително и ние, инвестираме в продукти от тип SaaS (софтуер като услуга), защото разрастването на един такъв бизнес е много по-олекотено откъм необходим капитал и хора. Може би над 90% от бизнесите, които вярваме, че имат изключителен потенциал за растеж, са базирани основно на софтуер и онлайн услуги.

Има обаче и бизнеси, които въпреки наличието на физически компонент са ни убедили, че могат да преодолеят предизвикателствата в разрастването. Това често се случва, като се планира използване на външни производствени мощности или други необходими активи, така че растежът на компанията в бъдеще да бъде отключен по по-иновативен начин от непрестанно наливане на средства в материални активи.

Една от важните трансформации и съответно инвестиционни възможности е именно отключването на нови бизнес модели и по-ефективна организация на традиционните бизнеси с помощта на иновативни технологии.

Кога една традиционна компания, която произвежда физически продукт, може да се нарече стартъп и какви условия трябва да изпълнява, за да привлече външно финансиране?

Дефиницията на стартъп в световен контекст е толкова широкообхватна, че и милиардни компании все още се наричат стартъпи - обикновено една динамично развиваща се млада компания попада под тази дефиниция.

Макар и елементите, които анализираме и по които оценяваме стартъпи, реално да са стотици, те дават отговор на въпроса способни ли са основателите да изградят голям и значим бизнес с идеята, която ни представят, и ние като фонд ще успеем ли да умножим инвестицията си при успешно развитие на бизнеса.

Това е главното условие, което един бизнес трябва да изпълнява, за да привлече вниманието на фондовете, а начините да го изпълни са на практика безкрайно много.

С наближаващия край на активния ви инвестиционен период кога можем да очакваме екзит от ваша компания?

Vitosha Venture Partners типично за подобни фондове има десетгодишен период на съществуване. Целта е в рамките на този период да се постигне максимална възвръщаемост от най-успешните компании в които сме инвестирали.

Ако компаниите продължават да се развиват и да повишават оценката си, за нас би било най-резонно да целим екзитите да се състоят към края на периода на фонда, а именно около 2029 година. Разбира се, развитието на всеки стартъп е динамично и със собствен темп, така че със сигурност ще има и изключения. Повечето компании, в които инвестираме, тепърва трябва да достигнат продуктова и пазарна валидация.