Деница Колева: С нашите продукти израсна едно поколение

Маркетинг директорът на бургаската "Денито" пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Деница Колева e завършила Гимназия за романски езици с френски език в Бургас. Тя е бакалавър по бизнес администрация от University of Portsmouth и магистър по бизнес администрация от University of Wales Institute, Cardiff. От 2010 е експерт "Иновации и нови технологии" в "Денито" ООД - Бургас, а от 2014 е маркетинг директор на компанията.

Компанията

Семейната фирма за производство на салати, хайвери и сосове "Денито" е създадена през 1990 г. в Бургас като СД "Денито-Русеви СИЕ". През 2001 г. е преобразувана в "Денито" ООД. Дружеството работи в собствено съвременно предприятие в морския град, построено през 1999 г., което в годините се разширява и обновява. "Денито" има изградена широка мрежа от над 20 дистрибутора в София, Варна, Пловдив, Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Шумен и др. Клиенти на фирмата са международни и национални търговски вериги, вериги за бързо хранене, хотели и ресторанти, търговци на едро и дребно в цялата страна. През 2019 г. "Денито" отчита 11.531 млн. лв. приходи от продажби (21% ръст спрямо 2018) и нетна печалба 1.514 млн. лв. (9% ръст спрямо 2018). Заетите в компанията са 111 души.

Откъде произлиза името на фирмата?

- Фирмата е създадена като семейна и най-естественото решение е било наименованието да бъде комбинация от имената на най-младите членове на семейството по това време. Съответно марката е възприела името на фирмата.

Какви са плюсовете на семейния бизнес?

- Бизнес моделът на семейните фирми е устойчив, защото е построен върху най-важните ценности на здравото семейство. Това са най-големите предимства и за нас - работа в приятна семейна среда, с прозрачни искрени отношения, желанието да вървим в една и съща посока, споделената обич и отговорност към фирмата и бранда, който сме създали и изградили с много желание и труд. За създадената атмосфера говори фактът, че работим с екип от дългогодишни служители и партньори. Но неуспехите се понасят по-тежко, защото знаем колко труд и любов сме вложили във всяко начинание.

Как се отрази пандемията от коронавирус върху бизнеса на кoмпанията? Отчетохте ли спад, задържане или скок на приходите? Какво се промени в организацията на работа, наложи ли се да освобождавате хора?

- Работим в хранителния бранш, който в сравнение с други е по-малко засегнат от корона пандемията. Най-сериозен спад в продажбите отчетохме при категорията "Професионални продукти", които предлагаме за хорека сектора, защото той сериозно пострада през изминалата година. От друга страна, по време на пандемията се засилиха продажбите на пакетираните салати. За щастие при нас не се наложиха сериозни промени в организацията на работа и се радваме, че успяхме да запазим екипа, без да освобождаваме служители в тези трудни и несигурни времена.

Как приключихте 2020 г. като финансови резултати?

- Въпреки предизвикателствата благодарение на факта, че сме производител с национално покритие, успяхме да приключим 2020 само с лек спад в продажбите спрямо предходната година.

Каква промяна в потребителските нагласи по време на пандемия отчитате?

- Основната промяна, която отчитаме, е, че пакетираните салати са предпочитани пред тези, предлагани в насипните витрини. Отчитаме също така, че потребителите не са толкова склонни да рискуват с продукти, които не познават добре. Въпреки че са времена на несигурност и ограничени средства, клиентите избират продуктите на брандове, в които имат доверие, дори и при по-висока цена. Това се забелязваше и при предната финансова криза от 2008 г.

От 1995 г. притежавате собствена фирмена технология, одобрена от Министерството на здравеопазването и Националната ветеринарномедицинска служба. Какви предимства дават технологиите за компанията и за потребителите?

- Инвестираме непрекъснато в модерно производствено оборудване, но освен това залагаме и на иновациите. До 1995 г. използваният процес за производство на салати позволяваше развитие само на регионално ниво. Разработването на собствена фирмена технология, включваща стриктен качествен контрол на суровините и технологичните процеси, строго спазване на температурните режими на всички етапи от производството и дистрибуцията, подобри процеса на производство на продуктите. Иновациите за фирмата бяха във всички области. Започнахме да предлагаме нашите продукти в удобни потребителски опаковки. Това доведе до необходимост от оборудване на предприятието със специализирани машини, което беше трудно, защото по онова време за нашия бранш нямаше такива. С гордост можем да кажем, че първите ни машини бяха български, изработени с наше съдействие. Всичко това вдигна качеството на продуктите и ни спечели доверието на клиентите. Изградихме и собствена дистрибуторска мрежа, което ни даде възможност да разширим обема на продажбите в по-голям брой региони. Така постепенно достигнахме национално покритие на търговската мрежа и партньорство с големи международни и местни вериги магазини за хранителни стоки. Разрастването след 1995 г. беше резултат от един от основните принципи, който следваме - постоянно да следим и внедряваме нови технологии, за да усъвършенстваме качеството на нашите продукти.

Кои са топ 3 на най-продаваните продукти на "Денито"?

- Продуктите на фирмата са обособени в няколко категории: охладени и свежи салати, хайвери, сосове, задушени картофи и варени зеленчуци. Любимите продукти на нашите клиенти са "Руска салата" и "Млечна салата". Стриктно държим на качеството на суровините, които влагаме в продуктите си, както и на спазването на технологичните процеси, и това се оценява от потребителите ни. Например "Млечна салата Денито" се произвежда с цедено кисело мляко, без имитиращи продукти. Продуктите от категорията "Свежи салати" също са много харесвани.

Как фирмата отговаря на здравословните трендове в храненето?

- Компанията залага на внимателния подбор на суровините, доставчиците, вкусовете, опаковката и предлагането. Създаваме нови продукти според потребностите на пазара и индивидуалните нужди на клиента. Като професионалисти с богат опит в сферата на храненето следваме световните тенденции и в тон с тях създадохме линията "Свежи салати" в отговор на съвременното търсене на здравословни удобни продукти за ежедневна употреба.

Част от инвестициите във фабриката са подкрепени по линия на европейски програми - САПАРД, ФАР, "Конкурентоспособност". Имате ли препоръки към администрирането на европейските програми? Какво съветвате бъдещите кандидати за европейски субсидии?

- Да, участвали сме в няколко европейски програми, защото са добър начин за подпомагане на фирмите. "Денито" разполага с високотехнологично модерно оборудване, закупено с подкрепата на няколко европейски програми. Резултатът е оптимизиране на производствените разходи, повишено качество на продукцията, по-голям производствен капацитет. Основната трудност при европейските програми е, че процедурата за кандидатстване е сложна и минава много време от изготвяне на проекта до подписване на договор и започване на реалната работа по изпълнението му. Пазарът е много динамичен и в някои случаи това забавяне може да обезсмисли в голяма степен инвестицията. Добре ще е процедурите да са по-опростени и достъпни, за да може повече фирми да се възползват от предоставените възможности. Нашият съвет към кандидатите е да започват кандидатстване с добре подготвени кадри или консултантска фирма.

"Денито" е създадена през 1990 г. Какво определяте като най-голям успех на фирмата за тези десетилетия?

- Безспорно нашият най-голям успех е, че създадохме екип от хора, с които заедно изградихме бранд, в който потребителите имат доверие. Благодарение на съвместната работа на целия ни екип успяхме да създадем продукти, с които израсна едно поколение.

Кои са факторите, които правят една марка силна?

- За нас това са всички хора, които стоят зад нея със своето отношение и желание да я развиват, уважението към потребителите и продуктите, ценностите на фирмата.

Какво включва стратегията за развитие на компанията за следващите три години?

- Ще продължим да създаваме нови продукти, да поддържаме високото качество, да използваме най-модерна техника за производство, да се отнасяме отговорно към обществеността, околната среда и вътрешнофирмения ни екип. Планираме разширяване на продажбите зад граница, защото в България имаме традиционни, хубави продукти, които трябва да заемат стабилни позиции на европейските и световните пазари.

Ще продължим да си партнираме с все повече български производители, защото вярваме в качеството на произвежданите в България продукти. Стратегията ни включва също да продължим да предлагаме на клиентите си висококачествени продукти и да отговаряме на променящите се потребности на пазара. Салатите са част от традиционното хранене на българите и ние вярваме, че тази категория храни ще продължи да се развива възходящо.

Интервюто взе Мара Георгиева