🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК глоби с 565 хил. лв. "Кауфланд" и с 250 хил. лв. "Билла" заради промоция на олио

Поводът са недостатъчни количества в обектите и складовете докато са били валидни по-евтините оферти

По правило веригите планират промоциите си минимум месец по-рано - време, нужно за отпечатване на рекламните брошури и организация на продажбите
По правило веригите планират промоциите си минимум месец по-рано - време, нужно за отпечатване на рекламните брошури и организация на продажбите
По правило веригите планират промоциите си минимум месец по-рано - време, нужно за отпечатване на рекламните брошури и организация на продажбите    ©  Георги Кожухаров
По правило веригите планират промоциите си минимум месец по-рано - време, нужно за отпечатване на рекламните брошури и организация на продажбите    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Комисията за защита на конкуренцията глоби с 565 052 лв. "Кауфланд България" и с 250 089 лв. "Билла България" за заблуждаваща реклама по време на промоционални кампании със слънчогледово олио. Санкциите са 0.03% от нетните приходи от продажби на двете компании за 2021 г. Решенията могат да бъдат обжалвани пред Административен съд - София област, в 14-дневен срок.

След писма на Комисията за защита на потребителите

Решенията идват след писма от 10 и от 15 март тази година, изпратени от Комисията за защита на потребителите до антимонополния орган. В тях се описват констатирани отделни случаи на липса или недостатъчни складови наличности на олио в конкретни обекти, въпреки че промоцията е анонсирана в рекламни брошури и интернет страници на двете вериги.

Комисията за защита на конкуренцията приема, че, след като няма достатъчни количества от промоционалния продукт, "безспорно е налице несъответствие" между обещанието за продажба на олио на по-ниски цени и фактическото му изпълнение. Според антимонополния орган "рекламата има заблуждаващ характер", защото чрез нея двете вериги са били в състояние да отклонят потребителите към собствените си търговски обекти и по този начин да увредят интересите на конкурентите, които предоставят същите продукти на пазара.

Веригите ще обжалват

В официално становище от "Кауфланд България" заявяват, че в обектите на веригата не са осъществявани каквито и да било действия или бездействия, нарушаващи правата на потребителите или конкурентите, и че те са били изцяло съобразени със закона и добрите търговски практики. Компанията ще обжалва решението на КЗК.

"Билла България" също ще обжалва решението на антимонополния орган, става ясно от официално становище. В него се посочва, че компанията винаги се е придържала към своята политика да предлага стоки на реалните им цени в интерес на българските потребители. "Именно поради тази причина през март 2022 г. ние не увеличихме цената на слънчогледовото олио, а предложихме продукта на цената, договорена с производителите няколко седмици преди самата промоция. Доставените количества многократно надхвърляха обичайното търсене. Въпреки това заради широко тиражираните от медиите опасения, че военният конфликт в Украйна ще доведе до дефицит на храни в България, потребителите се ориентираха към презапасяване със стоки от първа необходимост.

В резултат продажбите на олио достигнаха рекордни нива и планираните за промоцията количества рязко намаляха. Отделен фактор е невъзможността да бъде осигурена нова доставка в кратък срок, тъй като капацитетът на производителите на олио трябва да се ангажира поне 1-2 месеца предварително. КЗК приема липсата на достатъчно наличности за нелоялна търговска практика, като въобще не отчита външните и непредсказуеми за "Билла България" обстоятелства, довели до високия интерес към олиото. Категорично не сме съгласни със заключенията на комисията, имаме всички основания да обжалваме и ще го направим в законоустановения срок", се посочва още в становището.