През 2022 г. българският онлайн пазар расте с 30% и достига 1.64 млрд. евро

Средната годишна онлайн кошница в страната е 555 евро, посочва анализ на Българската Е-комерс асоциация (БЕА)

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ковид пандемията ускори и без това силния растеж на онлайн търговията в страната в последните години. През 2021 г. продажбите по интернет отбелязват 29% ръст и надхвърлят 1.25 милиарда евро по данни от годишния доклад на E-commerce Europe. Очакванията за 2022 г. са за 30% ръст спрямо предходната година и обем от 1.64 милиарда евро. Средната годишна онлайн кошница в България е 555 евро, коментира Жанет Найденова, председател на управителния съвет на Българската Е-комерс асоциация (БЕА), която цитира данни на "Паспорт на е-комерс индустрията в България 2022".

По прогнозни данни на БЕА 44% от интернет потребителите в България са пазарували онлайн през 2022, спрямо 42% през 2021 г. и 2020 г. и 31% през 2019 г. "Очакваме тази тенденция да продължи да расте и през следващите години, тъй като потребителите, натрупали опит, виждат предимствата на онлайн продажбите и очакват безпроблемно изживяване, включително комбинация от онлайн и офлайн взаимодействия при пазаруването", обобщи Жанет Найденова.

Към настоящия момент съотношението на обема на електронната търговия в България (В2С) към брутния вътрешен продукт на страната (е-GDP) е 2.14%. В Европа този параметър достига средно между 4-5%. В Естония e-GDP е 8.22%, в Гърция 8.02%, в Румъния 2.56%, се посочва в посочва в най-новия доклад на Българската Е-комерс асоциация (БЕА).

През 2021 г. 78% от цялото население на България има достъп до интернет и 42% от онлайн потребителите са закупили стоки и/или услуги онлайн. Най-големият процент онлайн купувачи е в Североизточен район на България (38.4%).

Над 76% от всички онлайн купувачи през 2021 г. са поръчвали дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (напр. чанти, бижута), 23.5% - спортни стоки (без спортно облекло), 22.2% - мебели, стоки за дома, градински принадлежности. Близо 19% са поискали доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг, а над 19% са поръчвали настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), посочват от БЕА.

Най-голям процент от онлайн купувачите през 2021 г. (96%) са закупували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, 29.7% - от онлайн магазини в страните от Европейския съюз, 16.5% - извън Европейския съюз.

ТОП 10 на българските онлайн магазини сумарно съставляват 20.48% от обема на целия B2C онлайн пазар в България за 2021 г., което показва че бъдещето на е-търговията не е в множеството нишови онлайн магазини, а в големите платформи, отчита докладът на Българската Е-комерс асоциация.

Топ 10 на българските онлайн магазини

1. eMAG.bg

2. Technopolis.bg

3. Ozone.bg

4. eBAG.bg

5. SportDepot.bg

6. RemixShop.com

7. Ardes.bg

8. Ikea.bg

9. Zora.bg

10. Decathlon.bg

Източник: Проучване на Българската Е-комерс асоциация (БЕА)

*В класацията влизат само онлайн магазини, които оперират чрез юридически лица, регистрирани в България. Не е включена трансграничната търговия, а само онлайн продажби, реализирани в страната. При юридическите лица с ритейл вериги и онлайн магазини са взети предвид само продажбите през онлайн магазините. При oпределяне на прогнозните данни за Ozone.bg не са включени онлайн продажбите на Pulsar.bg, PCStore.bg, Baby.bg, които "Озон ентъртеймънт" придоби. При oпределяне на прогнозните данни за RemixShop.com се включват само продажбите, реализирани в България, уточняват от Българската Е-комерс асоциация (БЕА).

Непотърсени пратки

С нарастващия обем онлайн поръчки расте и броят на непотърсените пратки, показва проучване на Българската Е-комерс асоциация (БЕА) през 2022 с обхват 4 180 729 поръчки онлайн от различни продуктови категории. То показва различен процент невзети пратки според продуктовата категория:

  • Дрехи, обувки, аксесоари (чанти, бижута) - между 3% и 5%
  • Спортни стоки (без спортно облекло) - между 14% и 19%
  • Мебели, стоки за дома - между 1% и 3%
  • Компютри, таблети, мобилни телефони - между 6% и 7%
  • Офис консумативи, аксесоари - между 3% и 4%.


Потребителите на 434 796 поръчки (10.4% от всички 4 180 729 пратки) са се възползвали от 14-дневния срок за отказ от поръчка и са си получили парите обратно, отчита проучването на БЕA.

За различните продуктови категории процентът е различен:

  • Дрехи, обувки, аксесоари (чанти, бижута) - между 16% и 20%
  • Спортни стоки (без спортно облекло) - между 9% и 10%
  • Мебели, стоки за дома - между 1% и 3%
  • Компютри, таблети, мобилни телефони - между 6% и 7%
  • Офис консумативи, аксесоари - между 1% и 2%.


"Анализ на жалбите в Комисията за защита на потребителите срещу онлайн търговци показва висока степен на удовлетвореност на потребителите от онлайн търговците - членове на БЕА. От анализирани 4 180 729 поръчки за 2021 г. броят на жалбите е 42 или 0.001% от всички поръчки, като над 80% от тези жалби са обжалвани от търговците и са отпаднали, без да завършат с актове", коментира за "Капитал" Жанет Найденова - председател на управителния съвет на Българската Е-комерс асоциация (БЕА).