🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейците свиват покупките, българите още пазаруват и електроника, и мебели

Изследването "Обсерватория 2023" на BNP Paribas Personal Finance показва, че потребителите се насочват към нискобюджетни стоки

Жозе Салойо - управител на БНП Париба лични финанси в България, Людмила Петрова - мениджър "Маркетинг, СХ и корпоративен ангажимент", Мария Мангърова - директор "Продажби и маркетинг" (от ляво надясно), представиха проучването "Обсерватория 2023"
Жозе Салойо - управител на БНП Париба лични финанси в България, Людмила Петрова - мениджър "Маркетинг, СХ и корпоративен ангажимент", Мария Мангърова - директор "Продажби и маркетинг" (от ляво надясно), представиха проучването "Обсерватория 2023"
Жозе Салойо - управител на БНП Париба лични финанси в България, Людмила Петрова - мениджър "Маркетинг, СХ и корпоративен ангажимент", Мария Мангърова - директор "Продажби и маркетинг" (от ляво надясно), представиха проучването "Обсерватория 2023"
Жозе Салойо - управител на БНП Париба лични финанси в България, Людмила Петрова - мениджър "Маркетинг, СХ и корпоративен ангажимент", Мария Мангърова - директор "Продажби и маркетинг" (от ляво надясно), представиха проучването "Обсерватория 2023"
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Повече от половината (54%) от анкетираните 14 200 европейци в 15 държави твърдят, че покупателната им способност е намаляла. Една от причините за това е необичайно високата инфлация, характерна за цяла Европа - 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените. Това отчита традиционното годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance "Обсерватория 2023", което изследва потребителските нагласи в 15 държави на континента. България участва в него от 2017 г.

Страхове и очаквания

"Обсерватория 2023" показва нарастващ песимизъм сред европейците. Според данните от проучването средната оценка за състоянието на държавите се понижава до 4.9 от 10 възможни точки, което е близо до нивото от началото на 2021 г. в разгара на ковид пандемията, коментира резултатите от проучването Жозе Салойо, управител на БНП Париба лични финанси в България.

На фона на инфлацията и войната в Украйна 55% от европейците се притесняват, че ще има недостиг на храни, 58% очакват прекъсвания на електричеството, 53% - на доставките на газ, а 54% се страхуват от недостиг на горива.

В това отношение българите са по-спокойни, като 35% споделят, че очакват да имат затруднения с набавянето на някои храни, а 32% се опасяват от режим на тока, отчита "Обсерватория 2023".

Седем от десет европейци смятат, че цените са "значително увеличени" през последните 12 месеца. За над 40% от анкетираните ръстът е "съществен". Налице е лек спад в намеренията за спестяване и леко повишение на намеренията за потребление.

В България плановете за покупки на електродомакински уреди, мебели, стоки за дома са по-смели в сравнение с жителите на други държави. "Българите имат апетит за преследване на своите планове", отчитат от екипа на БНП Париба лични финанси.

Изберете евтиното

Притеснението от бъдещи финансови затруднения се споделя от 51% от анкетираните европейци. Това води до все по-внимателно и разумно потребяване на стоки и услуги и избор да се пазаруват продукти на ниски цени, без това да е свързано със срам и неудобство, показва "Обсерватория 2023".

Според данните от проучването едва 26% от хората намират използването на low cost (нискобюджетни) услуги и продукти за "унизително", докато останалите 74% твърдят, че "няма нищо срамно в това". Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция.

Осемдесет и два процента от участниците в проучването казват, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% - че купуват нискобюджетни продукти. Проучването показва също, че 67% от хората в Европа вярват, че дискаунтърите и бюджетните брандове им помагат да подобрят покупателната си способност. Най-висок е този дял в Португалия и Великобритания - 77%, а най-нисък в България - 54%.

Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни (41% от анкетираните твърдят, че ще пазаруват по-често в такива магазини) и при облеклата (34%). Като цяло 43% от европейците заявяват, че през следващите години ще купуват повече low cost стоки. Заради спада на покупателната способност потребителите търсят повече информация за продуктите и избягват да плащат за екстри и характеристики, от които не се нуждаят, отчита проучването.

В същото време едва около 20% от хората очакват нарастване на покупките на нискобюджетни домакински уреди, потребителска електроника, инструменти за дома и градината, спортни стоки и други продукти за дълготрайна употреба. Това показва, че в сектори като потребителската електроника хората са по-склонни да инвестират повече в по-висок клас техника с по-висока добавена стойност като по-дълга гаранция, възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.

Българите са по-скептични - по-малко от половината приемат, че нискобюджетният пазар е добре развит в страната, докато средното за Европа е 60%. Според запитаните едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество. "Обсерватория 2023" отчита също, че средната оценка за качеството на нискобюджетните продукти и услуги в България е 6.1 от 10, което е най-ниското ниво за Европа и е под средното от 6.8.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_

    Нормално, българинът е известен с липсата си на финансова култура и каквито и да е способности да се справя с личния бюджет

    Нередност?
  • 2
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 1

    Проблемът е другаде. При соца, за да си купим нещо пестяхме. Вече всичко е достъпно на кредит - къщи, коли, копмютри, телефони. Всичко стана измамно достъпно. Вече не е, но мисленето и доста инерчно.

    Нередност?
Нов коментар