Инфлацията продължава да е предизвикателство за ритейл сектора

Оптимизирането на маржовете е от ключово значение за компаниите в сектора, стана ясно по време на конференцията Ecommerce and Retail Summit на "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пандемията от коронавирус промени много аспекти на живота, като това важи с особена сила за сектора продажби на дребно. На потребителите им се наложи бързо да привикнат към онлайн пазаруването, а компаниите трябваше да управляват съвсем нов набор от предизвикателства. Постпандемичната реалност пък представи още по-нови затруднения, като успешното им навигиране е въпрос на оцеляване за много компании в сектора.

Инфлацията и опитващите се да я преборят високи лихвени проценти поставиха компаниите в ситуация, в която запазването на печалби се превърна в изключително трудна задача. Именно това бе и един от акцентите на тазгодишното издание на събитието Ecommerce and Retail Summit, която се организира от "Капитал".

Изпълнителният директор на консултантската компания Retail Economics Ричард Лим откри събитието, като се концентрира върху понижената покупателна способност на потребителите и начините за справяне с този проблем. Като най-голямо предизвикателство пред бизнеса той изтъкна завишените разходи по цялата верига на производство и доставки. Разходите за логистика са едни от най-засегнатите, като по време на пандемията цената на транспортните контейнери скочи около десет пъти над предпандемичните си нива.

По този начин възвръщаемостта е поставена под сериозно напрежение - като цяло маржовете на печалба са намалели наполовина през последното десетилетие, като това прави мащаба на новите фактори на влияние още по-значим от обикновено.

Затова според Лим стойността трябва да бъде поставена в сърцето на предложението на ритейл веригите, като голяма част от потребителите вече приоритизират именно този аспект. Това би позволило привличането на по-голяма част от пазара, което от своя страна би помогнало за печалбата на фона на занижените маржове на печалба.

Около тази идея се обедини и панелът, който обсъждаше инфлационния натиск върху бизнеса. В него участваха изпълнителният директор на Lidl Милена Драгийска, управителят на "eMag България" Силвиу Гугуи, изпълнителният директор на Sport Depot Николай Цонов и мениджърът по продажби в България и Сърбия на CCC Ивайло Павлов.

Според тях излишното харчене на пари вече не е модерно, като дори най-платежоспособните потребители търсят възможно най-добрите сделки. Това е и причината собствените марки на веригите да стават все по-популярни - цената им е по-ниска от тази на традиционните, а качеството е сравнимо.

Като главен метод за справяне с инфлационния натиск беше изтъкната ефикасността. Свеждането на възможни проблеми по веригата на доставки до минимум е задължително, като освен това новаторският подход в тази сфера може да създаде големи предимства. Изготвянето на годишен комерсиален план, който обаче да бъде гъвкав и податлив на промени, от своя страна позволява по-ефективното и прецизно планиране на бизнеса за компаниите.

Според Драгийска работещ начин за предпазване от големи инфлационни шокове е инвестицията в дълготрайни взаимоотношения с производителите. Създаването на синергия между производител и търговец позволява дългосрочно планиране, което от своя страна пък увеличава икономиите от мащаба.

Изграждането на емоционална връзка с потребителите е друг вариант за запазване на клиентската база на компаниите. Независимо дали чрез благотворителни инициативи, лични предложения, кампании за лоялни клиенти или чрез фокусиране върху ESG политики. По този начин потребителите се чувстват пряко свързани с бранда, което сериозно увеличава вероятността от това те да пазаруват там.

Промоционалните кампании и преференциалните предложения също представляват добър начин за запазване на потребителската маса. В същия момент обаче не трябва да се прекалява с подобни действия, тъй като се създава риск от това потребителите да пазаруват от даден магазин единствено когато има активна промоция, коментираха участниците.