Лайош Антал, Deloitte: Новите технологии са предизвикателства за киберсигурността, но ние обичаме предизвикателства

Ръководителят на отдела за киберриск в Deloitte ще бъде един от участниците във форума Cybersecurity and Data Protection

Лайош Антал е ръководител на унгарския екип на Deloitte за услуги в областта на киберриска. Той има над 20 години опит в консултирането в компании от голямата четворка. Ръководи и извършва голям брой тестове за пробив на сигурността предимно за клиенти в Европа. Антал управлява така също и много мащабни проекти за оценка на риска от гледна точка на ИТ сигурност, както и голям брой съдебни ангажименти, включително компютърни съдебни разследвания. Той се занимава предимно с икономически престъпления, напр. с подкупи и различни видове измами и нарушения. Като лидер на практиката за услуги по киберриск в Deloitte Централна Европа, Антал координира дейностите около основните услуги, като защита на активите, стандарт за сигурност на данните при картови разплащания, компютърна криминалистика и трансформация на сигурността. Той и неговият екип се фокусират върху критично важните системи за сигурност. Ангажиментите, които той управлява, са насочени към тестове за пробив в сигурността, одити за съответствие и реакции при инциденти със сигурността.

Антал ще бъде един от участниците на форума на "Капитал" Cybersecurity and Data Protection Forum, който ще се проведе онлайн на 17 ноември. Събитието поставя акцент върху актуалните предизвикателства пред киберсигурността на фона на навлизащите нови технологии и масовата работа от вкъщи.

Смятате ли, че киберсигурността е по-голям приоритет за компании и организации днес, отколкото преди пет години?

- Не съм сигурен дали е по-голям приоритет във всяка компания или организация. Това, в което съм сигурен, е, че имаме повече теми, с които да се занимаваме и броят на проблемите не се е понижил.

Работата се измества към дистанционен режим. Носи ли тази тенденция със себе си повече рискове по отношение на сигурността?

- Да, носи. През март, когато видяхме първата вълна от карантини, видяхме и значително по мащаб преместване към работа вкъщи там, където бе възможно. Не всички компании са готови да се справят с подобно търсене на дистанционен достъп. В някои случаи, дори броят на лаптопите бе проблем. Натискът на времето често поражда и рискове за сигурността. Моят опит показва, че и комуникацията също бе предизвикателство - колегите могат лесно да си говорят, когато са един до друг, докато работата от разстояние изисква малко усилия. Различни типове измами се разрастват в новата среда - кражба имейл акаунти, фишинг и др.

По-лесна или по-трудна е работата ви заради нови технологии като Интернет на нещата (IoT), изкуствения интелект,5Gи т.н.?

- От гледна точка на киберсигурността, всяка от тези технологии е много сложна. Имаме отделни екипи и подходи различни за мобилни приложения, IoT и други. Те изискват специалисти в конкретната насока. За да отговоря накратко на въпроса ви, бих казал, че новите технологии са предизвикателства, но ние обичаме предизвикателства.

Кое е най-лесното и ефективно нещо, което компании и служители могат да направят за виртуалната си сигурност, без да са експерти?

- Служителите могат да подобрят бдителността си за сигурност и да следват политиката и процедурите на компанията. Ако правят тези две неща, това е от голяма помощ. Програмите за киберсигурност на компаниите са друга история. Киберсигурността се състои от толкова много отдели, задачи и технологии - затова е професия. Не можеш да се справиш, ако не си експерт. Можеш да вземеш правилните решения само, ако си наистина добър в това, което правиш.

Cybersecurity and Data Protection Forum ще разгледа как COVID-19 допринесе за нарастването на кибер пробивите срещу много компании и потребители. Събитието ще събере утвърдени мениджъри, юристи и експерти по киберсигурност, които ще дискутират най-новите тенденции и заплахи в сектора. Форумът ще се проведе на 17 ноември в онлайн формат. Всеки желаещ може да се регистрира тук