Георги Колев, Huawei: "Започваме предлагането на премиум аудио продукти и в България"

Търговският директор на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония

Георги Колев, Huawei: "Започваме предлагането на премиум аудио продукти и в България"
Георги Колев, Huawei: "Започваме предлагането на премиум аудио продукти и в България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Георги Колев е търговски директор на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония от 2016 г.. Работи в българския офис на Huawei от 2015 г., а преди това е бил мениджър бизнес развитие в "Асбис". Има дългогодишен опит в лансирането и продажбите на мобилни устройства и решения за крайните потребители на българския пазар.

През тази година говорите много за 1+8+N/ Seamless AI Life екосистемата на Huawei. Как изглежда тя в България в края на 2020?

- В 1+8+N формулата, 1 е смартфонът, а 8 са останалите свързани персонални устройства на Huawei. От не-смартфон категориите трябва да отбележим таблетите, при които нивата на търсене се задържаха високи до края на годината и съответно бележат висок ръст на годишна база.

Един от хитовете на тази година определено са смарт часовниците. Категорията не е нова за нас, но тази година се разгърна големият й потенциал. Следеното на здравния статус, физически и психически, нуждата от движение и спорт допринасят за постоянно увеличаващото се търсене, което посрещаме с нови, усъвършенствани модели.

В средата на годината навлязохме в изцяло нова за нас категория на българския пазар - мобилните компютри, и сме удовлетворени от нейното развитие до момента. И сега добавяме последния за годината щрих към нашата екосистема с разширяване на портфолиото ни от аудио продукти от висок клас.

Споменахте аудиото като последния за годината щрих в екосистемата ви. Какво точно да очакваме на пазара от Huawei в този сегмент?

- За разлика от лаптопите, аудиото не е сегмент, в който влизаме за първи път в България. Различното е, че сега навлизаме много силно и фокусирано с цяла колекция от премиум аудио продукти, всеки от които е олицетворение на технологични пробиви, стил и функционалност. Бих казал на модерния премиум начин на живот. Продуктите са разработени съвместно с ключови брандове като Devialet и Gentle Monster. Започваме с 4 нови продукта, с глобални премиери през септември и октомври - in-ear слушалките FreeBuds Pro, over-the-ear модела FreeBuds Studio, домашния говорител Sound X и смарт аудио очилата Huawei Х Gentle Monster Eyewear II. FreeBuds Pro вече се продават при някои партньори, в следващите седмици колекцията ще се запълни.

Като казвате премиум аудио, нека уточним - в кой ценови сегмент се позиционира то?

- Горните ценови нива на съответните продуктови групи. Говорим за продукти с първокласно качество, изразяващи и желанието ни за високо качество на живот. Тук искам да отбележа и една тенденция при потребителските нагласи, която има пряко отношение към аудио категориите, в които навлизаме. Хората търсят все повече допълнителни продукти, държат на тяхното качество, избират по много комплексни показатели, включително емоционални. Като цяло средната цена на аксесоара расте. И тенденцията всъщност е, че доскоро наричаните "аксесоари" се превръщат в самостоятелни продукти, имат собствен образ, собствен живот, и вече не са аксесоар към нещо, а част от екосистема.

При смартфоните наложихте асоциацията с добри камери, сътрудничество с Leica. Каква е ключовата дума за аудиото?

- При аудиото говорим за различни типове продукти, с различно предназначение, така че е трудно да изведем една обща дума за всички. Все пак - при слушалките, и двата модела - интелигентно активно шумоподтискане. Зад него стоят много иновации и ново потребителско изживяване. При Sound X е партньорството с Devialet, компания-пионер в аудио технологиите. При очилата - стил, мода, бих казал авангардна мода, пробив в комбинацията от мода и технологии, което е част от бъдещето. И също сътрудничество с водещ моден бранд като Gentle Monster.

Как българският пазар прие новите лаптопи, имаше ли изненади, кое се оказа ключово за успеха им?

- Не бих го нарекъл изненада, но мога да кажа, че се приеха много бързо от пазара. Партньорите ни видяха голям потенциал във всички линии на продуктите, веднага стартираха свои кампании с тях, което от своя страна вдъхна допълнителна увереност на крайните потребители. Както очаквахме, и четирите предложени модела намериха своята аудитория, като най-голямо търсене и продажби бележат Matebook D15 и D14, и в двете си хардуерни конфигурации. Ключът към успеха е комплексен. От една страна е тежестта на бранда - Huawei има много фенове у нас, наложена марка е, с доказано добро и бързо обслужване, включително и след продажбите. От друга страна са качествата на самите продукти - добър дизайн, метални шасита при всички модели, екстри като вградения в бутона сензор за отпечатъци. Вероятно функцията Multiscreen Collaboration също е изиграла роля при притежателите на Huawei смартфони. Хората все повече откриват удобствата на интелигентната свързаност между устройствата.

В 1+8+N все пак единицата е смартфонът. Как се движи пазарът на Huawei смартфони у нас. Как се развива платформата Huawei AppGallery глобално и локално?

- На смартфон пазара бележим изключителни резултати в Q2 и Q3, според водеща агенция за проучване - пазарните ни дялове в България през цялата година са над 30%. Само от AppGallery базираните смартфони от април досега сме продали над 120 000 бройки, което на фона на първоначално поставените ни цели е изключителен успех.

Броят на приложенията в AppGallery расте ежедневно, а нашият екип продължава да се свързва и да си сътрудничи с локалните доставчици на съдържание и успешно да интегрира техните приложения. Имаме изградени канали, по които следим кое е най-важно и спешно за хората, и се фокусираме първо там. Топ приоритети се оказват банки, други финансови приложения, приложенията на мобилните оператори, на доста други локални бизнеси също. Успешните примери са много, няма как да бъда изчерпателен, но нека споменем приложенията на Банка ДСК, ПИБ, Пощенска банка, ЦКБ, съвсем скоро ОББ, iCard, ePay, А1, Теленор и Vivacom, включително A1 Wallet и Pay by Vivacom, Happy Delivery, Foodpanda, Grabo, Bulsatcom, Vbox, ABV, Yellow Taxi Спирам, наистина са много и постоянно се увеличават.

Обявихте, че в България започват продажбите на флагмана Mate 40 Pro в началото на декември на фона на новините за огромното глобално търсене и изчепани предварителни продажби. Как българският пазар успява да е сред първите, на които ще видим смартфона?

- Да, България е сред първите страни в Европа, в които ще бъде наличен. Очакваният старт на продажбите е 1 декември, като започваме с избрани партньори - A1, "Теленор", Vivacom, "Технополис" и "Техномаркет". България бележи много добри резултати, включително във въвеждането на AppGallery смартфоните. Моделът се очаква от хората, първите отзиви от него са отлични, а ние като локален офис даваме всичко от себе си своевременно да доставим на потребителите това, което търсят.

Да очакваме ли промяна в начина на комуникация и маркетинг на новите аудио продукти?

- Част от глобалната ни стратегия при смарт аксесоарите е да внасяме технологични иновации в продукти с класически стил и предназначение, да издигнем лайфстайла на следващо, подкрепено с високи технологии ниво. Както е при серията Watch GT например - смарт часовници в класически стил. За тази серия работим както с утвърдените си партньори, фокусирани върху технологични продукти, така и с такива, фокусирани върху часовници и бижута, като Giulian.

Сега подобна среща на технологии, оптика и мода се явява Huawei Х Gentle Monster Eyewear II и за тях работим по подобна формула. Все по-важно място в комуникационния ни микс заемат лидерите на мнение, не само от областта на технологиите, а и от модата и лайфстайла. Но тук има един много съществен момент - нови продукти, всеки от които революционен по свой уникален начин, изискват и максимално близка интеракция с потребителя. Даваме си сметка, че ситуацията в момента затруднява това, но въпреки трудностите, огромна част от подготовката ни е насочена именно там - да осигурим на потребителите възможност да видят и пробват продуктите, да проверят сами как застават те в техния стил на живот, каква емоционална, естетическа и функционална добавена стойност им носят.

Да, говорим за премиум аудио колекция, но това не значи, че изневеряваме на изначалната си стратегия да сме максимално близо до потребителите си. И конкретно за България мога да кажа, че имаме силни позиции както в маркетинга, така и в ритейла, комуникацията с потребителя се води на всички нива, и това не е от днес. Това е огромен актив, на който ще стъпим. Знаем, че ще е трудно, защото се изправяме срещу едни от най-добрите марки на пазара в света. Но ние ще направим нещо, което те не са правили - силни маркетингови и ритейл кампании в традиционни и нетрадиционни канали. Ще останем близо до хората, както на ниво бранд, така и с конкретните продукти, за да ги вдъхновим и улесним в това да намерят за себе си този, който наистина ще ги накара да почувстват част от бъдещето, и най-вече, че водят един по-добър, по-щастлив живот.