Цветомир Досков: Банките имат сравнително малък интерес към решения за цялостно виртуално обслужване
Главният изпълнителен директор на софтуерната компания "Сирма бизнес консултинг" пред "Капитал"
Цветомир Досков е главен изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" (SirmaBC) и член на управителния съвет на "Сирма груп холдинг". С над 20 години професионален опит във финансовите услуги, банки и ИТ компании, той има значителен принос за превръщането на "СирмаБК" в добре разпознат доставчик на софтуерни решения за банковата индустрия. Цветомир Досков ще бъде сред лекторите на дигиталната конференция "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал".
Каква е оценката ви за начина, по който българският банков и финансов сектор минава по пътя на дигиталната промяна? Какви са най-важните стъпки, които секторът трябва да извърви в най-близко бъдеще?
Все още липсват скорост и фокус. Нивото на дигитализация е добро, но сме далеч от пълна промяна в начина на работа и дори в изпълнение на голяма част за транзакциите. Това, на което следва да са наблегне, са: отворените бизнес системи (open API); по добро обучение и обяснение за дигиталната трансформация, която се предлага от финансовите играчи; и изграждане и предоставяне на процеси, които са напълно дигитално завършени.Кои са най-големите предизвикателства пред дигиталната трансформация във времена на криза като тази, предизвикана от COVID-19?
Огромните предизвикателства са отново пред хората и тяхното приемане, че светът, в който живеем, се променя. Все още има съпротива към това, че дигитализацията се превръща в основен инструмент за комуникация, плащане и организиране на логистиката за крайните клиенти. Дори телефонните обаждания в кол-центровете са изместени към умни съветници и там процъфтява изкуственият интелект. Все по-голяма спирачка се явява изоставането и синхронизацията на регулациите и високите изисквания към осигуряване на прозрачност и сигурност при финансовите операции. Бизнесът ще трябва да преодолее традиционната предпазливост и да въведе по-точни и бързо адаптиращи се рискови модели във всички аспекти на работа и операционните процеси.Кои са най-съществените промени, които настъпиха в търсенето на технологични продукти от страна на банките и останалите играчи във финансовия сектор след началото на пандемията?
Странно, че за България се запази търсенето на решения, които са по-скоро в категорията "съвместимост и регулации". Последните месеци или поне първите няколко от пандемията, в които имаше тежки ограничения за придвижване, фокусът беше в това да се осигури работата от дистанция. Има сравнително малък интерес към напълно интегрирани дигитални решения, които да дават възможност за завършено и цялостно виртуално обслужване на клиентите.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.