Square купува австралийската Afterpay срещу 29 млрд. долара

Компанията на Джак Дорси се превръща в гигант при онлайн разплащанията

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Square, компанията за разплащания, основана и управлявана от Джак Дорси от Twitter, обяви, че купува австралийската компания Afterpay срещу 29 млрд. долара, пише Reuters. Afterpay работи като оператор на "купи сега, плати после" (BNPL) сделки, при които потребителите имат възможност да закупят стоки, но да не ги платят на момента. В този случай компаниите посредници като Afterpay поемат разходите на търговците до момента на плащане на стоката.

Сделката е показателна за растящата популярност на бизнес модела, който отнема пазарен дял спрямо купуването чрез кредит. Afterpay разчита на такси от търговците, така че те да могат продават на момента на своите клиенти, без лихви, но и без чакане и нужда от кредити.

Придобиването е показателно и за друго - ръстът на Square и особено Afterpay през последната година. Акциите на австралийската компания се търгуваха за 10 австралийски долара в началото на 2020 г. Сделката сега е на цена от 126 долара за акция, т.е. скок от над 12 пъти. Тя е и най-голямата в историята на Австралия - предишният рекорд беше на австралийската верига молове Westfield, купена от Unibail-Rodamco през 2018 г.

Square, чиято пазарна капитализация в момента е 124 млрд. долара, също е повишила цената си четирикратно спрямо началото на 2020 г. и над седем пъти спрямо март 2020 г., когато борсовата търговия се срина. В момента Square струва над два пъти повече, отколкото Twitter - другата компания, на която Джак Дорси е изпълнителен директор и съосновател.

Цената от 29 млрд. долара означава, че основателите на Afterpay Антъни Ейсен и Ник Молнар ще получат по 1.8 млрд. долара. Китайският технологичен гигант Tencent, който през 2020 г. инвестира 220 млн. долара, сега ще получи 1.25 млрд. долара.

"Създадохме бизнеса си, за да направим финансовата система по-честна и достъпна. Afterpay създаде бранд на доверие, който се вписва в тези принципи", коментира Джак Дорси в изявление. "Заедно можем да свържем нашите екосистеми и да дадем на клиентите си повече продукти и услуги - както на потребителите, така и на търговците."