Българско-американската LucidLink набра 20 млн. долара при 200 млн. долара оценка
Компанията ще удвои екипа си в България до края на 2023 г.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Инвестицията прави стартъпа един от най-скъпите с български корен.
- Компанията вече е надхвърлила 10 млн. долара повтаряеми приходи от абонаменти.
- Екипът на компанията трябва поне да се удвои до края на другата година, включително и този в България.
Българско-американската софтуерна компания LucidLink набра 20 млн. долара инвестиция при 200 млн. долара оценка в рунд от серия B, което я прави един от най-скъпите стартъпи с български корени. Компанията разработва технология за свръхбърза и защитена връзка до облачни услуги с цел колаборация между различни хора, на различни места, върху един и същ файл и в едно и също време. Рундът е воден от Headline Ventures, като в него се включва и българският фонд BrightCap Ventures, който участваше и в предишните три рунда на финансиране през последните 4 години, включително и в началния.
LucidLink е основана през 2016 г. от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън. Общо компанията до този момент е набрала 40 млн. долара.
В случая обаче съоснователят и технически директор Георги Дочев казва, че LucidLink дори не е имала нужда от тези пари - решението за инвестиционния рунд е дошло след няколко отказани оферти и заради (правилните) очаквания макроикономическата ситуация да се влоши. "Ние бяхме изключително добри в преценката си на пазарите и решихме да вземем пари, без те да ни трябват. Казахме си - изглежда, че нещата ще се влошат, така че по-добре сега. И точно това стана. Провървя ни", казва Дочев пред "Капитал".
Според него "това е оценката към март 2022 г.", когато реално е постигната сделката с фондовете. Същевременно, за да подчертае нестабилността на пазара и рязкото свиване на стойностите в света на стартъпите, казва, че "ако бяхме набрали пари шест месеца по-рано, щеше да е безумно висока оценката. Това обаче свърши и то няма да се върне в следващите година или две, ако някога въобще се върне. Свърши играта с "растеж на всяка цена". Въпросът вече е дали имаш път към печалба", казва още Дочев.
LucidLink обичайно не коментира финансовите си резултати, но в разговора си с "Капитал" Дочев споменава, че тя вече е надхвърлила 10 млн. долара ARR, или годишно повтаряем оборот - основния финансов показател за компаниите, чийто продукт се продава на абонаментна база, какъвто е случаят на компанията. Според дружеството този показател се е повишил пет пъти през 2021 г. и ще нарасне още поне три пъти през тази година. "Ще завършим годината с много над 10 млн. долара ARR", казва Дочев.
Търсят се хора, но не всякакви
Инвестицията прави LucidLink една от най-високо оценените компании с български корен към този момент. В LucidLink работят общо 75 души, от които 30 са в България. До края на годината общият брой служители трябва да достигне 100, като в България се търсят нови участници за инженерния екип. С уточнението, че заради недостига на кадри в страната компанията вече търси служители в други държави.
"За съжаление ние стигнахме до заключението, че пазарът на труда тук е прекалено малък, и вече търсим хора от цяла Европа. Спираме да търсим само в България с идеята, че за нас дистанционният модел работи чудесно и всички ще са на 2-3 часа полет. Приехме, че ние ще сме компания без конкретен централен офис и без задължителна локация", казва още Дочев.
Такъв растеж обаче би бил по-скоро агресивен спрямо досегашната история на LucidLink и Дочев предпочита темпото да бъде по-бавно. Той посочва, че за него най-важното в компанията е фирмената култура на отвореност, в която всеки познава всеки и "всеки знае колко пари има в банката и колко пари правим".
Според него това е проличало най-силно преди две години, в началото на пандемията, когато LucidLink е била близо до фалит. Тогава компанията е с почти приключило финансиране, а фондовете за рисков капитал отказват срещи един след друг. Налага се 20% намаляване на заплатите, за да може стартъпът да оцелее. Неочакваният резултат е, че никой не напуска компанията и продуктивността се вдига.
"Бяхме на ръба, защото тогава нямаше пари и капиталовите пазари в самото начало на пандемията, март 2020 г., просто спряха. Тогава търсехме пари и изведнъж, както имахме насрочени 10-15 срещи с фондове, всяка една беше отказана. Казаха ни "пари няма, оправяйте се". И ние се оправяхме в продължение на една година", казва Дочев.
Още в началото на разговора си с "Капитал" Дочев прави уточнението, че компанията не работи на печалба - но не защото не може, а защото предпочита да приоритизира растежа си. Огромната част от разходите на компанията са за заплати и според Дочев точно натам ще бъдат насочени 80% от парите по инвестицията. "В момента сме 75, но догодина може да сме 150 или 200 души. Тогава разходите са много по-различни", казва той.
Другият голям разход ще бъде маркетингът. До края на миналата година LucidLink почти не е харчила пари за маркетинг, но сега разходите вече са в рамките на милиони. Пазарът, на който компанията оперира, все още е доста малък и на него няма наложени играчи. Затова между 10 и 20% от размера на приходите на LucidLink ще отиват в тази насока.
Ясен път към печалба
Самият продукт на LucidLink е силно бутиков. На практика компанията прави мост между локалния диск на даден потребител и огромното количество данни в облака, като така той може да използва файлове, които не са на личния му компютър, но сякаш всъщност са. Този инструмент се ползва основно в сферата на мултимедията, като най-често потребителите работят по обработката на големи видеофайлове. Дочев прави уточнението, че самият продукт на LucidLink няма нищо общо с обработката на видео, въпреки че голяма част от клиентите са в тази сфера. През 2021 г. заради тази насока на компанията в нея влезе като стратегически инвеститор и американската компания Adobe, която разработва Photoshop, After Effects и други.
Другата вертикала, в която LucidLink вече се е насочила, е архитектурата, инженерството и строителството, където също има огромни файлове и нужда те да се обработват едновременно от много хора, които не са в един офис.
Дочев отбелязва, че една от странностите на бизнеса е, че не може да формулира конкретен конкурент, с който LucidLink да се състезава. "Прехвърлянето на големи файлове работи чудесно и с Dropbox или WeTransfer, но ние нямаме почти никакво припокриване с тях. Те не са ни конкуренция. Нашата конкуренция е пращането на диск по FedEx с бърза поръчка, защото тези индустрии все още работят така. През нас вече се правят филми например и във филмовата индустрия все още се пращат дискове, а не файлове през Dropbox, да кажем."
Всички тези елементи водят до два въпроса: кога LucidLink би набрала нов рунд и кога може да се очаква да излезе на печалба. Отговорът на първия въпрос според Дочев, зависи и от макроикономическата рамка, и от това колко хора ще бъдат наети в следващите година и половина, но дори в най-лошия сценарий с настоящата инвестиция LucidLink може да издържи поне до края на 2024 г. Той не изключва и по-ранно набиране на средства, ако има достатъчно добра оферта - в LinkedIn компанията вече се рекламира като "бъдещ еднорог", какъвто има висок шанс да стане. Дава за пример, че този рунд е можел да бъде поне два пъти по-голям, но ръководството е сметнало, че няма нужда от такива пари, и е набрало рунда само заради общи икономически притеснения.
Отговорът на втория въпрос е свързан с първия - според Дочев, ако LucidLink намали малко темпото по отношение на наемане на хора, съответно и разширението на разходите, компанията бързо ще стане печеливша. "Но не смятаме да го правим. Убеден съм, че можем да се движим със същата скорост и да стигнем до силен рунд С. Защото печалбата е алтернатива на растежа, а ние имаме сегмент за покоряване", завършва Дочев.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.