🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Томас Йенсен, Milestone Systems: Огромна част от разработката на софтуера ни се случва в София

Изпълнителният директор на датския разработчик на видеосистеми пред "Капитал"

Офисът в София е вторият след Копенхаген, казва Томас Йенсен, изпълнителен директор на Milestone Systems
Офисът в София е вторият след Копенхаген, казва Томас Йенсен, изпълнителен директор на Milestone Systems
Офисът в София е вторият след Копенхаген, казва Томас Йенсен, изпълнителен директор на Milestone Systems    ©  Цветелина Белутова
Офисът в София е вторият след Копенхаген, казва Томас Йенсен, изпълнителен директор на Milestone Systems    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Томас Йенсен е изпълнителен директор на компанията за софтуер за камери и видеонаблюдение Milestone Systems от 2020 г. насам. Освен това е член на борда на директорите на още две компании - Arcules и PS Finland OY. Между 2011 и 2018 г. работи в HP, където заема последователно позициите директор и генерален мениджър за Дания, вицепрезидент по продажби и стратегия и финално ръководител на глобалния отдел по канални продажби. Бакалавър и магистър по бизнес икономика в университета в Олбор. Има допълнителни специализации в UCLA и INSEAD.

Компанията

Milestone Systems разработва софтуер за камери и системи за видеонаблюдение. Компанията е базирана в Копенхаген, Дания, и е основана през 1998 г. През 2021 г., последната с наличен отчет, компанията има приходи около 1.1 млрд. датски крони, или 158 млн. долара по днешен курс. Общо в компанията работят около 1200 души, от които към октомври 2022 г. в България са 204 специалисти, предимно софтуерни разработчици.

Каква беше 2022 г. за Milestone Systems и за вас като изпълнителен директор?

- Все още сме в тихия период от годината, затова не мога да ви дам конкретни числа, но 2022 г. беше турбулентна година по света. Мислехме, че ще е краят на коронавируса, а вместо това се научихме да живеем с него. После дойде войната, още докато се оправяме с проблемите по веригата на доставки. Оттам инфлацията и енергийната криза. Беше интересна година от гледната точка на изпълнителен директор - и за мен, и за Milestone, защото трябваше да се справяме с неща извън нашия контрол. С това въведение искам да кажа, че съм много горд с това как се справихме. Екипите ни вдигнаха нивото, показаха, че са устойчиви и фокусирани. Трябваше да правим намествания заради външната динамика, но от моя гледна точка беше добра година. За мен тя показа, че можем да растем дори в трудни времена и вече сме станали една здрава, устойчива компания.

Всички фактори, които споменахте - пандемията, войната, инфлацията, важат за всички бизнеси. Как се отразиха конкретно на Milestone, която е софтуерна компания?

- Знаете ли, точно преди интервюто си говорих с хората тук за нещо подобно. Аз съм живял и работил около пет години в Силициевата долина, където всички казват, че хардуерът е стара новина. Софтуерът е бъдещето. Разбирам това мислене, но все още не съм виждал софтуер, който да тръгне без хардуер. Очевидно няма такъв. Затова отговорът ми е прост - да, ние доставяме софтуер, но ако клиентите ни са затворили офисите си и съответно не използват видеонаблюдение, не поставят нови камери, тогава няма къде да инсталираме софтуера си. Ударът по нас беше от екосистемата около нас. Войната и инфлацията също са индиректен фактор. Компаниите все още имат същите бюджети и когато нещо се случи, проектите се отлагат и забавят. Войната има и друг аспект - трябваше да вземем трудното решение да излезем от Русия и Беларус заради агресията им. Това ни коства приходи. Отделно трябваше да се погрижим и за служителите си, които са засегнати, без значение дали са украинци или руснаци.

Колко хора имате или имахте в Беларус, Русия и Украйна?

- Не бих могъл да ви дам точно число. Не става дума за много хора, повечето бяха в Русия. Когато напуснахме страната, направихме всичко възможно да се погрижим за тях, макар да е много трудно да взимаш решения, без да знаеш какво следва или за колко време е. Войната много рядко се решава от населението, затова има много засегнати от всички страни. Усетихме, че имаме отговорност и към колегите ни в Русия, и към колегите ни в Украйна. Ние сме компания с много националности - само в Дания например имаме 49 националности, така че войната за нас е един голям тест по емпатия.

Проблем ли е, ако има политически разговори в офиса?

- Не съм виждал нещо подобно. Една от основните причини е, че, извинете клишето, компанията доста прилича на семейство. Това е едно от нещата, които ме изненадаха, когато се присъединих като изпълнителен директор преди малко повече от две години. Всички говореха за някакво семейно чувство. Първо си казах, че това е нещо конкретно в централния ни офис в Дания, но след това го видях и в София, и в Азия. Дори когато говоря с колегите ни от Близкия изток, те казват същото. Аз съм прекарал години в САЩ, където работата и семейството са напълно отделни. Така че това, което се случи по време на пандемията и войната, е, че екипите ни се сплотиха и показаха много подкрепа едни на други.

Има ли фактори, които се отнасят конкретно за вашия бизнес, защото вие произвеждате софтуер за много конкретни нужди - видеонаблюдение?

- По-скоро бих казал, че има такива от гледна точка на отговорност и етика. Нашият бизнес е в сигурността и безопасността. Без значение дали става дума за безопасност на гражданите, на трафика, в сградите или на материалните активи. В такъв смисъл нуждата от софтуер като нашия е постоянна. Но от гледна точка на това, което правим за общество, това е друг въпрос. Ние трябва винаги да следим как софтуерът ни се произвежда, как се ползва и от кого се ползва. Затова сме приели, че имаме по-голяма обществена отговорност и това е част от начина, по който правим бизнес.

През последните години бяха изговорени много дебати и написани много книги на тема "Капитализмът на следенето". Каква е вашата позиция, предвид че това е вашият бизнес? Плюс или минус са умните камери?

- Лично аз смятам, че развитието на технологията е нещо добро, ако се използва по добър начин. Това е много важна добавка - ако се използва по добър начин. Развитието на технологиите, без значение дали става дума за машинно самообучение или изкуствен интелект, може да направи животът ни по-добър. Но нашата позиция е ясна: технологията ни трябва да бъде използвана отговорно. Трябва да бъде продадена и произведена отговорно. Първата ни червена линия са човешките права. Винаги сме имали много етични правила в Milestone. Миналата година направихме още една стъпка в тази посока и се включихме в общия пакт на ООН за бизнеси и човешки права. Нашите продукти не могат да бъдат използвани по начини, които застрашават човешките права. След това разглеждаме потенциалното ползване за дискриминация - религиозна, етническа, полова и т.н. Държим, че продуктите ни не могат да се ползват за това. През 2017 г. станахме съавтори на "Копенхагенското писмо", което е на практика позиция как технологиите трябва да се използват в обществото. После направихме още една крачка, като въведохме в юридическите ни договори "Копенхагенската клауза", която приема тези изисквания като правно задължаваща клауза. Тя изисква от всичките ни клиенти да гарантират, че не използват продуктите ни за нарушение на човешки права или дискриминация. Допълнително, ако ние открием нещо подобно, можем просто да прекъснем договора.

Има ли процес за проверка на купувачите?

- Да. В момента работим по оптимизирането на този процес и добавяме фактори като подреждаме географската отдалеченост и типа на клиентите ни. Не всички видове клиенти биха могли да използват продуктите ни по грешен начин. Ако става дума само за сигурността на склад например, възможностите за нарушение на човешки права са значително по-ниски, отколкото при тоталитарен правителствен режим. Затова създаваме процес, който, като се базира на география и видове клиенти, приоритизира взимането на решения. Освен това от няколко години насам имаме и програма за анонимно подаване на сигнали, така че да можем да реагираме. Разбира се, много групи и активисти смятат, че нашата работа трябва да бъде предотвратяването на нарушения на човешки права например. За нас това е като да накараш Toyota да предотврати карането с превишена скорост по магистралата. Невъзможно е, но това, което можем да направим, а в аналогичния случай с Toyota те не биха могли, е да вземем мерки, ако нарушиш споразумението. Toyota трябва да иде при полицията, а ние можем директно да направим нещо по договора.

Кой е най-важният продукт, който Milestone разработва днес?

- Най-важният ни продукт, в основата на всичко, което правим, са системите за управление на видеонаблюдение. Казано накратко, това е контролният панел за една видеооперация. Продуктът е важен, защото това е и цялата ни мисия - да позволим на света да вижда и да дадем възможността на клиентите ни да видят какво се е случило. Възможността да върнеш видеозапис, да видиш какво се е случило и да стигнеш до обективната истина. Същото, разбира се, може да се направи и на живо. С напредъка на модерните технологии в един момент смятаме, че ще можем и да прогнозираме нещо, преди да се случи. Имаме елементи, чрез които можем да добавим още начини за ползване, например в здравеопазването, но основата остават системите за управление на видеосистеми.

Какъв е процесът по създаване на продукти в Milestone?

- Преди по-малко от две години приехме новата ни концепция, която накратко казва, че се водим от бизнес резултати. Всичко, което правим, трябва да носи стойност на клиентите ни. Всеки процес по разработка започва с клиента. Какво се опитваме да доставим като стойност? Това е едно от моите почти религиозни вярвания след над 30 години в технологичния свят. Технологичните компании са толкова фокусирани върху продуктите си, ние сме влюбени в тях. Работата е там, че въпросът не е само в продукта, а в това какъв проблем ще ти реши, каква стойност ще ти донесе. Веднъж щом знаем какъв проблем решаваме, въпросът се пренасочва към това как да го превърнем от теория в реалност. Времето например е много важно за нас - имаме много центрове за спешна поддръжка по целия свят.

Каква е ролята на софийския офис в глобалната Milestone?

- Централна. Имаме три основни офиса. Първият е в Копенхаген, където сме основани преди 25 години. Бързо след това компанията осъзнава, че ако иска да прави софтуер за целия свят, не може да го прави само от едно място. Затова София е нашият втори хъб за разработка на софтуер. Огромна част от разработката на софтуера ни се случва тук. Преди три години осъзнахме, че намирането на хора в София също вече е трудно, и затова открихме офис в Барселона. Така че в момента имаме този триъгълник Копенхаген - София - Барселона. София е особено важна в него, защото тук се намират над половината от софтуерните ни разработчици.

Различните офиси работят по различни продукти или картината е по-смесена?

- И двете. Някои процеси са смесени и разпределени по различни места, за да виждаме нещата от различни гледни точки. Същевременно много от работата по интеграция на устройства например се случва в София. В превод това е работата по възможността всяко устройство с камера да може да използва софтуера ни. Разработката на облачните ни продукти също е в София. Мобилните и уеб продуктите ни - също.

Някои софтуерни компании намаляват броя на служителите си - дали заради инфлацията или заради очаквания за рецесия. Каква е ситуацията в Milestone?

- Ние сме в изцяло обратната посока. Инвестираме и наемаме. Наясно сме, че има нужда и търсене за нашия продукт. Вярвам, че инвестициите трябва да се правят в трудни времена. Лесно е да инвестираш, когато всички вървят нагоре, всички го правят. Въпросът е дали го правиш и в трудни времена.

А трудни ли са времената за Milestone?

- От бизнес гледна точка - не, но са трудни времена от обществена гледна точка. Ние следим каква е тежестта върху служителите ни, върху клиентите. Така че има трудности, но нашият план е да растем. Ние може да не усещаме директно рецесия, но я усещаме индиректно, когато клиентите отлагат проектите си. Работим на пазар, в който никой от играчите няма над 15% пазарен дял, съответно има много пазар за завземане и всякакви движения или забавяния се усещат.

Какво очаквате от 2023 г. или, ако предпочитате, в по-далечното бъдеще?

- Планът ни е да продължим да растем и инвестираме, да наемем още хора. Това е едновременно краткосрочната и дългосрочната ни стратегия. Току-що пуснахме първия си изцяло облачен продукт, наречен Milestone Kite. Той бе пуснат на 4 януари в САЩ и през пролетта ще бъде наличен и в Европа. Имаме и нов продукт, насочен към здравеопазването и недостига на медицински сестри, като премахнем някои от административните им ангажименти чрез видео, вместо постоянно да обикалят между всички пациенти. Така че от тази гледна точка бъдещето изглежда светло.

Отделно имаме открит призив към народни представители от всички страни за въвеждането на закони за лицевото разпознаване и видеонаблюдение. Винаги сме открити към разговор как да не допуснем зловредно ползване на технологии. Моето лично мнение е, че не трябва да ограничаваме технологиите, а да ги управляваме. Лицевото разпознаване е страхотен пример - сама по себе си технологията не е страшна, страшна е, когато изведнъж те вкарат в каталог с лица и използват този каталог без знанието ти или против волята ти.

Q&A

Коя е последната бизнес книга, която ви е впечатлила?

- Това е добър въпрос, защото много рядко ме впечатляват бизнес книги. Не защото няма много знания в тях, а защото по мое мнение много често те усложняват ненужно. Затова понякога или трябва да четеш между редовете - а аз не си купувам книги за това, или да добавяш от своя собствен опит в живота. Все още много харесвам Playing to Win: How Strategy Really Works на Роджър Мартин и Алън Лафли. Накратко, книгата казва, че трябва да правиш избори какъв няма да бъдеш. Ако искаш да бъдеш най-добрият футболен играч в света, очевидно не можеш да ходиш по партита всеки ден, няма как да бъдеш и двете едновременно.

Как си почивате?

- По много начини. Обичам киното, почивам си, като се виждам с приятели, наслаждавам се на добрата храна и вино. Почивам си и чрез тренировки, както и винаги се стремя да се наспя добре. Преди години осъзнах, че младежкото мислене, че с пет часа сън на ден ще стане, всъщност не е особено мъдро. Добрият сън ме кара да съм с по-остър ум, в по-добро настроение, така че винаги приоритизирам съня.

Интервюто взе Йоан Запрянов