Александра Мечкова и IT казармата на "Телерик Академия"

Нашите програми се завършват от около 500 души на година и покриваме 15 до 20% от нуждата за кадри на индустрията, казва изпълнителният директор на "Телерик Академия" пред "Капитал"

Александра Мечкова, изпълнителен директор на "Телерик Академия", Telerik Academy
Александра Мечкова, изпълнителен директор на "Телерик Академия", Telerik Academy
Александра Мечкова, изпълнителен директор на "Телерик Академия", Telerik Academy    ©  Цветелина Белутова
Александра Мечкова, изпълнителен директор на "Телерик Академия", Telerik Academy    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Александра Мечкова е изпълнителен директор на "Телерик Академия" от 2018 г. Преди това е била маркетинг директор в академията и Campus X. Част е от маркетинг екип на софтуерната "Телерик" между 2012 и 2017 г., като остава в компанията и след придобиването от страна на американската Progress. Преди това е работила в няколко комуникационни агенции. Завършила е бакалавърска степен по интегрирани социални науки в университета Jacobs в Бремен, както и магистърска степен по комуникационен мениджмънт в Emerson College в САЩ.

Компанията

"Телерик Академия" е частна академия, първоначално част от софтуерната "Телерик", а след придобиването от Progress отделена като независима компания. "Телерик Академия" предлага три вида програми - за ученици в различни възрастови групи; интензивни курсове за начинаещи програмисти и курсове за надграждане на дигитални умения. Цените на курсовете варират между 2500 и 5500 лв. за различните програми, като академията получава пари и от компаниите в партньорската си мрежа, които наемат завършилите я специалисти. За 2022 г. приходите на "Телерик Академия" са 3.02 млн. лв., ръст от 22% на годишна база. През последните шест години през нея са преминали 2100 души, завършили курсове по програмиране и допълнителни дигитални умения.

Как станахте маркетинг специалист?

- Започнах да се занимавам с маркетинг още когато бях в университета в Германия. Като всеки български студент трябваше да работя, докато уча. Оттам се роди интересът ми към тази тематика, като освен всичко друго в програмата ми имаше и комуникации. После се насочих към маркетингови и консултантски агенции, след това университет в САЩ с маркетинг насока, връщане в България през 2008 г. и отново в агенции. Така до 2012 г., когато започнах в "Телерик" и оттогава насам съм в орбитата на "Телерик". След като бе придобита от Progress, поех глобалните комуникации - накратко всичко извън САЩ. Моят опит сочи, че е по-добре да започнеш в агенция, отколкото директно в компания, защото в агенция се учиш да работиш с по-ограничени средства и да сменяш много теми. Ако отидеш директно в корпорация, това донякъде разглезва и истинската битка на терен се губи.

Как от тази среда преминахте към образованието и "Телерик Академия"?

- Още докато работех в "Телерик", академията попадаше в списъка ми с отговорности от маркетинг гледна точка. В края на 2016 и 2017 г. с основателите бяхме в процес на отделяне на академията като независима организация и седеше въпросът какво предстои за нея. В началото бях още част от Progress, но това, което започнахме да чертаем като планове, запали интереса ми и се присъединих, като поех маркетинга и бизнес стратегията на академията. Вече към края на 2018 г. поех и ролята на изпълнителен директор. Трябва да кажа, че всичко се случи доста естествено. Академията винаги е била част от нещата, които правя - това са вече 10 години. Тя е много интересна, защото, от една страна, това все пак е бизнес, тоест има модел зад него. От друга страна, е бизнес с много голям ефект, положителен ефект, както за нашите курсанти, така и за компаниите, с които работим. А оттам и върху цялата среда и обществото.

Как изглежда бизнес моделът на "Телерик Академия"?

- Ние съществуваме от 13 години и сме преминали през различни модели. Последният модел, с който работим от вече четири години, е насочен към две основни заинтересовани групи: от една страна, са хората, които искат да стартират нова кариера или да надградят уменията си, за да направят следваща кариерна стъпка; от друга, са компаниите, които имат нужда от тези специалисти, за да растат, или пък искат да надграждат уменията на служителите си. И двете групи за нас са изключително важни, и с двете работим много близо. Съответно няма нещо по-важно, отколкото успеха на тези две групи.

Как преминава една цяла програма на един курсист, от начало до край?

- Има два варианта, в зависимост дали курсистът има някакъв базов опит, или няма никакъв опит. Над 90% от хората в програмите ни нямат никакъв базов опит. Виждаме, че все повече хора идват от други индустрии и търсят преквалификация. За тях сме направили безплатни курсове по фундаментални знания в програмирането, за да могат да се подготвят за входния изпит. Ние имаме добър филтър на входа, защото работим в групи по 40-50 човека, а кандидатстват по около 200, т.е. да кажем, пет човека се борят за едно място. След като мине входът, гледаме мотивацията на курсистите, като това според мен е най-важният елемент, който решава дали ще успееш или не. Програмата е интензивна, аз често я наричам "казарма" - шест месеца, в които се фокусираш само върху нея. Тя е интензивна именно за да можеш след шест месеца да стартираш кариера. Обучението е по четири часа във виртуална класна стая, а остатъкът от деня е посветен на гледане на видеоматериали за следващия ден и упражнения върху тях. Така на другия ден фокусът пада върху затвърждаване на това, което си разбрал, и обяснение на това, което не си, а не да получаваш тепърва теория. След това се преминава към практика. В нея участниците се срещат и с представители на компании, правят проекти. Всичко тук е наредено като в офисна среда. След като човек премине през шестте месеца, накрая има и практичен проект, както и подготовка за интервюта с компании. В края на курса заради широката ни мрежа, в която влизат вече 230 компании, завършилите курсисти могат да се срещнат с тях. Хората и компаниите сами се насочват едни към други.

Общо колко време отнема всичко?

- Самата програма е шест месеца, или около 800 учебни часа общо. Преди това има още пет непълни седмици за хората, които нямат предишни знания. Предварителната част е безплатна и е направена така, че хората да не приемат прекалено голям ангажимент, преди да знаят дали това е за тях или не.

Вмомента колко хора работят в академията?

- Екипът ни в момента е около 40 човека, до края на годината ще сме близо 50. Над една четвърт от тях, около 15-16 души, са преподаватели, като в това влизат и треньори по меки умения. По 20% от нашите програми са насочени към това да можеш да се сработиш на работното място.

Какъв е вашият подход към управлението на екипа?

- Следвам няколко принципа, които за мен са много важни, а те от своя страна трябва да бъдат в баланс едни с други. За мен е важно да има човечност, емпатия, прозрачност в отношенията. В крайна сметка всички сме хора. Държа в екипа да не гледаме на себе си като на семейство. Когато това нещо се прави, за мен се прекрачва границата на личното пространство, личния живот, така че държа да има баланс между семейството и работата. На второ място е нужно да има доверие - от една страна, на хората към мен, че правя всичко, за да може организацията да бъде успешна и че когато взимам решения, за които не всички виждат цялата картина, те да вярват, че го правя в интерес на организацията. От другата страна, е аз да имам доверие на колегите, защото ние продължаваме да работим от разстояние и всеки има свободата да работи от където поиска. За да се получи това, трябва да имаме доверие, че всеки следва целите, които сме си заложили. Ние сме ориентирани изключително много към резултати. Стига те да са постигнати, няма никакво значение за нас как точно човек си е организирал деня.

И свързано с това, за мен е важна свободата. Свободата не само да организираш деня си, но и да правиш грешки. Ние постоянно си повтаряме, че стига тези грешки да не са фатални, тоест с голям финансов, репутационен или правен ефект, можем да грешим. Целта е да сме смели в това, което правим, а не перфектни. За мен е много важно и да не се взимаме прекалено насериозно. Който е работил с мен знае, че подхождам с чувство за хумор. Професионализмът е важен, но е важно и да се чувстваме добре и да ни е забавно.

Споменахте, че сте ориентирани към резултати. Кои са показателите, които се следят в една частна академия?

- Показателите са на микро- и макрониво. На микрониво ни интересува успехът на човека, който минава през академията, тоест на курсиста. Това е големият приоритет. Успехът се измерва в това колко бързо ще си намериш работа след завършване. Ние мерим това във всеки един курс. Средно в първите един до три месеца 80% от завършилите си намират работа. В момента една програма е от около 40-45 човека, от които 30 човека си намират работа в първите три месеца след завършването. В рамките на шест, максимум осем месеца стигаме 100%. Това са метрики, които следим много изкъсо и когато имаме забавяне, веднага се намесваме и помагаме на курсистите. Другото, което следим, е колко са доволни хората и доколко биха или вече са препоръчали програмата на свои приятели. При нас това са около 96% от хората.

На макрониво е успехът на мрежата от компании - колко бързо те намират при нас това, което търсят. Тяхната удовлетвореност е около 90%, като имаме редовна обратна връзка, включително и за това как се справят хората, след като са започнали работа. Оттам знаем и че младшите програмисти, които излизат от академията, се вписват в екипа на компания около два-три пъти по-бързо, отколкото "стандартните" на пазара. Имаме и партньори, които са компании на вече над 10 години и при някои от тях една трета от разработчиците са излезли от академията. Тоест те ни виждат като един устойчив, предсказуем канал за наемане.

На какъв интервал следите финансовото представяне на академията? И откъде идват приходите - само от курсистите или и от компаниите, за които вие произвеждате кадри?

- Приходите идват и от двата канала. Ние предоставяме два типа услуги - едните са знание и бърз старт на кариера чрез партньорската ни мрежа, другите са достъпа до талант. Така че ние работим и с участниците в програмата, и с компаниите в мрежата. Следим финансовото представяне на тримесечие. Не сме на етап, в който ни е нужно да следим изключително отблизо финансовото ни състояние. Имали сме и такива етапи, но от 2019 г. сме устойчива и печеливша организация и следим по-детайлно на тримесечие. Разбира се, следим и представянето на отделните програми и набирането на кандидати, като там го правим на седмична база.

Компаниите от IT сектора често се оплакват, че от държавните университети не излизат достатъчно кадри и това задължение се поема или от частните академии, или от самите компании. В този смисъл усещате ли някаква несъразмерна тежест?

- Не съм сигурна дали усещаме такава тежест. В крайна сметка, ако всичко останало вървеше по конец, ние вероятно нямаше да съществуваме. Ние покриваме една много сериозна нужда, която само продължава да расте, стимулирана и от процеси като автоматизация и дигитализация. Но по-скоро не, не усещаме несъразмерна тежест. Смятам, че ние и университетите покриваме много различни функции - ние добавяме този практичен елемент, който е "какво иска пазарът днес и сега". Елемент, който след няколко месеца може да бъде съвсем различен, а след години - съвсем.

В момента ние по наши изследвания покриваме между 15 и 20% от нуждата за кадри на индустрията. Не сме фокусирани върху това да обучаваме стотици хиляди, фокусът ни не е там, а върху качеството. Ако погледнем подобен тип институции на световно ниво, повечето от тях изкарват по около 100-120 души на година, докато нашите програми се завършват от около 500 души на година. Тоест ние поддържаме един много по-голям мащаб, отколкото стандартното, но същевременно не вярваме и в обучението на хиляди хора, защото истинският ефект идва от добре обучения кадър, а не от такъв, който е видял едва няколко сесии. Мерим крайният резултат.

Какъв е пътят към откриването на нова програма в академията?

- Двупосочен. От една страна, трябва да има нужда от пазара, при това такава, която да оправдае повтаряща се, а не еднократна програма. Инвестицията за създаване на една програма е много голяма. Компаниите трябва да кажат сами, че имат нужда от такива знания и умения в дадена технология. От другата страна е интересът от тези, които биха се обучавали. Когато тези две неща ги има, започваме да създаваме програмата. После се прави чисто учебният график, какво влиза и какво не влиза в обучението. Говорим с много компании, за да сме сигурни, че не залитаме в дадена посока и не слушаме само някой, който ни казва, че трябва да се покрие тази част, но не и онази част.

Как се намират преподаватели?

- Имаме два модела на работа. Единият е по отношение на програмите, свързани с шестмесечните обучения за кариерен старт. Там работим с хора от нашия екип, които са на пълен работен ден. Тук интересното е, че реално се конкурираме с всички други компании в IT сектора, защото нашите обучители могат да бъдат и разработчици в софтуерна компания. Затова ние трябва да бъдем конкурентоспособни. За да не стои тази дилема пред тях, ние сме наложили в нашата програма обучителите да могат да работят и по разработването на наш вътрешен софтуер. По линия на програмите за професионално израстване това са хора, които са на работа през деня и искат да надградят знанията си. Там часовете са вечерни и не толкова интензивни. В тях работим с професионалисти от конкретната сфера, в която е програмата - дигитален маркетинг, DevOps или нещо друго.

Какво следва за академията?

- Ние си поставяме доста амбициозни цели. Когато стъпих в тази роля, поемайки я от доста познати лидери, каквито са основателите на "Телерик", за нас беше много важно да сме сигурни, че не правим трибют банда (музикална група, която прави кавъри на друга група - бел. ред.), а напротив, поставяме ново начало. В България предстои да правим програми, които да отговорят на нуждите на пазара. В момента ние като формат покриваме само една част от обучаващите се - тези, които могат да се посветят шест месеца само в работа за преквалификация. Има обаче много хора, които искат да променят кариерата си, но не могат да инвестират цялото си време в тази насока. Затова разглеждаме нови формати в тази насока.

Извън България гледаме нови географски насоки. Нашата цел е след 10 години да бъдем сред трите най-големи частни академии в света и да можем да покрием 30% от пазара. Това значи разрастване на екипа поне два или три пъти. Тези нови географски насоки са много разнородни. Все още не мога да ги спомена поименно, но всяка страна, в която има зараждаща се IT индустрия, е потенциален пазар за нас.

Q&A:

Кои са последните книги, които сте чели и бихте препоръчали?

- Има няколко книги, които много ме впечатлиха в последните месеци. Първата е Ride of a Lifetime на Боб Айгър, преди той да се завърне начело на Disney. Тази книга подарих и на всички в екипа. Мащабът му на мислене и човечността ми направиха голямо впечатление. Trillion Dollar Coach на Бил Кампбъл също. И третата книга, към която често реферирам, е Eleven Rings на Фил Джаксън. Той е бивш треньор на Chicago Bulls и LA Lakers, като с тях има общо 11 титли, тоест 11-те пръстена от заглавието. Той е известен като много спокоен човек и ми помогна да видя как да се справям със стресови ситуации.

Как си почива Александра Мечкова?

- Почива си навън. Аз съм дъщеря на бивш рали състезател, така че всичко, свързано с автомобили, е моя страст. Карам UTV, карам колело, имаме и вътрешна група в екипа за любители градинари. Общо взето, всичко, което е свързано с отдалечаване от електронната среда, в която е ежедневието ми.