Иван Иванов, "А1 България": Добавихме много дигитални решения за фирми към телеком услугите ни

Директорът "Корпоративни продажби" в мобилния оператор пред "Капитал"

"Най-важно е да използваме разнообразието на ICT услугите ни, за да спрем да говорим с бизнес клиентите за тарифи и минути, а да им решаваме реални бизнес нужди", казва Иван Иванов
"Най-важно е да използваме разнообразието на ICT услугите ни, за да спрем да говорим с бизнес клиентите за тарифи и минути, а да им решаваме реални бизнес нужди", казва Иван Иванов
"Най-важно е да използваме разнообразието на ICT услугите ни, за да спрем да говорим с бизнес клиентите за тарифи и минути, а да им решаваме реални бизнес нужди", казва Иван Иванов    ©  ''А1 България''
"Най-важно е да използваме разнообразието на ICT услугите ни, за да спрем да говорим с бизнес клиентите за тарифи и минути, а да им решаваме реални бизнес нужди", казва Иван Иванов    ©  ''А1 България''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Иван Иванов започва своята кариера в телекомуникационния сектор преди близо 20 години като търговски консултант в магазин на А1 (тогава "Мобилтел"), а по-късно става бизнес консултант за корпоративни клиенти. През 2004 г. се премества в "Глобул" като акаунт мениджър "Ключови клиенти", а скоро след това става началник на отдела за стратегически клиенти. От 2008 до 2010 г. развива свой бизнес, след което се връща в А1 (тогава "Мобилтел"), където заема последователно позициите мениджър "Потенциални клиенти", старши регионален мениджър и старши мениджър "Продажби". На 27 юни 2016 г. става старши директор "Корпоративни продажби". Завършил е специалност "Право" в Софийския университет "Св. Климент Охридски".

В последния отчет на А1 Telekom Austria B2B услугите са посочени като една от причините за растежа на оборота в България. Къде ги виждате през 2021 г. като дял от целия бизнес?

Те ще стават все по-важни за резултатите на компанията. През последните години А1 се трансформира от традиционен мобилен оператор до модерен доставчик на ICT бизнес услуги. Развихме нашите умения и сключихме партньорства със Cisco, SAP, F5 и други международни IT компании. Изградихме нужната инфраструктура с нашите центрове за данни и сме готови да посрещнем нуждите от дигитална трансформация на нашите бизнес клиенти. Дигитализацията е процес, който не може да бъде спрян, и търсенето на такива услуги ще расте. Само от нас зависи дали и ние ще продължим да растем в тази посока. За да се случи това, най-важно е да използваме разнообразието на ICT услугите ни, за да спрем да говорим с бизнес клиентите за тарифи и минути, а да им решаваме реални бизнес нужди.

Как се развиваше бизнесът с корпоративни клиенти на "А1 България" през последната година?

Пандемията от COVID-19 имаше сериозно отражение и върху корпоративните продажби. Нещата се промениха значително и ние трябваше да се адаптираме към ситуацията, при това доста бързо. Например роуминг трафикът спадна значително заради липсата на пътувания. Отрасли като хотели, заведения, фитнеси и транспорт свиха оборотите си над 50% и трудно излизат от кризата. Останалите сектори обаче търсят трансформация и все по-често се нуждаят от решения за автоматизация на процесите и намаляване на оперативни и капиталови разходи. В следващите месеци компаниите рядко ще инвестират в ръст на бизнеса си и ще са още по-предпазливи.

Настоящата година е необичайна, но решенията за дигитализация на бизнеса, които развиваме в последните години, ни дадоха възможност да продължим да помагаме на корпоративните клиенти. Общите приходи на "А1 България" през третото тримесечие на 2020 г. нараснаха с 4.8% спрямо същия период през миналата година до 127.9 млн. евро, а общо за деветте месеца от началото на годината - с 8.1% до 376.9 млн. евро. Оперативната ни печалба (EBITDA) се увеличава на годишна база с 4.8% до 52.1 млн. евро през третото тримесечие и с 6.1% до 146.1 млн. евро общо през деветте месеца.

Радвам се, че корпоративните продажби имат своя принос за този ръст на А1. Видеонаблюдението, термокамерите, големите проекти с НАП, АПИ, "Булгаргаз", Община Лом, "Булгартрансгаз" и ВСС са само малка част от успехите. Разширихме партньорството си със SAP и Cisco и предлагаме все по-активно всичките дигитални решения.

Как епидемията промени търсенето в този сегмент? Какви услуги са най-търсени от фирмите?

Не бих могъл да дам универсален отговор на втория въпрос, защото това зависи от размера и спецификите на бизнес клиентите, както и от конкретния период. Условно през 2020 г. могат да се обособят няколко специфични периода - преди извънредното положение, по време на карантината и възстановителният период през летните месеци. Как ще наричаме последните три месеца от годината предстои да видим.

В началото на извънредното положение отбелязахме пик на търсенето на решения, които да позволят на фирмите да продължат дейността си дистанционно. Предложихме им пакети от устройство - лаптоп или таблет, Office 365 и интернет свързаност, която да им помогне да екипират служителите си за работа от дома. Предлагаме също и различни пакети Microsoft 365 като сертифициран партньор на софтуерния гигант. За компаниите, които не разполагат с достатъчно време или IT специалисти, предлагаме като услуга и първоначалния преход към облачния софтуер.

Разбира се, дистанционната работа често предизвиква притеснения сред мениджърите по отношение на сигурността на фирмената информация. Затова създадохме услугата Remote Access VPN, която, образно казано, осигурява криптиран канал, по който да преминава информацията, когато служителите работят отдалечено. Необходимостта от бърз преход към изцяло дистанционна работа предизвика засилване на търсенето и на услугите ни за IT сигурност. Обединили сме ги в платформа А1 Security Cloud. Тя обхваща целия спектър от решения за защита на информацията - от мрежовата сигурност и превенцията на изтичане на данни, през осигуряване на съвместимостта с изискванията на GDPR до антивирусни програми.

Редица компании се възползваха от "по-спокойния" период и започнаха работа по оптимизация на бизнес процесите си, за което ги подкрепяме с двете SAP ERP решения, които предлагаме - от лицензите, консултирането и внедряването до интеграцията с външни системи. Това, което препоръчваме на малките и средните компании, е SAP Business One, а за големите компании - SAP S4/HANA. Благоприятно за собствениците и мениджърите е, че и тези решения предлагаме под формата на услуга с месечен абонамент и не е необходимо да правят големи първоначални инвестиции.

Бих добавил също и услугите с маркетингова насоченост. Забелязахме засилен интерес сред фирмите, особено по време на летните месеци, когато бизнесът правеше всичко по силите си да се възстанови от негативните ефекти на карантината през пролетта. Част от маркетинговите ни услуги като A1 Smart App, с която клиентите получават мобилно приложение за своя бизнес, или Smart View - за представяне на физическите им обекти чрез виртуална разходка, развиваме от по-рано. През 2020 стартирахме още услуги в този сегмент, с които да помагаме на компаниите да растат - и като популярност, и като брой потребители, като делегират специализираните дейности за дигитален маркетинг на нашите специалисти. Това, което смятам, че е доста полезно, особено за малките и средните предприятия, е, че ползвайки услуга като "А1 интернет реклама" или за комуникация в социалните А1 Smart Social media, мениджърите пестят време и средства, като същевременно разчитат на професионални консултации от нашите експерти. Ще обърна внимание и на услугата А1 Smart e-shop, с която в кратки срокове една фирма може да получи електронен магазин за своя бизнес, без да се занимава с дълго планиране и изграждане.

Какви са амбициите ви и къде виждате А1 като доставчик на услуги за бизнеса и решения? Кои виждате като основни конкуренти в тази сфера - останалите оператори, интеграторите или други играчи на пазара?

Цялостният спектър от услуги за бизнеса, които предлагаме, няма конкуренция от една определена компания. Да, съревноваваме се с различни компании във всеки сегмент и съм убеден, че конкуренцията е нещо положително - за клиентите, за нас и за бизнес средата като цяло. Това, което ни отличава от всички останали на пазара, е, че предлагаме цялостна дигитализация на бизнеса - от оптимизиране на бизнес процесите със SAP Business One например, през решенията за мрежова и киберсигурност до услугите в помощ на маркетинговите дейности. Като добавим и традиционните за А1 телекомуникационни решения в уравнението, мисля, че успешно затваряме кръга.

Стратегическото ни партньорство със "SAP България" е сериозна крачка в тази посока. С възможността да предлагаме ERP решенията на SAP под формата на услуга в съчетание с разрастващия се капацитет на центъра ни за данни в София смятам, че и за малките и средните компании, и за големите корпорации би било доста изгодно да се доверят на опита ни и да спестят големите първоначални инвестиции в сървърна инфраструктура, специализиран персонал и т.н. От разговорите си с клиенти знам, че мнозинството от компаниите оценяват факта, че А1 развива своя "SAP компетентен център" вече 15 години и в него имаме близо 30 експерти с разнообразен опит.

Преди дни стартирахте 5G мрежа. Как очаквате това да се отрази на бизнеса у нас?

А1 е първият български оператор, който стартира истинска мрежа от пето поколение. В момента тя покрива централните градски части на София, както и основните жилищни квартали и районите с концентрация на бизнес в столицата. До средата на декември мрежата ни ще покрие 90% от Бургас и така той ще се превърне в първия изцяло 5G град в България. Плановете ни са до края на март 2021 г. всички населени места с над 10 000 души население да имат възможност да се възползват от скоростта и ниското време на закъснение с 5G.

Най-големи ползи от въвеждането на мрежите от пето поколение в първоначалния етап ще има бизнесът, тъй като там потенциалът на 5G може да се разгърне в пълнота. Така за нашите бизнес клиенти се отварят практически необятни възможности в близкото бъдеще. От една страна, те ще могат да ускорят и оптимизират настоящата си дейност, а от друга, да въведат нови процеси и дори да стартират дейности в нови направления.

Ние и досега предлагахме решения в сферата на интернета на нещата - управление на паркоместата, контрол на въздуха, мониторинг на потреблението на вода в индустриални мащаби, умно сметосъбиране, умно улично осветление и други. Но с новите технологични възможности тези решения ще станат още по-ефективни за бизнес клиентите. 5G ще предложи съвсем скоро и много нови решения - за автономните автомобили, автоматизираното производство и други бизнес приложения.

Интервюто взе Константин Николов

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар