Таксите на летище София няма да се вдигат

Ще има и диференциране на таксите на двата терминала, реши окончателно "Гражданска въздухоплавателна администрация"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Таксите на летище София няма да се вдигат. При част от тях ще има и корекции надолу, като се въвежда и диференциране на таксите на двата терминала.

Това става ясно от окончателното решение на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), към министерството на транспорта. Администрацията мисли по темата половин година, колкото е и максималният срок, който й дава Законът за гражданското въздухоплаване - 4 месеца с възможност за 2 месеца удължаване от момента на жалбите срещу решението на летище София за вдигането им, т.е. от 13 ноември 2020 г.

Досега авиокомпаниите летяха на цени на база временно решение, което определи нивата да са като миналогодишните. Проточването на окончателното решение даде възможност проблемът да се реши след изборите, като междувременно на летището влезе концесионерът - фондът Meridiam, който пък получи бонус да не плаща на държавата концесионни такси първите десет години, а чак в края на периода.

Проблемът с таксите

Решението за увеличението беше подписано от досегашния изпълнителен директор Владимир Рапонджиев на 30 октомври 2020 г. С него той съобщи на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. Това беше странен ход предвид кризата, в която се намира авиацията.

Обясненията за решението бяха две. Помощ към концесионера, който беше избран с обещанието да не вдига таксите 10 години, като държавата направи това вместо него, но фондът се разграничи от действието. И второ - непроменени разходи от страна на държавното летище за заплати например, които то се опитва да компенсира по най-лесния възможен начин, като вдигне таксите към авиокомпаниите.

Последваха жалби от тритe най-големи ползватели на аерогарата пред ГВА - Wizz Air, Ryanair и "България ер", като от ирландската авиокомпания дори обявиха, че това може да ги принуди да преразгледат полетите си от София като дестинации и честоти.

Какви ще са таксите

Според решението от 30 октомври такса пътник по международна линия трябваше да се увеличи от 7.27 евро на 11.66 евро (над 60.3%). Окончателното решение сега предвижда тя да е 7.29 от Терминал 2 и 6.90 от Терминал 1, като се въвежда разграничаване на цените - тема, по която имаше конфликти между летището и Wizz Air, която ползваше стария терминал на цени като на новия въпреки различното качество на услугите. През януари авиокомпанията осъди окончателно ГВА за еднаквия размер на таксите, като това сега явно е взето под внимание.

Таксата за дете трябваше да стане от 3.64 евро на 5.83 евро. Сега обаче тя ще е 3.65 евро на Терминал 2 и 3.45 на Терминал 1. Цената за пътник по вътрешните линии остава 5.54 евро за възрастен и 2.77 за дете.

Такса сигурност, която също се изчислява на пътник и директно се начислява в билетите, остава 3.36 евро вместо планираното увеличение на 6.54 евро. Отменен е и сериозният скок от 47% при таксите за ползване на ръкав и те остават както до момента - 117 евро за 60 минути и по 44 евро за всеки последващи 15 минути.

Запазват се старите нива и при такса "шум", която се изчислява на тон спрямо категорията самолет и времето на кацане. Например кацането на самолет от категория 5 (над 100 тона) през нощта ще струва пак 2.12 евро.

Такса кацане, която се смята на тон спрямо категорията на самолета, също остава същата, като според предишното решение имаше леко намаление от 1.4%.

Допълнително е намалена обаче таксата за паркиране. За оперативна местостоянка за през деня тя първо беше 0.318 евро на тон. С решението от миналата година беше обявена на 0.164 евро, а сега е - 0.096. За през нощта - от 0.104 евро на 0.057 евро до окончателното решение да е 0.032 евро. За дълговременен престой таксата се свива от 0.032 през 0.023 до окончателното 0.010 през деня, а нощната става от 0.023 евро на тон на 0.007 евро.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 3

    Вече от близо месец Летище София се управлява от частен концесионер, но до този момент нито концесионера, нито медиите са си направили труда да представят пред българското общество кой и как планира да управлява най-голямото и важно летище в държавата. Очевидно има нов изпълнителен директор и управленски екип, но до този момент тези хора предпочитат да останат в анонимност, което не говори добре за (и без това съмнителната) репутация на този концесионер.

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 1
    • + 1

    Пак ще го напиша - терминал 1 е лош, защото е кочина, с малко средства и повече желание може да се ре-организират нещата по такъв начин, че качеството да е едно и също,а дори Т1 може да е по-добрия. Много хора биха го предпочели, понеже е по-компактен, може да минеш бързо и т.н. Толкова ли е сложно да оправите тоалетните (жокер - антуража е кофти, вместо 3 сядащи тоалетни - сложете 1 сядаща + 2 клекала, дето се мият целите т.е. тече вода под налягане върху пода като се затвори вратата на кенефа), да сложите едно място за нормални кафета + сандвичи, да поизтупате мястото където се минава проверката на багажа, да сложите някакви пейки / места за сядане пред гейтовете и това е. Буквално не се иска много. И Wifi, сложете един Wifi с покритие където седят хората на гейтовете.... Ако сложите и 20-30 контакта - може да стане топ5 терминал в Европа...
    Бюджет ли нямате за два кенефа, десет контакта и Wifi?

    Нередност?
Нов коментар