Концесионерът на летище София: Може да съберем всички полети на Терминал 2

Тиери До, главен изпълнителен директора на фонда Meridiam, и Илияна Цанова, председател на надзора на концесионера на летището, пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От 20 април летище София има частен концесионер - фондът Meridiam, който по договор ще го управлява следващите 35 години. Всъщност летището се управлява от българското дружество "Соф кънект", в което фондът има 99%, а австрийската строителна компания Strabag държи 1%. Консорциумът плати на държавата първоначална такса от 660 млн. лв. от "Соф кънект", но заради корона кризата получи гигантска отстъпка от държавата - да не плаща 10 години концесионни такси, а да ги преведе в края на периода. Даването на концесия на най-големия държавен актив отне почти три години, спечелилият кандидат бе избран в конкуренция с още четири чужди консорциума, повечето от които предлагаха по-високо плащане към държавата и инвестиции.

Визитки

Тиери До е основател, председател и главен изпълнителен директор на фонда Meridiam - инвестиционна компания, специализирана в разработването, финансирането и управлението на дългосрочни инфраструктурни проекти. Управлявайки активи на стойност 10 милиарда евро, компанията има към днешна дата над 90 проекта в различни етапи на изпълнение. Meridiam има офиси в Париж, Ню Йорк, Торонто, Истанбул, Адис Абеба, Дакар, Люксембург, Аман и Виена. В момента Тиери е и председател на Асоциацията за дългосрочна инфраструктура (LTIIA), президент на "Финанси за бъдеще", клона на парижкия Europlace, насърчаващ зелени и устойчиви финанси на международно ниво, учредител на Партньорство за устойчиво развитие и инвестиции (SDIP) на Световния икономически форум, член на Съвета за устойчиви пазари за Британската общност към принца на Уелс. Тиери е бил член на инвестиционния комитет на Европейския фонд за стратегически инвестиции (EFSI) към ЕИБ, познат като "Юнкер". В дружеството -концесионер на летище София, "Соф кънект", Тиери е член на надзорния съвет.

Илияна Цанова е председател на надзорния съвет на "Соф кънект" - българското дружество на консорциума концесионер. Бивш заместник управляващ директор на Европейския фонд за стратегически инвестиции, по-популярен като Фонда "Юнкер". Заместник министър-председател на Република България в две служебни правителства - на Марин Райков и Георги Близнашки. И в двата кабинета е и министър по управлението на европейските средства. Работила е близо 15 години в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) в Лондон, сектор инфраструктура, където е заемала различни управленски позиции.

Държавата планираше да увеличи таксите на летище София. Как щеше да ви се отрази?

Tиери До: Ние не сме искали промени в летищните такси, това беше самостоятелна инициатива на държавния летищен оператор. Вярваме, че в този период на безпрецедентна криза в авиацията е важно да запазим таксите ниски, за да помогнем на всички клиенти и партньори на летището да преминат през него. Затова за нас беше важно да няма увеличение в този период. В тази връзка приветстваме решението на ГВА от 13 май, с което не приема предложените по-високи летищни такси.

А какво е финансовото състояние на летището?

T. Д.: Както знаете, в резултат от пандемията от коронавируса трафикът на летище София намаля с над 70%, което означава и минус 70% в приходите. Това очевидно води до значителни финансови загуби. Но ние сме подготвени за тях. Дойдохме с наши средства и осигурено финансиране, за да може да покрием тази загуба и да изпълним ангажимента си за инвестиции. Финансовите ни прогнози за тази година очертават загуба от десетки милиони левове. Трафикът е на рекордни ниски нива, а разходите остават сравнително постоянни, но както казах, ние сме подготвени.

Не получихте ли твърде дълъг срок - десетгодишното отлагане на таксите към държавата? Може ли да ни дадете детайли по механизма как може да се променя тази договорка?

T. Д.: Когато подписахме концесията през юли 2020 г., след първата корона вълна, светът беше с нагласата, че нещата се развиват към добро, имаше позитивна перспектива. Никой не предполагаше, че година по-късно коронавирусът ще продължава да е сред нас. В договора съществува опция за предоговаряне, когато сме изправени пред сериозни форсмажорни обстоятелства. Затова през октомври и ноември миналата година с правителството се опитахме да намерим най-добрия компромис, за да спасим летището и да направим инвестициите. Необходима е финансова стабилност, за да осигурим тази ключова за обществото услуга. Първо, ние се отказахме наполовина от нашата очаквана регулирана възвращаемост за целия период на концесията и запазихме пълния размер на първоначалната концесионна такса от 660 млн. лева, както и размера на инвестициите. Компромисът от страна на правителството беше да отложи плащането на годишните концесионни такси за първите десет години. Защото няма как да плащаш такси и да инвестираш, когато си на загуба. Решението на ЕК също потвърди, че това допълнително споразумение не представлява държавна помощ, т.е. бюджетът на държавата не е ощетен. Не само това, но откакто поехме управлението на летището през април тази година, загубата от дейността на летището е за наша сметка, а не на държавата.

В договора е предвидена клауза държавата и концесионерът да правят ежегоден преглед на влиянието на ковид кризата върху трафика и дейността на летището. При промяна на ситуацията и обрат на негативните тенденции е предвидена възможност да предоговорим споразумението.

Кой ще го инициира, кога и как?

Илияна Цанова: Всяка една от страните по споразумението може да поиска преразглеждане. Договорът предвижда концесионерът да дава годишен отчет, който съдържа ключови данни за трафик, приходи, разходи, инвестиции и т.н, а също и актуализирана финансова и оперативна прогноза. Това е част от концесионното споразумение с държавата. В този процес държавата може да поиска да се преразгледа отлагането, ако приходите или броят на пътниците са се подобрили значително и концесионерът може да си позволи да плаща таксата, без да бъде засегната финансовата стабилност на летището.

T. Д.: Това ще се случва всяка година и ще е прозрачно.

Каква част от отчетите към правителството ще е публична? Ще можем ли да я видим?

T. Д.: Това, което дадем на правителството, става негова собственост. Напълно съм убеден, че тук има добри закони и ако имате интерес, винаги може да поискате от правителството достъп до тях. Нашият ангажимент е да предоставим актуална информация на правителството.

"Няма българско участие в концесионера на летище София. Сред инвеститорите ни са Allianz, най-голямата френска животозастрахователна компания CNP, пенсионният фонд за защита във Великобритания, шведските пенсионни фондове AP3 и AP4."

В "Соф кънект" фондът Meridiam участва с три дружества, като 98.98% от акциите се държат от Meridiam Eastern Europe Investment. Кои са акционерите в тази компания?

T. Д.: Meridiam Eastern Europe Investment SAS е основният акционер в "Соф кънект". То се притежава от два фонда, управлявани от Meridiam - 20% от Meridiam Infrastructure Eastern Europe III SLP със 100% инвестиция от ЕБВР и 80% от Meridiam Infrastructure Europe III SLP с инвестиции от институционални инвеститори без ЕБВР.

Тези два фонда са регулирани от френския регулатор AMF по евродирективите. Инвестиционните фондове по своята същност са структури, които получават фондове от институционални инвеститори. Всеки институционален инвеститор е одобряван от регулатора, минава през процес на проверка. Тези институционални инвеститори са пенсионни фондове от Швеция, Германия, Франция, както и застрахователи - сред тях и Allianz, като всички са с добра репутация. Имаме редица правила за прозрачност за това кой е във фонда, защото те трябва да получат одобрение от регулатора, който също проверява.

Причината да имаме два фонда е, че България е държава, в която работи ЕБВР и ЕБВР е единственият инвеститор в Meridiam Infrastructure Eastern Europe. Банката не може да инвестира във фонд с фокус Франция например, защото това не е държава в обхвата на дейността на ЕБВР. Във второто дружество - Meridiam Europe III, инвеститори са пенсионни фондове, застрахователи и т.н. Няма български инвеститори, ако това е въпросът. Нито частни лица, нито компании от България присъстват в някой от фондовете.

Можете ли междувременно да сменяте инвеститорите?

T. Д.: Не. Когато инвеститор се ангажира с фонда, участието му е до края на съществуването на фонда. Но инвеститорите не управляват оперативно фонда, това се прави от управленския екип на Meridiam, където аз съм основател и изпълнителен директор, а на нашия уебсайт може да видите и другите партньори и служители.

Може ли да изброите топ 5 на инвеститорите извън ЕБВР?

T. Д.: Вие може да попитате за разрешение AMF, защото аз нямам право да ви дам имена без такова специфично разрешение. Но както казах, сред имената са Allianz, най-голямата френска животозастрахователна компания CNP, пенсионният фонд за защита във Великобритания, шведските пенсионни фондове AP3 и AP4. И никой от тях няма над 5% във фондовете ни.

Значи вашата победа в процедурата не е свързана с никакви български фигури като Кирил Домусчиев или Делян Пеевски?

T. Д.: Не. И това е политика на Meridiam. Ние не правим съмнителни неща и няма проект или цел, която да ме накара да рискувам репутацията на фонда. В нашия бизнес репутацията и интегритетът са всичко. Имаме много стриктна политика за съответствие, за оферти. И доказателство е фактът, че ЕБВР, Международната финансова корпорация и други международни финансови институции инвестираха в този проект - едно от техните условия е конкурсът да е прозрачен. Така че е важно да се разбере какви са регулациите за фондовете и кои точно сме ние. Хората, които носят отговорност и които може да питате за всичко, сме аз и моите колеги от екипа.

Защо избрахте "Щрабаг" (Strabag) за партньор?

T. Д.: "Щрабаг" е наш партньор, с който правим бизнес в много държави в региона и в Европа - Полша, Австрия, Германия. Това е концесия, не става дума само за пари, трябва да имаш най-добрия възможен екип и опит. Избрахме летищен оператор и също така избрахме "Щрабаг" за партньор заради техническата и строителната експертиза. Но тяхната роля е ограничена.

Летище Мюнхен обаче не е вътре с дял, а само с договор за управление за 12 години, а ангажиментът би бил по-голям, ако бяха част от консорциума.

T. Д.: Заради правилата на търга - не беше нужно операторът да участва като инвеститор. Те са част от консорциума като оператор и това е заложено и в договора с правителството. Причината летище Мюнхен да не искат да са инвеститор е, че ги притежава отчасти германското правителство и това прави по-сложни нещата, когато трябва да инвестират някъде. Това е причината.

Значи сте ги поканили, но не са пожелали?

T. Д.: Както казах, стигнахме до споразумение, че това е най-добрият възможен начин да участват.

Обратно към "Щрабаг", тяхната репутация тук не е особено добра, дори и при строежа на летището.

T. Д.: Когато възлагаме дейности, ще го правим с отворени процедури, които ще са отворени за всички. "Щрабаг" няма просто да получава неща наготово.

И.Ц.: Искам да уточня, че има различни поделения на "Щрабаг" в различните държави. Дружеството, което участва в консорциума, е централата на "Щрабаг" в Австрия.

Да, но Дерипаска има миноритарен дял и може да влияе...

T. Д.: Не, не мисля така. Вижте, "Щрабаг" строи в цяла Европа и е преминал всички тестове на ЕИБ и ЕБВР, най-стриктните изисквания за това кой е крайният получател на парите, и ако тези институции имаха някакви съмнения, те нямаше да финансират тази компания.

Просто начинът, по който възлага правителството тук, не е най-добрият възможен..

Ние искаме най-доброто за парите си. Иначе няма да възстановим инвестицията си.

И.Ц.: Ще направим собствени правила за възлагане - за дизайн, за строителство, за услуги, разбира се, над определен праг. Ще работим прозрачно и професионално, така че местната икономика максимално да се възползва от тази инвестиция.

Какво ще промените първо на летището?

И.Ц.: За съжаление през последните години инвестициите са били крайно недостатъчни и затова състоянието на активите не е добро, това се вижда от всички. Добрата новина е, че летище София има потенциал за развитие и това ще бъде в нашия фокус. Имаме план за първите 100 дни, който беше одобрен от надзорния съвет. Той включва промяна на облика на Терминал 2, залата за заминаващи, зона за почивка и работа, по-добър интернет. Ще има детски кът с интерактивно дигитално пространство. Ще осигурим по-богат избор на храни и напитки, като идеята на оператора - летище Мюнхен, е усещането за градска автентичност от центъра на София да се пренесе и на летището. Ще подобрим хигиената и тоалетните помещения. Ще закупим униформи за всички служители на летището и се надяваме да изградим култура на работа и обслужване, която да подобри преживяването на всички, които преминават през входната врата на България.

В рамките на година ще обособим и паркинг за краткосрочен престой на Терминал 2. Там ще може да се паркира до 15 минути безплатно.

В момента правим проучване дали да преместим целия трафик от Терминал 1 към Терминал 2, предвид ниските нива на трафик. Ако вземем това решение, това ще изисква разширяване на капацитета на Терминал 2 и може да се случи през следващите две години. Сградата на Терминал 1 ще бъде трансформирана в бизнес сграда. Първоначалната инвестиция ще бъде в стария и новия терминал, които ще са фокус през първите три години, както и ремонт на пистата и други спешни инвестиции.

T. Д.: Всичко, което Илияна каза, е свързано с фокуса ни върху изживяването на клиента. В дългосрочен план искаме да направим летището зелено. Не можем да направим нищо за горивото на самолетите, но откъм ефикасност, дигитализация и нови технологии, енергия, вода - в момента изработваме план, който ще засегне всичко, което ще правим в бъдеще.

Също така след преговорите с правителството вдигнахме и собствения си ангажимент за инвестиции до 624 млн. евро и ще изградим новия Терминал 3 до 10 години.

"За първите 100 дни ще променим облика на терминал 2, залата за заминаващи, ще има зона за почивка и работа, по-добър интернет, детски кът, по-богат избор на храни и напитки."

Кога ще започнете процедурите за третия терминал?

T. Д.: Има редица промени и процедури, които трябва да се направят. В следващите 3 до 4 години ще започнем с процедурите за изграждането му.

Как ще увеличите трафика и нискотарифните полети? Какъв е планът ви?

T. Д.: На шега - да ваксинираме всички. Вижте, бордът е много ангажиран с това да работи с всички заинтересовани страни. Това са потребителите, съседите, общността, авиокомпаниите. Искаме да работим с нискотарифните превозвачи и да си партнираме с тях. Започнахме разговори с тях да видим къде са проблемите, как да им помогнем и да увеличим трафика, нови дестинации, как да превърнем София в хъб. Това трябва да е диалог - това е разликата с държавно летище.

И.Ц.: Над 60% от превозените пътници са от нискотарифните превозвачи. Те не са просто потребители на инфраструктурата на летището, те са много важни наши партньори. Вече мислим кои дестинации не са обслужени или са слабо обслужени и как да се справим с това. Трябва да помислим за изгодни схеми и стимули за авиокомпаниите, за да изберат нас. Трябва дори да сме готови да поемем финансов риск с тях, защото сега те са в много тежко финансово положение.

Каква е ролята на надзорния съвет?

И.Ц.: Да поставя стратегическите цели, да следи за изпълнението на индикаторите и концесионния договор, на общия план, да осигури професионално управление на летището. Ще наложим стандарти за пълна прозрачност във всичко, което правим, ще комуникираме редовно и открито с всички. Планираме да направим обществен съвет за изпълнение на проекта с участието на граждани, НПО, община София и други заинтересовани страни.

Опишете тримата членове в управителния съвет?

T. Д.: Назначихме изпълнителен директор с опит, както и финансов директор, а Мюнхен предостави директор за оперативното управление на летището. Това трио ни преведе през преходния период. Тук работят много служители с опит и експертиза и ние сме благодарни за техните усилия и мотивация в този труден период.

Колко души работят на летището?

И.Ц.: Летището има 2203 служители.

Може ли да промените това?

T. Д.: Ние сме отговорен инвеститор, така че в ситуация като тази е изключено да освобождаваме хора. Ще променим културата, ще променим изискванията, ще променим отношението на служителите. Искаме хората да се ангажират с промяната, това е важно за нас.

И.Ц.: Тази културна промяна ще отнеме време. Търсим и хора с необходимите умения, които да ни помогнат.

T. Д.: Като част от идеите ни е да направим дигитален демо-център на проекта на Терминал 2 където хората ще могат да видят какво се предлага и какво ще се случи с летището.

Интервюто взеха Огнян Георгиев и Теодора Василева

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 13

    Най-после интервю с новия концесионер на Летище София, което да внесе малко яснота относно техните планове за развитието му. Браво на Капитал!

    Нередност?
  • 2
    hou1510481221539200 avatar :-P
    Stoyan Dimitrov
    • + 18

    Ох, майко. Тези каки и батковци, дето винаги спинкаха и папкаха на това странно летище сега ще трябва да и да работят. Не ми се мисли в какво кофти настроение са всички.

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 17

    До коментар [#] от "":

    На Летище София всички са винаги в кофти настроение - кисели и сърдити на целия свят. Само това да успее да промени концесионерът, ще бъде голям триумф.

    Нередност?
  • 4
    dpl16247086021062651 avatar :-|
    Martin Milanov

    Продажници.
    Защо не публикувате истината?!?
    А именно
    Концесията, по точно подаръка за ТИ М ,новите собственици на Летище София Еад ,с начален дребен БОНУС ЗА ТИМ ОТ НАЛИЧНИТЕ ,ОБОРОТНИ ПАРИ В БРОЙ И СТОКИ САМО ОТ БЕЗМИТНШТЕ МАГАЗИНИ ПЛЙС НАЕМИ ОТ ПАРКШНГАРАЖШ,ГОРИВА ,НАЕМИ ОТ СРЕДИТОРСКИТЕ ФИРМИ ,ЛУКОЙЛ ,КЕРОСИН,ХАЛЕТАТА НА ЛУХТХАНЗА (ПО 100000 ХИЛЯДШ НА ДЕН ЗА ПЛЕНУБИВАВАНЕ НА САМОЛЕТШ НА ЛЕТИЩЕТО.,ХОТЕЛА ВЪВ ВАРНА И МНОГО ДРУГИ.
    .
    ТА ПОНЕЖЕ НАЛИ УЖКИМ БДХЖ ИМАШЕ НУГДА ОТ ПАРИ И ПОРАДИ ТОВА БЪЗ ГРАМ СРАМ СЕ НАЛОЖИ ДА СЕ ДАДЕ ЛЕТИЩЕТО НА ТЪРГ.
    ППО ПРАВИЛА ЗАРАДИ КОИТО В КИТАЙ ТЕ РАЗТРЕЛВАТ ПУБЛИЧНО НА СТАДИОНА ЗА ДЪРЖАВНА ИЗМЯНА И КОРУПЦИЯ ,ТАКА НАРЕЧЕНИЯТ ТЪРГ СПЕЧЕЛИ ТРЕТЯТ ПО РЕД ИЛИ ПЪРВИЯТ НО ОТЗАД НА ПРЕД.
    С ДВЕ ДУМИ НАЙ НИСКАТА ОФЕРТА. ОБАЧЕ ПЛЮС МАЛЪК БАНУС ЗА ТАЗИ ОГРОМНА ГАДОСТ СПРЯМО ВСИЧКИ НАС ЕДНО ЧЕКМЕДЖЕ С ДЖОБНИТЕ НА ШЛАУХА ОТ 5000000 МИЛИОНА ЧИСТО НОВИ ПО 500 ЕВРО БАНКНОТИ.
    А И ПОНЕЖЕ Е БАЩИНИЯ ,НЕ ЧЕ БАЩА МУ ИЛИ ТОЙ ГО Е ПОСТРОИЛ С ЦЯЛОТО СИ БЕЗОЧИЕ И НАГЛОСТ ДОКАТО ЦЕЛИЯТ НАРОД ГЛАДУВА И СИ ПЛАЩА НАЕМИ И ВСИЧКО ТОЙ Е АТО ЗАГРИЖЕН ДЪРЖАВНИК НАГЛО ПОДАРИ ДИРЕКТНО ЗЯЛОТО ЛЕТИЩЕ НА ТИМ БЕЗ ЕДНА СТОТИНКА.
    А ИМЕННО ДА НЕ ПЛАЩАТ КОНЦЕСИОННИТЕ ТАКСИ ЦЕЛИ 25 ГОДИНИ.
    ЗА БОГА !!!
    СЪБУДЕТЕ СЕ НАРОДЕ.
    КАКВО СТАНА С БДЖ
    КОЙ Е ТОЗИ МУТРАГЕН???
    НЕГОВА СОБСТВЕНОСТ ЛИ Е ЛЕТИЩЕ СОФИЯ ТА ДА ГО ПОДАРЯВА ЗА ЧЕКМЕДЖЕ С ПОДКУПИ????
    ЗНАЕТЕ ЛИ ЧЕ КОНЦЕСИЯТА Е ЗА 100 ГОДИНИ ПОЧТИ .
    89 ТОЧНО
    ?
    ТО ДО 30 ГОДИНИ МАКСИМУМ НЯМА ДА ИМА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ.
    ПЕТРОЛА НЕ Е БЕЗГРАНИЧЕН.
    СПОРЕД АЛ ГОР ИМА ТОЧНИ ИЗЧИСЛЕНИЯ ЗА ОСТАВАЩОТО СВЕТОВНО КОЛИЧЕСТВО НА ГОРИВА.
    ПРЕДАТЕЛ
    ПОДАРИ ПОСЛЕДНОТО ПЕЧЕЛИВШО ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ ПРЕДПРИЯТИЕ В СТРАНАТА.
    ДЪРЖАВА ЗА СЪЖАЛЕНИЕ НЕ МОГА ДА Я НАРЕКА.
    ОСТАНАХА САМО ДУПЕ ДАВЦИ И ДРЕБНИ ПОДКУПНИ ДУШИЦИ!


    До коментар [#] от "":

    За една шепа хора със сигурност е не с

    Нередност?
Нов коментар