🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Технология може да замести втория пилот в самолета

Има опасения, че подобна промяна за пътническите самолети може да застраши безопасността на борда

Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции    ©  Reuters
Airbus работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане, както и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 1903 г. американските братя - пионери в авиацията, Уилбър и Орвил Райт хвърляли монета, за да решат кой ще лети с първия моторен летателен апарат в историята на света. Но днес почти цялата съвременна авиация разчита на поне двама пилоти в пилотската кабина. Това скоро може и да се промени. Авиокомпаниите и производителите на самолети разработват нови технологии, които ще разчитат в по-голяма степен на автоматизацията и ще елиминират нуждата от втори пилот. Но докато производителите твърдят, че този ход може да подобри безопасността на полетите, екипажите се опасяват, че ще постигне обратното. "Факт е, че безопасността на борда на самолета е силно зависима от човешкия фактор, отбелязва Анет Грюневелд, президент на Европейската асоциация на кабинния екипаж. Четири очи виждат повече от само един комплект."

В Европа преминаването от двама пилоти към един се инициира от Airbus. Компанията работи по няколко проекта за увеличаване на автоматизацията на борда, включително автономна схема за излитане, рулиране и кацане (ATTOL) и план за сертифициране на своите модели A350 за еднопилотни операции. Airbus проведе първата си демонстрация на ATTOL, при която празен пътнически самолет излетя, рулира и кацна с помощта на автоматизация и бордова технология за разпознаване на изображения - макар и с двама пилоти в пилотската кабина.

"Автономният полет има потенциала да осигури повишени икономии на гориво, да намали оперативните разходи на авиокомпаниите и да подкрепи пилотите при вземането на стратегически решения и управлението на мисията", пише Airbus на своя уебсайт. Компанията добавя, че автоматизацията също би помогнала на пилотите да намерят "по-добър баланс между времето за работа и почивката".

Европейската комисия също се включи с финансиране за проект, който ще оцени "нови конфигурации на екипаж и екипи" като екипна работа между човек и машина и надзорна роля за автоматизацията. Проектът предвижда използването на изкуствения интелект като "дигитален асистент", който да "спечели доверието на екипажа и обществеността" и евентуално да позволи на AI да поеме операциите, пише Politico.

Намаляването на ролята на човека в авиацията не е съвсем нова концепция. Airbus вече използва автоматично пилотирани търговски самолети, космически ракети, сателити и дронове. Регулаторите на ЕС одобриха самолети с един пилот за нетърговска употреба, а самолетите, превозващи много малък брой пътници, често се управляват от един пилот. Но честото управление от един пилот на по-големи пътнически самолети е съвсем различно предложение, предизвикващо редица опасения за безопасността.

Загриженост за безопасността

Въвеждането на полети с един пилот ще изисква одобрение от Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA), която в момента оценява два потенциални оперативни модела за такива полети.

Първият, известен като "разширени операции с минимален екипаж", включва двама пилоти на борда, но само единият управлява, докато вторият почива, и след това се сменят. Моделът не се различава особено от това, което се случва в момента при полети на дълги разстояния. При втория модел, известен като еднопилотни операции от край до край, самолетът се управлява от един пилот за целия полет.

EASA заяви, че ще подпише концепциите само ако "може да бъде осигурено еквивалентно или по-добро ниво на безопасност на днешните полети с двама пилоти, и предупреди, че е забелязала "редица фактори", които трябва да бъдат разгледани. Изпълнителният директор на EASA Патрик Кай намекна през миналата година, че би приветствал преминаването към първия модел, ако отговаря на изискванията за безопасност.

За авиокомпаниите, чиито приходи намаляха по време на пандемията, ползата от преминаването към втория сценарий е очевидна. Ще спестят много от заплати (заплащането на пилотите обикновено започва от над 100 хил. евро на година в Европа) и разходи за обучения и настаняване в хотели. Индустрията също е изправена пред огромен недостиг на пилоти в резултат предимно на задължителната възраст за пенсиониране, разходите и нуждата от летателно обучение.

Допълнително натоварване

Но възможността за съкращаване на екипажа не среща одобрение сред пилотите. "Търговският интерес е поставен пред безопасността", заяви президентът на Европейската асоциация на пилотите Отян де Брюйн. "Дори най-новата история показа, че поставянето на печалбите като основна цел ще има пагубно влияние върху безопасността на полетите." Де Брюйн даде пример с двете катастрофи на Boeing 737 MAX в края на 2018 г. и началото на 2019 г., при които загинаха 346 души. И в двата случая повреда на нова софтуерна функция против спиране след излитане е предизвикала трагедията. Катастрофите също повдигнаха въпроси за това колко добре Федералната авиационна администрация на САЩ наблюдава безопасността в Boeing.

"Изключително важно е EASA да не направи същата грешка", продължава Де Брюйн. Според него пилотите не са там само за да управляват самолета. Те също помагат на кабинния екипаж при проблемни пътници. Де Брюйн споделя, че в такива ситуации е голямо облекчение наличието на втори пилот, който да остане в пилотската кабина. "Просто не е възможно [да помогнете на екипажа], когато имате само един пилот на борда, защото той или тя трябва да остане в пилотската кабина." Неработоспособността на пилота - поради спешна медицинска помощ като сърдечен удар или хранително отравяне - също е реален риск и сравнително често явление, добавя той.

Качване на борда

Дали пътниците ще желаят да летят на еднопилотен самолет зависи до голяма степен от цената според Ашли Нунес, научен сътрудник в Харвардския юридически факултет. "За обикновения потребител парите са най-важното. Ако цената е достатъчно ниска, ще хванете този полет", твърди той. "Сагата с Boeing 737 MAX е чудесен пример за това; след това конкретно събитие много потребители казаха: "Няма да летим с този самолет." И познайте какво. Те летят с него днес."

Но по-малкото пилоти на борда може всъщност да не доведе до по-ниски разходи за авиокомпаниите и по-евтини билети за пътниците, предупреждава Нунес: "Има много индустрии, в които като премахвате хората, разходите ви всъщност се увеличават поради надзора върху безопасността."

Сътресенията, причинени от пандемията, също се оказаха пречка за новите проекти. Cathay Pacific, един от превозвачите, работещи с Airbus за намаляване на екипажа, заяви, че проектът е спрян в резултат на COVID-19. Говорителят на компанията заяви, че "няма план" за намаляване на броя на пилотите и че развитието на такъв ще зависи "от това как ще се развие пандемията".

Въпреки това Грюневелд, президентът на Асоциацията на кабинния екипаж, се притеснява, че парите ще надделеят над безопасността. "Летенето не е евтино, полет от Амстердам до Малага за 35 евро е невъзможен, но въпреки това такъв се предлага на хората", казва тя. "Нещо трябва да отпадне и това нещо е безопасността и сигурността на полетите."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Що не върнат и 60-часовата работна седмица, както са тръгнали? Много им стана добър живота на хората, трябва да подкрепим компаниите да не залиняват горките.

    Нередност?
Нов коментар