Градската железница на Бургас пътува със закъснение

Бившата фирма на бившия зам.-министър на транспорта Илия Илиев обжалва отстраняването й и прекратяването на търга за технически проект

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Въпреки всички очаквания, че влакът от жп гара Бургас най-накрая ще потегли в посока към летището в Сарафово, дългоочакваната мечта на града за градска железница ще се отложи малко във времето.

Причината е, че търгове по проекта се движат с някои забавяния и с елементи на конфликтност, роднински триъгълници на бивши зам.-министри и обжалвания.

Поръчката за изготвяне на технически проект на жп линията е била прекратена в края на февруари след сигнал за конфликт на интереси на вече бившия зам.-министър на транспорта Илия Илиев. Той се задържа на поста по време на настоящото правителство само два месеца, като е бил освободен в деня на прекратяването на търга. Казусът попада в КЗК, като сега не е ясно дали ще има обжалване и пред съда.

Каква е идеята

С проекта за 11 км за 104 млн. лв. на Национална компания "Железопътна инфраструктура" се дава шанс на Бургас да си възвърне градската железница и да свърже с нея новия център, заформил се през последните години на мястото на старото пристанище и жп гарата, два от големите квартали - "Братя Миладинови" и "Лазур", Приморския парк и летището в кв. Сарафово. Той ще включва реконструкция на стар жп път и на продължението й към летището, тъй като сега тя минава на три километра западно от него.

Средства за връзката между железопътната инфраструктура и летище Бургас за проучвания са отпуснати и са изчислени на 2 млн. евро, а кандидатстване за финансиране на строителството предстои по Програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Броят на влаковете и възможностите за обслужването на линията ще станат ясни след анализа за разходите и ползите, който ще бъде направен след изготвянето на техническия проект.

Прекратеният търг

Проектът обаче не върви гладко. Поръчката за изготвяне на технически проект за строителство и изработване на ПУП за връзка между жп гара Бургас и летище Бургас за 3.1 млн. лв. беше открита на 19 ноември 2021 г. На 17 януари комисията за избор на изпълнител стартира работа. На 22 февруари обаче процедурата е прекратена от НКЖИ.

От документацията по нея става ясно, че след отстраняването на един от участниците - "Трансгео", на практика е останал само един - обединение "Икоинфра", и това е наложило прекратяване на процедурата, тъй като няма необходимата конкуренция за провеждането на търга.

До отстраняването на "Трансгео" се стига, след като е получен сигнал за конфликт на интереси на един от участниците, обясняват от министерството. Сигналът е от председателя на управителния съвет на Асоциацията на геодезическите фирми. В него се посочва, че "участникът "Трансгео" се намира в "конфликт на интереси" чрез заместник-министъра на транспорта и съобщенията Илия Илиев, който е бивш едноличен собственик на капитала на дружеството, както и че е "свързано лице" с ДП НКЖИ отново чрез заместник-министъра на транспорта и съобщенията Илия Илиев, който има близка родствена връзка с новите собственици на фирмата", пише в решението за прекратяване. Те са Илиана Илиева Илиева и Цветан Илиев Илиев, които според сигнала са деца на зам.-министъра.

На същия ден на прекратяването излиза и съобщението, че зам.-министърът на транспорта и съобщенията Илия Илиев е освободен със заповед на министър-председателя Кирил Петков, а кадровите промени са по искане на министъра на транспорта Николай Събев. От министерството не отговориха дали историята на търга е причина за освобождаването.

В колко часа и деца ли са

Това, което последва, е жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу решението за прекратяване на процедурата от "Трансгео", която смята отстраняването й за незаконосъобразно.

В жалбата се посочва, че на 14 януари 2022 г. фирмата депозира офертата си. Преди това на 17 декември 2021 г. в 15:15 часа било вписано решението от 13 декември за освобождаване на досегашния управител Илия Илиев и назначаване на нов такъв (Тихомир Стаменов), а на 16 декември едноличният собственик на капитала е взел и решение за продажба на дяловете си.

Или договорът за покупко-продажба е отпреди назначаването на Илия Илиев като зам.-министър - 22 декември 2021 г. Той е освободен от поста 22 февруари 2022 г. Като в жалбата се отбелязва, че към датата и часа на публикуване на обжалваното решение на възложителя Илия Илиев вече не заемал въпросната длъжност. Или решението за прекратяване било от 16:37 часа, а според сайта "Новините на Нова" той вече не заемал длъжността към 13:51 часа.

Отделно се оспорва и наличието на свързаност и че не била извършена проверка за наличие или липса на роднинска връзка, както и че наличието на свързаност не е констатирано въз основа на събрани доказателства, релевантни към предмета на спора, а на основания предположения на комисията, че доколкото проверяваните лица имат идентична фамилия, същите се явяват роднини. Твърди се, че и наличието на родствена връзка между физически лица - собственици на капитала, и друго физическо лице - заемало висша държавна длъжност, не е основание за отстраняването на юридическото лице от участие в процедурата.

Вписването и интервюто

Възраженията по жалбата от страна на възложителя са, че вписването на промяната на собствеността се случва, след като Илиев е назначен на поста с ресор именно железниците - 23 декември. Обстоятелството, че Цветан Илиев и Илиана Илиева са деца на Илия Илиев, пък било видно от публичното пространство, като се посочва интервю от Илия Илиев в сп. "Градът" отпреди няколко години и приложено като доказателство, където Илиев назовава имената на децата си, като има и снимков материал. Отделно до момента на подаването на офертата - 14 януари 2022 г., Илиев е зам.-министър и в този смисъл е налице частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията.

Според КЗК обаче липсват каквито и да е данни и няма представени доказателства за направена проверка от страна на комисията относно наличието или липсата на родствена връзка между лицата Илия Илиев, Илиана Илиева и Цветан Илиев, като сходството в имената и интервюто в списание нямат доказателствена сила. Комисията не открива елементи и моменти на конфликт и в крайна сметка отменя решението на НКЖИ за прекратяване на търга, като НКЖИ трябва и да плати 3700 лв. на "Трансгео", и връща процедурата на етап оценка на офертите. Към редакционното приключване на броя не е ясно дали НКЖИ ще обжалва това решение в съда.

Сега накъде

Други търгове също не текат без проблеми. Откритата на 21 декември 2021 г. обществена поръчка за изготвяне на доклад за ОВОС е прекратена поради липса на оферти в определения срок и до средата на месец май 2022 г. предстои повторното ѝ обявяване. Предстои и извършване на предварителни археологически проучвания по трасето, както и изработването на анализа "разходи - ползи".

Сега прогнозите на министерството са дейностите по проекта, които включват проектиране, изготвяне на ПУП и други необходими подготвителни процедури, да бъдат финализирани в началото на 2024 г. Или строителството ще е още по-натам.

Всичко това, разбира се, ще се случи, ако политическите назначения решават проблеми, а не създават такива.

Историята на една линия

Решението за жп връзката между Бургас и Поморие води своето начало още от края на XIX век, но реални действия така и не се предприемат. Въпросът е поставен наново през 1922 г. от община Бургас заради нарасналия товарен трафик, който се транспортира бавно и скъпо с каруци. Решението за цялостно изграждане, тъй като има частични жп връзки между мина "Черно море", солниците и пристанище Бургас и между поморийските солници и Поморие, е взето на 3 май 1923 г. Откриването е в края на 1925 г. Линията е теснолинейна и започвала от Централна гара Бургас, край митницата и пристанището, край сегашния хотел "Приморец", Морската градина и покрай морето е достигала солниците, а след това през Сарафово и до Поморие. Няколко години по-късно се разработва проект за линия с нормално междуосие и новото трасе е изградено през 1939 г.

Въпреки че Общинският съвет в Поморие взема решение то да следва пътя на старата линия през Сарафово, в крайна сметка от София преценяват, че е по-добре да обикаля през местността Соката, за да може да развива по-висока скорост. Освен това тя е изведена и от Бургас, като трасето започва от товарната гара (страта гара, сега "Владимир Павлов"), минава през промишлената зона на Бургас през колодрума, от южната страна на Атанасовското езеро през Солниците към мина Черно море, село Лъки и Поморие.

Използването на линията за превоз на пътници продължава само 32 години и заради развитието на автомобилния транспорт влаковете спират през 1971 г., след което жп линията, която минава през града и продължава край морето, се използват изключително рядко, и то само за товарни цели.

През 2007 участъкът между Сарафово и Поморие е демонтиран, а сега товарни превози се извършват само от бургаските солници.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chichka avatar :-|
    chichka
    • + 1

    Идеята за тази железница е за кражба на много пари. Няма никакъв икономически смисъл от нея. Това ще бъде яма от която някои хора ще станат приказно богати.

    Нередност?
Нов коментар