Стартъпът AVER иска да е новият играч на пазара за споделена мобилност в София

Целта на компанията е да пусне 100 електромобила в столицата до края на 2022 г.

Целта на Мартин Вълчанов и Петко Божинов е да стартират компанията си до края на годината.
Целта на Мартин Вълчанов и Петко Божинов е да стартират компанията си до края на годината.
Целта на Мартин Вълчанов и Петко Божинов е да стартират компанията си до края на годината.    ©  AVER
Целта на Мартин Вълчанов и Петко Божинов е да стартират компанията си до края на годината.    ©  AVER
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Мартин Вълчанов и Петко Божинов ще разчитат на финансиране от фондове за рисков капитал за стартиране на компанията си.
  • Според бизнес плана на AVER ще са необходими минимум 600 хил. евро, за да започнат работа.
  • Оптимистичните планове са до края на 2022 г. около 100 електромобила на бъдещата компания да бъдат налични в София.

През есента на 2021 г. Мартин Вълчанов предлага на Петко Божинов да създадат компания за споделена мобилност, която да стартира с флотилия от около 100 автомобила в София, а при добри резултати да навлезе на пазара и в други градове. Според разчетите им срещу финансиране в размер на 600 хил. евро могат да стартират до края още на тази година. Те преговарят за инвестиции с фондове за рисков капитал, които да им помогнат и с ноу-хау.

Идеята

Идеята на Вълчанов идва от опита му като потребител с подобни платформи, както и с излизането на пазара на подходящи според него модели електромобили. Така предлага на Божинов да стартират заедно начинанието. Двамата работят в IT сферата и консултантския бизнес.

За старта на компанията си двамата планират да закупят около 100 електромобила Dacia Spring. Целта им е амбициозна, тъй като в момента има сериозно чакане за доставка на електромобили в цял свят заради голямото търсене и недостига на компоненти. Но предприемачите твърдят, че вече са водили разговори с производителя, откъдето потвърдили, че могат да им доставят колите. В зависимост от финансирането, което получат, автомобилите ще са собственост на AVER или на лизинговата компания. За първия вариант ще са им необходими около 1.5 млн. евро, а при по-ниското ниво на инвестиция - около 600 хил. евро.

Единственият голям играч в момента на този пазар - Spark има над 550 автомобила от различни модели, като 100 от тях са в Пловдив. Потребителите му са над 100 000. Брандът работи през дружеството "Райд шеър България", чиито приходи за 2020 г. са 4.3 млн. лв., а преди време компанията обяви пред "Капитал", че през 2021 г. оборотът й е нараснал двойно, т.е. трябва да е надхвърлил 8 млн. лв.

Вълчанов и Божинов споделят, че предпочитат да работят с фондове за рисков капитал пред бизнес ангели поради факта, че с първите ще имат достъп до ноу-хау и съвети и добри практики от други подобни стартъпи. "В случая на ангел инвеститора контактната мрежа е по-малка и ако той не е близък до твоята индустрия, не може да ти помогне особено", споделя Мартин Вълчанов и добавя, че вече са били в контакт с бизнес ангели, но засега биха изчакали. Планът им в края на тази година компанията да е активна и автомобилите налични.

Идеята им при пускането на услугата е да използват наличната зарядна инфраструктура в столицата. По думите на Вълчанов в София има около 160 зарядни станции като 20% от тях са бързозареждащи, т.е. за около половин час зареждат до около 80% от батерията на автомобила.

Освен свързаната със SPARK "Елдрайв", която за момента е най-големият оператор на зарядна инфраструктура в страната с над 500 зарядни станции, EVPoint е другият основен провайдър в страната с около 90 до 100 станции. Отделно има множество единични станции на различни доставчици, включително и общински. По данни на Електроенергийният системен оператор (ЕСО) от февруари тази година общо в страната има между 600 и 700 станции, а в следващите пет години се очаква да бъдат изградени още 10 хиляди.

Двамата млади предприемачи смятат, че до края на третата или четвъртата година след старта на компанията могат да работят на печалба, а още през първите 12 месеца от започването с допълнителна инвестиция биха увеличили флотилията си от автомобили до 350. AVER ще се опита да поддържа цени на услугите с около 25% по-ниски от тези на SPARK, и като нов играч ще се опитат да са атрактивни за клиентите на споделена мобилност в столицата.

Относно зоните, в които клиентите ще могат да наемат и освобождават автомобилите на стартъпа Вълчанов и Божинов споделят, че те са нерегулирани и зависи изцяло от тях къде ще ги разположат като в процеса на работа и в зависимост от клиентското търсене ще ги увеличават или променят. Относно синята и зелената зона в столицата двамата споделят, че поради наредба на общината електромобилите могат да паркират без ограничение в тях, от което в момента се възползват и автомобилите на SPARK там и във втория по големина град Пловдив.

През това време в Пловдив

На 16 юни община Пловдив публикува на сайта си проект за изменение на наредбата си за паркиране в синята зона на града, в който престоят за всякакви електрически автомобили се намалява от неограничен до три часов. В мотивите си местната власт посочва "навлизането на пазара на оператори, предлагащи наемането на електрически автомобили посредством мобилно приложение и използващи преференциалното безплатно паркиране на тези МПС им дава възможност да осъществяват търговската си дейност и да реализират печалба "на гърба" на община Пловдив. Същите престояват неограничено във времето на места, обозначени за платено паркиране и по този начин възпрепятстват ползването на местата в зоната, а същевременно съответният търговец кумулира печалба от използването им". Предложението е в рязък контраст с практиката да се стимулира използването на електромобили, независимо дали те са частни, или на компании, които реализират печалба от предоставянето им за използване от други лица. Още по-необяснимо е това решение на община Пловдив предвид, че от поне десетилетие градът е считан за един от най-мръсните в България, а общината дори беше осъдена през юли 2021 г. През април общината публикува обществена поръчка за закупуването на дизелови автомобили за нуждите на две от общинските предприятия.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    iwg281061932 avatar :-?
    Vladimir Dragiev
    • - 6
    • + 8

    А иновация в услугата? Не би ли следвало нов бранд, навлизащ на вече съществуващ пазар да предложи някаква иновация в бизнеса?

    Дъмпинг на цените не звучи като нещо печелившо в дългосрочен план.
    За справка можем да погледнем сходната ситуация с онлайн супермаркетите, която е влязла в следващата фаза.

    Нередност?
  • 2
    ljj16564174141128829 avatar :-?
    Йоан Димитров
    • + 12

    Звучи интересно, успех на услугата. Всяка конкуренция е добре дошла!

    Нередност?
  • 3
    pivanov97 avatar :-?
    pivanov97
    • + 10

    Страхотна идея! Вярвам в нейния успех!

    Нередност?
  • 4
    gqb011123933 avatar :-|
    gqb011123933
    • - 4
    • + 1

    Романтично начало, беЗ конкретика и капка в морето с тези 100 автомобила. Със сигурност Спарк има доста недостатъци, но Авер трябва да имат визия с какво да конкурират. С цената няма да могат, това е недостатъчно

    Нередност?
  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 1

    Няма нищо иновативно - Спарк са в София от толкова години

    Поне можеха да се фокусират в/у Варна, Бургас, Русе и Ст. Загора - това са градове с общо население близо 1млн, но в нито 1 от тях няма електромобили

    Нередност?
Нов коментар