🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Русенската "Булмаркет" купува румънска жп компания за 17 млн. евро

Сделката за Vest Trans Rail чака одобрение от румънската антимонополна комисия. Българската група вече има малък превозвач там, докато тук е втора след БДЖ

Станко Станков, собственик и основател на групата "Булмаркет", съобщи за сделката пред "Капитал", като я мотивира с навлизане на румънския пазар
Станко Станков, собственик и основател на групата "Булмаркет", съобщи за сделката пред "Капитал", като я мотивира с навлизане на румънския пазар
Станко Станков, собственик и основател на групата "Булмаркет", съобщи за сделката пред "Капитал", като я мотивира с навлизане на румънския пазар
Станко Станков, собственик и основател на групата "Булмаркет", съобщи за сделката пред "Капитал", като я мотивира с навлизане на румънския пазар
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "Булмаркет груп" се надява след 5 години да има 10% от румънския жп пазар.
  • За три години до 2023 г. групата инвестира 60 млн. евро в жп.
  • Местното дружество е "Булмаркет рейл карго", което има 17-18% пазарен дял и се нарежда на второ място след държавното БДЖ.

Българската "Булмаркет груп" купува румънска жп компания Vest Trans Rail. Сделката е за 17 млн. eвро, като предварителният договор вече е подписан. Това беше съобщено пред "Капитал" от създателя на русенската група Станко Станков, развиваща дейности в сферата на биогоривата и търговията с пропан-бутан.

Румънската компания държи към момента 5% пазарен дял. При финализирането на сделката "Булмаркет груп" ще придобие първоначално 80% от компанията, а останалите 20% догодина. Станков се надява сделката да мине до декември, като чакат одобрение от румънското КЗК.

Целта на придобивката е в рамките на 3 до 5 години българската група да държи 10% от жп пазара в северната съседка. Инвестициите на "Булмаркет груп" в жп сектора не спират дотам, като изчисленията показват, че от миналата година до края на 2023 г. те ще възлизат на 60 млн. евро.

Анатомия на сделката

Сделката на практика разширява жп бизнеса им в Румъния. Към момента русенската група вече има един жп оператор в Румъния, който започна работа през втората половина на 2021 г. - "Юнайтед рейлуейс", също част от "Булмаркет груп". Той разполага с 5 локомотива и 0.8-1% пазарен дял.

Сега се избира придобиване, тъй като това ще позволи по-бързо навлизане на пазара, а целта е в следващите 3 до 5 години общо двете компании да имат 10% от товарния жп сектор, обяснява Младен Станков, който ръководи "Булмаркет ДМ" и бизнеса, занимаващ се с търговията с минерални горива и логистичните операции.

Изборът пада на Vest Trans Rail, тъй като българската компания работи с тях и са партньори, като едновременно с това дружеството показва ефективност и добри резултати, казва Младен Станков. Компанията има 35 локомотива и около 400 вагона - за горива и генерални товари, като метали и цимент. Според фирмени бази данни приходите на Vest Trans Rail за 2021 г. са 17.5 млн. евро, а служителите 156. Според медийни публикации мажоритарният собственик на румънската компания Йон Гаресеану е преговарял за продажба на бизнеса и с полски кандидат през 2019 г.

Жп историята на "Булмаркет груп" започва от България. Местното дружество е "Булмаркет рейл карго" и в момента по изчисления на Младен Станков има 17-18% пазарен дял и се нарежда на второ място след държавните "БДЖ - Товарни превози".

Жп експанзията в района продължава и в Сърбия, където тази година е придобито жп дружество с лиценз, което обаче не е извършвало дейност, като за него се закупува подвижен състав.

Русенският гигант

Дейността на българската група е разположена основно на площадката на бившия комбинат за тежко машиностроене в Русе, намиращ се на брега на Дунава, и в Сливо поле.

В групата има над 20 компании в две основни направления. "Булмаркет груп" е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като "Булмаркет ДМ", "Булмаркет рейл карго", "Булмаркет автотранспорт", "Порт Булмаркет" и т.н.

Второто направление се занимава с производството, с покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел в Сливо поле "Астра биоплант", заводът за сурови растителни масла и шрот "Олео протеин" и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин "Оберьостерайхише биодизел България". Както и наетият завод "Хай протеин" в Провадия.

За първа година производителят на растителни масла и биодизел "Астра биоплант", създадена през 2007 г., стана лидер в сектора горива на база приходи, изпреварвайки "Лукойл Нефтохим Бургас", като отчете за 2021 г. 3.34 млрд. лв. приходи и печалба 227 млн. лв. Дружеството е номер 3 в България по приходи за миналата година. Холдингът е и най-големият в Русе.

За производството на биодизел от първо поколение "Астра биоплант" изкупува огромни количества слънчоглед и рапица, а от групата нееднократно са казвали, че са в топ 5 по продажби на биодизел в ЕС. През 2021 г. "Астра биоплант" е произвела 360 хил. тона биодизел и 20 хил. тона глицерин.

Групата създава и биодизел от второ поколение, който се произвежда основно от използвани олиа за готвене и остатъчни мазнини, като инвестицията в новата производствена мощност, която се изграждаше през 2021 г., за още 100 хил. тона биодизел второ поколение, е около 17 млн. евро. Целта на компанията е да премине на до 65% производство на биодизел второ поколение вместо биодизел от масла от рапица, слънчоглед и соя до края на другата година. Суровините идват основно от Азия в Европа, като конкуренцията за тях е голяма.

Жп бъдеще за 60 млн. евро

Навлизането в частния жп пазар започва преди биогоривата с либерализирането на жп сектора през 2005 г.

Нещата стават малко по необходимост, обясняват от групата. Бившият комбинат за тежко машиностроене има жп линия и локомотив, които "Булмаркет" използват за доставките на газ. Но предприятието затъва и продава локомотива и така компанията на Станков слага основите на собствен жп бизнес.

Създадена е сегашната "Булмаркет рейл карго", като от един локомотив, возещ по един кратък участък, сега компанията държи 17-18% от пазара, като има над 30 локомотива. Приходите на жп оператора за 2021 г. са близо 52 млн. лв.

Около 30% от товарите, които превозва дружеството са на групата - горива и зърно, като всичко останало е на външни клиенти, като се предлага и по-комплексна услуга.

Идеята за създаването на първото дружество в Румъния преди година и половина беше обяснена с подпомагането на работата на другите дружества от групата и жп превозите им от и за Румъния и Западна Европа. С намаляване на времето за престой на влаковите композиции в граничния преход Русе - Гюргево, с нуждата да се обслужва съществуващият трафик на групата в района на Букурещ и Плоещ, а на по-късен етап и разширение в посока Арад, към Унгария и Западна Европа. Наличието на румънски жп оператор премахва и необходимостта за търсене на подизпълнители на румънска територия, като дейността на "Булмаркет" на територията на Румъния е свързана и с двата терминала за пропан-бутан в Гюргево и Галац.

"От миналата година до края на 2023 г. ще бъдат инвестирани 60 млн. евро в жп сектора", обобщава Младен Станков. Това включва възобновяването и развитието и на жп завода, придобит от компанията - Локомотивен и вагонен завод в Русе. Той фалира и в края на 2020 г. групата купува активите му. Дъщерното дружество, собственик на завода, е пререгистрирано на "Индустриален парк ЛВЗ".

Компанията започва да рехабилитира сградния фонд, като идеята е част от него да бъде използвана за ремонт на локомотиви и вагони и за производство на нови вагони. "Виждаме, че в това нещо има смисъл. Европейските регулации предвиждат по-къс живот на вагоните и в момента има огромен дефицит на вагони. Всички мощности за производство на вагони в Европа са заети за години напред", каза преди време Станков пред медиите.

До края на годината трябва да заработи депо за ремонт на локомотиви и вагони. През 2024 трябва да заработи депо за нови вагони, а през 2025 г. и за модернизация на дизелови локомотиви, обяснява Младен Станков. Единият от цеховете съответно е почти готов, като тече и модернизация на инфраструктурата и сградата.

Четете интервю със собственика на "Булмаркет груп" Станко Станков в седмичния брой на "Капитал"

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Успех на Булмаркет! Дано успеят да се наложат!

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 2
    • + 2

    Още като прочетеш "собственик на фирма, в сферата на биогоривата и търговията с пропан-бутан", и ти става ясно, че въпросният другар не е случаен човек. Няма никой случаен човек, забогатял в този наш престъпен, мафиотски преход, на който комунистическата Държавна Сигурност ще му позволи да се занимава с търговия на горива. Трябва да си "наш човек" за тая работа.

    Нередност?
Нов коментар