Китайските компании за електрически автомобили искат да превземат Европа

За целта те инвестират в допълнителни мерки за сигурност, за да разбият мита, че автомобилите им са по-несигурни

Моделът Atto 3 на китайската BYD вече заслужи рейтинг за безопасност от 5 звезди, като това доведе до сериозна покупка от страна на немската компания за коли под наем Sixt
Моделът Atto 3 на китайската BYD вече заслужи рейтинг за безопасност от 5 звезди, като това доведе до сериозна покупка от страна на немската компания за коли под наем Sixt
Моделът Atto 3 на китайската BYD вече заслужи рейтинг за безопасност от 5 звезди, като това доведе до сериозна покупка от страна на немската компания за коли под наем Sixt    ©  Reuters
Моделът Atto 3 на китайската BYD вече заслужи рейтинг за безопасност от 5 звезди, като това доведе до сериозна покупка от страна на немската компания за коли под наем Sixt    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Ключово за китайските марки е спечелването на петзвезден рейтинг за безопасност.
  • Редица модели на китайски производители вече заслужиха подобна оценка.
  • Големите корпорации и компаниите за коли под наем ще са ключът за европейския пазар.

Автомобилният пазар в момента преживява една от най-големите промени в историята си - все повече хора купуват електрически автомобили (EV), като причината за това е желанието за ограничаване на вредните емисии. Един от най-големите пазари за EV е Европа, което кара китайските автомобилни производители да насочат голяма част от усилията си, за да "завладеят" континента.

Целта е да се спечелят както индивидуалните клиенти, така и корпоративните. За да бъде постигнато това обаче, са нужни сериозни подобрения в производството на колите, защото впечатлението, че китайските превозни средства не са достатъчно безопасни, все още витае на Стария континент. Това се дължи на трагичните резултати при краш тестове на няколко китайски марки през 2006 и 2007 г.

Именно поради тази причина китайските производители инвестират изключително много в мерките за безопасност на колите си, за да успеят машините да спечелят петзвездни оценки от Европейската програма за оценка на нови автомобили (NCAP). Постигането на максималния резултат е възможно, в случай че автомобилите имат нужните елементи, за да надминат минималните изисквания. Това обаче е и доста скъпо за автомобилните производители, защото означава инвестиране в допълнителни функции за безопасност от допълнителни въздушни възглавници до системи за избягване на сблъсък, за подпомагане и наблюдение на водача.

В последните няколко месеца редица базирани в Китай марки са кандидатствали с по няколко свои модела, като това е стъпка към навлизането на европейския пазар. Great Wall Motors, която имаше завод и в България, получи оценка от пет звезди за своя хибриден SUV Coffee 01 с марката WEY и електрическия седан Funky Cat с марката ORA през септември. BYD вече спечели най-високата оценка за модела си Atto 3.

Китайският производител на електромобили Aiways все още не е пуснал своя електрически кросоувър U6 на тестовете, но това се очаква в скоро време.

Корпоративните клиенти са ключови

Постигането на петзвездни оценки е ключово и за спечелването на доверие от корпоративните клиенти, които купуват голям брой автомобили за превоз на работниците си. Продажбите на автопарк съставляват около половината от всички продажби на автомобили на основните европейски пазари, които са Германия, Франция и Великобритания. "Продажбите на автопаркове са много важни и много компании имат изискване за задължителен рейтинг от пет звезди за купуване на автомобили", обяснява пред Reuters Матю Ейвъри, директор на Thatcham Research.

Нещо повече, много дружества искат автопарковете им бързо да преминат към електромобили, за да постигнат целите за устойчивост. Но корпоративните автопаркове се борят да получат достатъчно електромобили в Европа, тъй като проблемите с веригата за доставки увеличиха времето за изчакване за някои модели до повече от 12 месеца.

Друга потенциално доходоносна част от пазара е тази на компаниите за отдаване на автомобили под наем. През октомври например германската компания за коли под наем Sixt заяви, че ще купи около 100 хил. електромобила от BYD, като започне с вече споменатия Atto 3 SUV.

Китайските автомобили в Европа до момента

Френската автомобилна консултантска компания Inovev обяви, че около 155 хил. произведени в Китай коли са били продадени в Европа през първите девет месеца на 2022 г. Това се равнява на 1.4% от пазара. За сравнение, през миналата година продажбите са били 80 хил. Почти половината от продадените китайски автомобили през тази година са електрически, показват данни на Inovev. Това представлява дял от 5.8% от европейския пазар на изцяло електрически превозни средства.

Вицепрезидентът на компанията Джамел Таганца предвижда, че всички китайски автомобили, продавани в Европа, ще са електрически в рамките на няколко години. Inovev изчислява, че до 2030 г. електромобилите ще съставляват 40% от продажбите на нови автомобили в Европа и че китайските марки ще са между 12.5% до 20% от този изцяло електрически пазар. Това се равнява на продажби от между 725 хил. и 1.16 млн. автомобила.

"Това е консервативна прогноза", казва Таганца. "Но може да се увеличи по-бързо, особено ако европейските производители на автомобили не отговорят на нуждите в Европа от достъпни електромобили."