🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Забраната за кратки полети във Франция влезе в сила

Целта е да се стимулира използването на жп мрежата в страната

От началото на юни полети между Париж и Нант, Бордо и Лион няма да се изпълняват.
От началото на юни полети между Париж и Нант, Бордо и Лион няма да се изпълняват.
От началото на юни полети между Париж и Нант, Бордо и Лион няма да се изпълняват.    ©  Reuters
От началото на юни полети между Париж и Нант, Бордо и Лион няма да се изпълняват.    ©  Reuters

След като в края на миналата година френското правителство взе решение да забрани кратките полети в страната, ако те имат жп алтернатива, законът вече влезе в действие. По този начин въздушните пътувания, които могат да бъдат заменени с влакови такива и отнемат по-малко от два часа и половина, се спират от края на май.

Искането на Париж трябваше да премине през различни стъпки на одобрение, като най-важна беше зелената светлина от Европейската комисия (ЕК). Според изискванията на ЕК е нужно влаковите маршрути да са по няколко на ден, което да даде нужната гъвкавост на пътуващите.

По този начин оттук нататък полети между Париж и Нант, Бордо и Лион няма да се изпълняват. За да се случи това, правителството гарантира пакет от помощи за националния превозвач Air France в периода около пандемията от коронавирус. На конкурентите им беше забранено да запълват дупките.

"Това е важна стъпка и силен символ в политиката за намаляване на емисиите на парникови газове", каза в изявление транспортният министър на страната Клемент Бьон. "Докато се борим безмилостно за декарбонизиране на нашия начин на живот, как можем да оправдаем използването на самолета между големите градове, които се възползват от редовни, бързи и ефективни връзки с влак", добави той, цитиран от CNN.

Тъй като качеството на железопътните услуги се подобрява, все повече маршрути може да бъдат добавени към забранителния списък. Такива са тези между парижкото летище "Шарл дьо Гол" и Лион и Рен, както и пътуванията между Лион и Марсилия. В момента те не отговарят на критериите за забраната, тъй като влаковете до летищата в Париж и Лион не позволяват на пътниците да пристигат рано сутрин или късно вечер. Свързващите полети не са засегнати от новия закон.

Решението доведе и до недоволство, като критиците определиха последните мерки като "символични забрани". Лоран Донсел, временен ръководител на индустриалната група Airlines за Европа (A4E), каза пред агенция AFP, че "забраната на тези пътувания ще има само минимален ефект" върху отделянето на CO2. Според него вместо това правителствата трябва да подкрепят "реални и значими решения" на проблема.

Личните самолети ли са следващата цел?

Частните самолети са източник на сериозно напрежение напоследък, след като все повече знаменитости и милиардери ги използват за пътуване между градове. Самолет на Стивън Спилбърг например е изгорил гориво на стойност около 117 хил. евро през двата месеца от юни според данни от проследяване на полета. Доклад на "Транспорт и околна среда" (T&E), Европейската федерация за чист транспорт, установи, че частните самолети са до 14 пъти по-замърсяващи от търговските полети на пътническа миля и 50 пъти по-лоши от влаковете.

Въпреки спешните призиви на активисти Франция едва ли ще наложи пълна забрана за тях. Правителственият говорител Оливие Веран потвърди по-рано тази година, че "очевидно не става въпрос за забраната им", като се има предвид важната им роля в икономиката. Но "французите не трябва да се чувстват така, сякаш винаги са едни и същи хора, от които се иска да полагат усилия".

"Можем да разберем, че французин, който е внимателен в ежедневието си, е шокиран от факта, че някои от неговите съграждани могат да вземат частен самолет", каза той пред слушателите на радио France Inter. Тежките данъци и ограничения са най-вероятните мерки, които трябва да бъдат въведени. Компаниите също могат да бъдат принудени да публикуват подробности относно използването на корпоративни самолети за по-голяма прозрачност.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 4
    • + 4

    Пак ще измислят някакви глупости от Европейската комисия. Сега пък частните самолети им пречат. Много били замърсявали ?!?!?!?!?!?!?!?!? КуКУ, КуКу .....

    Нередност?
  • 2
    mr.ligier avatar :-|
    Lee Gier
    • - 4
    • + 2

    Не е на търсене и предлагане, вече е на макронене. Някой друг определя от какво имаш желание. Утре нов закон, ще купуваш от определен магазин посочен от правителството, жена пак ще ти посочи правителството, банка също. Но иначе са големи демократи.

    Нередност?
  • 3
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1

    Франсетата съвсем изкукаха...

    Нередност?
Нов коментар