🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Къде е електронното управление

Опитваме се да отговорим на този въпрос в следващия брой на "Капитал". Помогнете ни

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази седмица разглеждаме докъде е стигнала държавната администрация с въвеждането на електронни услуги и доколко те са удобни за хората. Едва ли има нужда да изброяваме очевидните преимущества на електронното управление.

Дефинираме електронни услуги като такива, които администрацията осигурява по отдалечен цифров път, т.е не е необходимо хората да ходят на физическо гише, за да свършат пълноценно своята работа.

Анализираме колко е инвестирала държавата дотук в електронни услуги и преглеждаме кои от тях работят на http://egov.bg. Също така - какъв е процесът на създаване на една подобна услуга.

Опитваме се да разкажем за основните проблеми пред въвеждането на повече електронни услуги и доколко ефективни са работещите. За тази цел ще се консултираме с експерти по потребителско изживяване (user experience) и електронно управление (e-government).

Това са държавните институции, върху които ще се фокусираме:

- НОИ - НЗОК - НСИ
- съдебната система - Пътна полиция - БДЖ - НАП

- летище София

Ще направим сравнение с онлайн присъствието на частните компании включително:

- Мобилтел - Глобул
- Виваком - Софийска автогара - Софийска вода - EVN
- EON - CEZ - пенсионни фондове

- банки

Вие може да помогнете като споделите своя опит в използването на електронни услуги на държавната администрация. Както и като напишете своите препоръки за по-ефективно електронно управление. Благодарим!

44 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • + 22

    Като човек, който е работил по проекта "електронно правителство" мога да кажа, че всичко е хаос. В МТИТС (според мен) нямат визия и капацитет да управляват проекта, а законовите разпоредби пречат на техническата реализация. Неяснотите са много, а няма кой да ги изчисти. А егов.бг работи само под Интернет Експлорер, и то не много добре.

    Нередност?
  • 2
    stefan avatar :-|
    Стефан Димитров
    • + 39

    Дерзайте. Създаването на работещо електронно правителство плюс 30% орязване на държавната администрация следваше да бъде една от най-лесните точки за измисляне в анти-кризисната програма. За съжаление скоро няма да видим нищо работещо в тази посока заради простичките две правила:

    1. По правило уволнените държавни служители няма да гласуват за тези, които са ги разкарали.

    2. Махнете ли гишето - махате корупцията.

    Нередност?
  • 3
    mnodulgaregforma avatar :-|
    mnodulgaregforma
    • - 1
    • + 17

    Това електронно правителсто толкова време го майсторят, че изпозлваните технологии вече са леко остаряли. А част от нещата са правени да работят само с IE6, който скоро съвсем ще изчезне.

    Нередност?
  • 4
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • - 4
    • + 5

    Работи под всяка версия на Експлорер.
    Факт е, че по инфраструктурата (софтуерната поне) има много изградени неща, които са качествено направени.

    Нередност?
  • 5
    stefand avatar :-|
    stefand
    • + 17

    Темата е обширна. Но с две думи:
    Майкрософт навсякъде.
    Дори малкото портали, които работят (НАП например), изискват допълнителни "програмки" за генериране на файлове (липсва директен интерфейс за вкарване на данни). Тези програмки могат да скъсат нервите на всеки.
    Електронен подпис още не се възприема като подпис, ами като изискване, което не е ясно за какво е.
    Самата администрация, все още работи с папки и хартия на стилаж - компютрите май са повече за парлама. Но май е така, защото ако се вкарат информационни системи 50% трябва да бъдат уволнени, поради липса на компютърна грамотност...

    Нередност?
  • 6
    skydiver avatar :-|
    Skydiver
    • + 13

    В повечето администрации има твърде много "несменяеми" правилници и наредби които налагат правене на електронни услуги от следния тип:
    1. Гражданина подава по електронен път
    2. Заявлението му се приема по електронен път и разпечатва на хартия
    3. Хартията се завежда в деловодството, след което се подписва от ръководителя
    4. Процеса продължава все така хартиен докато не се въведе обратно в системата

    Отделно още при подаването много от услугите (примерно заявление за вписване на фирма) изискват да подпишеш хартиен документ, да го сканираш, да го прикачиш към заявлението за електронна услуга, след което да подпишеш всичко това електронно.

    Нередност?
  • 7
    skanev avatar :-|
    Свилен Кънев
    • + 19

    Бил съм уеб разработчик през последните няколко години и спокойно мога да кажа, че въпросният портал е с доста ниско качество, особено по отношение на потребителското изживяване. Не знам дали изпълнителят си е оставил ръцете или изискванията са били безумни, но ето някои от проблемите, които се набиват на око веднага:
    - Заглавна страница:
    - Двойното скролиране в "актуално" е неподходящо, особено за заглавна страница (без да споменаваме, че е отживелица). При повече от една лента за скролиране потребителят често бърка и се чуди защо не се движи текстът, който иска. Очевидно информацията е много и е най-добре да се прехвърли на отделна страница или да се страницира, като преминаването към "следващите 10" се реализира примерно чрез AJAX, за да не се презарежда цялата страница.
    - Главните букви в заглавията на различните услуги ги правят прекалено монотонни и трудно четими. За разлика от пишещата машина, при компютрите има и други средства, за да изпъкнат (шрифт, цвят, фон...). Да не говорим, че за Интернет потребителите писането с главни букви е равносилно на викане и се възприема твърде негативно.
    - Секцията "Помощ" има няколко параграфа текст с общо предназначение, които не казват нищо. В дъното на страницата гордо, но неразличимо стои връзка към Ръководството. Потребителят, който се нуждае от помощ, избира връзката и ... тегли .zip архив, в който се намира заветното ръководство (компресирано от 5.6 на 5.1 MB), Ако оставим настрана, че Ръководството е единствено в .doc формат, който по предназначение се използва за редактиране на съдържание, е абсурдно да искаш от потребител, избрал "Помощ", да разархивира архив, за да отвори локален файл с ръководство за сайт. Въпросното ръководство може лесно да се интегрира в самия сайт, директно в секцията "Помощ". Не е нужно и да споменавам, че му липсва всякаква интерактивност и категоризация, тип FAQ, например.

    Нередност?
  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 7

    Сравнете
    www.australia.gov.au

    Всичко изброено по-горе в статията е онлайн а също и всички държавни услуги от които човек може да има нужда някога.
    Също така е тясно свързана с Пощенските клонове които са в 90% физическия представител на държавата. Никога не се налага човек да ходи до министерства, агенции и други държавни структури.

    Нередност?
  • 9
    muzar avatar :-|
    Музар
    • - 3
    • + 14

    Първо за http://egov.bg/
    Значително подобрение в последните 8-9 месеца (от предишните ми посещения)! Което не значи, че е добър сайт!

    Първият прозорец е със собствено скрулиране - коментирано. Всъщност, какво значи "Актуално"??? На какъв принцип са поставени "заявките" там??? Защо трябва да заявявам "Определяне на маршрут с използване на градски транспорт"??? (пробвам)

    ВАЖНО! и е валидно за абсолютно всички държавни сайтове!
    Натискам "заяви", предупреждава че нямам регистрация и ще съм без някои екстри, а веднага след това ми иска ЕГН/ЛНЧ???
    БЕЗ ДА ИМА SSL на страницата???

    (за самата регистрация в egov не се иска ЕГН???) и отново няма защита!

    Безумно URL!!! Само то пълни коментарното поле докрай!

    Липсва задължителното: Privacy Statement или Privacy Policy.
    Важи за почти всички държавни сайтове!

    Иска да си инсталирам някакъв плъгин - НЕ ИСКАМ! Имам си настройки на компа, на браузера, държа да знам какво и защо трябва да инсталирам евентуално!

    Капчата е ВЪНШНА!!! За колко външни сайта трябва да дам разрешение в браузъра, за да работи този сайт???

    Нередност?
  • 10
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • + 10

    @Музар кепчата е recaptcha, т.е. поне е доста trusted.

    Иначе всичките ти забележки са валидни, и тези проблеми съществуват защото няма кой да им обърне внимание, и предполагам ги няма като част от изискванията. Това имах предвид като казах, че няма капацитет за водене на проекта. Ако в МТИТС има 3-ма човека като теб например, които да мислят и изпробват нещата, няма да се получават недоразумения.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал