Гражданското недоволство срещу НАП

Обслужването и отношението към клиента в приходната агенция са далеч от перфектни

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

По-рано днес колегата ни Васил Атанасов описа едно, по думите му "бюрократично своеволие", разиграно от служители на Националната агенция по приходите. Накратко, преди месец той подава заявление за удостоверение за липса на данъчни задължения, изисквано от банката му за подновяване на кредитна карта. Срокът за издаване на това заявление е 7-дневен, но Атанасов успява да се яви в НАП едва днес, месец след подаването. Само за да научи, че трябва да изчака, а най-добре "да дойде следобед", защото декларацията "трябва да се провери дали е вярна". Мотаенето предизвиква остра реакция у колегата ни, който сравни изпитанието с премеждията на Еленко Еленков в митниците по-рано тази година.

На въпросите от Дневник, предизвикани от случая днес, НАП отговориха, че "в 100% от случаите, когато е било изискано удостоверение за данъчни задължения, то е било издавано в нормативно установения срок". Непотърсените удостоверения пък се унищожават. Причината е, че след изтичане на определено време е възможно да възникнат нови задължения и издаденото на по-ранна дата удостоверение се унищожава. НАП обаче отказаха да отговорят в какъв срок се пази документът преди да бъде унищожен.

Сроковете и начините, чрез които може да се извади удостоверение за наличие или липса на данъчно задължение, са описани подробно в сайта на НАП. Там обаче липсва онази подробност за унищожаването на удостоверението, ако то не се потърси в неизвестен срок. Спестяването точно на тази информация предизвиква хаотичност, за която говори авторът, изгубил време и нерви в общуването с приходната агенция. Той съвсем логично попита:

1. Ако уверенията се пазят само определено време, защо никой не ме предупреди, за да си направя сметката кога и как да си го взема?

2. Защо от НАП не казват колко е този срок? Ако го няма фиксиран какво пречи в едно данъчно да е 1 месец, а в друго да е 3 дни?

Другата подробност, която разкри пресцентърът на НАП по повод казуса е, че "в миналото клиенти дори са били уведомявани при издаването на удостоверения, но след орязването на разходите за издръжка на НАП практиката е била прекъсната".

НАП не е единствената агенция, която реши, че заради кризата най-лесно ще е да се съкратят разходите за уведомяване на клиентите по подадена от тях документация. Преди няколко седмици стана ясно, че заради оптимизирани разходи скоро няма да стартира обещаният Национален сортировъчен център, който трябваше да улесни обработването на малките пратки от чужбина, така че гражданите и фирмите да си ги прибират на едно гише.

Оказва се, че не е толкова важно, че клиентите няма да бъдат информирани и ще загубят нерви и време в данъчните клонове. Отделно агенциите и в двата казуса очевидно не осъзнават, че имат крещяща нужда от възпитание и обучение в отношение към клиента.

Вижте как реагираха читателите на Дневник и споделете вашият опит с НАП.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kalinko avatar :-|
    kalinKo
    • - 1
    • + 9

    НАП са реагирали почти адекватно. Най-добре щеше да бъде да информират колегата ви Атанасов, че документът трябва да се издаде наново и да му го пратят по пощата, за да не се разкарва.

    Разбира се, редно е на известието да е посочено срок, в който заявителят да се яви за получаването на документа. Има логика в това, че удостоверението става безсмислено след време, но пък и на него има посочена дата, нали така?

    Нередност?
  • 2
    koko1963 avatar :-|
    koko1963
    • - 6
    • + 5

    Колегата Ви е подходил прекалено импулсивно. НАП в случая са си 100% в правото си. Колегата Ви, ако иска да не си губи времето и това на НАП, да си направи Електронен подпис и да не се разкарва в работно време по институциите, щом си има работа с тях.

    Нередност?
  • 3
    lazarus avatar :-|
    Lazarus
    • + 10

    Съгласно чл. 40, ал. 1 на Закона за счетоводството „В срок до 30 юни следващата година предприятията публикуват годишния си финансов отчет, приет от общото събрание на съдружниците/акционерите …чрез заявяване и представяне за обявяването им в Търговския регистър”. Санкцията за неспазване на тази разпоредба е в размер от 2000 лв. до 3000 лв.
    В срок до 30 юни на 2009 е следвало да се публикува приетия годишния финансов отчет за 2008 г., което не е извършено от отделни предприятия.
    НАП реши през месец юни, 2010 да санкционира за нарушението непубликувалите отчета за 2008 г. предприятия. Действително предприятията бяха извършили нарушение, но отговорните органи имаха затова достатъчно време за реакция, при условие, че информацията в Търговския регистър е публична и достъпна. За целта на около 27000 фирми бяха изпратени покани за явяване в НАП за изготвяне на Акт за нарушение. Една част от поканите бяха изпратени по интернет, чрез заявен адрес за кореспонденция – електронна поща по ЗДДС. Друга част от поканите бяха изпратени по пощата с препоръчани писма с обратна разписка. (НАП вече прецени, че поканите изпратени на имейл, регистриран по реда на ЗДДС не са валидни, както и поканите, връчени след 23.06.2010 г.) В поканите е записано, че на неявилите се лица ще бъде съставен Акт за нарушение в тяхно отсъствие.
    В чл. 34 на ЗАНН има два давностни срока за съставяне на Акт за нарушение. „Не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението”. НАП счита че е открила нарушителя през май 2009 г. Но същевременно на първи юли изтече и едногодишния срок от извършване на нарушението.
    До 30 юни 2010 НАП съставяше Актове за нарушение на явилите се лица. Актовете често се съставяха в противоречие на нормативната база – ако Протоколът за приемане на годишния отчет за 2008 г. е от 2010 г., то предприятието няма задължение да го публикува през 2009 г. За горното несъответствие се обясняваше, че съответното лице няма да бъде санкционирано с Наказателно постановление.
    След първи юли 2010 г., ако се отзовете на поканата на НАП, съответния инспектор по приходите съставя Акт за нарушение, на който отбелязва „Днес 30.06.2010 г. съставих …”. за да избегне едногодишния давностен срок по ЗАНН. На практика до 30.06.2010 г. няма служебно съставен нито един Акт за нарушение на неявило се лице. Бях лично свидетел на горното деяние, заедно с моя колежка, а също и на представляващ на потърпевшо предприятие. Деянието, извършено от длъжностното лице, представлява умишлено съставяне на документ с невярно съдържание – вписана дата на съставяне на документа 30.06.2010. Деянието е престъпление по реда на чл.212 на НК и се наказва с лишаване от свобода до осем години. Деянието се извършва многократно, в съучастие с други длъжностни лица от НАП – ръководители и юристи.

    Нередност?
  • 4
    yavor_ivanov avatar :-|
    yavor_ivanov
    • + 3

    И аз имах приключения с това удостоверение:
    http://blog.yavor.info/?p=451

    Нередност?
  • 5
    fen avatar :-|
    fen

    в НАП-Подуене ми казаха, че ги пазят 2 месеца и след това отиват в архива

    Нередност?
  • 6
    jass avatar :-|
    jass
    • + 11

    Това е едно от малкото неща, които НАП изкарва в срок.

    Друг е въпросът когато имаш лихва от 10 стотинки как трябва платиш комисионна от 3.50 лв в СИБ, да са ти дадат удостоверението... за всеки параграф поотделно... как системата им не свързва автоматично платените лихви със задълженията и изваждайки ново удостоверение след известно време е свързано с висенето на главата на някой в счетоводството им, за да занули сумите...

    Така че на въпросния господин главоболието от двойното разкарване е най- малката драма в случая... всеки счетоводител и собственик на фирма знае, че дори да е изряден, СУП ще го изкара длъжник и се започва снимане и носене на платежни, декларации и чудеса, губене на време и нерви...

    Пък дори да не говорим за множественото случаи- аз специално тази година се сблъсках с 4 такива, когато в данъчната декларация определена сума от данъка е обозначена като прихваната, но служителят в НАП е пропуснал тази подробност и след известно време получаваш покана да се издължиш... и пак носиш, снимаш, поправяш, доказваш.... само защото въпросният служител не си е свършил работата за награда имаш половин ден висене по гишета и сблъсъци със сърдити лелки...

    Нередност?
  • 7
    zkostov avatar :-|
    Z
    • - 2
    • + 6

    Да не споменаваме и факта, че фирмите, които са ГОЛЯМ данакоплатец, трябва да си изпращат документите по пощата до София, за СВОЯ сметка. Понеже, плащаме милиони данъци, трябва да даваме ОЩЕ ПАРИ на чиновниците, за да им изпращам всеки един документ - било регистрация на касов апарат, декларация или каквото и да е..
    малоумна работа ви казвам.

    Нередност?
  • 8
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey
    • - 2
    • + 3

    КАПИТАЛ, не разбрахте ли, че правите от мухата слон с тоя случай на вашия колега-забравАн.
    Под гръмко подзаглавие като "Обслужването и отношението към клиента в приходната агенция са далеч от перфектни" човек ще си рече, че за кой знае каква бюрократска дивотия ще прочете.... Малко е като в оня виц "Гледам табелка, пише 'ЖЕНИ'. Влизам вътре... то се оказа кенеф." Фрустриращо е човек да не получи поредната си доза медийна сензация, след като е бил подгрят с подзаглавие като горното.

    Наистина, теоретически погледнато не е хубаво да няма утвърден от ръководството на НАП срок, след който неполучените удостоверения да се унищожават.
    Ама и нека вашият колега си даде сметка, че НАП не същестува единствено и само да му пази забравения от него документ.
    Щом забравя да си го вземе, нека си тегли последствията.

    Нередност?
  • 9
    kyuubi avatar :-@
    Puf-Paf
    • - 1
    • + 5

    Не е от мухата слон! Човекът е прав, щом няма законно установен срок, след който удостоверението се унищожава, значи НЕ е редно да се унищожава... Или поне да предупредят... Това са елементарни неща... Освен това няма ли възможност да се впише в това удостоверение, че към дата Х лицето У няма задължения? (може и да е така, признавам си никога не съм виждал, но ако е така, тогава самото унищожаване е тотална безмислица)...

    Идеята е, че ние плащаме заплатите на служителите в НАП, ние сме клиентите, ние имаме право да изискваме, те са длъжни да удовлетворятват нашите изисквания... Ако влезете в магазин на МТел или ГЛобул и не получите необходимо внимание, а отношение все едно, че сте длъжни да познавате всичко в детайли нали ще оревете света? Каква е разликата с НАП?

    Имал съм случай, в който служителката на НАП ме върна да чета "наредбата", върнах се с наредбата разпечатана и точките подчертани... Една наредба имат и не я знаят... Имаше коментари от рода на - тоя пак се е върнал, ама и нахален, ама и упорит... След което служителката се фръцна, трябвало да си сменим местата, била приключила с мен, фръцна се и викна охраната бай Гошо... Да не говорим, че нямат елементарни познания и карат хората да декларират плащаме, преди плащането да е извършено, което е деклариране на неверни данни и се наказва от закона, но те нямат никаква идея... Някакъв кошмар е там, а мен все още ме е яд, че не заведох официална жалба... Следващият път ще съм подготвен...

    Или правим нещо, или да си бием шута и да хлопваме кепенците... Всичко зависи от всеки един от нас...

    Нередност?
  • 10
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    До коментар [#7] от "Z":

    Предполагам, че се шегувате. Кочкоджа ми ти голям данъкоплатец да се оплаква от разход 2-3 лв. за писмо с обратна разписка е направо смехотворно.


    До коментар [#9] от "Puf-Paf":

    Случаят, който сте разказали в третия си абзац, наистина е основание за гняв и недоволство. Държали са се грубо и типично по чиновнически ("Прочетете си наредбата!" и т.н.).
    Останалото обаче е ала-бала.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал