Скъпа София

Паркирането в центъра на столицата ще се оскъпи най-вероятно три пъти. Местата няма да се увеличат, поне засега. По-високата цена не е свързана с разходите за услугата, а е част от мерките на общината да намали трафика в града.

Софийската община най-вероятно ще въведе и нов знак за синя зона, за да премахне съществуващите сега най-различни табели<br />
Софийската община най-вероятно ще въведе и нов знак за синя зона, за да премахне съществуващите сега най-различни табели<br />
Софийската община най-вероятно ще въведе и нов знак за синя зона, за да премахне съществуващите сега най-различни табели<br />    ©  Цветелина Ангелова
Софийската община най-вероятно ще въведе и нов знак за синя зона, за да премахне съществуващите сега най-различни табели<br />    ©  Цветелина Ангелова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общинските съветници в София тази година не увеличиха местните данъци и такси заради кризата, но не пощадиха шофьорите. Работна група, в която влизат съветници, специалисти по транспортна инфраструктура, представители на КАТ, на дирекция "Архитектура и градоустройство" и поделение "Паркиране и мобилност" (част от Центъра за градска мобилност), планират драстично поскъпване на цената за паркиране в София. Целта е да се ограничат хората, които идват в идеалния център на столицата с автомобили, както и да се намали престоят им там.

Проектът предвижда зоната да има три района - т.нар. син в централата част, зелен и жълт, без да обхваща целия град. Засега обаче платеното паркиране ще остане в съществуващите рамки, само ще се увеличи цената му. Част от действащата синя зона ще премине в зелената част, където се предлага цената да е 2 лв. за час паркиране. В идеалният център, заключен между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Скобелев" и "Христо Ботев" (в който влизат и моловете) ще се плаща най-вероятно 3 лв. за час престой. В най-далечната периферна зона платеното паркиране ще бъде 1 лв. за час. Някои от централните пътни артерии, по които се движи градски транспорт ще бъдат изцяло със забранителен режим - в тази графа засега влизат бул. "Дондуков", бул. "Мадрид" и бул. "Христо Ботев".

Въпрос на политика

Цените не са окончателни, предложени са от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) на базата на изследване за районите с натрупване на движение. Преди да влязат в сила, по идея на общинския съветник от ГЕРБ Елен Герджиков те ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане. Негово е и предложението да има място за безплатно паркиране на двуколесни превозни средства, за да се стимулират хората да използват велосипеди и метопеди.

За да влезе в сила концепцията за паркиране обаче трябва да мине през гласуване в Столичния общински съвет.

Тя предвижда още и нови ограничения за максимален престой. В центъра едно място няма да може да се използва за повече от два часа от един и същ автомобил, в зелената зона престоят ще е ограничен до три часа, а в периферията - до не повече от четири часа. Жълтата зона засега няма да функционира като платена, защото от "Паркиране и мобилност" нямат възможност да я усвоят т.е. да поставят маркировка, колчета, да очертаят местата и т.н. "Обособява се зона, която да бъде наблюдавана и да се измерва нейната натовареност, за да се оцени потребността от въвеждането й не толкова за фискални приходи, а да се управлява процесът на паркиране", обясни зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов. 

Цената за престой не е образувана единствено спрямо разходите за поддръжка на съответната зона, а е плод на "политическо решение" по думите на Христов. "Идеята е, че цената в централната градска част ще играе ролята на възпиращ фактор за хората, на които не се налага да влизат с автомобилите си там", твърди той и съветва да се ползва градският транспорт (повече в карето).  

Реалните места в съществуващата зона са 7 500, въпреки че по документи са 10 700. Останалите са заети от служебен абонамент, за хора с увреждания или пък са неизползваеми по други причини. В София регистрираните автомобили са около 300 000. "Няма физическа възможност всички коли да слязат до центъра и да паркират там. Идеята е такава - ако искате да дойдете тук да свършите някаква работа, идвате за час-два и изчезвате", анализира Любомир Христов. Сега обаче много хора, които имат финансови възможности пускат sms-и за по-дълъг престой и колите им стоят по цял ден в синята зона. В същото време тези, които искат да свършат някаква работа няма къде да паркират - "започват да обикалят в търсене на място, засилват задръстванията и трафика, защото скоростта им пада в постоянно оглеждане, увеличават си разходите и замърсяват въздуха". 

Изчисленията на Центъра за градска мобилност показват, че 60% от местата в зоната се използват за целодневно паркиране, въпреки че максималният разрешен престой на едно място е два часа.

А места откъде

Експертите към общината предлагат да поскъпне и служебният абонамент. Най-вероятно увеличението ще е пропорционално на това за паркомясто в синята зона т.е. тройно за идеалния център. В момента на месец там се плаща по 450 лв. служебен абонамент, а след гласуването на промените в наредбата за зоната би трябвало да стане 1350 лв. Според част от съветниците трябва да се въведе и ограничение за броя на служебните места в определен район, така че да има достатъчно за "обикновените" шофьори. За тях е предвидено, без да е ясно кога във времето, и изграждането на четири общински паркинга, които да са буферни за синята и зелената зона - до хотел "Славия", на пл. "Възраждане", до стадион "Юнак" (готов в груб строеж) и на бул. "Стефан Стамболов" до женския пазар. Центърът за градска мобилност трябва да представи график кога и как ще бъдат изградени. Единият вариант е това да стане със собствени средства на центъра, а другият да се търси публично частно партньорство и след определен срок на експлоатация общината да получи собствеността им. Цената за паркиране в тях ще е по-ниска, отколкото в зоните, а времето за престой по-дълго.

Според справка на ЦГМ в София има общо 32 000 места в платени частни паркинги, като средно цената за час престой в идеалния център е 3 лв., и по 2 лв. за всеки следващ час. Места рядко се намират. 

Като допълнителна дисциплинираща мярка се предвижда и увеличение на таксата за репатриране на неправилно спрелите автомобили или т.нар. паяци. Най-вероятно тя ще стане 70 лв. Според ЦГМ себестойността на "услугата" е много по-висока, а само за заплатите на присъстващите полицаи по време на вдигането на автомобилите "Паркиране и мобилност" плаща по около 600 000 лв. годишно. Освен това цената на паяците в София в момента е по-ниска, отколкото в Пловдив и Варна. Ще поскъпне и поставянето на скоби на автомобилните гуми - от 10 лв., колкото е сега, най-вероятно ще стане 16 лв.

Привилегия или недостатък

За общинарите в София постоянно живеещите в центъра трябва да си плащат, за да могат да спират колите си пред домовете. През 2009 г. те си купуваха годишни стикери за 70 лв., срещу които трябваше да паркират в района на няколко улици около жилищата си, и то ако намерят място. Тази наредба беше атакувана в съда с аргумента, че въпреки заплащането, липсва гарантирано място за автомобила и има ограничение за само една кола на жилище. Правилата се отнасяха и само за тези с постоянен, но не и с настоящ адрес в центъра. Магистратите отмениха текстовете от наредбата, които се отнасят за живеещите в сърцето на София. Докато се намери ново решение общината прави компромис и не вдига колите, нито взима такса за платено паркиране на постоянно живеещите, нищо че стикерите им вече са невалидни. Най-потърпевши са новостанилите се в центъра, които няма откъде да си вземат лепенка и на техните автомобили по нищо не личи, че са на постоянно живеещи.

"Не се чувствам виновен за това, че съдът отмени решението. Хората, които използваха тази услуга, я обжалваха и направиха така че да имат затруднения и те, и всички останали в центъра", коментира зам.-кметът Христов. Според него не е възможно и не трябва да има гарантирано място. Новата обсъждана годишна цена е 200 лв. за всички зони, като по време на дискусиите в работната група станало ясно, че сумата е свързана със себестойността. Експертите твърдят, че не става дума за голяма група хора, тъй като за 2009 г. са закупени само 4 000 стикера.

Спорът за това дали трябва да се оскъпява паркирането в центъра на София или първо да се подобри градският транспорт, да се отпуши трафикът и да се изградят достатъчно паркинги, е като спорът за това кое е първо яйцето или кокошката, твърдят от "Московска" 33. Логиката на зам.-кмета по транспорта е, че стимулирайки (или принуждавайки) хората да използват автобусите, метрото или трамваите, те ще си купуват билети, от което ще се натрупат приходи за транспорта, а това ще помогне да се подобри услугата за пътниците. "Вероятно не е най-добрата първа стъпка, но кой може да каже коя е най-добрата първа стъпка?", разсъждава Любомир Христов.

Ползвайте обществен транспорт

"Ползвайте обществен транспорт - автобуси, тролейбуси, трамваи", посочи алтернативата на придвижването с автомобили зам.-кметът Любомир Христов. "Градският транспорт със сигурност не е съвършен, но няма как да бъде много добър, ако хората не го ползват от една страна, а от друга - не плащат за това ползване", твърди той. "За мен комфорта на пътуването е относително важен, но по-голяма тежест в качеството на услугата има това транспортното средство да се появи във времето, в което го очаквате и да ви придвижи от едната до другата точка за времето, което предвиждате". Христов признава, че в момента заради трафика в София това е невъзможно, но обяснява проблемът като непрекъсната спирала. Голямото автомобилно движение затруднява градския транспорт. Той започва да акумулира закъснение, хората по спирките са недоволни и на другия ден търсят алтернатива. Качват се на автомобилите, в следствие на което се увеличава техния брой и закъснението на градския транспорт. Изходът - да се ограничат, дори и с рестрикции колите в центъра.

54 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    dragozow avatar :-|
    Кум Вълчан
    • - 4
    • + 25

    Що не строят паркинги, а правят улиците законни такива? Българска простотия. Нашата държава е вероятно единствената в която е законно да паркираш на тротоара или където ти падне.

    Нередност?
  • 3
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 4
    • + 32

    Е как да строиш паркинги като е много по-лесно без да строиш нищо да прибираш пари?

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Надя
    • - 22
    • + 15

    Центъра на София има доста добра мрежа от малки улици, които ако се ремонтират, освободят от коли и се направят двупосочни ще бъдат сериозна алтернатива на големите и задръстени булеварди. В момента, ако искате да отидете от точка А до Б имате максимум 2 алтернативни маршрута и ако единя ще ви отнеме 15 мин повече - кой ще изберете? бул Витоша трябва да се отвори, Левски, Патриарха и Раковска да са двупосочни. Виждала съм по света доста по-тясни двупосочни улици, които вършат чудесна работа. Също така съм виждала и светофари на кръстовища като на Шести Септември и Славянска, но това е друга тема. За да се освободи трафика може да се помисли и в посока подмяна на остарелите светофарни уредби, които могат са се направят доста по-рационални, има много кръстовища, на които десния завой може да се пусне дори при червено за направо - например на бул. Вапцаров и Черни Връх. Нелогичното е, че такава уредба на движението вече има на някой светофари, но не на всички. Добре е, че някой мисли за трафика в София, но мисленето трябва да е в посока не как да съберем повече пари, а как и къде да инвестираме. Възвръщаемостта ще е голяма ако на шофьорите и пешеходците им е удобно!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Joro
    • - 1
    • + 17

    Решението на паркирането в София, а и в целия свят, но в което Столична община не пожела да инвестира: http://urbancomplex.net

    Нередност?
  • 6
    ariman_info avatar :-|
    Ariman
    • - 2
    • + 19

    До общинарите: Три лева, два лева, един лев, глупости, вдигнете цената с 50%, т.н. един час да стане 1,50 лева, приходите ще са по-високи, проста математика, а що се отнася до адския транспорт, някой общинар случайно да го ползва?, айде стига с глупостите, либерализирайте, не санкционирайте, а да и оправете дупките, че в някои вече може да се паркира!

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Dirk Struan
    • - 8
    • + 21

    Няма друго работещо решение освен вдигане на таксите за паркиране, а в бъдеще и за преминаване. Такива решения доказано свършиха работа в Лондон и отпушиха центъра. Всъщност трябва да се помисли по принип за вдигане на таксите и данъците за автомобил в цяла България. В България има прекалено много коли и трябва да станат по-малко. Пример за подобен подход - Сингапур - безупречен градски транспорт, сравнително евтини таксита и почти никакви лични коли.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    RI
    • - 8
    • + 11

    Новите монополи.

    Когато няма конкуренция, общината става монополист налагащ МАКСИМАЛНИ цени за услигата. Ако в момента частните паркинги взимат по 2лв или 2.5 лева а общината започне да взима три лева, частните паркинги - с наличие и на минимална сигурност и охрана са за предпочитане. Естествено, няма места за изграждане на такива и се съмнявам че МОНОПОЛИСТЪТ - ОБЩИНАТА ще изгради такива. Тоес получава се парадокс. ОБЩИНАТА НЯМА ДА Е МОТИВИРА ДА ИЗГРАЖДА ПАРКИНГИ КОНКУРИРАЩИ ЦЕНТА ЗА ПАРКИРА В СИНЯ ЗОНА КОЯТО ТЯ НАЛАГА.

    До колково виждам, новия кмет и зам кмет НЕ МОГАТ ДА НАМЕРЯТ РЕШЕНИЕ различно от увеличаване на центата, правещи центъра ДОСТЪПЕН ЗА БОГАТИТЕ. Това е предлаганото рещение - ЦЕНТЪРА ЗА БОГАТИТЕ - ако искате да вършите работа в центъра но нямата излишни пари - поне 6 -12 лева за паркиране на ден.. то по добре не я вършете тази работа.

    ТОВА РЕШЕНИЕ Е ПОД МОЙТЕ СТАНДАРТИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА СОФИЯТА, ТО НЕ СПОМАГА ЗА ПО-ДОБРИЯ ЖИВОТ НА ГРАЖДАНИТЕ НИТО ЗА ПО-РАЗВИТА БИЗНЕС СРЕДА В СОФИЯ.

    Нередност?
  • 9
    skeptichen_ avatar :-|
    skeptichen
    • - 8
    • + 17

    Радвам се на новината че ще се вдига цената на паркиране в синя зона. Само така центъра ще се отпуши от коли, и хората ще започнат да ползват обществен транспорт, който се е доказал като устойчив вид за транспорт в пределите на града на запад. Много е прав зам.-кмета - "Не може и не трябва да има гарантирано място за паркинг".

    Ще ми се да видя места за колела, както и много повече велоалеи, и затворени за коли улици - по-малко шум, чист въздух за децата ни, повече обществено пространство и свобода на придвижване.

    Мисля че на запад са разбрали че центърът не е място за коли и паркинги, а за пешеходци, колоездачи, и градски транспорт. Остава и ние да го разберем, за да подкрепим политиците в това закъсняло вече решение. Дано предложението на ЦГМ да се приеме от Общинския Съвет.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    mda
    • - 2
    • + 12

    Поне направете някой гараж. Тия пари за какво само ще ги плащаме и накрая ония лумпен от П&Г ще разправя, че работи на много малка печалба.

    Нямам против да плащам, ама да виждам за какво.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал