// Интерактив /Дебати
Екологично отговорен ли е бизнесът в България?
Боян Рашев, Управляващ партньор, denkstatt, модератор Включване в дебата- 28 Основни тези 19 ное 2010
- 4 Гост експерт 26 ное 2010
- 3 Заключителни тези 6 дек 2010
- 3 Победител 13 дек 2010
Заключителни тези - Читателите на Капитал смятат, че българският бизнес не е екологично отговорен
Разбирането, че бизнесът може да стане екологично отговорен в рамките на 5 или 10 години, е нереалистично
Милен Димитров
Хората, които са основа на всеки бизнес, трябва да имат съответния манталитет и едва тогава, бизнесът, който управляват или в който участват, може да бъде екологично отговорен. Защото екологичната отговорност е многоаспектна.
Заключителна теза Основна тезаБългарският бизнес трябва да бъде екологично отговорен. Ако иска да го има след 10 години
Тома Белев
Ако искаме нашият бизнес да е конкурентноспособен и успешен, трябва той да е готов за промени и предизвикателства. Тези, които мислят не просто за утрешния ден, а за това как ще съществуват и печелят след 10 години, започнаха да отговарят на искането.
Заключителна теза Основна тезаРезултати от гласуването на този етап
Боян Рашев, denkstatt
МодераторЧетейки коментарите на читателите е очевидно, че каквото и положително да се е случило по отношение на "екологизирането" на бизнеса, то не е забележимо в ежедневието на хората. Защо – това е друга интересна дискусия.
В следващата фаза можем да дискутираме защо хората не виждат напредъка, който се измерва от уредите. Освен това ще видим доколко дебатът е повлиял на първоначалните позиции и аргументи на г-н Димитров и г-н Белев в техните заключителни тези.
Разбирането, че бизнесът може да стане екологично отговорен в рамките на 5 или 10 години, е нереалистично
Милен Димитров
Позиция Да1. Типично по български е по-лесно да отречем всичко, вместо да оценим това, което се прави.
Разбирането, че бизнесът може да стане екологично отговорен в рамките на 5 или 10 години е нереалистично. Защото това е процес на съзряване на обществото и законодателни промени. Хората, които са основа на всеки бизнес, трябва да имат съответния манталитет и едва тогава, бизнесът, който управляват или в който участват, може да бъде екологично отговорен. Защото екологичната отговорност е многоаспектна. Тя включва отговорност към природата, използване на вторични суровини, спиране разхищението на ресурсите, избягване на замърсяването, разработване на нови по-ефективни технологии и т.н.
2. В България едва от началото на 1996 г. стартираха промени в законодателството, които са провокирани или по-скоро наложени от членството ни в ЕС и които задължават фирмите да носят отговорност и заплащат такси за замърсяването, което причиняват. Появиха се принципно нови за хората понятия и дейности, за усвояването на които е нужно време.
3. Тук разбира се стои въпросът за контрола от страна на държавата - веднъж към фирмите и още веднъж към организациите, лицензирани за изпълняване на дейността по оползотворяване на отпадъците например. Трябва да има стимули за всички, които изпълняват стриктно ангажиментите си и санкции за онези, които не го правят. Към момента в обществото се е създала негативна нагласа, че нещата се правят формално, а това не важи за всички фирми. За да отговорим на въпроса екологично отговорен ли е бизнесът, трябва да отговорим на въпроса кой е виновен за "сивата" икономика.
4. Прави впечатление и участието на потребителите във формирането на продуктовата гама на производителите. Все по-отчетливо млади хора живели в чужбина и високо образовани граждани избират продукти и услуги, чието качество е съобразено с най-високи екологични норми. Това води до нови пазарни ниши и е естествено бизнесът да отговори на търсенето.
5. Не може да се смята, че екологичната отговорност и генерирането на печалба са взаимно изключващи се дейности. Моето лично убеждение е, че в дългосрочен период на пазара ще останат фирмите, които произвеждат по-евтино, като в същото време не правят компромис с качеството. За да произвеждат по-евтино те трябва да използват по-малко ресурси, което означава нови технологии. Ресурсите са важни, защото са ограничени, а при нарастващо световно население, респективно потребление, суровините стават все по-скъпи. Не можем да унищожим потреблението, но можем да търсим алтернативи. Вярвам, че екологичната отговорност не е поредната модна тенденция, а разумна необходимост.
Българският бизнес трябва да бъде екологично отговорен. Ако иска да го има след 10 години
Тома Белев
Позиция НеВ рамките на дебата се обособиха няколко типа тези защо българският бизнес е максимално отговорен днес :
- Той спазва всички екологични изисквания на нормативната база и не можем да искаме повече от него. Според мен тази теза не може да устои на обикновенната логика. Ако отговорен е всеки, който спазва нормативните изисквания и не си поставя цели, надхвърлящи закона, това означава, че очакваме нормативната база да описва цялото разнообразие на света и да поставя уловия във всички области. За мен е невъзможно и вредно законите да описват всичко в нашите отношения. Обикновено това състояние се определя като свръхрегулация и най-често води до затрудняване на бизнеса и живота. Тези, които са над 40 години, знаят от личен опит какво означава държавата да регулира всичко и едва ли желаят да се върне това положение.
- Да спазваме нормативните условия е достатъчно скъпо и не очаквайте нещо повече от нас. Повече разходи и усилия не трябва да се очакват, защото са свързани с повече разходи или ползите от тях за околната среда ще са малки. За мен това е отглас на очакването, че да си екологично отговорен е скъпо. Логично е, че намаляването на енергията, водата или материалите в работния процес, което се очаква от една по-добра екологизация, води до намаляване на разходите, а не до увеличаването им. В този смисъл, поне в дългосрочен аспект, отчитайки все по-увеличаващите се цени на енергията и материалите, намаляването на техните количества, необходими за производството, ще направи бизнеса ни по-конкурентноспособен.
- Бизнесът прави всичко, което е възможно и нужно и точно толкова, колкото го правят в останалите страни на ЕС. Сравненията с останалите винаги са полезни, но тезата, че това което правим е най-доброто, не е пазарна. Постоянната промяна и развитие са част от същността на пазарната икономика и конкуренцията и отказът от развитие се наказва от пазара.
Въпросът за екологичната отговорност днес не е дали можем да направим нещо, за да сме по-отговорни, а искаме ли да ни има след 10 години. Важността на този въпрос е, че от отговора му не зависи само отделното производство или фирма, а това, че от хилядите отговори на бизнеса зависи бъдещето на цялото ни общество.
+3
Определено масовия случай е на пълно неразбиране на екологичната отговорност на фирмата, било на малък цех или голямо производство с отделяне на опасни отпадъци. И още смятам че собствениците в минимална степен се задълбочават във възможностите, които екологичната отговорност дава. Дори някои си позволяват двоен стандарт - на книга изпълняват екологичните изисквания, но на практика изливат отпадъците си директно в околната среда без каквото и да е третиране. Пример - "Астрабиоплант" край Сливо поле, Русенско. Това което е важно, е инспекциите по околна среда "да не ни наложат глоба". А съдържанието на думите въглеродни емисии, фондове за опазване на природата, възстановяване на хабитати и т.н. - в общия случай са непознати.
_____
Chris3bg+3
Въпрос на законови нововъведения + значителна промяна в чипа на всеки от нас. Отнема време и много усилия.
_____
Елена+2
#1 го е казал..... а аз подкрепям от собственият си опит. В една компания, където работих за кратко на книга бяха спазени всички изисквания, а същевременно всички отпадъци от химическото производсто на добавки за бетон и хидроизолации се изливаха директно в канализацията. До колко са вредни или безвредни тези химикали не се наемам да коментирам - не съм специалист. Но някак си е грозно да имаш претенции и пред хората да се показваш с костюм, а в задния двор на цеха да си изхвърляш отпадъците скришом.
_____
Nothing else, but more or less the bitter truth!