// Интерактив /Дебати
Трябва ли да се бърза за членство в Шенгенската зона?
Илин Станев, модератор Включване в дебата- 22 Основни тези 28 мар 2011
- 16 Заключителни тези 4 апр 2011
- 11 Победител 12 апр 2011
Заключителни тези - Скептиците надделяват в дебата за членството в Шенген
Емиграционният риск - един либиец
Марин Лесенски
Четох с интерес контратезата и коментарите на участниците. Аз самият споделям някои валидни опасения, задавал съм си подобни въпроси "за" и "против" и съм разглеждал възможни сценарии на развитие, за да мога да си формирам мнение. Но в крайна сметка, за да се вземе решение по дадена политика иска един ясен отговор – "да" или "не".
Заключителна теза Основна тезаСамо Шенген няма да подобри имиджа на страната
Владимир Шопов
В бързането има предимно политическа тактика, която няма да успее да постигне нито една от целите си. Забавянето по отношение на влизането в Шенген няма по никакъв начин да се отрази системно на статута на страната, защото в този случай по-бързото влизане е по-рисково от недобре подготвеното такова.
Заключителна теза Основна тезаРезултати от гласуването на този етап
Илин Станев
МодераторТози резултат можеше да се очаква, дори съдейки по коментарите очаквах да приключим с по-значителна разлика. В момента европейската тема не е много популярна и дори такива до скоро консенсусни теми като членството в еврозоната се подлагат на нарастващо съмнение. Сега влизането на България в Европейския стабилизационен механизъм вече среща открита съпротива, камо ли Шенген, който за повечето хора представлява повече имиграционна заплаха и почти никакви ползи. Този скепсис отчасти се дължи на правителството, отчасти на медиите. Настоящият кабинет твърде много искаше да запише точка с включването ни в Шенгенската зона и не си даваше труда да обяснява скучни подробности. Съответно медиите просто прескочиха обясненията, за сметка на ежедневното следене на поредния успех или провал на правителството. Гражданите естествено станаха подозрителни.
Към всичко това трябва да се добави и леко манипулативното ни заглавие – естествено е, че повечето читатели инстинктивно гласуват с "не" когато прочетат "бързане". То логически се свързва с прибързване. Позволихме си да наклоним везните по този начин поради желанието ни да намерим по-силна разграничителна линия между Марин Лесенски и Владимир Шопов, които еднакво подкрепят членството ни в зоната. Пък и в крайна сметка победата в дебата не е чак толкова важна, важно е да има колкото се може по-силен сблъсък на мнения, за да могат читателите ни сами да си съставят мнение.
С този багаж на гърба си, Марин се опита да ни убеди, че първо заплахите са по-скоро пресилени – досега не е регистриран особен наплив на нелегални имигранти и второ, че забавянето сега, води до още по-голямо забавяне в бъдеще. Владо пък твърди, че заплахите всъщност са реални, но по-важното е, че ако се присъединим към Шенгенската зона прибързано, ударът по имиджа на България ще бъде по-силен, отколкото негативите от изчакването.
В следващия етап двамата ни дебатьори ще представят заключенията си. Това става на фона на информацията, че България е изпълнила техническите критерии. Съобщението се появи след заседанието на работната група (Sch-Eval, за маниаците на евро-тематиката) към Съвета на министрите. Това разбира се е ле-е-е-еко преувеличено. До 11 април към България могат да бъдат задавани още въпроси, а окончателното решение ще се вземе през май.
Емиграционният риск - един либиец
Марин Лесенски
Позиция ДаПо-правилният въпрос?
Всъщност, считано от 31 март 2011 г., въпросът е "Трябва ли да се бавим още с влизането в Шенген?", а не е дали "Трябва ли да се бърза за членство в Шенген?". Краят на март 2011 г. беше планиран като срок за приемане в Шенген преди няколко години, преди още България да стане член на ЕС. Няма нищо нередно в това да се настоява да се изпълняват ангажименти в срок, или поне максимално близко до този срок. Ако това не се случи в обозримо бъдеще, се повтаря неуспехът с планираното за 2010 г. влизане в ERMII, като условие за влизане в еврозоната - един друг европейски и национален проект.
В никакъв случай не мисля, че с Шенген започва и свършва всичко, но все пак той е един от успешните европейски проекти, част от които би трябвало да сме и ние. Моята теза е проста – нито един от тези проекти (Шенген, Еврозоната, т.н.) не може да ни реши проблемите. Но тяхното постигане – един по един, в срок и качествено, ще доведе до натрупване на критична маса от успешни европейски проекти, които ще направят така, че България да има полза от членството си в ЕС. По същия начин трябва да се преследват целите за повишаване на производителността, конкурентноспособност, енергийна ефективност и т.н.
Ако България се отказва или отлага вече планирани задачи с идеята всички някак си да забравят за нас, рискуваме след няколко години да имаме натрупани нерешени същите проблеми – Шенген, Еврозона, мониторингов механизъм, а ние да си ги обсъждаме. Както сочи опитът от нашето собствено влизане в ЕС, колкото повече се забавя нещо, толкова по-сложно става за изпълнение, с допълнителни формални критерии и налагане на неформални политически съображения.
Сценарий "Благодаря, но не благодаря."
Представете си, че на 4 април 2011 г., се получава писмо, че са отпаднали всички възражения от страни-членки срещу влизането на България и Румъния в Шенген. В хипотетичното писмо се казва също, че България и Румъния са изпълнили всички изисквания за Шенген и дори има области, в които се представят дори по-добре от някои страни в Шенген, както твърди докладчикът по темата на Европейския парламент Карлос Коелю.
В същото писмо се казва, че България и Румъния трябва да се присъединят ефективно възможно най-скоро. Дилемата е – какво правим тогава? Следваме аргументите на позицията "не" и казваме любезно "Благодаря, но не благодаря". След това чакаме да минат изборите в България през 2011 и 2013, за да не може някоя партия да се възползва предизборно (не казвам ГЕРБ, в случая конкретната партия, министър и т.н. не ни засягат; може и да се промени статуквото - всичко се случва), а междувременно чакаме да се оправи международното положение и да се стабилизират арабските страни в "преход"? (Бележка: според последните новини от днес, 4 април 2011 г., докладът за готовността на България за влизане в Шенген може би е положителен – т.е. може да се наложи да се присъединим скоро все пак).
Досегашните изказвания в Европарламента посочват – България и Румъния са готови технически, а в охраната на морските граници са по-добре от някои от досегашните членове на Шенген. Ясно се каза, че позицията срещу тяхното членство е проява на двоен стандарт, с налагане на критерии в последния момент, които досега нямаше.
Наистина, нито румънската бурна реакция, нито българското поведение на "снишаване", за да не стане по-лошо, досега дадоха конкретни резултати, но това не означава да се откажем.
Да, има риск от налагане на нова "пътна карта" (както предложи Холандия) или някакъв тип нов мониторингов механизъм, обвързване на критериите за Шенген с досегашния механизъм за наблюдение на борбата с организираната престъпност и корупцията, или чисто и просто налагане на политическо решение, което няма да е свързано с критерии, а ще е по преценка на страни членки. Но рискът от подобни развития нараства, ако отлагаме, а не ако гоним поставените срокове (какви са мотивите на тези страни и какви са възможните сценарии и решения е друга, дълга тема, за която няма място в този формат на дебата).
Нарастващият скептицизъм е обясним
Забавянето на членството в Шенген започва да произвежда скептицизъм. Това е напълно нормална реакция, особено когато не стана особено ясно какви са точно аргументите (имаше много и от различни посоки, но така и няма единен списък с възражения), с които членството бе забавено. По същия начин забавянето на влизането в еврозоната започна да произвежда скептицизъм по отношение приемането на единната европейска валута, както се вижда от социологически проучвания.
За границите на ЕС
България наистина сега не е външна граница на Шенген, но така или иначе нейните граници са "външни" граници на ЕС – Сърбия, Македония, Турция все още не са членки на ЕС, Черно море също е външна граница. Дебат какво е да си външна граница на ЕС наистина трябваше вече да има. Но България ще има по-силна позиция като член на Шенген, а не като външна страна да формира позиции, да настоява за засилване ролята и ресурсите на общите институции – като Фронтекс.
Малко отклонение – за опциите за управление на границите. Страните от ЕС си решават въпроса общо казано по три начина. Първо, Великобритания и Ирландия имат сами грижата за това – но и Обединеното кралство и Република Ирландия имат достъп до общите Шенгенски ресурси – като Шенгенската информационна система. Вторият, най-сигурен начин да се избегне ролята на външна граница е този на Германия, която с разширяването на ЕС и Шенгенското пространство има граници само със страни членки на ЕС и Шенген. Но България, подобно на повечето "нови" страни членки, е външна граница на ЕС и може само да спечели от налагането на общите критерии и достъп до общите ресурси на Шенген.
За македонските работи, за украинците и молдованите – и за един либиец
Аргументът, че България не трябва влиза Шенген, защото става много привлекателна за чужденци, може би не е много уместен. Всъщност, македонците и украинците (да добавим и молдовски граждани) от примера във форума, кандидатстват по линията на съвсем други правила – за гражданство на база български произход. Те не ни "тежат", защото нямат претенции държавата да се грижи за тях. Но това е съвсем друг въпрос, който ние трябва да решим вътрешно - и по мое мнение трябва да ограничим в разумни граници (както е известно, повечето от тези нови български граждани веднага заминават за Западна Европа). А и македонските граждани така или иначе вече пътуват безвизово в ЕС.
Но кандидатстващите за гражданство македонци, украинци и молдовани от български произход не идват за статут на бежанци и не може да се свързват с опасенията за неконтролируемата бежанска вълна след арабските революции. А такава вълна към България засега няма – засега е съобщено само за един либийски гражданин, който търси убежище към дата 29 март 2011 г. Не знам, може да има и по-сериозна вълна, но засега няма признаци за това, а и както споменах, ние не сме първата по привлекателност или първата страна пряко по пътя на нелегалните имигранти и търсещите убежище.
За страните членки на Шенген
Един от коментарите посочваше Естония като пример. Абсолютно съм съгласен, че Естония е отличен пример как чрез правилни реформи една пост-комунистическа държава става успешна и развита страна-членка на ЕС. И как методично си следва и постига целите по европейските проекти, за които в България нещата все някак се объркват.
Но да отговоря конкретно на коментар 21 във форума – всъщност и Естония е член на Шенген от 21 декември 2007 г. След това стана и член на Еврозоната от 1 януари 2011 г. Тези успехи са част от нейния добър имидж, който привлича инвестиции. На държава с капацитет, която успешно се възползва от това да е член на ЕС.
В ЕС, само Великобритания и Ирландия са извън Шенген по своя воля (всъщност Ирландия е обвързана да следва британската политика, поради общото им пространство за пътуване). България, Румъния и Кипър чакат да се присъединят. Четири страни, които не са от ЕС, обаче са част от Шенген – Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн, която влезе тази година. Ако е добро за тях, може би Шенгенското пространство е добро и за нас!?
И накрая да обобщя с две изречения - защо съм за придържане към сроковете за членство в Шенген?
Аз бих се притеснявал повече от това, ако България е непривлекателна за собствените си граждани, отколкото от това, че ще стане по-привлекателна за чужди граждани като стане "по-интегрирана" в ЕС и по-успешна като член на ЕС. Членството в Шенген наистина има рискове, има и цена. Но като се претеглят ползите и рисковете, мисля, че Шенген все пак си заслужава усилията.
Само Шенген няма да подобри имиджа на страната
Владимир Шопов
Позиция НеОт южна посока Европа е поставена на траен имиграционен и бежански натиск, който ще съпътства сложните процеси на демократизация. От години се наблюдава трайно изместване на имигрантските потоци в посока от запад на изток, тоест от Испания към Италия и Гърция. Това ще продължи и ще се отрази и на България. Към този натиск следва да добавим и традиционни потоци, които преминават през Турция. България много бързо може да се окаже в трудно положение и да се наложи да търси подкрепа от "Фронтекс", едва ли не месеци след като е станала член на Шенген. По този начин всички дипломатически и политически активи от ранното влизане ще бъдат не просто изтрити, но ще получим нов удар по и без това крехката си репутация в рамките на съюза.
Бързането за Шенген предоставя удобен повод на различни стари държави-членки да въведат нови контролни механизми по отношение на България. На практика в момента се разработва нова система за оценка и контрол върху страната, която още отсега можем да наречем "Механизъм за мониторинг" 2. Неговото създаване ще представлява този компромис, който ще може да удовлетвори трескавото бързане на правителството и недоверието на страни като Германия, Франция, Финландия и други. Подобно развитие ще има и негативен вътрешно-политически ефект върху ГЕРБ, защото опозицията спокойно ще може да прави паралели между европейските провали на тройната коалиция и тази нова контролна процедура върху България. Най-големият възможен удар върху кабинета тук е ситуация, при която страната влиза в Шенген, но след това отново биват върнати вътрешните граници, поради трудности и рискове, с които не можем да се справим.
Шенген е реален трансфер на отговорности към държавата, която е на "първа линия". Нейният евентуален провал носи реални негативи за всички по веригата. България трябва да направи всичко възможно това да не се случи.
Резултати от гласуването на този етап
Какво следва?
Със следващия етап дебатът за присъединяването на България към Шенген приключва. В него ще направим обобщение на тезите на участниците и мненията от форума.
Още по темата
Букурещ уволни шефа на митниците и арестува десетки гранични служители и полицаи в опит да докаже, че заслужава да влезе в европейската зона без граници
България е готова за Шенген, но само технически
-1 +17
Бих искал да попитам уважаемият г-т Попов живял ли е до гранична нам държава която ще бъде вътрешна вече граница след приемането ни в шенгенското пространство!? Визирам Гърция. Известно ли му е колко години чакаме да благоволят нашите " мили " съседи да отворят повече гранични пунктове, за да може народите ни пак да заживеят заедно!? Знае ли, че от другата страна живе също българско население не признато от Гърция!? Знаете ли, че ние сме си направили вече пътищатата до граничната бразда - проходите " Маказа " и " Елидже ", а другарите оттатък не са пипнали нищичко!? Имате ли представа, че планината Родопи е единно жизнено пространставо разделено на две части от същите тези, които се чудят да ни приемат или не в Шенген!? Тези, които я обитаваме живеем там от преди 2000 години и в последствие сме станали българи, гърци, турци - християни или мюсюлмани ние сме един народ разделен на две!
Вие предлагате да чакаме още - не благодаря. Вие си чакайте " Второто пришествие" , обаче човешкият живот си има край , както е казал Тодор Колев " от - до " , няма време.
Ако имате смелост отговорете ми на тези въпроси.
С уважение Каба Коч Родопски.
-4 +15
Швейцарците сигурно са много глупави дето изобщо не им пука за “имиджа на страната” и най тарикатски са си нагласили положение в което се възползват от всички плюсове на ЕС без да са членове, и без да участват в задачи и да тръпнат дали европейското жури ще ги одобри. Скоро след референдум въведоха забрана да се строят минарета. Всички заглавия по света бяха как имиджа на Швейцария се е сринал. Те си го преместиха в другия крачол и след друг референдум
приеха закон според който всеки имигрант извършил някво престъпление се изритва. Пак имаше
съжаление към Швейцарците колко им е зле имиджа обаче на фона на националистки протести навсякъде из Европа и рязък възход на националистките партии. А в Швейцария тихо и спокойно и не съм чувал за Швейцарец да мие чинии в Америка или да чисти в Испания. Ако някой знае за Швейцарски имигрант да е бачкатор някъде да ми каже ше отида да го видя и да го снимам.
Аз не казвам че трябва да сме извън ЕС щото ние не сме швейцарци и без ЕС сме за никъде. Но процесите в ЕС показват че това е една организация където в доста сфери нещата се базират на хипарски идеологи а не на суровата действителност. При положение че цяла Европа е залята от имигранти и на никой Европеец това не му харесва как да приемем одобрението на ЕК? И как така Швейцарците уж имат такъв трагичен имидж в Европа а не личи да им е зле? Като сме Българи поне да сме тарикати и на едро и да си изберем пакет който ни устройва. Най добрия имидж се гради като не...
Прочитане на целия коментар ти пука за имиджа
-2 +11
От коментарите в предишното обсъждане виждам, че много хора са против личната си свобода. Т.е. казват им, имате право на свобода,
ние казваме, не, чакайте, не искаме свобода. Не сме готови за свободата.
Този парадокс, си го обяснявам много трудно.
Някой написал, че било много скъпо? Какво му е скъпото? Да охраняваме 50% от границите си, вместо 100%?
Друг написал, че това е добре само за чужденците в България.
Ами много хубаво, бизнес климатът в страната ще се подобри същественно, да не говоря, че вече ще издаваме шенгенски визи и
ще се засили кръговратът на туристи между Гърция, Турция, Румъния и България.
Вместо да спретнем ръкави и да вземем още един връх в интеграцията ни с ЕС, ние търсим причина да не го правим.
Това се казва Българска работа. С главно Б.
-8 +4
До коментар [#3] от "destino":
България не може да охранява и 1% от границите си при наличните корумпирани митничари и разлагането в институциите, което се наблюдава от 20 години насам. Немците не са улави да си сложат такъв таралеж в гащите. Б-я и Шенген са 2 оксиморона в момента. За ЕС не беше готова, но си затвориха очите и сега сърбат попарата, за Шенген надали ще се получи. Само с кухи фрази и една измазана стена не става!
_____
Hope is the first step on the road to disappointment.-3 +7
До коментар [#4] от ""CIA Germany":
Можем да си охраняваме границите. Даже много хубаво можем да си ги охраняваме.
С приемането на България ЕС никак даже не сърба парата.
Какво толкова сме направили, че европата да е пропищяла от нас?
Плащаме си вноските както поп, усвояваме европейските фондове със скоростта на костенурка, никога и за нищо не сме опонирали на ЕС.
Снабдихме половин европа с качественна и евтина работна ръка.
Скоро ще им продадем и земята си.
Наистина немога да разбера, защо нашите граждани толкова се вълнуват за имиграционната безопасност на Европа, и в същото време недооценяват собственните си възможности.
-6 +4
До коментар [#5] от "destino":
Вярно е снабдихме Европа с много евтини проститутки от цигански произход както и бели студентки от УНСС, които идват за по 1 седмица в месеца да позаработят малко спор няма в това, не са и много скъпи. България и охрана на границите ?! Не знам как си вярвате на това твърдение. В Б-я няма проблем да се разхождат разни като Куйович с почти легални български документи за самоличност и Вие твърдите, че можем да си охраняваме границите !? Смях е това!!!
_____
Hope is the first step on the road to disappointment.-4 +2
До коментар [#3] от "destino":
"От коментарите в предишното обсъждане виждам, че много хора са против личната си свобода. Т.е. казват им, имате право на свобода,
ние казваме, не, чакайте, не искаме свобода. Не сме готови за свободата."
Каква по-конкретно е тази "свобода", за която говорите, и която в момента нямаме, а вече влезли в Шенген изведнъж ще проимаме?
Това как си охраняваме границите просто не подлежи на коментар.
На доверие ни приеха в ЕС, при положение че още сме на светлинни години от него, а сега зор за Шенген. Ама да няма после неудобни въпроси (с прилежащите към тях санкции) от рода на "Вие къде бляхте и защо ги пуснахте тези...?"
_____
"Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times-1 +3
При цялото ми уважение към коментаторите, тук става въпрос не дали да направим втората крачка (първата вече я направихме с приемането ни за член на ЕС), а кога да се случи това. При наличие на ясни критерии за съответствие и ако отговаряме на тях, за мен е недопустимо смесването им с политически такива. Така, че ако сме готови и отговаряме на критериите, следва да направим стъпка № 2 колкото се може по-скоро. А колкото до емигрантксата вълна - дали това ще се случи днес или утре - няма никакво значение след като посоката на движение е ясно дефинирана. Иначе всичко отново ще е половинчато - хем сме членова, ама не съвсем ( като малко бременни). Относно имиджа на правителството - това е без значение. Когато става въпрос за национален интерес, понякога се налага да се предприемат и стъпки, които в краткосрочен план не носят дивиденти.
_____
Иван Миланов-3 +5
Не мога да разбера за какво трябва да се драматизира дали щели да ни приемат или нямало да ни приемели. Използва се това толкова незначително само по себе си събитие за да се оказва обществен натиск. Това точно много ме съмнява, че цялата дискусия си е просто измислена, "буря в чаша вода" и нищо повече. Дори си мисля и затова съм именно против, че цялата натегачница "няма да ни приемат защото не слушкаме" ни вкарва насила в нещо, от което вероятно може и да си поизпатим. Не знам в какво може да се състои опасността, но има нещо смущаващо, във всички случаи.
Добре, нямало да има паспортни проверки по летищата (когато се пътува към държава от Шенген). И какво от това? По-бързо пътуването пак не става. Съседна държава от Шенген е само Гърция (е, и Румъния). И пак, какво от това? Ще се обменяме с гърците? Че то пътищата там са тесни като не знам си какво си. Па и до Румъния: един мост и ферибот, голямо пътникопоток ще е, няма що.
Ще има много отговорности обаче вероятно. И ще си плащаме ние за медала "Шенгенци". Колко? като дойде сметката, тогава ще узнаем.
Лихтенщайн, Швейцария... Те и без Шенген си бяха повече от Шенген сега в комплект с Гърция. А гърците пък какво търсят в Шенген? Вероятно още евро да си финансират масрафите.
_____
У нас не само смятат свестните за луди, но и лудите за свестни+2
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/04/04/1070300_ na_aerogara_sofiia_e_zadurjana_dizainerska_droga_z a/?ref=rss
Ето нещо любопитно по въпроса за силно "охранените" ни граници. Обърнете внимание на цифрата и направете сметка колко колети минават поживо поздраво, щом за такива суми говорим.
За такова нещо няма да ни потупат по рамото. Ще ни разпорят от "мерки" и санкции. Ей затова съм "не".
_____
"Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times-1
До коментар [#1] от "kabakoch":
Добър и верен поглед. Добър въпрос. Същото касае и други подобни области.
_____
Отделете време навреме.-2 +1
Колкото и да ми е неприятно, че ЕС е по-скоро Социалистически ЕС, ситуацията в момента е такава, че за нас е добре да сме по-навътре отколкото по-навън в структурите на ЕС.
Това, което ме притеснява е историята на страната ни, която е доказателство, че като сме станали част от сферата на влияние на Социалистическа Русия не сме прокопсали.
_____
Отделете време навреме.-3 +2
Трябва да влезнем по скоро в Шенген защото ще се подобри имиджът ни
-1
Преди време се натъкнах на следната история: "Един човек постоянно псувал полицията, че са корумпирани. Един ден го спират за превишена скорост. Отказват му да вземат подадените 20 лева и му пишат глоба. Същият човек псува полицията, че са го глобили"
Ако сега си представим сходна ситуация, в която се предлагат 2 000 лева, за да влезе човек в страната какъв ли ще е резултата !?! Дали същият няма да вкара атомна бомба в ЕС !?!
Примерът е малко краен, но не мисля, че обществото ни и институциите ни са готови за Шенген ако ще да подслушваме всички хора
-1 +2
Нещата са простички - повече Европа - по-малко комунизъм , социализъм и т.н.