// Интерактив /Дебати
Трябва ли да се увеличат цените за паркиране в центъра на София?
Елена Старидолска, модератор Включване в дебата- 40 Основни тези 22 мар 2010
- 7 Гост експерт 26 мар 2010
- 10 Гост експерт 29 мар 2010
- 28 Заключителни тези 1 апр 2010
- 12 Победител 6 апр 2010
Гост експерт - Радан Кънев, юрист, член на Националното ръководство на ДСБ
Живеещите в "Синя зона" трябва спокойно да могат да оставят колите си паркирани
Радан Кънев
Тази зона (уредена в Закона за движение по пътищата и Наредбата за движението в СО) има две функции - на първо място т.нар. възпиращ ефект, т.е. намаляване на наплива на автомобили в най-натоварените части на града. И едва на второ място - осигуряване на приходи, чрез които общинското дружество "Център за градска мобилност" да финансира част от дейностите си. Именно за засилване на възпиращия ефект е полезно увеличаването на цената за паркиране в градския център.
Според мен поетапното въвеждане на зони с пълно ограничение на движението на автомобили е също важно и необходимо. (По отношение на приходната функция споделям тревогите на представителя на опозицията - не е ясно за какво се използват средствата, по какъв начин ще се инвестират евентуално увеличените приходи.)
Има две основни теми, които са слабо засегнати в дебата, а без тях той остава безплоден:
- По какъв начин управляващите смятат да насърчат градския транспорт, за да бъде той действително алтернатива на навлизането с коли в градския център. Тъй като организацията на градския транспорт също е част от "Център за градска мобилност", е разумно мерките да бъдат предлагани заедно, като обща стратегия. Нужно е да се осигури защита на всички трамвайни линии от автомобили, да се гарантира съобразяването с бус-лентите (в много градове по света те са оградени с бордюр). Абсурдно е да се разрешава паркирането по улици - артерии на градския транспорт, а сега те дори са "Синя зона".
- По какъв начин ще бъдат защитени правата на живеещите в зона с ограничено паркиране. Старата наредба беше доста смислена след промените, приети по предложение на съветниците от ДСБ - с разширена зона за паркиране на живеещите и с ограничение на броя места "Служебен абонамент". Надявам се, че подобна уредба ще има и в новите текстове на наредбата. Както не трябва да бъде насърчавано навлизането на коли в центъра, така и живеещите не бива да бъдат насърчавани да ползват колите си и да създават трафик. Те трябва спокойно да могат да оставят колите си паркирани, срещу известно абонаментно плащане към общината, и също да ползват основно обществен транспорт.
По такъв начин - чрез осигуряване на чисти коридори за движение на обществения транспорт (тук включвам и такситата) и възпиране на паркирането в центъра с висока такса, градът ще придобие Европейски облик.
Резултати от гласуването на този етап
Елена Старидолска
МодераторВъв втория етап на дискусията бихме искали да обърнем внимание и на някои допълнителни теми - как би трябвало да се регламентира паркирането на личните автомобили на постоянно живеещите в тази част на София, както и какви алтернативи за придвижване могат да използват хората, които оставят колите си по гаражите. Затова да се включи в дискусията сме поканили юриста Радан Кънев, който от няколко години работи по режима за паркиране в центъра на София.
Очакваме мненията ви във форума по-долу. Можете да задавате въпроси към дебатиращите, на които те ще отговорят в следващите етапи на дебата.
Да
Елен Герджиков
общински съветник от ГЕРБУвеличаването на цените за паркиране в новите зони не е самоцел. То е част от цялостна концепция за паркирането в града, която ще помогне за намаляването на трафика. Това е само началото. Целта е с рестрикции да се преориентира политиката за паркирането в София - от проблемите на автомобилите към проблемите на хората.
Основна теза Заключителна тезаНе
Георги Свиленски
общински съветник от БСПКогато се прави концепция за оскъпяването на синята зона, трябва да е ясна целта - дали наистина ще се облекчи проблемът с паркирането или пък ще се налеят пари в "Центъра за градска мобилност". Повишението не е целесъобразно, няма и финансова обосновка каква ще е печалбата и къде ще отиват средствата.
Основна теза Заключителна тезаРезултати от гласуването на този етап
Какво следва?
Резултатите от дебата досега показват, че много от читателите на "Капитал" са склонни да подкрепят по-високи такси за паркиране в центъра на София, но само ако условията за градски транспорт в столицата се подобрят. В следващия етап ще фокусираме дискусията именно върху този проблем. Междувременно очакваме вашите мнения във форума и отговорите ви в анкетата на въпроса трябва ли да се увеличат цените за паркиране.
+6
Ще ми се да дойде момента, когато Синята зона няма да де приема като метод за справяне с трафика и събиране на средства за общината (и обслужващите фирми), ами ще има зеленикав отенък и ще е средство за справяне с градското замърсяване.
Това ще значи че:
1. Столицата ни е достатъчно развита в урбанистично отношение
2. обществото ще мисли не за своето парко място а за въздуха който диша
3. държавата ще има по-възвишени цели за регулиране на гражданите.
В следствие на това:
1. В София ще се живее по-добре
2. Града ни може да се развие и като туристическа дестинация
3. Цялата система която има ограничителен характер, ще изглежда далеч по-приемлива за хората.
Дано доживеем!
_____
www.vassilev12.blogspot.com+3
В центъра, не само на София, а и на големите градове, трябва абсолютно да се забрани движението на автомобили, освен тия на живеещите там - за тях трябва да има регулативен режим, който да осигури влизането и излизането от централната зона, но не и движението из нея.
_____
Протестите ще стимулират управляващите да започнат реформи – протестират нереформираните, онези които смучат от държавата!+3
Според мен когато се мисли в насока изготвянето на регламент, според който живущите в центъра да не бъдат ощетени, трябва да се избягва и те да се привилегироват излишно.
В този ред на мисли, правилникът трябва д улеснява тези хора да паркират пред и около домовете си, но не и да им дава преференции за цялата синя зона. В противен случай определени адресни регистрации ще си вървят с подобен своеобразен "бонус".
-1 +3
Харесва ми да чета мнения като това на Радан Кънев.
И се моля разумът да споходи повече индивиди в Общинския съвет, които взимат решения по въпроса.
Ако се върви едностранчиво само към ограничаване на трафика на лични автомобили в центъра на София, много хора с право ще протестират, защото им се отнема едно удобство, без да им се предоставя възможност за избор. Градският транспорт като цяло в момента е скъп, бавен, неудобен и, честно казано, травмиращ за хората с по-лабилна психика. Не знам за момента доколко е осъществима идеята за по-пълно отделяне трасето на градския трамваен, тролейбусен и автобусен транспорт от останалата част от пътя, но със сигурност заемането на това трасе от движещи се лични автомобили трябва да бъде санкционирано по-регулярно и всеобхватно.
Необходима е също и една по-целенасочена рекламна кампания за ползване на метрото. Поне за тези райони на София, откъдето то е достъпно. Това е защото хората трудно променят навиците си и по тази причина по-бавно забелязват новопоявили се предимства.
Да повторя и тезата си от първия етап на дебата - категорично съм на мнение, че поетапно все по-голяма част от центъра на София трябва да става недостъпна за автомобили въобще. Трябва да се обособяват почти непрекъснати пешеходни зони и зони за велосипеди, както това е сега за началната отсечка на бул. "Витоша".
Такава възможност за близките до 2-3 години аз виждам в продължението на тази...
Прочитане на целия коментар пешеходна зона към Централна гара по бул."Мария Луиза" и в обратна посока до "Южен парк", като това трябва да е обвързано с текущия строеж на втория метродиаметър.
_____
Обратните обратно в учебниците по психиатрия! Не на ЛГБТИК+ цензурата!+1
Разбира се съм за ограничаване на достъпа на автомобили в центъра. Би било добре обаче това да стане нещо като кауза, а не само като административен акт. Последното веднага може да се използва за политически цели от опозицията, която и да е тя.
В тази връзка е великолепна идеята на Василлев 12 - за "позеленяване" на проекта.
Заслужава да се помисли как да се привлекат младите (студенти, ученици и пр.), а покрай тях и останалите. Виждаме в градове по на запад и доста по на север от нас как баби и дядовци въртят педали, дори в "ужасни" за нас метереологични условия. Въпрос на реклама, маркетинг, приложна психология, кауза, личен пример от влиятелни лица и пр.
А за да се блокират всякакви спекулации от типа "онези мислят само как да ни вземат парите", трябва да се създаде именно кауза - "парите от синя зона отиват под обществен контрол за ... (примерно 5 км. обезопасени велоалеи, или 300 безплатни велосипеда, или...).
И - най-вече - обработка на общественото мнение. Аз например се възхищавам, като видя препълненото влакче на метрото (в пиковете). Значи - метрото привлича хора, сваля ги от колите и от гр. транспорт и си върши работата Дори и само с една пълноценна линия. Това трябва да се популяризира. И изобщо целият проблем би трябвало да решително да излезе от плоската дискусия "за" и "против" в отделни медии. Професионална (дори и да е скъпа) широко разпространена ПР...
Прочитане на целия коментар кампания с привлекателно внушение би могла да наложи (да - именно да наложи "силово") обществен консенсус по тази тема.
_____
Поздрави+1
Разбира се съм за ограничаване на достъпа на автомобили в центъра. Би било добре обаче това да стане нещо като кауза, а не само като административен акт. Последното веднага може да се използва за политически цели от опозицията, която и да е тя.
В тази връзка е великолепна идеята на Василлев 12 - за "позеленяване" на проекта.
Заслужава да се помисли как да се привлекат младите (студенти, ученици и пр.), а покрай тях и останалите. Виждаме в градове по на запад и доста по на север от нас как баби и дядовци въртят педали, дори в "ужасни" за нас метереологични условия. Въпрос на реклама, маркетинг, приложна психология, кауза, личен пример от влиятелни лица и пр.
А за да се блокират всякакви спекулации от типа "онези мислят само как да ни вземат парите", трябва да се създаде именно кауза - "парите от синя зона отиват под обществен контрол за ... (примерно 5 км. обезопасени велоалеи, или 300 безплатни велосипеда, или...).
И - най-вече - обработка на общественото мнение. Аз например се възхищавам, като видя препълненото влакче на метрото (в пиковете). Значи - метрото привлича хора, сваля ги от колите и от гр. транспорт и си върши работата Дори и само с една пълноценна линия. Това трябва да се популяризира. И изобщо целият проблем би трябвало да решително да излезе от плоската дискусия "за" и "против" в отделни медии. Професионална (дори и да е скъпа) широко разпространена ПР...
Прочитане на целия коментар кампания с привлекателно внушение би могла да наложи (да - именно да наложи "силово") обществен консенсус по тази тема.
_____
Поздрави+2
Админ - моля, извинете ме за дублирането. Ако можете - махнете единия пост.
_____
Поздрави