// Интерактив /Дебати
Трябва ли да се увеличат цените за паркиране в центъра на София?
Елена Старидолска, модератор Включване в дебата- 40 Основни тези 22 мар 2010
- 7 Гост експерт 26 мар 2010
- 10 Гост експерт 29 мар 2010
- 28 Заключителни тези 1 апр 2010
- 12 Победител 6 апр 2010
Основни тези - По-скъпата "Синя зона" решава проблема с паркирането в София
Да
Елен Герджиков
общински съветник от ГЕРБУвеличаването на цените за паркиране в новите зони не е самоцел. То е част от цялостна концепция за паркирането в града, която ще помогне за намаляването на трафика. Това е само началото. Целта е с рестрикции да се преориентира политиката за паркирането в София - от проблемите на автомобилите към проблемите на хората.
Основна теза Заключителна тезаНе
Георги Свиленски
общински съветник от БСПКогато се прави концепция за оскъпяването на синята зона, трябва да е ясна целта - дали наистина ще се облекчи проблемът с паркирането или пък ще се налеят пари в "Центъра за градска мобилност". Повишението не е целесъобразно, няма и финансова обосновка каква ще е печалбата и къде ще отиват средствата.
Основна теза Заключителна тезаРезултати от гласуването на този етап
Елена Старидолска
МодераторРаботна група в столичната община предложи на общинските съветници проект на "Концепция за зони за организация и контрол на паркирането". Планът стъпва върху политика на рестрикции - по-скъпо паркиране в центъра на града за по-кратко време и засилен контрол за нарушителите. Районите в центъра и около него са "разграфени" на три сектора - син, зелен и жълт (тук може да видите проекта за различните зони в София). В тях цените за престой ще намаляват от сърцето към периферията и засега се предвижда да са 3 лв, 2 лв и 1 лв. за час. Времето, за което една кола може да заема едно място съответно ще е два часа в центъра, три часа във втората зона и четири часа максимум в най-крайната.
Цената за престой е плод на "политическо решение" по думите на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов. Според него идеята е по-скъпото паркиране да играе ролята на възпиращ фактор за хората, на които не се налага да влизат в централната градска част с автомобилите си.
Целта е да се насърчава постепенното преминаване от улично паркиране в паркиране в паркинги, които също ще са платени. В бъдеще трябва да бъдат премахнати всички места за свободно паркиране.
В София в момента има малко под 3 000 места за автомобили в общински паркинги и около 7 000 реално свободни места (извън служебния абонамент) на улиците в "Синя зона". Планира се строителство на многоетажни и други паркинги - около 40 на брой. В бюджета за 2010 г. обаче има едва 2 млн. лв. за проектирането им.
Средствата за по-скъпото паркиране ще постъпват в Центъра за градска мобилност, където преди години механично бяха събрани две общински фирми - "Паркинги и гаражи" ("Паркиране и мобилност" вече) и Столичната компания за градски транспорт. Проблемът е, че второто поделение на общото търговско дружество е силно недофинансирано и на практика в него потъват постъпленията от т.нар. синя зона.
Зам.-кметът Любомир Христов прогнозира, че концепцията може да се приложи до средата на годината. От "Паркиране и мобилност" обаче неофициално признават, че не могат да усвоят цялата територия за кратко време и на практика по-високите цени ще влязат в сила за вече очертаните места за паркиране. Малка част от сега съществуващите около 7000 места ще останат в т.нар. зелена зона, и още по-малка в жълтата зона.
За да заработят новите правила първо трябва да бъдат обсъдени в постоянните комисии на общината и после гласувани на сесия на Столичния общински съвет, където се очакват разгорещени дебати. Не трябва да се пренебрегва и натискът на общественото мнение. За това на сайта на "Капитал" сме се постарали да представим две различни гледни точки по темата и очакваме позициите ви.
Елен Герджиков
Позиция ДаНаясно съм, че това е супер непопулярна мярка, но началото трябва да се сложи. Знам, че в първия момент ще има много недоволни. Колегите от чужбина, с които говорихме, казаха, че са минали по абсолютно същия път. И там е имало недоволни. Първоначално рестриктивните идеи не са били възприемани, но с течение на времето резултатът, който се получава е положителен - по-малко автомобили, повече място за пешеходците, никакво паркиране по тротоари, по-чист въздух, повече спокойствие, по-малко произшествия.
Предложенията за цени - 3, 2 и 1 лв. в зависимост от зоната, не са окончателни. Решението ще бъде взето на сесия на Столичния общински съвет, но посоката е за увеличение на сегашната цена от един лев. Ако говорим за рестриктивна политика, това е един от лостовете й. Останалите са ограничаването на времето за престой в зоната, както и затягането на контрола. Ако разчитахме само на по-високата цена, това означава, че щяхме да направим зоната достъпна само за хора с неограничени финансови възможности. Не това е целта.
Сегашната цена обаче не е възпираща. Има райони в центъра на града, в които няма свободни места в синята зона. Има хора, които отиват на работа, остават си колите в зоната и плащат осем лева за целия работен ден. Това не трябва да се допуска.
В същото време за абсолютна забрана за влизане в центъра не може да се говори. Дори в Лондон, например няма такава. Там има т.нар. такса "задръстване" от осем паунда на ден. Но въвеждането й е свързано с ужасно много инвестиции. В английската столица става дума за инсталиране на хиляди камери, които следят да няма нарушения. Не можем да си го позволим. Добре е да се мисли в тази посока, но не сме готови.
Ефектът от рестриктивните мерки ще е същият като обстановката в центъра на София през събота и неделя. Приятно за разходки, празно. Едва ли много от отсъстващите хора са постоянно живеещи там, които са отишли на ски. Повечето просто не са на работа и не идват с колите в центъра.
Когато видят положителните резултати, хората ще разберат, че не е толкова страшно да използват трамвай. Концепцията цели да стимулира не само предвижването с градски транспорт и пеша, но и с двуколесни превозни средства (велосипеди и мотопеди), които не натоварват трафика, екологични са и пестят местата за паркиране. Ето защо ще бъдат изградени безплатни места за престой на такива превозни средства.
И още нещо - по принцип безплатно паркиране няма. Ако не плаща шофьорът, плащат търговците наоколо заради заетото място пред обекта им, пешеходците, които са затруднени, велосипедистите, които няма откъде да минат.
Георги Свиленски
Позиция НеСлед обединението на общинската фирма "Паркинги и гаражи" със Столичната компания за градски транспорт в "Център за градска мобилност" постъпленията от зоната най-вероятно отиват за разплащане с транспортните оператори, за които никога не стигат парите. Центърът е търговско дружество, ако не е на печалба дори не плаща дивидент на общината.
Кардинална идея като тази за увеличаването на цената на синята зона би трябвало да е част от предизборната кампания на всеки кандидат кмет, за да може гражданите да са наясно за намеренията му. През 2007 г. Бойко Борисов не предвиждаше такова нещо, през 2009 г. Йорданка Фандъкова - също. Проблемът с паркирането в София е поне от пет години. Решението би трябвало да е политическо. Не можеш по средата на мандата да сервираш подобни изненади.
Синята зона е място за кратковременно паркиране. Действащият й регламент и сега позволява проблемът отчасти да се нормализира. Според наредбата автомобилите могат да заемат едно място не повече от два часа. При засилен контрол от страна на Центъра за градска мобилност, след изтичането на периода паркомястото трябва да се освободи. Ако се ограничи и служебният абонамент зоната ще се разшири.
Резултати от гласуването на този етап
Какво следва?
В петък, 26. март, в дебата ще се включи юристът Радан Кънев, който ще обърне внимание на условията за паркиране за живущите в центъра на София. Форумът е отворен за вашите възгледи по въпроса и за личните ви сблъсъци с проблема.
Още по темата
Дзен, или изкуството да паркираш
София ще чисти центъра от коли с по-високи цени
Паркирането в центъра на столицата ще се оскъпи най-вероятно три пъти. Местата няма да се увеличат, поне засега. По-високата цена не е свързана с разходите за услугата, а е част от мерките на общината да намали трафика в града.
София и мобилните оператори водят тежки преговори за печалбата от паркирането с sms
Транспортът в София - слабо място в бюджета за 2010 г.
Синдикалистите от "Подкрепа" отсега прогнозират напрежение заради липса на пари.
-11 +18
"За" скъпото паркиране в центъра съм,но да няма такса за живущите(просто по голям контрол, само 1 кола на семейство и п.р).Те какво са виновни че живеят там.Трябва да се обмисли и по-виска такса на коли с не софииска регистрация - те плащат по-малък данък в своите родни места ,пък и предпочитат да идват с коли мвместо др.транспорт!
-2 +29
Считам, че трябва паркирането в центъра на София, не трябва да е достъпно за всеки. Държавата влага пари в метро, но хората от краините квартали продължават да идват с коли. В нашия офис 80% от хората от Люлин идват с кола и паркират наоколо!
-2 +5
Истината е, че не е важна опозицията ГЕРБ - БСП тук, а е важно да видим резултат! Условията за паркиране са даже по-добри от условията за движение по пътищата. Не мисля, че 3лв за "зелена" зона биха намалили особено прозшествията. Трябва да се мисли цялостно, да има цялостен план - финансов и идеен за развитието на софииския транспорт, било то публичен или личен. Факт е че трябва да се започне от някъде, но истинския въпрос е - от 3 лева ли трябва да се започне?
-3 +15
За, разбира се, иначе пешеходците скоро ще ходят по покривите на колите и ще могат да се придвижват само с противогаз. Но, моля, не ограничавайте проблема само до София - в останалите големи градове също го има този проблем ;-)
-8 +14
Скъпото пракиране в "синята" зона ще доведе до пренатоварване на "зелената" и "жълтата" зони, като по никакъв начин няма да реши проблема - нито с паркирането, нито с намирането на места от хората с постоянен адрес. Ясно е, че на никой не е изгодно да построи паркинги - показва го резултатът от последните години - много се говори - нищо не се прави... И защо да ги строят като само минават, измиват улицата, слагат знак и от другия ден вече пълнят гуши. Хора, които се опитват да налагат някаква дискриминация от типа софиянец - провинциалист, или живеещите в люлин да си ползват метрото и да не пълнят центъра - само задълбочават проблема. Всеки има право на избор и свобода с какво да се придвижва и колко коли да притежава, както и къде да живее щом си плаща за това. Истината е, че парите от т. нар. "общинска" фирма потъват в дън земя и никога не остават за паркинги. А едно такова съоръжение не е кой-знае колко скъпо... Просто вече е твърде късно и вместо да започнат спешно строителството на паркинги, те намират за "решение" да чистят колите от центъра... По този начин никога няма да дойде на дневен ред многоетажният паркинг, а само по - високата такса ;)
-16 +7
До коментар [#1] от "hassmukar":
как така какво са виновни? някой насила ли ги кара да живеят в центъра? Естествено , че ще плащат живеещите също! На който не му харесва да си продаде апартамента и да отиде на място, на което не се плаща! Или да си продаде колата - ако живееш в центъра нямаш съществена нужда от кола, така или иначе
-5 +13
Категорично съм ЗА предложението за поскъпване на паркирането!
НО едновременно съм и ЗА подобряването на градския транспорт, както и ЗА осветляването на това къде отиват парите от билетите и абонаментните карти!
Освен това : Никъде, ама абсолютно никъде в Централна и Западна Европа не съм видял безплатно паркиране в центъра на столицата. В Амстердам е платено дори и през нощта. Така че е крайно време да не се мъчим да откриваме топлата вода, а да се поучим от положителния Европейски опит в тази посока!!!
-3 +7
Не съм сигурен, че въпросът на г-н Свиленски, "За какво обаче ще се използват парите?" е много уместен тук. Независимо дали парите от по-високото таксуване за престой в центъра отиват в "Паркиране и мобилност" или СКГТ, смятам, че двете фирми в крайна сметка целят едно и също - ограничаване на концентрацията на паркирани автомобили извън центъра и стимулиране на използването на градски транспорт. Или най-малкото целите са свързани, тъй като първото не просто неминуемо води до второто, но и се нуждае от подобряване на качеството на градския транспорт.
-6 +12
От четири поколения живея в зона Ц. Живеещите тук трябва да паркират безплатно!! Това да важи само за една кола на едно семейство. Както всички други, плащам висок данък сгради, смет и такса МПС. Няма логика да ме принуждават да плащам , за да паркирам. Такса паркинг да плащат тези, който не живеят тук, или са от друго населено място. Там където е жилището им , те не плащат за паркинг. Друг въпрос е , че парите за паркиране не отиват за стройтелство на паркинги,а потъват в общинското предприятие "Паркиране и мобилност"
-4 +6
До коментара на № 6. Ако не ти харесва, ти се върни в родното си място.
-14 +10
-13 +10
Направо се учудвам от себе си, че прочетох 6 коментара и още имам нерви да не се разпсувам... Абе палячовци, като измислят някаква тъпотия и тука се намират поне 20 глупака, които са мръднали два пъти в жалкия си животец до някоя и друга европейска столица и които имат нужда да изпъкнат с това... В Амстердам било еди кво си, във Виена било еди как си... Номер 7, как изглежда градския транспорт в Амстердам и как изглежда тука бе? Как изглеждат улиците в Амстердам и как в София, какви са средните доходи тук и какви са там??? Ей писна ми дедовия от всезнайковци... Всичко ни е екстра - заплати, образование, здравеопазване, инфраструктура и т.н., само остана да забраним пушенето на обществени места и да вдигнем цената на синята зона... Някога в тази абсурдна държава, дали ще се свърши нещо в реда в който би трябвало да се свърши?!? Направете синята зона 10 лв/час, само, че ми покажете къде отиват парите. Защото аз нещо не ги виждам всичките пари къде са. По уличките в центъра можеш преспокойно да си изгубиш предния мост, а на места и цялата кола, защото дупките са по 40 см. вече, обаче вие недейте да ги ремонтирате, вкарайте такса за влизане в центъра в размер на 40 лв./ден и няма да има кой да ги види... ИЗРОДСКА ДЪРЖАВА С ИЗРОДСКИ НАРОД. Както е казал народа, телетата си заслужават управляващите...
-8 +7
Не разбирам защо управляващите винаги се хвърлят да "решават" проблемите като бъркат в джоба на данъкоплатеца или да противопоставят хората. Забелязали ли сте един съществен факт? В София има тротоари широки 4, 5 дори 6 метра. Същевременто "зелени" площи до тротоарите, които или са утъпкани или са развъдници на кърлежи.(Справка ж.к. Люлин, бул. Ал. Стамболийски, бул. Янко Сакъзов бул. Жолио Кюри и мн. други) Не е ли дошъл моментът тези площи да се пригодят за паркиране? В цяла Европа улиците не са по-широки от нашите, но тротоарите в повечето случаи са 2 метра широки и няма бордюри, а само очертания или определен цвят настилка. До пешеходната алея е велоалеята - 1 метър, ако автомобил си позволи да мине от там яка глоба. Не проумявам, как може да се приема за нормално примерно бул. Ал. Стамболийски да е намален с 2 ленти от паркираните автомобили и същевременно пред блоковете да има огромни грозни празни площи наречени "тревни". И що за дейност развиват десетина "природозащитници", които скачат като ужилени ако трябва да се отсече едно дърво, което пречи на разширяването на пътя?!...Автомобилът вече не е лукс и нека престанем с тая дребнава злоба "хак им е като имат автомобили, да имат и проблеми!"
-3 +8
Не мисля, че увеличаването на таксата ще доведе до по-прилично състояние центъра на София. Просто свинщината ще бъде по-скъпа. А повечето пари къде ще отиват, отново никой няма да знае...
Добре, да направят 50 лв/ден паркирането в центъра - кой ще контролира това? Отново същите хора, които и сега не го правят. Вдигането на цената за паркиране не може да поправи положението, защото липсва контролът по прилагането на наказанията - необходимо е КАТ да започне да прилага Закона за движение по пътищата, но едва ли ще се случи...
Къде са алтернативите за придвижване? Къде са велосипедните алеи, къде са платната за движение (само!) на градския транспорт, които ще го ускорят и направят редовен?
Разрешаване на проблема по български - "Дайте да дадете!"
_____
Вместо виц: "Високият морален стандарт в политиката, който зададе ГЕРБ!"-1 +11
А проблемът с трафика ще се реши в най-голяма степен и то сам, когато улиците престанат да бъдат паркинги и отново се превърнат в улици - т.е. в платна за ДВИЖЕНИЕ. Това означава да се забрани категорично паркирането навсякъде, където не са изградени "джобове" за паркиране.
А къде ще се паркира ли? Ами имаше проекти за паркинги над няколкото реки в София... А както така и така разкопават за метрото, дали не може да се направят серии от паркинги над него, но под улиците и булевардите отгоре му?
_____
Вместо виц: "Високият морален стандарт в политиката, който зададе ГЕРБ!"-3 +7
Не мога да си представя как някой ще бъде против мерките, които ограничават трафика в центъра на града! Нима не е очевидно, че в момента ситуацията е адска?
Нима не е ясно на всички, че градът се увеличава по територия, а центърът си остава все един и същи?
Абсолютно съм убеден, че зоната от Централна гара, по "Мария Луиза" и "Витоша" до Южен парк трябва (и може) да бъде изцяло пешеходна, т.е. затворена за автомомили. Това ще стане съвсем реалистично в момента, в който тръгне вторият метродиаметър.
Същевременно трябва да се насочат усилия и в посока изграждане на тангенциалните маршрути, за да се избегне чисто транзитния трафик през София.
Относно паркирането за хората, които живеят в центъра - решението не е никак лесно, нито е едностранчиво. Според мен идеалният вариант би бил да се изгради система от подземни паркинги, които ако не са безплатни, то поне да са със значителна отстъпка за живеещите в определена зона около съответния паркинг.
Паркирането в центъра трябва да става все по-скъпо удоволствие.
_____
Обратните обратно в учебниците по психиатрия! Не на ЛГБТИК+ цензурата!-3 +8
Проблемът не е в движещите се, а е в паркиралите автомобили. Някой спомня ли си Солунска без двете редици паркирали отстрани автомобили?
Та, първо паркингите и гаражите, после другото.
_____
Искането няма мярка- даването има КРАЙ!-12 +2
Като шофьор и пешеходец едновременно, мога да видя проблема и от двете страни. И смятам, че паркирането по тротоарите, когато има поне малко място да минеш, не е проблем, а е улеснение за шофьорите и при тази липса на места трябва да се използват всички възможности, а не да се слагат колчета.
От друга страна системата се саморегулира. Като знаеш, че е шансът да намериш място за паркиране в центъра е нулев, просто избираш друг транспорт. Таксуването за паркиране не е за улеснение при паркиране, а начин да се събират пари. Но на мен ми се струва, че това не е най-добрия начин да се финансира общината. Паяците очевидно са също начин с формално "нарушение" да се събират пари принудително дори и, когато колата не пречи наистина. Според мен подобни практики не са правилни. Затова без да съм изучавал проблема в дълбочина, смятам, че трябва да се върне старото положение, когато всеки можеше да си спира, където си иска, без да пречи на движението и без пари.
Може да се въведе и такса за преминаване на пешеходци през центъра - примерно по 10 стотинки или 1 лев на ден - ето ти още един източник на приходи, а и циганите и просяците ще са по-малко. След това такса "въздух", разбира се.
В крайна сметка каква е целта? Удобство? Събиране на повече пари? Освобождаване на места, но за кого и за сметка на какво? Ако работиш и живееш в центъра, не трябва ли да имаш право да си оставяш колата там? Защо ти да трябва да ползваш...
Прочитане на целия коментар трамвай, за да може друг да паркира?
Идея - може всеки да има право на 5 безплатни паркирания месечно.
Сигурен съм , че все повече хора се питат дали не трябва да се върне жителството, защото е ясно кой предизвика тези задръствания.
Какво решава таксата? Просто дава предимство на имащите възможност да плащат. Пак за едни има, а за други няма.
-2 +7
БСПарите пак го играят глупави.
по принцип левите парти са за ограничаване на паркирането и смятат автомобилните градове за крайна социална несправедливост - навсякъде по света е така. БСП за пореден път заемат популистка, не-социална позиция.
което е още по-лошо е, че в момента паркирането и автомбилната култура в българия са ОГРОМЕН проблем, а този човек освен да оплюва единственото предложено засега смислено решение, не предлага абсолютно нищо.
доста типично за червен политик...
-1 +3
-1 +10
До коментар [#18] от "globaladmin":
Не съм чувал да има шофьори, които не са и пешеходци - ти с какво си по-различен?
Имало било място и за пешеходците на тротоара при паркирани коли там ли? И как ти го преценяваш това?
Тротоарът е построен с намерението да е комфортен на пешеходците и е планиран с необходимата за това ширина - за преминаване на пешеходци, детски колички и инвалидни колички. На всяка кола там трябва да бъде наложена такава глоба, която да направи всяко намерение за такова паркиране равносилно на фалит за съответния недобросъвестен шофьор.
И как така всеки, комуто се посегне върху нарушенията, стига неизбежно до "хипотезата" за "такса въздух"?!
Толкова ли е трудно да се просмуче идеята, че нарушението на правата на другите не е присъщо право на нарушителя?
_____
Обратните обратно в учебниците по психиатрия! Не на ЛГБТИК+ цензурата!-1 +5
В коментари и за двете страни има доста добри доводи. Да, трябва да има подземни паркинги, които да обслужват и работещите и живеещите в центъра града. Да, трябва да има адекватен контрол върху нарушителите. Да, трябва да е лукс да се паркира или да се предвижва с кола в центъра. Да, за да си оставят колите хората отивайки на работа трябва да има къде да ги паркират по перифрията и да има бърз градски транспорт с който да се предвижат. При абсолютното безумие което цари в момента е ясно, че каквито и мерки да се предприемат (освен едновременно наливане на милиони, които е ясно, че няма от къде да се вземат) доста от тях ще са непопулярни. В крайна сметка, затова е нужно да има стратегия. Такава е ясно, че за момента няма. Най-малкото проблемът не е от днес. Независимо какво се казва, факта че тази мярка изведнъж се появи, без да е в контекста на един цялостен план, показва, че никой не мисли сериозно по въпроса. Ясно е, че всяко едно реалистично решение ще е доста болезнено и ще доведе до допълнителни главоболия докато се пусне в експлоатация. Независимо от различните лични мнения съм напълно убед, че ако пред софиянци се представи един подробен план, с ясни етапи на изпълнение, с ясни и адекватни доводи, който да е базиран на здравия разум и наистина да е с цел намаляване на целия хаос, и ясно представен процес за това как с парите от по-скъпо паркиране или глоби ще се финансира този план, то болшинстворто би застанало твърдо зад него! Цялото мърморене и антипатия към...
Прочитане на целия коментар всякаква такава акция е най-вече провокирана от факта, че никой всъщност не се ангажира да покаже каква е целта ако не чиста проба кражба. Не съм съгласен с другаря от ГЕРБ, защото не представя всъщност някакъв конкретен план, и защото всички доводи са като на маса - общи приказки. Но съм за по-високи такси за паркиране. Плащаме си данъците обаче мълчим като бити задници и не искаме нищо насреща. Само на маса сме много гръмогласни или по форумите, където всеки се крие зад псевдоним. Гражданско общество, което в цялостта си е анонимно, несъществуващо. Факт е че за да стане нещо трябва да се плати, не държавата, не общината, а ние ще трябва да плащаме. Казвате, че е трябвало по време на изборите да е бил повдигнат този въпрос. Е, факта че никой не го е повдигнал и ние си ги избрахме говори достатъчно. Какво точно можем да очакваме?
-1 +3
Като си говорим за позиция...
-2 +11
До коментар [#1] от "hassmukar":
О, като почне мрънкането какво били виновни живеещите в центъра... Аз какво съм виновен, че съм се родил в държава, пълна с бунаци, които избират други бунаци да ме управляват? Ама на, такава е ситуацията!
_____
gradinko.bg-3 +11
Градският транспорт в центъра на София не работи, защото е пълно с коли, а не обратното. Независимо какъв е плана за мобилност и стратегия за развитие на транспорта и инфраструктурата, който в момента се подготвя, вдигането на цената за паркиране в центъра е мярка със сигурен успех за намаляване на трафика. Опитите в други градове показват намаляване до 22%. Трябва да бъде лукс да се кара кола в центъра, както е навсякъде в цивилизования свят. Лукс трябва да бъде и да живееш в центъра - не може да притежаваш апартамент за няколко милиона, а да се стискаш да платиш месечна такса за паркинг в центъра.
-1 +3
Съгласен съм, че тази мярка ще отпуши идеалния и широкия център. Друг е въпросът, че за един голям град са нужни много повече истински паркинги, а не очакълени дворчета. Респективно, при "златна" зона на цена 3лв/час е логично да се използват повече въпросните паркинги, ако цената им е по-ниска. Но... може би някой трябва да види полза за себе си, за да се случи такава случка. Обществената полза кучета я яли.
_____
i have a 6th sense of humor-1 +7
Би било много лесно да се аргументира страници наред и за двете позиции. Но в крайна сметка всичко опира до един много прост въпрос: Искаме град за хора или за коли? Аз искам София да е град за хората, и хората да имат приоритет както в градинките така и на тротоарите и пък още повече в центъра. И на трите места в момента като пешеходец в София ти се демонстрира ежедневно, че ти се просто парче и си тъп и глупав и смотан, че не си купуваш някоя таратайка за да ходиш с нея сам до магазина, на кафе и дори в парка. Градът е за хората, колите са просто потребност и в момент, в който щетите и недостатъците станат повече от предимствата на една технология, следва да бъде ограничена.
-1 +11
"За" по-високи такси за паркиране, "За" използването на тези такси за построяване на паркинги - подземни и надземни, "За" задължаването на всяка нова офис сграда да има достатъчно вътрешни паркоместа за служителите си, "За" безкомпромисно отношение и глоби към всеки нарушетел, който дръзва да паркира върху тротоари, пешеходни пътеки, изходи, зелени площи и затруднява движението на градския транспорт и пешеходците, "За" безкомпромисно отношение и глоби за всеки, който използва бус-ленатата не по предназначение, "За" повече бус-ленти, "За" създаване на повече линии на градския транспорт, които да свързват по-отдалечени точки на даден квартал с метрото, "За" пътуване с едно билетче незвисимо от броя прекачвания, "За" осигурябането от страна на общината на адекватна алтернативна форма на придвижване до и от центъра, "За" редовен, чист, климатизиран градски транспорт, "За" изпращане на общинари за обмяна на опит в големи европейски градове с повече коли, по-тесни улици и по-малко задръствания (напр. Кьолн) и "За" разни други полезни неща :)
-1 +5
goschko много си прав за всички неща, които си описал. Но от колко години има "синя зона" и има ли изграден паркинг със събраните пари, които не са малко. Кое в предложеното увеличение на таксата дава гаранция, че средствата ще отидат за паркинги, бус-ленти, редовен градски транспорт и пр.?
Не е ли по-логично да се засили контрола за изпълнение на наредбите? А именно - 2 часа да е наистина максималния срок за паркиране, да се глобяват паркиралите в зелените площи и на тротоарите? Защото когато няма контрол, можеш и да забраниш достъпа на автомобилите в центъра въобще и пак да не можеш да се промушиш през спрелите на тротоара и пешеходните зони коли.
-5 +6
Да, трябва да има ОГРОМНИ такси за всеки, който реши да влиза с кола в центъра и да я използва там. Включително и за живущите. Писна ми да гледам джипове, фадроми, строителна техника и какво ли още не, което разрушава всякакви видове настилки! Някой замисля ли се ЗАЩО тротоарите изглеждат като след бомбардировка? На Витошка, където паркирането от години е забранено, може да се види положителния ефект от липсата на коли.
За какво може да се ползват парите - ами за чисто нови коли екологични возила под наем (не само коли), които да можеш да вземеш на някой от входовете в града. С по-малки размери, по-чисти и добри за всички. Не, това не е научна фантастика, а го има в света от десетилетия.
Нямам кола и не съм фен, но съм пътувал и виждал как изглежда това на много места. Трябва да се започне и тук! Дано Фъндъкова има смелостта да го наложи.
_____
cineart.me-2 +6
Къде бихте паркирали- на синя зона за 1 лв или в платен паркинг за 3? Естествено на улицата. Докато цената на синята зона е скандално ниска, никой не би инвестирал в паркинг, защото възвръщаемостта никъде я няма. След евентуално поскъпване на синята зона ще има логика в това частен инвеститор да построи не мол или коооперация в центъра, а паркинг. Това е точно правилната първа стъпка към нормализиране на транспорта в София.
-3 +2
Когато не се паркира в дупки, тогава...
-2 +5
Аз съм за модела в Прага. В идеалния център паркоместа само за живущи и много малко синя зона - там където няма жилищни сгради. Това е! Общината трябва да осигури паркоместа за живущите в центъра.
Гласувах "За", но това не отразаява точно моята позиция. Но ако увеличението на таксата ще спомогне за повече парко места за живущите в центъра, то тогава нека да се увеличи.
П.С.: Не живея в Центъра и нямам работа там. Но според мен това е място за живеене и туризъм, а не за правене на бизнес и каране на кола.
+7
Е аз да се изкажа като велосипедист тогава,щото колата си ми седи пред блока и я карам веднъж в месеца и то,за да отида някъде извън града...Значи живея в Зона Б-5 и всеки ден ходя до хотел Хемус пеш на работа - 3 км в едната посока,не ми тежи,мога!Обаче когато тръгна с колелото...леле,мале - ужас.И защо?А ми защото шофьорите не броят велосипдистите за хора от никакъв калибър - нито са пеш,нито са с кола;затова ако има как и през теб ще минат.А за маршрута да казвам ли нещо?Да броя ли едни жълти линии,които ги нарисува един пияндурник една вечер миналата година с някаква машина,дето правеше зиг-заг по тротоара?И после общината искала да насърчи използването на алтернативни превозни средства...Айде моля ви се...За 3 години имам навъртени 7500км из града с колело,това подвиг ли е или глупост?Защото на който и да споделя това,ми се присмива и ме гледа все едно съм луд (а може и така да е)!Единствената алея,която що-годе става е по бул.Цар Борис 3-ти,ама пак казвам - единствена е!
Е,не виждам бъдеще,ама никакво,само бла-бла приказки и молитви за нови кражби пак от нас,съвестните данъкоплатци
_____
GM-2 +1
Освен да не взимат само пари и пак пари, някой нещо ще направи ли? Аз искам да знам за какво ще отиват тези колосални суми за паркирането в центъра? Подземни паркинги ли ще направят, за да заприличаме на "бяла" столица най-накрая? И ще вдигат ли и ще глобяват ли отново само "трабантчетата" или ще започнат и с мерцедесите? Ще вземат ли парите на Министерствата и държавните институции за огромните сини зони, на които си паркират и не плащат? Защо само събираме от "обикновените" хора? Категорично съм против новите зони и цени!
+7
Да, наистина, какво се случи с велосипедните алеи?
Имаше осигурени няколко милиона лева средства, които не вярвам да са похарчени за малкото жълта боя, която "украси" част от тротоарите в центъра.
А предвид факта, че велосипедите са част от алтернативните форми за придвижване в града (и не само), то въпросът за велоалеите трябва да е неразделна част от решаването на обсъждания проблем.
Да повторя въпроса, който е и към двамата общински съветници, участници в дебата:
Какво се случва с велосипедните алеи и тяхното развитие?
И един бонус въпрос:
Къде и как може да се научи по какъв начин се харчат (или са похарчени) средствата, заделени за велосипедни алеи?
_____
Обратните обратно в учебниците по психиатрия! Не на ЛГБТИК+ цензурата!-6 +4
такса за всичкирза гивущите месечна за другите на час може и без такса ако освобождава нестото си през деня които живее в централната част Това е че някой живее в центъра не означава че може да ползва общите части на града безплатно защо не вземе да си даде терасата например за паркинг за колелета например
-3 +4
"За" скъпото паркиране, НО за неживущите в района.
Ако не се лъжа и в момента е забранено да се използват апартаменти над първи етаж за офиси, но никой не го следи. Ако се махнат всички офиси от от жилищните сгради ще се освободят и много парко места. Ако и всички гаражи се използват по предназначение - също. Да не отваряме и темата как главния архитект дава разрешения за строеж на нови сгради без необходимата бройка парко-места.