Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Защита на тезите - Трябва ли Гърция да е председател на ЕС?

Снимка

Вътрешната политика няма пряко отношение към ръководенето на съюза

Владимир Шопов

Вече имах възможност да предложа ключовите аргументи защо временното или частичното неспазване на дадени критерии не може да бъде основание за отнемане на председателство. Към тях би желал да добавя две неща, които очевидно изискват уточнение.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Дебатът трябва да се насочи към несъвършенствата на ЕС и как те да се елиминират

Адриан Николов

Следейки дебата досега, впечатление ми направи една нагласа, споделяна от повечето читатели на "Капитал", а и от Владимир Шопов. Позицията, от която те подхождат към въпроса – а именно, следва ли Гърция да председателства ЕС – бих определил като легалистка.

Основна теза Заключителна теза

Резултати от гласуването на този етап

75%15 гласа
 Благодарим за вашия глас!
25%5 гласа

Десислава Лещарска

Модератор
Публикуваме заключителните думи на нашите участници в дебата "редно ли е Гърция да е председател на ЕС". Към момента читателите на "Капитал" са на мнение, че принципът на равнопоставеност не трябва да се подлага на съмнение и Гърция има право да председателства Съвета на ЕС. Над 40% от участниицте все пак са на мнение, че прекомерната толерантност и сляпо следване на установените норми не винаги са най-доброто решение. Особено в деликатен за Европа момент на предстоящи избори за парламент. Вижте защитата на тезите на нашите участници и подкрепете една от двете позиции.
Снимка

Вътрешната политика няма пряко отношение към ръководенето на съюза

Владимир Шопов

Позиция Да
Вече имах възможност да предложа ключовите аргументи защо временното или частичното неспазване на дадени критерии не може да бъде основание за отнемане на председателство. Към тях би желал да добавя две неща, които очевидно изискват уточнение.

Първото е, че политическите траектории, решения дебати и несигурност в страната-председател нямат пряко отношение към делата на съюза. Казано иначе, вътрешната политика няма пряко отношение към начина и качеството на ръководене на съюза.

Тоест, дали гръцкия кабинет ще реши да размества данъчната политика си остава негова работа стига, разбира се, в сегашната ситуация да успее да си го договори в тройката. Социалната нестабилност също няма пряко отношение към делата на съюза, най-малкото защото тя далеч не е патент само на една или друга държава.

Председателството на съюза е вече високо специализирана административна дейност, която от десетилетия се подпомага и от самите европейски институции именно за да бъдат избегнати евентуални сътресения. Вътрешнополитически събития като например влиянието на по-крайните партии на идните евроизбори също не могат да имат пряко отношение към способността на една страна да направлява делата на съюза. Аргументът, че се задават високи резултати на крайни партии през май в страната няма валидност по простата причина, че ако бъде приложен спрямо Франция или Великобритания (където има реална перспектива подобна партия да е дори първа) те би трябвало да осъмнат с ограничена способност за лидерство, което очевидно няма особен смисъл. В ЕС има ясни критерии, по които да се преценява степента на "качество" на членството. Те може да не са напълно смислени или изчерпателни, но определят правните параметри, в които може да се говори и съди за тях. Отклонението от тях има своите наказателни и финансови последствия.

На второ място следва да се каже, че дори да приемем идеята за някаква политическа несъстоятелност на дадена страна-членка, то системата на ЕС има достатъчно защитни механизми, за да ограничи евентуални последствия. Институционално, това са европейския съвет, който също вече има отношение към дневния ред на организацията, както и европейската комисия, която е всъщност гръбнака на цялата администрация на организацията. Политически неуместни или твърде екстравагантни идеи могат да бъдат блокирани от страните-членки в съвета, както и на по-високо ниво, ако се наложи. Ако пък нещо закъса чисто административната част на председателството, комисията и съвета имат колективно достатъчно ресурс, за да се справят (като стана по време на председателството на Чехия). Нека все пак припомня, че едно председателство е едва шест месеца и трудно може да разцентрира цялото управление на съюза. Нещо повече, дневният ред на всяка страна председател се моделира и от държавите, които предхождат и следват Гърция например. Тоест, тази тройка осигурява движението на въпросите и темите с перспектива от 18 месеца. Не на последно място, страните-членки вече имат рутина в ръководенето на съюза, а за новобранците има специални механизми за подготовка, подкрепа и т.н. Чисто исторически, председателствата имат отчетлива тенденция на загуба на влияние и възможности и все повече остават със символна стойност, като символ на многообразието на интереси и въпроси. В това има много повече възможности, отколкото рискове.
Снимка

Дебатът трябва да се насочи към несъвършенствата на ЕС и как те да се елиминират

Адриан Николов

Позиция Не
Следейки дебата досега, впечатление ми направи една нагласа, споделяна от повечето читатели на "Капитал", а и от Владимир Шопов. Позицията, от която те подхождат към въпроса – а именно, следва ли Гърция да председателства ЕС – бих определил като легалистка. Иначе казано, един комплект съществуващи правила се възприема като абсолютен, непроменим и най-добър. Ако гледаме така на въпроса, отговорът разбира се следва да е "Да" – лишаването на Гърция от председателство представлява дискриминативно действие и нарушение на установените норми на ЕС и по тази причина би било неправомерно.

Позицията на експерта и анализатора обаче не е (само) да познава статуквото и начина, по който системата фукнционира, но и да осъзнава, че то не е съвършено и да е в състояние да предлага мерки, които да целят неговото подобряване. Именно в това е и същината на дебата около гръцкото председателство – дали следва институционална рамка, която позволява във властова позиця – пък била тя и най-вече позиция на мека сила – да застават управници, доказали своята неспособност да управляват.

Моят отговор на този въпрос е "Не, не бива". Надявам се прогнозата ми да е грешна и европейските избори, пред които сме изправени след няколко месеца да не отприщят вълна от популизъм и обещания за щедри национални плащания. Ако това стане обаче, значителна роля в подклаждането на този тип говорене ще има гръцкото председателство, което с началото на мандата си заговори за край на стриктната бюджетна политика и "отпускане на коланите".

По тази причина, по моему дебатът би трябвало да се насочи в посока на обсъждане на множеството несъвършенства на устройството на ЕС и начините, по които те да се елиминират. Ако трябва да дам своите 5 стотинки по темата – ЕС се нуждае от регрес. Федерална Европа е блян на мнозина – особено вляво – който обаче ще доведе до разрушението на крехките европейски икономики. Причината – неизбежното уеднаквяване и свръхрегулиране, което неизбежно следва централизирането на властта. Най-добрият вариант за развитие на съюза би бил той да се върне към своите корени, а именно зона за свободна търговия с минимален набор регулации, без вносни мита и без гранични режими. В противен случай, постоянният сблъсък на специални интереси, борби за власт и експанзия на правомощия ще разрушат отвътре системата (която вече бездруго страда от остър демократичен дефицит) или поне ще я направят съвършено нефункционална.

Резултати от гласуването на този етап

75%15 гласа
 Благодарим за вашия глас!
25%5 гласа
Този етап е приключил

2 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил daskal1 Рейтинг: 2481 Неутрална
22 фев 2014 01:59 1
- +Оценка
-1 +2

Пак ли започвате с тази безсмислена дискусия? Не ви ли омръзна да преливате от пусто в празно от месеци? Защото на мен да!!!

 
Преглед на профил тулса Рейтинг: 2364 Неутрална
22 фев 2014 02:23 2
- +Оценка
+2

Що бе , Даскале? Една възможност за обсъждане покрай този..
case study и някои принципни въпроси около функционирането
и бъдещето на ЕС.Както го е казал единия от дискутиращите:"По тази причина, по моему дебатът би трябвало да се насочи в посока на обсъждане на множеството несъвършенства на устройството на ЕС и начините, по които те да се елиминират.."

_____

"The glory of God is intelligence"
 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап очаквайте обобщение на дебата.

Още по темата

Кой печели корупционната надпревара в ЕС

В Европейския съюз се очертават четири групи страни в областта на борбата с корупцията. България без изненади е в последната.

Европейската индустрия се е забавила през декември

Анализаторите все пак очакват по-бърз икономически растеж