Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Основни тези - Трябва ли учебната година да бъде удължена?

Снимка

Да

Цветан Цветански

изпълнителен директор на Център за образователни инициативи

Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Нашите деца прекарват доста по-малко време в училище и според критерия брой учебни часове.

Основна теза Защитна теза
Снимка

Не

Мария Николова

начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица

Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това в България. Новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя.

Основна теза Защитна теза

Резултати от гласуването на този етап

53%45 гласа
 Благодарим за вашия глас!
47%40 гласа

Люба Йорданова

Модератор
След приемането на новия закон за предучилищното и училищното образование в края на септември вече дойде време за по-трудната, но и по-важна част - подготовката и приемането на новите държавни образователни стандарти. Те трябва да обърнат политиките на закона в конкретни правила, по които ще работят учениците и учителите. От стандартите до голяма степен зависи дали ще започне някаква реформа в образованието, за която от години се говори много на думи, но се прави малко на практика.

През октомври Министерството на образованието и науката (МОН) представи за обществено обсъждане първите няколко стандарта. Сред тях беше и този за учебния план, който определя периода на учебната година. Първоначалната идея на министерството беше учениците в основното училище, включително първокласниците, да учат до 15 юни, а всички останали, с изключение на 12 клас, - до 30 юни (т.е. 36 седмици). В момента първокласниците завършват училище на 24 май и имат четири месеца ваканция. "Стремим се да преодолеем този негативен момент, че нашите деца имат най-кратките учебни занимания и да им дадем шанс да бъдат обгрижвани по-дълго в училището и да не прекъсват задълго връзката си с него", аргументира се тогава зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева. Беше предвидено удължаването на учебната година да не е обвързано с увеличаване на хорариума и учебните часове в седмицата.

Идеята на образователното министерство предизвика силни реакции. Против бяха основно начални учители и синдикатите. В крайна сметка МОН смекчи плановете си и предложи удължаване само с една седмица на учебната година за 1 клас - до 31 май. Учениците от 4 до 6 клас ще учат 34 седмици - до 15 юни, а тези от 7 до 11 клас - 36 седмици, до 30 юни. 

"Капитал" покани двама експерти от сферата на образованието да изложат своите тези "за" и "против" удължаването на учебната година. Позиция в подкрепа на идеята на МОН ще защитава Цветан Цветански, изпълнителен директор на Център за образователни инициативи, автор на учебници и програми за средното училище, както и експерт в областта на използването на електронни платформи за обучение. Негов опонент е Мария Николова, начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица и администратор на най-голямата учителска Facebook група - "Педагози".

Очакваме и вашите мнения по темата колко трябва да е дълга учебната година за българските ученици в анкетата и форума на дебата.
Снимка

Цветан Цветански

Позиция Да
1. В проекта е предложено е увеличение на броя учебни дни в годината за учениците, а не на броя работни дни за учителите. Тоест подходът към предложението следва да се разглежда от професионална, а не от синдикална гледна точка.

2. Редовната критика, която постоянно се е чувала досега, е била, че "времето не стига, материалът е много". Сега се увеличава именно учебното време. Освен това се намалява процентът на уроци за нови знания в учебните програми за сметка на упражнения, практически дейности, обобщения. Именно това отразява по-високата роля на учителя, заложена в закона чрез принцип на автономия, и повишеното доверие към него.

3. Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Времето, прекарано в училище, освен като брой учебни (не работни!) седмици, се измерва и като брой учебни часове. Статистиката показва, че нашите деца прекарват доста по-малко време в училище, изчислено и през този критерий.

4. Учебното време в предучилищното образование е 32 учебни седмици: "Чл. 62. (1) Учебното време през учебната година е в периода от 15 септември до 31 май на следващата календарна година."Учебното време в по-горния образователен етап – начално училище – би трябвало да надгражда, а не да прави отстъпление от този стандарт.

5. Задържането на децата повече време в училище, инвестирането в сигурността на училищното пространство и програма и тяхната привлекателност е важен социален момент за превенцията на ранното отпадане. 

6. Образователната реформа е функция на системата от 18 стандарти. Поради тази причина в Център за образователни инициативи считаме, че част от критиката към стандарта за учебния план може да бъде трансформирана в градивни предложения при обсъждането на други стандарти. Например аргументи от типа "да удължат учебната година, но само, ако сложат климатици, защото през май и юни вече е нетърпимо" могат да бъдат поставени за решаване при обсъждането на стандарта за физическата среда на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие.
Снимка

Мария Николова

Позиция Не
Едноличното решение от страна на Министерството на образованието и науката (МОН) за удължаването на учебната година очаквано разбуни духовете на учителството. Научихме го от медиите, без да бъде даван преди това никакъв знак, че се умува върху това. Решава се нещо от едни хора, които и в най-големите жеги работят спокойно, защото в кабинетите им има климатици. Ето моите аргументи "против".

1. Една от причините за моето първо "против" е точно тази. Климатичните особености в България са такива, че през септември все още има горещини, а през май и юни те вече са факт. Жегата и застоялият въздух, дори при отворени врати и прозорци, възпрепятстват нормалната работа, учениците стават вяли, концентрацията е сведена до минимум, погледите са уморени, а челата потни. Колко от взелите това решение биха били продуктивни при такива условия?

2. Вторият ми аргумент "против" е свързан с въпроса от коя образователна степен са учениците от 4 клас – начална или прогимназиална, тъй като всички ученици от начален етап приключват учебната година на 31 май.

3. Сред учителите, членуващи в най-голямата учителска Фейсбук група "Педагози", се осъществи проучване веднага след тиражирането по медиите на идеята, че ще се удължи учебната година. Резултатът от проучването е в съотношение 10:1 в полза на противниците на това решение.

4. Проучване, направено сред родителите на моите ученици, показа, че от 25 родители несъгласието си дадоха 21.

5. По отношение на натовареността на българските ученици и скъсяването на ваканцията - новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя в училище.

6. Много е наивно решението, взето от министерските чиновници без мнението на учителите и родителите, да се приеме безропотно и единодушно. Така беше в едно друго време.

7. Седмият ми аргумент се крие във въпросите "Какво повече ще научат децата в 1 клас за една седмица или в 4 клас за две?" и "За чие удобство е удължаването на учебната година – родителско или ученическо?"

8. Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там пък учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това на българските ученици.

9. Първо трябва да се подготви почвата, за да се засее нещо ново и различно, и чак тогава се засява. Или казано по друг начин, разтоварете учебното съдържание, дайте по-дълга коледна ваканция, за да се избегне повишената заболеваемост в този период, направете така, че външните оценявания в 4-ти и 7-ми клас, както и държавните зрелостни изпити в 12 клас да са в последната седмица, защото после учебен процес де факто няма или е изцяло разстроен, пък тогава обявете, че поради тези причини ще се удължи учебната година.

10. Ще завърша с думите на един професор, според който удължаването на учебната година не е грижа нито за ученика, нито за учителя. А училището не е място за отглеждане на деца.

И в заключение - един призив. Не удължавайте учебните години, а ги скъсете с една цяла и никому ненужна– на 12 клас!

Резултати от гласуването на този етап

53%45 гласа
 Благодарим за вашия глас!
47%40 гласа

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

www.ngogrants.bg Този етап е приключил
Няма коментари.

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап очаквайте позицията на гост експерт по темата. Очакваме вашите мнения в анкетата и форума на дебата.

Още по темата

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

Искаме ли въобще промяна

Опитите за реформа в образованието

След приемането на образователния закон: реакции и очаквания

Кои трябва да са най-видимите промени в образователната система и какво мислят някои наблюдатели за тях

Паралелно образование по инерция

Всяка година родителите допълват с частни уроци за милиони държавната система, а общото ниво на учениците не се подобрява