Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Гост експерт - Трябва ли учебната година да бъде удължена?

Повечето учебни седмици са възможността за упражнения и преговор

Снимка

Ваня Кастрева, заместник-министър

Не се предлага "удължаване на учебната година". Учебната година е с продължителност 12 месеца и започва на 15 септември и включва учебни срокове, учебни седмици, учебни дни и учебни часове, както и ваканции.

Предложението е свързано с увеличаване на броя на учебните седмици, респективно на броя на учебните дни и на учебните часове, за І клас с една учебна седмица (от 31 на 32 учебни седмици), за ІV клас с две учебни седмици (от 32 на 34 учебни седмици) и за VІІ клас с две учебни седмици (от 34 на 36 учебни седмици).

Удължаването на учебното време за учениците в І, във ІІ и в ІV клас се обвързва:

- със стремежа за доближаване към средните стойности на продължителността на учебното време в европейските страни;
- с осигуряването на равнопоставеност на децата от предучилищните групи и на учениците от І клас (учебното време за децата в предучилищна възраст е в периода от 15 септември до 31 май, т.е. 32 учебни седмици);
- със спецификата на обучението в първия клас на училищното образование – начално ограмотяване, адаптация към училищния живот, формиране на умения за учене;
- с осигуряването на повече учебно време за изпълнение на изискванията за резултатите от обучението за постигане на общообразователната подготовка в края на началния и в края на прогимназиалния етап на основното образование;
- с възможността за повече учебни часове за упражнения, преговор, обобщение, а не за нови знания;
- със създаването на условия за допълнителни практически дейности;
- с факта, че учениците в началния етап на основно образование ще продължават обучението си в следващия клас независимо от годишните си оценки по изучаваните учебни предмети, т.е. няма да повтарят клас (така удълженото учебно време ще предпостави възможност за допълнителна работа с учениците, които изпитват затруднения при усвояването на учебното съдържание);
- с желанието за по-успешно представяне на учениците в края на ІV и в края на VІІ клас на националните външни оценявания.

Резултати от гласуването на този етап

60%6 гласа
 Благодарим за вашия глас!
40%4 гласа

Люба Йорданова

Модератор
В петък Министерството на образованието и науката (МОН) съобщи, че работна група във ведомството ще отговаря на запитвания по новите образователни стандарти и програми. Реакцията идва след като през последните седмици в медиите бяха публикувани части от новите държавни образователни стандарти, които трябва да приведат в действие новия Закон за предучилищното и училищното образование. Някои от идеите предизвикаха бурни реакции от учители, родители, синдикати и други заинтересовани от образователната система. Един от факторите за това беше пропускът на управляващите - както в лицето на вносителите на закона от ГЕРБ, така и на ръководството на образователното министерство, да представят навреме реформата ясно пред обществото. Ако изпуснат този шанс и сега, има голяма опасност промените в образованието, които се чакат от години, да не се случат в близко бъдеще.

Междувременно читателите на "Капитал" са почти наполовина разделени по темата дали учебната година трябва да бъде удължена. Позицията в подкрепа на идеята, защитена от изпълнителния директор на Центъра за образователни инициативи Цветан Цветански, засега взима лек превес над тази на началния учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица, Мария Николова.


Поканихме зам.-министъра на образованието и науката Ваня Кастрева да вземе участие в дебата и да разясни аргументите на МОН по темата. Тя започва с това, че не става въпрос за удължаване на учебната година, а на учебните седмици и съответно дни и часове за някои от класовете. След това зам.-министър Кастрева излага доводите в подкрепа на решението на министерството.

Цялата й позиция можете да прочетете в новия етап на дебата. Очакваме отново вашите мнения в анкетата и форума.

 
Снимка

Да

Цветан Цветански

изпълнителен директор на Център за образователни инициативи

Общоевропейската тенденция е децата да прекарват повече време училище, където да се извършва тяхната социализация. Почти навсякъде в Европа учебните седмици са 36, а някъде и 38. Нашите деца прекарват доста по-малко време в училище и според критерия брой учебни часове.

Основна теза Защитна теза
Снимка

Не

Мария Николова

начален учител в СОУ "Георги Измирлиев", Горна Оряховица

Доводът, че в другите държави учебната година била по-дълга, е несъстоятелен, защото там учебното съдържание е по-разтоварено отколкото това в България. Новата идея няма да доведе до повече знания, а само до по-дълъг престой. Качеството на знанията не е съизмеримо с увеличаването на престоя.

Основна теза Защитна теза

Резултати от гласуването на този етап

60%6 гласа
 Благодарим за вашия глас!
40%4 гласа

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация "Капитал" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

www.ngogrants.bg Този етап е приключил

6 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 951 "Не"
19 ное 2015 13:44 6
- +Оценка
-9 +2

До коментар [#5] от "keipax":

цитирам: "Ако се увеличи учебната година с до 2 седмици (без да се увеличава уч. съдържание), децата наистина ще се разтоварят през останалата част от уч. година и ще имат повече шанс да се справят с ученето"

За вас също се отнася всичко което съм казал на Ваня Костова в коментар номер 3, включително епитетите и квалификациите!

 
Преглед на профил keipax Рейтинг: 531 "Да"
18 ное 2015 17:28 5
- +Оценка
-5 +3

До коментар [#4] от "Da be.. da..":

Коментарът ти за чалготеката не е по темата, но както и да е явно си се засегнал :)

Темата за големите летни ваканции е разглеждана многократно в редица изследвания (предимно не български).

Прекрасен коментар по темата прави Малкълм Гладуел, който прави анализ върху следното изследване:

- В продължение на 5 години се наблюдават резултатите на "средните" училищата в Лос Анжелис. В края на изследването се наблюдава тенденция, че се открояват 2 групи, едната на децата излизащи с по-висок успех от училище и втора на тези с по-нисък успех. Естествено в първата група попадат по-скоро деца от средната и по-заможна класа, докато във втората предимно са деца от по-бедни семейства.

Веднага човек би си казал, че това е много ясно, НО всъщност резултатите, които двете групи показват по време на учебната година изненадващо са приблизително еднакви. Т.е. в училище децата успяват да усвоят знанията от уч. година еднакво добре и от двете групи!!!

Разликата в края на обучението идва от натрупващи се диспропорции в знанията на децата, които се виждат между изходящите тестове в края на годината и преди началото на следващата година! Всяка година ножицата се разтваря повече и е по-трудно да се затвори за "втората" група.

Разликата между едната и другата група деца се обяснява именно в...

Прочитане на целия коментар
това как си прекарват дългите летни ваканции. Едната група може да си позволи да ходи умерено на занимания и през лятото докато другата прекарва времето си предимно пред телевизора и в игри.

Прочети още веднъж коментара ми по-горе. Ако се увеличи учебната година с до 2 седмици (без да се увеличава уч. съдържание), децата наистина ще се разтоварят през останалата част от уч. година и ще имат повече шанс да се справят с ученето и по-малко време да си загубят в глупости.

 
Преглед на профил Da be.. da.. Рейтинг: 174 "Не"
17 ное 2015 18:43 4
- +Оценка
-1 +6

До коментар [#2] от "keipax":

По-голяма глупост не бях чувал от изказването на Болен С. днес!!
Училишето го бъркате с детска градина или детегледачка, че да можете да си хвърляте салфетки в чалготеката...
Ми пращай си децата в ТВУ - там ще са заети денонощно!

_____

uBlock Origin + AdGuard DNS = Родих се!
 
Преглед на профил BlueWater Рейтинг: 951 "Не"
17 ное 2015 11:13 3
- +Оценка
-1 +5

Госпожо Ваня Кастрева,

вече не веднъж цитирах факти от независими оценявания на български ученици. Според програмата за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (PISA) към 2012 г. 39.4% от българските ученици спадат в групата на функционално неграмотните, а 43.8% не се справят с основни пресмятания. Около 4% спадат в групата на справящите се отлично и в двете сфери.
http://www.ckoko.bg/upload/docs/2013-12/PISA_2012.pdf

Като знаете тези факти (би трябвало), Вие и еспертите от МОН трябва да сте ...................(поредица от обидни епитети и квалификации)!

Намерението Ви да решите ФУНДАМЕНТАЛНИТЕ проблеми на българското образование с увеличаване броят на учебните часове с около 3% е просто СМЕШНО и ЖАЛКО!

Пак ще цитирам единадесет годишният ученик:
"Училище мъчилище!"

Моля, всички да се запознаят с международните изследвания за контрол и оценка на качеството на училищното образование и резултатите от тях за България.
http://www.ckoko.bg/page.php?c=11

 
Преглед на профил keipax Рейтинг: 531 "Да"
17 ное 2015 10:43 2
- +Оценка
-5 +4

До коментар [#1] от "Da be.. da..":

...Те до 8 клас просто трябва да се научат да се социализират...
По-голяма глупост не бях чувал от изказването на президента оня ден.

Като цяло бих добавил, че увеличаването на учебната година е хубаво нещо ако е съпроводено обаче без увеличаване на учебния материал.

Основният проблем на късата учебна година е, че вече патриархалното ни общество е изчезнало и вече няма баби и дядовци, които да се грижат през цялото лято за децата. За тях остава да се шматкат по моловете и да гледат телевизия.

Плюсовете на по-дългата уч. година са, че времето за шматкане ще се намали с 1-2 седмици. Освен това ако не се увеличава обема на уч. програма, децата ще имат повече време и по-малко стрес да изучат уч. съдържание.

Минуси не виждам!


 
Преглед на профил Da be.. da.. Рейтинг: 174 Неутрална
16 ное 2015 21:04 1
- +Оценка
-2 +9

НЕ! Дори да се намали!
Децата и без това заучават непотребни дати и факти.. Те до 8 клас просто трябва да се научат да се социализират... кое е добро и приемливо и кое не.. как да се сприятеляваме.. да се научим да пишем, четем, малко смятане.
Но в средното&висшето образование стресът рязко да се покачи, както и заплатите/нивото на преподавателите на нивата.
Ще има отпаднали, но качеството е много по-важно от количеството в образованието.

_____

uBlock Origin + AdGuard DNS = Родих се!
 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

В следващия етап очаквайте защитните позиции на двамата основни участника в дебата - Цветан Цветански и Мария Николова. Очакваме вашите мнения в анкетата и форума на дебата.

Още по темата

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

Искаме ли въобще промяна

Опитите за реформа в образованието