// Интерактив /Дебати
Стабилизира ли новият ценови модел електроенергийната система на България?
Илин Станев, модератор Включване в дебата- 6 Основни тези 5 яну 2016
- 2 Защита на тезите 14 яну 2016
- Победител 20 яну 2016
Защита на тезите - Новият ценови модел и стабилността на електроенергийната система - защита на тезите
Промяната в Закона за енергетиката създава гаранции за независимост
Меглена Русинова
Несправедливо е отправянето към КЕВР на проблеми, които са наследени от необмислени политически решения, законодателни недомислици и липса на политическа воля за непопуляни, но важни за стабилизирането на енергийния сектор решения.
Основна теза Защитна тезаНовият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК
Явор Куюмджиев
Твърденията за невероятно "чудо" в българската енергетика благодарение на "революционните реформи" са меко казани преувеличени. Това "чудо" беше предизвикано от редица законови промени.
Основна теза Защитна тезаРезултати от гласуването на този етап
Илин Станев
МодераторБСП.
Засега тезата на г-жа Русинова събира повече подкрепа. Във втория етап на нашият дебат, двамата участника отговарят на първоначалните позиции на опонента си.
Промяната в Закона за енергетиката създава гаранции за независимост
Меглена Русинова
Позиция ДаСъгласна съм, че тежкия политически натиск върху Енергийния регулатор, особено през последните три години, го дискредитира, защото функциите му на практика бяха иззети от министри, депутати и "анализатори", които с цел краткосрочни политически дивиденти ежедневно предопределяха цената на електроенергията, водейки електроенергийния сектор до неизбежния финансов колапс. Отказът да се признаят пред обществото истиските проблеми и честно и публично да се дискутират възможните решения, пък били те и непопулярни, задълбочиха кризата и направиха нетърпимо и за Европейската комисия потъпкването на основни правила на конкуренцията и правовата държава (напомням острото писмо на Комисаря по енергетика г-н Йотингер до министъра на енергетиката от пролетта на 2014г).
Съгласна съм, че стабилността за инвеститорите в енергетиката стана "чужда" дума, това просто изчезна, отчитайки, че именно енергийния сектор поради дългосрочността на инвестициите и заложената по-ниска норма на възвращаемост в сравнение с другите сектори, жизнено се нуждае от гаранции за стабилност. Това поведение беше държавна политика – непрекъснат стрес за частните инвеститори в енергетиката и ежечасно изменяща се регулаторна среда, зависима от персоналното желание на определени непублично заявени частни интереси. Съгласна съм, че като последица от описаната среда, създадена съзнателно от политици, държавните енергийни дружества и конкретно НЕК ЕАД задлъжня до степен на технически фалит, натоварен с кредитите за "Белене", "Цанков камък" и заложен в зловещи размери тарифен дефицит в политически продиктуваните решения на Регулатора.
Точно, защото съм съгласна с всичко описано, твърдя, че с промяната в Закона за енергетиката от м. март 2015г, създаването на гаранции за независимост и избора на експертен Енергиен регулатор от Народното събрание, повече от девет месеца се усеща различна, много по-балансирана и предвидима регулаторна рамка. Заедно със започналата реформа в сектора, експертната работа на КЕВР доведе до приемането на новия ценови модел и ценовото решение от 1-ви август, които поставиха здрав фундамент и направиха възможно и неотменимо въвеждането на либерализиран пазар на електроенергия в България.
Финансовите показатели на НЕК ЕАД са най-красноречивото доказателство за устойчивия успех на новия ценови модел и реформите – намаляване с 400 млн. лв. на загубата само за една година и положителен финансов резултат от регулаторната дейност в размер на 14 млн. лв. при само пет месеца прилагане на новото ценово решение. Далеч съм от оптимизма, че КЕВР и сега не е подложена на политичсик натиск, напротив, свидетели сме и на публично заявен натиск върху работата му от лица с отчетлив конфликт на интереси. Променената среда обаче вече е стабилен резултат. Представлявайки производители от възобновяеми източници, е честно да отбележа, че ние също имаме своите критики и недоволство от определени решения на новоучредената КЕВР, оспорваме една част от тях в съда, водим институционален диалог за решаването на натрупали се проблеми.
Извод: Изборът на експертен Енергиен регулатор от Народното събрание и независимостта му от политическата конюктура, създадоха условия за приемането на ценово решение, което без да увеличава цената на електроенергията за домакинствата, стъпвайки на приетите реформи в законодателството, стабилизира финансово електроенергийния сектор и подготви въвеждането на либерализирания пазар на електроенергия, при все още най-ниската в Европейския съюз цена на електроенергията за икономиката.
Новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК
Явор Куюмджиев
Позиция Не- Въвеждане на нова такса от 5 % върху всеки МВтч произведена електроенергия;
- Увеличение на таксата "отговорност към обществото" за Свободния пазар, след което намаляването й за големите потребители;
- Създаване на Фонд за сигурност на електроенергийната система (Фонда), в който трябва да постъпват част от средствата от продажби на въглеродни емисии от страна на държавата, таксата от 5 %, както и средствата събрани от такса "отговорност към обществото". И към момента остава отворен въпроса за механизма, по който събраните във Фонда средства ще се прехвърлят към НЕК, както и дали това не е неправомерна държавна помощ (виж Александър Галендинов, сп. Правен свят, 15.12.2015 г.
- Преименуване на регулатора и избор на членовете му от НС
Разходите на НЕК за закупуване на електроенергия само от ВЕИ, "американските ТЕЦ" и заводски и топлофикационни централи са около 2,5 млрд. лева годишно, според прогнозите в Решение Ц-27 от 31.07.2015 г. на КЕВР, от които приблизително 70 % не се компенсират през цената на регулирания пазар или около 1,75 млрд. лева.
Планираните приходи за покриване на тези разходи за ценовия период 2015 – 2016 са:
- Около 1,14 млрд. лева от такса "отговорност към обществото (около 30 млрд. МВТч вътрешно потребление х 37,90 лв./МВтч такса);
- Около 200 млн. лева от Фонда от таксата 5 % върху производството, според твърденията на министър Петкова
- Около 220 млн. лева от Фонда от продажба на зелена енергия (според твърденията на министър Василева), при положение, че всички приходи от тази дейност се насочат към Фонда, което е спорно.
- Изваждат се 100 млн. лева за държавна помощ на големите енергийни потребители, чрез намалената за тях такса "отговорност към обществото"
Дори и да допуснем, че трансфера на средства от Фонда към НЕК не е неправомерна държавна помощ и че НЕК ще реализира печалба от продажбата на електроенергия от ВЕЦ и от разликата в цената на енергията от АЕЦ и ТЕЦ МИ2 спрямо регулирания пазар, то едва ли ще се стигне до излизане на НЕК на печалба за финансовата година. По-вероятно е да се намали загубата на компанията от 571 млн. лева за 2014 г., което пак е нещо, но определено не решава фундаменталните проблеми на сектора, нито натрупаните над 3,5 млрд. лева дългове на НЕК.
Очевидно новият ценови модел няма да доведе до стабилизиране на НЕК, още по-малко до решаване на проблема с натрупаните му задължения, нито тези на БЕХ (над 2 млрд. лева) или междуфирмената задлъжнялост в сектора, където всеки дължи огромни суми на всеки, което беше целта. Решението не е в търсене на нови и нови приходи, защото там вече няма никакво пространство, а в намаляване на разходите. Решаването на проблема с т.нар. "американски ТЕЦ", намирането на европейски механизми за компенсиране на ВЕИ, прекратяването на лобизма за заводски и топлофикационни ТЕЦ, които не отговарят на изискванията на европейските правила за високо ефективно комбинирано производство, строгия контрол върху ЕСП-тата, са мерките, които ще доведат до намаляване на колосалните разходи и до стабилизиране на сектора. Не развитие, а спиране на свободното падане. Но за това се изисква политическа воля и визия за спасяване на българската енергетика.
Резултати от гласуването на този етап
Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от "Фондация за развитие на информационното общество" и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.
www.ngogrants.bg Този етап е приключилКакво следва?
Това бяха защитните тези на двете страни. Имате време до понеделник да гласувате и коментирате, а тогава ще бъде обявен победителят.
Още по темата
Настъпва краят на петролната ера
Отиването на цените надолу може да не е толкова добра новина, колкото изглежда, и вещае не само икономически, но и геополитически размествания
Теменужка Петкова: Държавната енергетика подобрява резултатите си
Преговорите между БЕХ и банките се очаква да приключат в края на януари, каза енергийният министър
Малко централи на биомаса хванаха последните високи цени
Нови проекти на оборски тор вече ще могат да се изграждат само на пазарен принцип
-18 +3
Лабораторията за енергийната система в ЕО, както каза Юнкер преди няколко дни е Иберийския полуостров -- Испания, Португалия, Андора, част от Мароко. Може да се види какво ще стане. Общо взето нищо хубаво.
Върха на аисберга: в Испания въведоха такса -- който произвежда със собствени слънчеви панели и е включен в националните електропроводи не само не му се плаща, трябва да плаща 8 цента за превоз на тази енергия. Изобщо най-добрия вариант е демонтирането, но тъй като тези хора и фирмички са взели "зелена" субсидия от държавата преди години, когато се поощряваше, трябва да върнат субсидията с лихвите.
Друг резултат от тази система -- държавата трябва да харчи електроенергия, защото когато гражданите пестят, за да се гарантират енергийните мощностти трябва да се осветяват например пътища и улици с по 20 коли на час. Харчи се, хората плащат данъци, имат по-малко пари и вътрешния пазар се срива (не само по тази линия).
Третия резултат е че абонатите плащат повече затова че са свързани а не за електроенергията.
Четвъртия резултат -- ще се загуби влианието на националните структури и местните бизнесмени и ще бъдат заменени с мексикански, германски или саудитски. Наскоро фалира най-успешната международна фирма по зелени енергии в световен масщаб Abengoa, контролирана до фалита от испанска фамилиа. Влеза в фалит точно преди СОР21. Било европейски незаконно държавата да помогне... Сега вече се контролира от саудити. Излезе от фалит на...
Прочитане на целия коментар следващия ден.
-20 +7
Ако я стабилизира в сегашното ѝ състояние, не мисля, че е добре.