// Интерактив /Дебати
Трябва ли еврофондовете да се обвържат с върховенството на закона?
Гергана Станчева, модератор Включване в дебата- 5 Основни тези 1 авг 2019
- 2 Защита на тезите 4 окт 2019
- 2 Финал 18 ное 2019
Основни тези - Трябва ли еврофондовете да се обвържат с върховенството на закона?
Да
Искра Михайлова
ЕвродепутатПрилагането на мерки в случаите на широко разпространено незачитане на върховенството на закона е необходимо за обезпечаване на финансовите интереси на съюза и за гарантиране на общественото доверие в ЕС и неговите институции.
Основна теза тезаНе
Марк Лайтай
Главен анализатор в унгарския институт" Незьопонт Интезет"Тъй като понятието за върховенство на закона не е дефинирано от обективен критерий, неговият статус за отделните държави членки не може да се оценява според еднакъв и обективен показател.
Основна теза тезаРезултати от гласуването на този етап
Гергана Станчева
МодераторПредложението за това нововъведение в следващия дългосрочен бюджет на ЕС дойде миналата година от Европейската комисия и бе одобрено от Европарламента. Двете предходни европредседателства (на България и на Румъния) обаче не постигнаха напредък за намиране на съгласие сред държавите членки.
Планът на Комисията е масово възприеман като начин за оказване на влияние върху страни като Унгария и Полша, които са обвинявани от евроинституциите, че не спазват ключови ценности на ЕС, получавайки в същото време голям дял от еврофондовете. Очаквано, не всички приемат предложението добре. В дебат през януари евроскептични евродепутати обвиниха Брюксел, че цели да се намеси във вътрешната политика на държавите членки. Други членове на Европейския парламент изразиха опасения, че ако новият механизъм се използва, за да се намали финансирането за държавите, би било трудно ЕС да гарантира, че крайните бенефициенти като студенти и изследователи няма да бъдат ощетени.
Евродепутати уверяват, че в механизма за защита на върховенството на закона чрез спиране на евросредства е предвидена пълна защита на крайните бенефициенти.
Голямата битка ще се състои между държавите - членки в Съвета на ЕС, като Варшава, Будапеща и други столици вече изразиха резерви или явна опозиция.
Сред основните поддръжници на предложението са правителствата на Франция, Финландия и Холандия, както и влиятелни членове на Европейската комисия. Инге Гресле, председател на комисията за бюджетен контрол в Европейския парламент, заяви, че ЕС до момента не е имал капацитета да следи използването на фондове в държавите членки. Член на германския Християндемократически съюз, Гресле иска по-силни инструменти за налагане на демократични норми в следващия бюджетен период.
Явното безсилие на Европейската комисия да намери ефективен механизъм за овладяване на това, което смята за антидемократични подходи, ще бъде ключов тест за новия й председател Урсула фон дер Лайен, която тепърва предстои да разкрие как възнамерява да води предстоящите преговори за следващия седемгодишен бюджет на блока. Тя вече се изправи срещу намеци, че може да е длъжница на правителствата във Варшава и Будапеща, след като се превърна в компромисен кандидат за председател на еврокомисията отчасти заради съпротивата на Полша и Унгария срещу Франс Тимерманс, холандски социалист и силен критик на ПиС.
Искра Михайлова
Позиция ДаПрез последните години върховенството на закона в Европа е подложено на все по-голям натиск. Стана ясно, че са необходими повече усилия, за да се гарантира, че върховенството на закона се пази, укрепва и отстоява навсякъде в съюза.
В този контекст предложението на ЕК за регламент за защита на бюджета на съюза в случаите на широко разпространено незачитане на принципите на правовата държава в държавите членки има за цел да определи "правилата, необходими за защита на бюджета на съюза в случаите на широко разпространено незачитане на принципите на правовата държава в държавите членки".
Ако ЕК установи в една от държавите членки незачитане по отношение на върховенството на закона, тя може да прибегне до защитни мерки, включително преустановяване или намаляване на плащанията от бюджета на ЕС, включително по линия на фондовете на ЕС.
Аз бях докладчик по становището на Комисията по регионално развитие по предложението за този регламент. На 4 април 2019 г. с мнозинство Европейският парламент (ЕП) прие своята резолюция на първо четене.
С резолюцията на ЕП, която аз подкрепих, бе въведена детайлна дефиниция относно понятието незачитане на принципите на правовата държава, като това са следните случаи: застрашаването независимостта на съдебната система; непредотвратяването, некоригирането и несанкционирането на произволни или незаконосъобразни решения на органите на публичната власт, включително на правоприлагащите органи; ограничаването на достъпността и ефективността на средствата за правна защита; невъзможността на дадена държава членка да спазва задълженията, произтичащи от членството в съюза и мерки, които отслабват защитата на поверителността на комуникацията между адвоката и клиента.
Когато нарушаването на принципите на правовата държава води до злоупотреби с европейски средства, са предвидени наказателни мерки за съответната държава – или намаляване на евросредствата, или тяхното спиране.
Аз подкрепям позицията, че незаконосъобразните и произволни решения на органите на публичната власт, отговарящи за управлението на средствата от Европейските фондове и за съдебния контрол, може както, от една страна, да накърнят финансовите интереси на ЕС, така и, от друга страна, да възпрепятстват успешното изпълнение на съответните програми/проекти и да не бъдат постигнати очакваните резултати, въздействие и добавена стойност от инвестициите.
Следователно обвързването на еврофондовете с върховенството на закона е логично и справедливо. Европейският съюз не може и не следва да продължава да финансира държави членки, чиито правителства не желаят да са част от този съюз, при условие че нарушават неговите ценности.
В същото време ЕП предвиди защити за крайните бенефициенти на средствата. Всички дължими суми на крайните получатели следва да бъдат платени от държавите членки, дори и в ситуация на спрени еврофондове. Следователно тежестта на плащането ще бъде прехвърлена от бюджета на ЕС на бюджета на държавата членка, която нарушава правилото на закон, но бенефициентите ще останат незасегнати.
В допълнение, ЕП предложи създаване на група от независими експерти по конституционно право и финанси, които да подпомагат комисията. Групата ще има консултативни функции и когато комисията взема решение за приемане на евентуални мерки, тя взима под внимание становищата, изразени от групата. Ако действително бъде установено нарушение, ЕК предлага на съвета и ЕП средствата, които следва да бъдат намалени или спрени, да бъдат прехвърлени в резерв, докато нарушението бъде преустановено, т.е. крайното решение относно мерките към държавата се взема от ЕП и съвета.
В заключение бих искала да изтъкна, че зачитането на принципите на правовата държава е от съществено значение и за предприемачеството, инвестициите, конкурентоспособността и доброто функциониране на вътрешния пазар, които се нуждаят от стабилна правна и институционална рамка.
Прилагането на ефективни и пропорционални мерки в случаите, когато е установено широко разпространено незачитане на върховенството на закона, са логични и необходими не само за обезпечаване на финансовите интереси на съюза, но също така и за гражданите, за гарантиране на общественото доверие в съюза и неговите институции.
Марк Лайтай
Позиция НеТъй като понятието за върховенство на закона не е дефинирано от обективен критерий, неговият статус за отделните държави членки не може да се оценява според еднакъв и обективен показател. Концепцията на Комисията за върховенство на закона е неизбежно субективна, ето защо това ново правомощие може лесно да се използва за упражняване на политически натиск.
Скорошният опит показва, че този вид политическо мислене облагодетелства по-големите държави членки. Централноевропейските страни с право могат да се страхуват от пристрастно тълкуване на върховенството на закона. Достатъчно е да се спомене докладът на Саргентини, който бе основан на фактологични грешки и политическо мнение за ситуацията в Унгария, или политически мотивираните процедури на Комисията срещу Полша.
По тази причина използването на кохезионните фондове за дисциплиниране на държавите членки рискува да използва двойни стандарти, които фаворизират по-големите страни членки.
Първоначалното функциониране и условия за кохезионните фондове бяха пряко противоположни, а именно не да се изпълнят политическите очаквания на западноевропейските страни, а да се насърчи развитието на бившите социалистически държави, които се присъединиха към ЕС по-късно, правейки го отчасти в замяна на отваряне на техните пазари без каквито и да е ограничения.
Резултати от гласуването на този етап
Още по темата
Евродепутат
EK обещава мониторинг за всички, но не слага край на наблюдението над България
Новият механизъм за спазване на върховенството на правото предвижда по-активно завеждане на дела пред Съда на ЕС
Урсула фон дер Лайен беше избрана за председател на ЕК с крехко мнозинство
Тя си осигури 383 гласа "за" срещу 327 "против" при минимален праг от 374 гласа на вота в Европейския парламент
+2
"Върховенството на закона е една от общите ценности, на които се основава Европейският съюз и която е възприета от всички държави членки."
+3
"Върховенството на закона е една от общите ценности, на които се основава Европейският съюз и която е възприета от всички държави членки."
+1
Без върховенство на закона, няма нито ред, нито демокрация, друг е въпросът с регламента на процедурата, който би трябвало ще гарантира максимално обективни решения. В момента в ЕС има някакво шизофренно раздвоение- хем искаме да сме част от една силна общност, хем плачем за суверенитета на държавите-членки. Разбираеми са и двете позиции (и двете имат плюсове и минуси), но е необходим избор. Разкрачената позиция според мене ще доведе до краха на ЕС, а това от своя страна ще избута Европа окончателно в задния двор на света.
+1
Убедена съм, че плащанията от бюджета на ЕС, включително по линия на фондовете на ЕС, следва да се обвържат с върховенството на закона.
С резолюцията на ЕП е въведена детайлна дефиниция относно понятието "незачитане на принципите на правовата държава", която Искра Михайлова е конкретизирала в коментара си. Отбелязвам представеното нейно смислено, експертно становище, с което се съгласявам напълно.
_____
"На народите с къса памет преходите са им много дълги.." Тони Филипов, Д-р-1
Трябва да има други критерии, това с ,,върховенството на закона,, е много субективно