Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
22% 163 гласа
  Резултати от общо 752 гласували.
78% 589 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 279 гласа
24%
76%
Етап 2 - 151 гласа
21%
79%
Етап 3 - 169 гласа
22%
78%
Етап 4 - 153 гласа
18%
82%
Снимка

Да

Емил Паралингов

Протойерей, Пловдивска митрополия

СИП и ЗИП е една малка победа в името на всички деца, от която се ползват само малцина. На много места в страната директори на училища бойкотираха влизането на предмета "Религия" в техните училища. Допуснете децата до богопознание, което реално ще доведе до насаждане и утвърждаване в тях на "любов, благост и сътрудничество".

Заключителна теза Основна теза
Снимка

Не

Цвета Брестничка

Председател на УС на Асоциация Родители

Децата имат нужда от време и пространство, в което да творят добро, да преживяват радостта и удовлетворението от това да постъпваш добре. Още един час с нравоучения не е в състояние да промени нагласите на децата към живота. Това, от което те имат нужда в училище, са преди всичко качествените човешки отношения.

Заключителна теза Основна теза

Денислава Симеонова

Модератор
Изучаването на религия би обогатило знанията на децата, но те и техните родители трябва да имат избор дали и къде да се учи религиознание. Това е основният извод от дебата да се изучава ли задължително религия в училище. Общият брой на коментарите надхвърли 900, а резултатът от гласуването във всички етапи показа леко нарастване на гласовете в полза на позиция "против". Мнозинството от участниците (82% срещу 18%, в началото 76% срещу 24%) твърдо се обяви против предложението на Българската православна църква за задължително вероучение. Така те определиха Цвета Брестничка от Асоциация Родители, която защити позиция "против", за победител в дискусията. Благодарим на нея и на опонента й, отец Емил Паралингов, за добре защитените тези.

В хода на дискусията се представиха аргументи в полза на изучаването на история на религиите, а идеята за конфесионално обучение по религия сблъска отново дискутиращите, които привеждаха работещи и неуспешни примери от образователните системи в целия свят. Спор имаше както около ролята на религията в историята на човечеството, така и за конфликта между наука и религия.

Гост-експертите добавиха още идеи за размисъл. Румяна Неминска, начален учител с дисертация по междурелигиозна толерантост, призова към запознаване на учениците с религиозното многообразие в страната. Психологът Милена Манова допусна, че изучаването на религия може да градира липсващи ценности в детското съзнание, но предложи преподаването да е под формата на притчи, за да се разбере и тълкува по-лесно наученото.

Много участници обогатиха дискусията с различни препратки и откъси от книги, статии, филми, изказвания на експерти и последни новини около стратегията за въвеждане на вероучение на БПЦ. Благодарим още веднъж на всички, които инвестираха ценно време, за да привеждат нови и нови аргументи в подкрепа на позицията си.

В защитните тези основните дебатиращи отбелязаха емоцията, която прозираше в много от изказванията на участниците. Според отец Паралингов тази емоция показва известна неподготвеност за дебатиране на проблема и нежелание да се вникне в позицията, защитавана от отсрещната страна. Цвета Брестничка също отбеляза страстите в дебата и заяви, че "щом възрастните все още не сме способни да провеждаме спокоен и смислен разговор по темата, едва ли бихме искали да научим децата на същата непримиримост, която демонстрираме".

Въпросът за изучаването на религия в училище е достатъчно многопластов, за да бъде разрешен сега веднъж и завинаги, както стана ясно и от изказванията на представителите на правителството и президента, които обещаха да обсъдят предложението на БПЦ. Това означава, че дискусия ще има и в бъдеще. Надяваме се този дебат да е обогатил знанията ви и да ви е направил малко по-толерантни и подготвени за такава дискусия.

Извадихме избрани мнения, които илюстрират не само крайните позиции, но и нюансите в дебата:

Аргументи за

Без православно християнско възпитание нашите деца са и ще бъдат лишени от здрава духовност и от правилни ценностни критерии. Лишавайки децата от правилна ценностна система, те се поддават на порочен живот: наркотици, престъпност, секти, разврат и други такива, на които ги учат телевизията, вестниците и другите медии!!! Последното се прави целенасочено и за него някой сериозно плаща - за нравственото разложение на децата ни. Православната религиозност и вяра ни е запазила като нация през вековете и ако не беше тя, българският народ едва ли днес щеше да съществува.
ioanfilipov


След като Математиката и Химията са задължителни, то следва и Християнското Вероучение да е задължително!!! В училището на нашите деца само насилието и агресията НЕ трябва да са задължителни, а Любовта, Толерантността, Разбирателството, Приятелството, Възпитанието в Семейните Ценности, Верността, Християнският Морал и Доброто Поведение към ближния СА АБСОЛЮТНО ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ!!! Вярвам, че всички ще се съгласите с мен!!!
pastor_kiryakov

Категорично ДА!!!
Имам следните уговорки и пояснения:
1. Всеки културно и духовно извисен човек има нужда от познание по Теология.
2. Без моралните устои на религията всяко младо същество е изложено на всички рискове, което сегашното чалга общество му поднася.
3. Историята на цялото човечество показва, че религията е най-простият начин за постигане на морал и етика в отношенията между хората още от най-ранни години.
4. Далеч съм от мисълта, че схоластичното вменяване на религиозни догми е най-правилният подход в обучението, но малките крехки мозъчета не са в състояние да се захванат толкова от рано с най-трудните полета на философията. Затова трябва и учебниците и материалът да са поднесени по много подходящ начин, нещо от което БПЦ е все още безкрайно далече!
5. Задължителното обучение за децата от другите религии може да стане под формата на задължително посещаване на неделните или други училища към техните храмове, за което да получават съответните сертификати към училищните си грамоти или дипломи.
6. Никак не би било зле да се включи отделен предмет или материал в по-горните класове, задължителен за всички вероизповедания, чрез който да се даде сравнителна информация и за другите религии на всички, което е задължително условие за постигане на мир, разбирателство и търпимост в обществото.

gibi

Аз се радвам, че стана този дебат, защото сега много хора научиха, че децата им могат да учат СИП (нещо, което не беше предлагано навсякъде). Църквата постави съществен проблем на сериозна дискусия. Беше крайно време това да стане и аз като вярващ и практикуващ православен се радвам, че ние дискутираме тази тема. Ние, православните, а и цялото общество според мен, печелим от тази дискусия. И още веднъж да поясня - аз не приемам тезата, че атеистите в България са предимно хора, които са израснали в религиозната традиция и съзнателно са се отказали от нея, често след сериозно размишление и изучаване. Мисля, че много хора са атеисти, защото си мислят, че църквата е зло, а поповете са ченгета. Идете и вижте сами. Има и добри и лоши свещенници, но тези, които търсят, намират. И тези, които са лоши, са лоши, не защото са ченгета, а поради други човешки слабости, каквито имаме всички.

Димитров


Аргументи против

Позицията ми е не!
Към г-н Паралингов - ако може да насочи енергията си през следващите години към рефомиране на църквата. Например езика на проповедите да бъде разбираем, външния вид на свещениците да се приближи до този на хората, които искат да приобщат към религията в това число децата. Да видим в ежедневието си благотворителни инициативи на нашата църква - приюти за бездомни, лекарски кабинети за безплатни прегледи на социално слаби и прочие, прочие неща, за които чета и виждам, че се правят в други страни от представители на други църкви....
Това ще са правилните стъпки по пътя на навлизане на духовността и вярата сред нас.

mak1951


Аргументи бяха приведени предостатъчно. Ето някои от тях:
- общественото мнение в страните, в които има задължително вероучение, е негативно, тенденцията в тах е обратна - това обучение да се премахва.
- в тези страни има абсолютно същите проблеми с възпитанието на младежта, даже пият повече, наркоманстват повече и т.н.
- 70 години атеизъм не ни е направил по-малко морални от западните държави в морално отношение, напротив, в държавите от социалистическия блок обществения морал беше на видимо по-високо ниво, сега се свличаме до нивото на западняците
- нямате никакви разумни доводи защо трябва да бъде вероучение по една религия, а не история на религиите в           програмата на някой друг предмет
- единственият изказван довод в полза вероучението, освен че е спорен, рязко противоречи на целите които се преследват. Ако само постулатите на една религия са път към целите (добро, морал и толерантност), това автоматически опровергава твърдението, че същите цели ще се постигат чрез изучаване на алтернативни религии - както е заложено в проекта.

weinlock

              
На българските ученици им е необходимо да ги научим на критично мислене, а не да поемат безрезервно всяка попаднала им информация (това е особено важно в интернет ерата) и умението да правят SWOT анализ.
...
Вие искате децата да изучат всички религии и гледни точки и сами да изберат, добре. Само, че в България са регистрирани и официално признати над 130 религии, в света религиите са няколко десетки хиляди, плюс мнението на тези учени като Ричард Доукинс виден английски етолог, еволюционист, биолог, привърженик на направлението на нео-дарвинистите, които смята, че религиите са вредни в съвременният свят. БПЦ не иска това, тя иска едностранно да се изучава само православното християнство и евентуално, бегло още 2-3 религии. Как тогава ще има равнопоставеност, как ще има информиран избор? Това повече прилича на едностранчиво натрапване на децата ни на мнението на БПЦ.

Кирил Кирилов


Неутрални

По-скоро би било хубаво да се изучава история на религиите, не точно вероучение и не само православието. Все пак в тази страна има и деца от други вероизповедания.
Като се изучава историята на религиите, предполагам, че децата ще придобият някаква представа за ценностите в живота и за това какво е добро/лошо и правилно/неправилно - нещо, на което трябва да бъдат възпитавани в семейството. За съжаление обаче, когато родителите на едно дете си хвърлят боклуците през прозореца/колата, ругаят пред него и го водят само по кръчми и молове, където да се напиват и да не показват елементарно зачитане на другите... Може би тези неща няма да се научат чрез изучаване на историята на религиите, но все пак биха дали някаква морална и ценностна основа, като например, че трябва да бъдеш добър, да уважаваш и да се съобразяваш с другите.

N.Yo

Ако децата ще учат нещо - то трябва да е интересно. И като ще е час по религия - нека да им разкажат за всички религии. Аз се определям като "православен християнин" но не смятам, че това е единствената правилна религия, а повечето свещеници (в исляма, католицизма и православиете особено) казват точно това - че има една "права" вяра.
entwickler
22% 163 гласа
  Резултати от общо 752 гласували.
78% 589 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 279 гласа
24%
76%
Етап 2 - 151 гласа
21%
79%
Етап 3 - 169 гласа
22%
78%
Етап 4 - 153 гласа
18%
82%
Подкрепете позицията си с коментар

31 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Борислав Георгиев Рейтинг: 225 Неутрална
6 окт 2010 08:30 1
- +Оценка
-4 +14

Все още е налице объркване в терминологията. "Религиознание" е нещо различно от "Вероучение" - познато още и като "Закон Божий". Терминът "Религиознание" предполага религията/религиите да се изучават в исторически и/или в културологичен план. "Вероучение"/"Закон Божий" предполага православието да бъде изучавано догматично, като морален императив, като нормативен курс по етика. Именно срещу тези аспект на обучението се възразява поради съмнения доколко учителите ще са морален пример за своите ученици. Преди да се пристъпи към подобно обучение, православният катахизис трябва да бъде осъвременен, доколкото това е възможно. Защото в подобни часове ще става въпрос и за извънбрачен секс, и за абортите, и за употребата на меки или твърди наркотици. Етичната рамка на православния катехизис е твърде тясна за днешните разбирания на младите хора по отношение на тези твърде важни за тях въпроси. Същевременно Българската православна църква непрекъснато демонстрира двойни стандарти: заклеймява например Мадона и дори свързва трагедията в Охридското езеро с концерта на Мадона, но мълчи по отношение на всякаквито прояви на поп фолка: доста от тях надминават по "неприличие" всякаква Мадона...

_____

Bogheo
 
Преглед на профил Кирил Кирилов Рейтинг: 1257 "Не"
6 окт 2010 09:27 2
- +Оценка
-4 +18

Получи се полезен дебат, браво на капитал за организирането му.

Ясно се видя, че приемането на плурализма и секуларизма и отхвърлянето на натрапчивата назидателност и фундаментализма нямат алтернатива в българските училища.

_____

Кирил Кирилов
 
Преглед на профил ju.li Рейтинг: 906 "Не"
6 окт 2010 10:13 3
- +Оценка
-4 +19

Не мога да приема арогантността и абсолютната липса на достойнство на БПЦ. Докато това отношение към света продължава, всяка тяхна "глобална" инициатива е обречена на провал. Ако въобще ги интересува, ще им препоръчам да потърсят хората не по институциите, а в домовете им. Ако БПЦ беше по-съпричастна, можеше да разчита на по-голяма поддръжка.
Резултата от дебата е плачевен за нея.

 
Преглед на профил Симо Рейтинг: 1164 "Не"
6 окт 2010 11:23 4
- +Оценка
-5 +15

Вероучението не трябва да е задължително. Това заявиха 78% от участниците. В дебата бяха показани много интересни пасажи от "светите" книги, които са пълни с нетолерантност и насилие. На това ли ще учим децата си ?
Да не забравяме, че тези книги не са истината и основата им е изплагиатствана от египетската религия и взимания от други по-древни учения.
Толерантността, разбирането и подкрепата не може да се изучава като предмет. Не може да те изпитват на толерантност и човешки ценности и да ти поставят оценка. Тя трябва да се дава като пример от всички учители и родители без изключение.

 
Преглед на профил ras16377431 Рейтинг: 1366 Неутрална
6 окт 2010 12:43 5
- +Оценка
-3 +10

Една бг анкета, чийто резултат да не ме разочарова отчайващо!

_____

gradinko.bg
 
Преглед на профил dolphina_bg Рейтинг: 0 "Да"
6 окт 2010 13:19 6
- +Оценка
-16 +5

Дано както се радвате на резултатите от тази анкета, така да се радвате от резултатите на вашите деца. Защото извинете ме, и аз съм родител, но резултатите в училище и на улицата говорят по скоро за неупсех, отколкото за обратното. Този резултат само показва колко сме далеч от проблемите на децата си, също и от тяхното решение. Е, смятата това за победа, радвайте се, но така и не разбрахте същността на проблема.

 
Преглед на профил weinlock Рейтинг: 225 "Не"
6 окт 2010 13:36 7
- +Оценка
-3 +10

До коментар [#6] от "dolphina_bg":

Напротив, същността на проблема не бе задачата на дискусията. Дискутирахме проект за решение , който е със съмнителна полза и сигурна вреда.

Смятам, че резултатът постигнат в дискусията отразява нагласите в общественото мнение.

 
Преглед на профил Strygalldwir Рейтинг: 681 "Не"
6 окт 2010 13:55 8
- +Оценка
-1 +10

78% е обидно малка цифра за подобна тема.

_____

Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
6 окт 2010 13:56 9
- +Оценка
-16 +2

Напълно съм съгласен,но тук има 6-7 човека,които не виждат проблемите. 10-12 годишни деца ходят по дискотеки дрогирани и се бият,като животни,но явно това е от прекалено доброто им възпитание което им дават.И все още си мислят,че училището е длъжно да възпитава децата им които те не са успели.Но и тази не става,защото един учител взема по-малко от един полицай и оттам няма стимул.А и накрая за прослолутата толерантност където за едно куче се вдигна такава олелия,а колко деца бяха нахапани и какво стана???Май,май ценностите са доста изместени от същината на нещата,но такава ни е държавата с това ще се оправдаваме един ден.

 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
6 окт 2010 13:58 10
- +Оценка
-14 +1

До коментар [#8] от "Николай Цолев":

Да когато само 10 човека са тук е такъв резултата радвайте се на служебна победа.

 
Преглед на профил Strygalldwir Рейтинг: 681 Неутрална
6 окт 2010 13:59 11
- +Оценка
-2 +13

До коментар [#9] от "yoanitsa":

Я кажи честно, смяташ ли че полу-криминалната организация "българска православна църква" ще успее насила да внесе ценности, които да оправят проблема?

_____

Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
 
Преглед на профил ihadjidochev Рейтинг: 8 Неутрална
6 окт 2010 14:49 12
- +Оценка
-2 +8

До коментар [#9] от "yoanitsa":

След като училището не е длъжно да възпитава децата, защо искате там да се учи религия? Нали цялата ви теза, на вас и на попа е че така ще се преподават някакви ценности, които ги има само в религията и никъде другаде и за това трябва да има религия в училищата?!?!?

Точно защото виждаме проблемите знаем, че религията в училище с нищо няма да помогне а по-скоро ще навреди. За да не ходят да се боцкат децата и да пият като животни понеже така е модно, трябва учителите освен да преподават и да са педагози на които им се плаща достойно, за да могат да си вършат работата с кеф и да дават всичко от себе си защото те учат бъдещото поколение. Ако се отделя повече време за проблемите на подрастващите и се положат усилия да се разберат тези проблеми и да се решат, тогава има много по-голям шанс следващото поколение да не е "брак".

И това НЯМА да стане като се вкарат попове в училище.

 
Преглед на профил weinlock Рейтинг: 225 "Не"
6 окт 2010 14:57 13
- +Оценка
-2 +6

До коментар [#9] от "yoanitsa":

Твоето мнение отново показва, че привържениците на позицията на отец Паралингов и самият той не приведоха преки аргументи на позицията си. Обясненията колко били пропаднали нравите не обосновават сами по себе си решението на проблема.

Не бяха дадени отговори на въпросите:

1. Защо обучение по една религия, а не по всички?
2. Защо смятате, че това ще помогне в България, след като където е въведено не помага?

 
Преглед на профил valeri3 Рейтинг: 0 "Да"
6 окт 2010 16:30 14
- +Оценка
-13 +1

Европейските закони са изграждани на основата на 10-те божи
заповеди-справка-историята \

 
Преглед на профил weinlock Рейтинг: 225 "Не"
6 окт 2010 17:34 15
- +Оценка
-1 +15

До коментар [#14] от "valeri3":

Виждаме, че позицията на някои привърженици на задължителното вероучение се разполага на напълно неверни схващания.

В законодателството на ЕС няма наказателно право. Кои са тези европейски закони, правени по 10те-божи заповеди?

Само три заповеди от декалога, могат да се намерят в Наказателно-процесуалния кодекс - инкриминализирани са кражбите, убийствата и лъжесвидетелстването.

Твърдението, че тези деяния са наказуеми поради влиянието на 10те божи заповеди се опровергава от факта, че същите деяния са криминализирани във всички наказателни законодателства от всички
времена.

Всички останали заповеди, освен споменатите, не се считат за валидни в съвременното законодателство, и добре че не е така, това щеше да е в нарушение на фундаментални човешки права.

Ето един реален пример, че религията не съдържа адекватните послания, необходими за възпитание на морал и толерантност, каквато е основната цел на предложения проект.

 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
6 окт 2010 22:02 16
- +Оценка
-10

До коментар [#12] от "ihadjidochev":

И кога ще стане учителите да взимат достойни заплати сигурно няма да е в близките 10 години и тогава какво правим???

 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
6 окт 2010 22:14 17
- +Оценка
-11 +2

По минусчетата си личи колко хора участват в така наречения дебат.Но какво да се очаква от държава в която полицията взема по-големи заплати от учителите,защо никой не ги защити когато протестираха нали сте много загрижени?

 
Преглед на профил ihadjidochev Рейтинг: 8 "Не"
6 окт 2010 22:38 18
- +Оценка
-1 +4

До коментар [#16] от "yoanitsa":

Не знам кога ще стане, но това Е начина да се промени текущото състояние, а НЕ като се вкарат попове в училищата за да преподават религия!!!

 
Преглед на профил ju.li Рейтинг: 906 Неутрална
7 окт 2010 00:09 19
- +Оценка
+3

До коментар [#16] от "yoanitsa":

Мислиш, че учителските заплати са малки?!?!

Би ли коментирал това:
http://www.btv.bg/news/bulgaria/obrazovanie/story/1390038109-Sredno_20_dushi_kandidatstvat_za_edno_uchitelsko_myasto.html

Мигар там са се редили неграмотни хамали, които не си знаят интереса???

 
Преглед на профил eldred Рейтинг: 497 "Не"
7 окт 2010 03:19 20
- +Оценка
-1 +11

Всъщност единственият аргумент, който защитаващите изучаването на религия привеждат и който не клони към религиозен фанатизъм е, че децата щели да се учат на морал, любов и т.н. Като изключим очевидният факт, че това си е една нелепа спекулация и изучаването на православието по никакъв начин няма да намали агресията или да направи децата по-добри това е и една огромна лъжа. целта на въпросният предмет е да осигури работа на всеки завършил семинария, да се спечелят стабилни парички от продажба на учебници и помагала и да се промият мозъците на децата от ранна възраст (5 години) та редовно да ходят на църква и да дават пари за свещички, кланяне пред икони, кръстове и други езически дейности, които всъщност влизат в пряко противоречие с идеите на християнството.

За тези който вярват, че църквата има някакви различни намерения от промиване на мозъци предлагам да прочетат следния текст http://bit.ly/bdUyts който е бил разпространен сред ученици от началния курс в софийско училище в час по религия.

 
Преглед на профил Симо Рейтинг: 1164 "Не"
7 окт 2010 21:56 21
- +Оценка
+7

До коментар [#20] от "eldred":

Лелееее, тия текстове са промивка на мозъка. Представете си да ги раздават на малки ученици !!! и те да вземат да повярват в тези измислици. И после да дават пари и дарения за църквата. Ще ги правим послушни овце в християнското стадо. Нямам думи просто.
Православната християнска църква си е СЕКТА. Трябва да бъде ЗАБРАНЕНА.

 
Преглед на профил dreamer Рейтинг: 1149 "Не"
7 окт 2010 23:14 22
- +Оценка
-2 +9

Само душевно беден човек може да вярва че има бог.

_____

Отделете време навреме.
 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
8 окт 2010 18:04 23
- +Оценка
-6

До коментар [#22] от "dreamer":

Роберт Миликан (Robert Andrews Millikan) (1868-1953)
"Не е имало досега пред човешкия ум по-възвишено понятие за Бога от това, което науката ни дава. Тя ни Го представя като откриващ се през дълги епохи в еволюцията на земята - прибежището на човека - и в дълговековното вдъхване на живота в материята, който достига най-висшата си точка в човека - в неговото духовно естество и в неговите богоподобни дарби".
"Аз никога не съм познавал човек със здрав разум, който да не вярва в Бога".
"Науката без религията, без съмнение ще стане по-скоро проклятие, отколкото благословение за човечеството; но науката, подчинена на духа на религията, е ключът към прогрес и надеждата на бъдещето".
Достоевски
Хуманността, която отрича Бога - води до безчовечие.
Емерсон
Каквото от Бога виждам ми е достатъчно, за да повярвам в онова, което не виждам.
Блез Паскал
Гледай да се убедиш във вечните истини не с помощта на цели грамади доказателства на разума, но като намаляваш страстите си.
Станислав Ежи Лец
В хоризонтално положение мозъкът не е по-виското от другите ни органи.
МИКЕЛАНДЖЕЛО БУОНАРОТИ (1475–1564), италиански скулптор и живописец
Слънцето – това не е нищо друго освен сянката на Бога.
Дени Дидро
Достатъчно е окото или крилото на пеперудата, за да...

Прочитане на целия коментар
смаже безбожника.
А вие това искате да има вяра изобщо,да ако сме прасета това ще е напълно нормално,но не сме там е разликата май между нас и животните или отново се лъжа......?А забравих вие сте големи умници и философи,и всичко знаете....
Хомяков
Светът загуби вярата и не иска да има някаква определена религия; той иска религия изобщо!

 
Преглед на профил yoanitsa Рейтинг: 8 "Да"
8 окт 2010 18:15 24
- +Оценка
-6 +1

Но нали това е световната тенденция и ние отново сме първи.И винаги сме първи там където не трябва,но това е друга работа.Защо да вярваме и спазваме Божиите заповеди,което е толкова трудно по лесно е да си живуркаме по течението и какво ни пука за другите.А хайде да излизаме днес е петък ден на майстора трябва да се напием.

 
Преглед на профил eldred Рейтинг: 497 "Не"
8 окт 2010 18:47 25
- +Оценка
-1 +3

Пак се почна с извадени от контекста цитатчета. Всички разбрахне, че можеш да ползваш Гугъл. Само за информация Дидро е бил атеист.

 
Преглед на профил SAAVEDRA Рейтинг: 442 "Не"
9 окт 2010 20:36 26
- +Оценка
+5

"ДЯВОЛЪТ СЪЩЕСТВУВА - ТА ТОЙ Е БИЛ ИНКВИЗИТОРЪТ"
ИЛИ НЕИЗВЕСТНОТО ЗА ПРАВОСЛАВНАТА ИНКВИЗИЦИЯ

Така възкликва Станислав Лец, когато говори за изстъпленията на католическия клир, за които Razkritia.com вече писа и постигна сериозен отзвук, но, оказва се, че това важи с пълна сила и за православния.

Повдигайки темата за инквизицията в Русия и в останалия православен свят, източноправославният християнин може да обоснове своето „предателство” към непобутнатата чест на своята църква с думите на руския декабрист Чаадаев: „Любовта към отечеството е нещо прекрасно, но още по-прекрасно нещо е любовта към истината”.

По някакъв неясен начин историята на зверствата, извършени от православието в името на борбата с ересите остава малко известна или напълно непозната за самите християни. Справедливото любопитство изважда на показ факти, които правят понятието инквизиция присъщо не само на католицизма, но и на православната християнска религия.

И едната, и другата проява на църковната власт(светата инквизиция), които някои наричат институция, а други орган на църквата, са породени от Богу неугодни помисли. Те са проява на насилие към инакомислещи, което влиза в противоречие с основната функция на църковната власт – чрез благост и смирено убеждение да се следват повелите на Всевишния. Превишавайки правата си, папската католическа институция се е извинила за прословутите издевателства над противниците си главно...

Прочитане на целия коментар
във Франция и особено в Испания.
В Русия и България обаче не само , че не възнамеряват да се извинят, но и не признават фактите. Дори руски учени изследователи по въпроса твърдят, че на изток нещата са изключение от направеното то католическата църква.

В Русия първите еретици се появяват през ХІV век в Псков.Тогава те били преследвани едва ли не про форма, понеже държавата и църквата тогава водели борба срещу татарите и за обединение на държавата.

Т.н.Новгородско-московскат ерес била подобна на еретическите движения в Европа и била първи опит на просветени хора да се разграничат от предписанията на църквата. Те считали за несправедливост притежанието от православните манастири в Русия на огромни територии, а църковната организация като несъответстваща на евангелските принципи за равноправие.

Еретиците опровергавали заплахите за второто пришествие и понеже наистина ”край на света” не се получил, официалната църква била принудена да обясни грешката си. Увеличила се ненавистта към знаещите и образовани еретици. Те не се нравели на проповядващите сляпа вяра като изучавали астрономия по антични източници, заклеймявани от ортодоксалната църква за ”чернокнижие”. Сред тези хора се зародили съмнения спрямо ”страшния съд” и ”задгробния живот”, заплашващи да подронят напълно църковната власт и влияние.Още повече, че руските князе били на страната на предателите, защото също били твърдо против огромните земевладения на църквата.

Унищожението на еретиците била жизнено важно за църквата. Православните йерарси се опитали да почерпят опит от западния свят. Архивите свидетелстват:
„По заповед на новгородския епископ Генадий през 1490 година срещу ред видни еретици били предприети типични за инквизицията мерки: еретиците били сложени да седнат с лице назад на коне (в Испания ги слагали да яздят магарета, но в Новгород не се намерили магарета), надянали на главите им ”дяволски” калпаци с рога, а на гърдите закачили табели с надпис:
“Това е сатанинското войнство”.

Отношението на руския цар се променило, когато идеологията на еретиците застрашила и светската власт и тогава държава и църковници сключили сделка. Царят се обърнал срещу еретиците и дал на църквата право да се саморазправи с тях, висшите духовници станали ревностни привърженици на царската власт. Отново четем написаното с дребни букви в историята:
”Иван ІІІ бил принуден да се примири с поземлените богатства на църквата, но в замяна получил мощен апарат за идеологически контрол, който бил на служба при руския двор чак до началото на ХХ век” .

След сто и петдесет години обаче, въпреки всичко възникнало най-мощното движение против официалната църква – „старообредството“. Върху тях руската църква изпробвала западните инструменти на инквизицията. 1503 година се състоял църковен събор, на който ереста била заклеймена и най-активните сред тях екзекутирани. Чрез мъчения се изтръгвали показания за повечето последователи на учението. Хората не издържали и набеждавали дори невинни. Показен процес от онова време завършил с инквизиторско представление:
„Върху леда на река Москва били изгорени в дървени клетки главните представители на московския еретичен кръжец. Останалите били заточени по манастири, под надзора на игумените. Така кълновете на свободомислието в Русия били смазани”.

Но остава споменът за затваряните под земята инакомислещи:
“За най-страшно наказание се считало затварянето в ‘земни тъмници’ – или по-правилно казано, в подземни. Съдейки по старинните описания земните тъмници представлявали изкопани в земята ями, малко повече от 2 метра дълбоки, с иззидани с тухли стени. Покривът бил от дъски, върху които била насипвана земя. На покрива се намирало малко отверстие, което се затваряло с капак.
В този тъмен, влажен погреб спускали жив човек, често с оковани във вериги ръце и крака. Из подобни места се въдели много плъхове, които често нападали беззащитния затворник. Имало случаи, когато плъховете изяждали носа и ушите на затворените ‘престъпници’. Да им се дава каквото и да било за защита срещу тези малки хищници било строго забранено.

Някои затворници изкарвали целия си живот оковани във вериги. Тези вериги се сваляли от тях едва след смъртта…”
Не е мит, а реалност и фактът, огласяващ потресаващи подробности за това, как в България, при смазването на бунта на болярите скоро след Покръстването „св. Борис уж бил избил само главатарите на бунта с техните синове – на брой общо 52 души – но изклал и целите им родове с жените, децата ”.

Да, Руската православна църква си е Руска православна църква. Но май нашата не е била по-либерална… Или е изключително приятно да бъде човек печен на огъня или разчленяван, както са усетили на собствения си гръб поп Богомил и последователите му. Или пък тези, които не са приели „похристиянчването“ на Борис Първи…
Както коментират форумците по темата, „как да намерим връзката между тези дела черковни с думите и делата на Иисус? А какво ли би означавало липсата на такава връзка?”

www.razkritia.com

_____

НЕ СИ НАРОДЕН: ВИЖДАШ НАРОДНОТО ЗЛО И НЕ ГО КАЗВАШ! - В. Левски
 
Преглед на профил Vladimir Marinov Рейтинг: 225 Неутрална
29 окт 2010 17:25 27
- +Оценка
+5

"...there have always been and there will always be good people that do good deeds, and bad people that do bad deeds. It takes a religion to make a good person to do bad deeds." Никой няма право да налива насила на детето ми в главата идеология (в частност религия), с която аз не съм съгласен.

 
Преглед на профил Ивелина Илиева Рейтинг: 8 Неутрална
29 окт 2010 22:07 28
- +Оценка
-2 +1

Аз съм за изучаването на религиите.
В учебния план в момента това макар и косвено е заложено - в 9-ти клас учениците изучават Стария Завет в часовете по литература, а след това в 12-ти клас (поне в моя учебен план) по свят и личност говорихме за различните религии. Смятам, че познанието на фундаментите на религиите е важно с оглед разбирателството между хората, защото в днешно време в България се подклаждат доста конфликти на основа на вероизповедание.

 
Преглед на профил Логика Рейтинг: 1366 "Не"
22 ное 2010 16:22 29
- +Оценка
+2

Имам по- добро предложение - задължителото изучаване на трудовите и социалните права, човешките права ,правата на жените и правото на ЕС да бъде приоритет в изучавания учебен материал за 11 клас

_____

ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
 
Преглед на профил Зам. Директор Рейтинг: 931 Неутрална
14 яну 2011 02:41 30
- +Оценка
-1 +1

До коментар [#22] от "dreamer": и до някои други елементи

Естествено, че "няма" невидим Бог и за това вие, комунягите от материалистичната школа, си имате бог, който може да се види и да се пипне, "бог", който представлява едно чучело пълно с талаш за доказателство на най-УМНИТЕ от малоумните, че бог може и да има, но САМО тогава, когато е видим. (LOL)



 
Преглед на профил joro8888 Рейтинг: 0 Неутрална
23 яну 2011 18:36 31
- +Оценка
-1 +1

Не - не - не- не трябва да се изучава православие и прочее в училищата. Нека православните имат неделни и седмични училища за изучаване на библията в православните църкви като нас - евангелистите !

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Следващият дебат

Очаквайте скоро следващия дебат на Капитал. Можете да предлагате теми за дискусия тук - capital.bg/interaktiv/debati/suggest.php.