Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:
K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).
За да подкрепите тази кауза, моля влезте в профила си или посочете двете си имена и валиден email адрес.
Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
97Регистриран потребител
Потвърден имейл
+8
Това е което всички бихме искали, само не знам дали съм склонен да изчакам две години, защото към момемта положението е повече от трагично :(
+11
Тук се опира до управленските умения на градонaчалниците - кмет, служители на общината. Също така и до липсата на отговорност и гражданска съвест на горните, както и на общинските съветници. Винаги, когато се заговори за този проблем се надига вой до небесета колко е скъпо. Когато обаче започне да се прави сметка и най-вече някой непукис да се рови в делата им, оказва се че гореспоменатите служители гледат на тази дейност, като на една от многото възможности да си напълнят сметките. И светила от всякаква величина започват да обясняват как неможе да стане. В едно село обаче при положение, че кмета е стара соц. номенклатура успя за 2 година да асфалтира абсолютно всички улици. Като преди това оправи подземната инфраструктура. Както и пътя от отбивката до селото.
Не съм чул общината да е пред фалит, въпреки че кмета е "комунист". И понеже селото е близо до София, просто живна. Имотите поскъпнаха, хората по-често взеха да ходят и да пълнят местните кръчмета. Появиха се и нови.
Така че не е невъзможно.
Ще припомня и мъдростта за тази ситуация, която трябва да е написана на входа на всяка община, министерство, парламент и др. подобни.
"Който иска да направи нещо - намира начин, който не иска намира оправдание"
_____
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров+4
Ако си мислите че при вас и зле елате в Шумен да видите за какво става дума сменяха миналата година част от водопровода и не остана здрава улица тази година обещават още 38 км улици да разкопаят и е кръпка до кръпка а между тях дупка.
_____
"Няма алтернатива: или всеобща емиграция, или революция в най-кървав вид, защото тези хора не заслужават милост". Александър Морфов-2 +5
Може да се направи, но не и в рамките на 2 години. Положението е толкова занемарено. Казвам го от опит. Площта която заемат дупките към цялата площ на улицата е около 10% (за кръпките правени в рамките на една календарна година). Да кажем че е малко по евтино да се прави нацяло. (все едно правим 15%). Значи че ако се имаме същия бюджет периода е около 6-7г. Още нещо. Трябва да се направи график, кои улици коя година. И ще има много недоволни, що тяхната направиха нашата не? 100 пъти ще променят списъка, щото еди си кой живеел там. (защото няма какво да се лъжем, това е нашата действителност).
_____
Слава Україні!-3 +3
Аз пък искам да съм Млад, Красив и Много Богат! Едва ли кметовете не са се сетили че е по-красиво и приятно да има нови улици, автобуси че даже и метро. Но няма пари! Каквото събере общината с това разполага и то стига за кърпене, ако и за това стигне. Хитрите кметове могат да вземат кредити и да поправят една, две улици - след това оскъдните средства в следващите години ще отиват за лихви и дори за кръпки няма да има. Само белите стават Лесно, Бързо и по няколко наведнъж. За хубавите неща трябва са се почака, поработи и накрая не са чак толкова хубави - това са реалностите. Няма лошо да мрънкаме за нови улици но винаги трябва да се питаме с какви пари се купуват обществените придобивки.
-3 +3
До коментар [#5] от "SorryLol":
Ти как разбра, че има достатъчно пари ?
Като си толкова начетен, вземи парите от акциза и асфалтирай улиците. А след това отиди при пенсионерките и им кажи, че парите са им вложени в ей тая улица.
-1 +2
Каузата е готина на теория и неизпълнима на практика.
Айде да кажем, че ще асфалтират улиците нацяло. Е да, но трябва да се смени и ВиК мрежата, защото при следващата авария улицата ще се разкопае. Трябва са се ремонтира/направи и електропреносната, газовата и телекомуникационната мрежа. Колко ще излезе тогава една улица? Няколко милиона. И тук идва следващия момент. Откъде общината ще вземе тези пари? Имам приятелка която е на квартира с още 4 човека. Те има 3 автомобила които карат всеки ден. Общината прибира от тях 0.00 лева данъци, защото те не са от Варна. А и да бяха все тая, парите пак за нищо няма да стигнат. Така, че слезте малко на земята, мислете логично и ми цъкайте обидени минуси. Още дълги години ще има да лепите стикери "къде са ни европейските пътища" и ще мърморите за дупки и носачи на ракия.
По отношение на късият управленски хоризонт само мога да кажа, че съм напълно съгласен. Ще дам и пример. Преди почти 2 години започна ремонтът на моста на ул. Черковна. Улицата беше затворена за 3 месеца! През това време улицата която пресича черковна точно след моста (ул. Екатерина Симидчийска) беше почти неизползваема, а състоянието и е меко казано отчайващо. Резултатът след ремонта на въпросният мост беше: 50м оправен мост, 50м останали дупки по павираната ул. Черковна (между бул. Мадрид и моста), ноправени околни улици. Въпросът, който си задавам е: Какво като имаме 50м изцяло оправен мост, след като всичко около него е разбито и продължава да се разбива?!?!
_____
Sasho+6
В края на 70те на миналия век четох за германски автомобил оборудван със сита и къртачи,който като подхване даден път кърти ,раздробява,пресява,дели на фракции и зад него с много малко добавки излиза нова настилка.Това беше публикувано във бившия вестник Орбита.И от тогава до сега никой ли не проучи тези машини?Може би на някого не не му харесват.По добре да пълним дупки с лопати и работа за много работници.
_____
ААГ.+3
Аз лично съм привърженик на принципа 80-20, който постепенно да се трансформира до 95-5.
По-големият процент от годишния бюджет за ремонт на пътната мрежа да отива за ново асфалтиране на пътищата, а по-малкия - за ремонт на дупки и други локални проблеми. Няма начин 100% от средствата за ремонт на пътища да отиват за ново асфалтиране. Във фонд "Резервен" винаги трябва да има средства за решаване на спешни проблеми.
Нещо друго, което е възможно при желание да се случи е да има публичност на фирмите, които изпълняват възложените ремонти. Спокойно може да се води регистър, включително с видеозаснемане, на участъците които са с ремонтирани (нов асфалт или "кръпки", т.е. нещо като жива памет, като се ползва технлологията "street view" на Google Maps). При издънка на такъв изпълнител, не само фирмата му, но и лицата участващи в нея като собственици и управително тяло не трябва повече да имат възможност за участие в обществени поръчки за подобно изпълнение.
+2
Да спрат да хвърлят пари за кърпене и за асфалтиране с некачествени материали. Няма голям смисъл да асфалтираш една улица така че след най-много 2-3 години да е в същото непоносимо състояние. # Да се протестира, докато се стигне до диалог и ако всичко остане дотам, пак протести - иначе явно никой не се сеща.
+1
В Япония и по тротоарите има асфалт. А самите тротоари не са по-високи от шосето. Но никой шофьор не кара по тротоара и не паркира автомобила си там.
_____
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!+4
Една от пречките за преасфалтиране на улици и пътища е фундаментална - КОРУПЦИЯТА!!!ЗАКОНА ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ,този най-отвратителен правен кодекс,дава в ръцете на възложителите вкл.и държавните такива,корупционния лост. В момента магистралата Белград -граница с Унгария се строй от около 20 на брой пътностроителни фирми с определени участъци и със съответния срок на изпълнение,примерно 4-ри месеца,това значи ,че след четри месеца ще я има тази магистрала от 180 км.Така ли е в Булгаристан,да ама не!Тук тежките процедури за избор на изпълнител и то на един за еди кои си лот на магистрала ТРАКИЯ ,разколебава доверието на интересуващите се от проблема.Съвсем ясно е,защо с една фирма а не с 20,исънт ит?
_____
Гройс+6
Абсолютно съм съгласен! И ден не минава без да си мисля за това! Кърпенето е една порочна практика, с която се източват средства. Улиците до нас се кърпят и разбиват до неузнаваемост за месеци! Няма страна, която да има пътища и да кърпи дупки! Нека не наливаме пусто в празно.
+1
Освен да кърпят обаче никой не се сеща да запълни пукнатините по асфалта овреме със смола. Така овреме се овладява проблема и пътищата издържат по-дълго до очакваното преасфалтиране.
_____
Не питайте какво страната ви може да направи за вас, попитайте какво вие можете да направите за нея! Дж.Кенеди+3
До коментар [#12] от "BBB":
Абсолютно подкрепям! По волята на някой объркал се бог нашата улица я асфалтираха нацяло. Дотук добре. Но асфалта изглежда все едно е втора употреба. Попитахме работниците "Защо така?" и отговорът логично беше: "За такъв са ни платили". Знам, че има много случаи на корупция при обществените поръчки, но най-често просто заданията са за материали и услуги второ качество. Ще следя и ще докладвам колко ще издържи. А, да, и не знам дали няма да прокарват водопровод скоро ;)
_____
-- i'm sick enough to be totally confident+4
Основният проблем е, че кърпенето е икономически по-изгодно.
За изпълнителите...
Ако се приложи модел, при който се сключва сделка за възстановяване и поддръжка на пътната мрежа за някакъв срок, нещата могат да се променят.
Пример:
Търг за ремонт и поддръжка на булевард Владислав в отсечката от Катедралата до Макдрайв.
Очакват се заявки за:
Начална цена.
Обща цена.
Авансов процент - не повече от 50% (примерно). Ако някой даде по-нисък, това да носи точки в търга.
Години, в които пътят ще се поддържа (не по-малко от 10).
Цена за подръжка на година след 10-тата (опционално).
Предварително изяснена сума, която изпълнителят ПОЛУЧАВА, ако се наложи част от настилката да се разруши заради ремонти. Може да е параметър в търга.
Ясни правила за това кой плаща при нужда от разрушаване на настилка.
Ясни правила за евентуално индексиране на сумите с инфлацията или с цената на някой важен ресурс.
Търг за полагане на инфраструктура под булеварда, преди самите ремонтни работи.
Съответно ежегодни плащания за 10 години, но само ако пътят наистина е в добро състояние. Като естествено да има ясна дефиниция за "добро" състояние.
Обезщетяване на поддържащият пътя при нужда от кОпане.
Тогава и само тогава интересът на изпълнителят и на обществото ще съвпаднат поне частично.
+3
Цялата система с търговете е голяма дупка. Във всички области е така. Самите условия се поставят по такъв начин, че в крайна сметка се доставят най-скапаните стоки и се извършват най-калпавите услуги. А щом все пак се провеждат търгове, занчи пари все пак има. Въпроса е колко ефективно се използват. Но понеже ние сме една изключително богата държава, какво ни пука как се харчат държавните пари?!?
До коментар [#18] от "CTEHATA":
Уточнявай че говориш за град Варна в примера ти :)
_____
"Ние не наследяваме земята на нашите предци, ние я взимаме назаем от децата ни." Индианска поговоркаДо коментар [#20] от "Златин Златев":
Е, статията започва със "Конкретната причнина да предложа тази кауза е поредният материал, който прочетох във !варненски! електронен ежедневник относно площта на дупките" все пак ;)
+4
Подкрепям каузата, но в добавка, общините трябва да съгласуват асфалтирането с ВИК, газоподаващите дружества и с всички останали , чиито комуникации се намират точно под асфалтираните улици. Без планиране, поне за две години напред и съгласуване с всички подобни службици - няма да стане нищо по-различно.
+2
Има и един друг важен аспект. Много важно е какъв кмет си избираме. За да е успешен мандатът му той/тя трябва да бъде с професия или от строителния сетор или от финасовия. Строител - архитект или инженер, защото те имат необходимата квалификация и знания за устойството на градовете и селищата. Другата възможност е професионалист от финансовата сфера, който много добре знае как се управляват финансиите. Неможе да се очаква от лека, учител или пожарникар да се справят със задачите си на кмет. Ще дам само един пример - хидро инженерът И. Иванов. Единственият изключително успешен кмет на София откакто града е столица до сега.
+3
Едва ли има български гражданин, който да не мечтае да се движи по изцяло асфалтирани пътища, а не по закърпени тук-таме. Но за жалост те са асфалстирани само в предизборните обещания на управляващите.
-1 +3
Добрутро ! Цял свят асфаптира , а не кърпи . Това не може да бъде тема за дискусия ! Моля, следващата !
-2 +2
Това, което съм готов да приема в такъв случай е следното:
Ако от мен като малък нормален човечец зависи това дали да се преасфалтират улици или да се кърпят, смятам, че трябва да има по-адекватен контрол върху това. За това, което имам предвид, ще дам един пример със столицата ни, понеже там живея а именно, бяха преасфалтирани цели улици тук и след година се показаха дупките. Пример също е и Цариградско шосе, който е запознат може да сподели мнение. Лятото на 2007 година не бях в България и само чух, че след преасфалтирането на отсечката след Плиска, посока Центъра, тя веднага почти е станала на вълни - нормално ли е това? Мислите ли сега, че ако гласуваме преасфалтиране на улиците изцяло, ще решим проблема? Аз не мисля така - няма да има очаквания ефект най-малкото. По-скоро бих предложил по-адекватен контрол над свършената работа в това отношение, а ефектът върху улиците сам ще стане виден!
+5
Дупките ще изчезнат само ако гражданите могат да осъдят съответната община, за предизвиканите от дупката катастрофи и неудобства. До тогава всичко ще е корупция и непукизъм.
_____
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...+3
Подкрепям с едно уточнение. Ако не се прави с качествени материали и както трябва и от асфалтирането ползата ще е като от кърпенете.
_____
mak1951+2
"Подкрепям с едно уточнение. Ако не се прави с качествени материали и както трябва и от асфалтирането ползата ще е като от кърпенето." Съгласна съм.
-1
"Основният проблем е, че кърпенето е икономически по-изгодно.
За изпълнителите..."
Точно това ми беше на ум да пиша В бюджета на варненската община се харчат грешни пари всяка година за кръпки по улиците, за да могат Пътстрой и останалите фирми от холдинга да поддържат високия стандарт на живот на собствениците си.
А като имам предвид, че отново същите мутри са в общинагта, всяка кауза ми се вижда обречена.
И все пак-надеждата и оптимизма умират последни. Това трябва да важи за всички общини в България, затова подкрепям!
+1
Общините по правило не мислят. По-конкретно в Столична община. Ето и един прекрасен пример: през периода 2006-2007 година Столична община извършва "Рехабилитация на бул." Алея П.К.Яворов" от Ситняково до бул."Симеоновско шосе" за сумата от 2,5 млн.лева. Какво се случва през 2008 година: общината обявява конкурс за цялостна реконструкция на бул. "П. К. Яворов" от "Цариградско шосе" до ул. "Сребърна" и изграждане на виадукт над кръстовището при ул. "Стоян Михайловски". През пролетта на 2009 г. е сключен договор за реконструкция на кръстовището на телевизионната кула между Столичната община и "ГБС-инфраструктурно строителство". През 2010 година е завършен работният проект за обновяване на кръстовището при Телевизионната кула и превръщането му в пътен възел тип "Кръгово кръстовище" на две нива.
Аз ли съм малоумен или някой друг?!?! И искате да има мисъл? НЯМА. Гарантирано от ГЕРБ.
-1
Крайно време. Подкрепям. И асфалтирането да има поне десетгодишна гаранция.
_____
Мърфи е оптимист!-1
До коментар [#32] от "султана глаушева":
Султана, това е възможно по цял свят, но е невъзможно в България
_____
Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.-1 +2
Братчедът Хитлер е направил аутобани за 6 години. Покрил е цяла Германия с мрежа от аутобани. Погледнете картата на Европа - няма по-гъста. И то с аутобани с подложка от железобетон, годни да издържат на авиационни бомби - а не на сняг и дъжд. Къде сме ние?
Ние и днес се чудим какво да правим - уникални тъпунгери.
_____
/не се чете/+1
До коментар [#34] от "Тони Шнайдера":
Там е друга схема. Той въвежда собствена независима парична система. Срещу всяка банкнота стои стока или услуганв обществения сектор. И тогава не се пазари за качество - толкова струва, толкова печатат, няма кредити и лихви. На мен като лаик във финансите ми изглежда логично. Но нямам познанията в тази област, за да го коментирам.В соца казваха, че ако си печаташ пари идва инфлация, защото срещу тях няма стоки и се обезценяват. Днес стоките са бол - ако произвеждаш нещо за една единица разход, трябват ти Х единици, за да го продадеш, като това Х расте непрекъснато. Честно казано, надхвърля нивото ми на естествена интелигентност. Но неговата ми е ясна - стройте магистрали, не пестете от качество, колкото излезе, печатаме парите и плащаме. Но ако това го кажеш на грамотен финансист, той те поглежда снизходително и ти обяснява какъв идиот си. Вместо да ти обясни защо не действа. Това от мен.
_____
Мърфи е оптимист!До коментар [#35] от "султана глаушева":ако това го кажеш на грамотен финансист, той те поглежда снизходително и ти обяснява какъв идиот си. Вместо да ти обясни защо не действа.
Кое не действа? Има ли ги магистралите - има ги. Знае ли се как е направено - знае се. А защо няма да го направим? Защото много "наши" фирми източват парите на данъкоплатците с това несекващо, запълване, кърпене и преасфалтиране. А такива при Третия райх щяха да свършат в крематориума на най-близкия концлагер. В това е разликата и затова ще си останем с кръпките. И само ще си чешем езиците.
_____
/не се чете/+1
До коментар [#36] от "Тони Шнайдера":
Това е тема табу. Само да я зачекнеш в Германия или Австрия, чака те пандела. Свобода на словото. Или свобода на дрънкането? Това искам да ти кажа. Дано си ме разбрал.
_____
Мърфи е оптимист!+1
До коментар [#37] от "султана глаушева":
Много добре те разбрах. Знам го това.
_____
/не се чете/