Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:
K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).
Коментарът на Защо преди месец се образуваха огромни опашки за регистриране на лични данни след като услугата можеше да се извърши по електронен път? Председателят на Комисията за защита на личните данни сметна това за нелогично и го обясни с манталитета на българите, а читатели на Капитал сигнализираха, че в много случаи електронният подпис е бил отхвърлян от тромавия сайт на комисията и не са успели да потвърдят регистрацията. В коментарите към интервюто с Венета Шопова читатели потвърдиха, че имат проблеми и с регистрацията на фирми и плащането на данъци по електронен път – най-често главоболията са свързани със софтуер, който вместо да улеснява потребителите, им причинява "трошене на нерви". Не са убедени и в сигурността и защитата на данните, които обменят по електронен път.Какъв е вашият опит с електронните административни услуги в България? Срещали ли сте проблеми с универсалния електронен подпис? И как според вас може да се улесни използването на тези услуги? Още по тематаЕлектронното правителство има шанс да се случи след десетилетие лутане 28 май 2010Къде е електронното управление Опитваме се да отговорим на този въпрос в следващия брой на "Капитал". Помогнете ни 10 май 2010Заверката с печат на нареждания, платени по електронен път е не просто двойно усилие за бизнеса, но и административен абсурд 1 апр 2010Онлайн плащането e все така невъзможно в държавните институции 26 мар 2010 |
За да подкрепите тази кауза, моля влезте в профила си или посочете двете си имена и валиден email адрес.
+10
наистина трябва да улесняват - м.г. си платих по-голямата част от местните данък сгради и смет през интернет, а от много години така плащам битови сметки. И дотук. Нагласата е малка за ползване на такива услуги - например - преди година нотариус при изповядване на сделка ми търси актуално състояние на фирмата, вместо да влезе в агенцията по вписванията и да провери всичко, да си го разпечата и прочие; да не говорим за получаване на удостоверения за липса на задължения на фирми и физически лица към бюджета и др.п.; община анулира процедура по ЗОП заради това, че 2 от трите фирми участнички не бяха подали копие от Булстат регистрацията си в документите?!?
така че подкрепям тази кауза - ако може да инициирате дискусия за това кои услуги да се включат в е-правителство, е-община или както ще ги нарекат. Пък който от управляващите поиска да чете и събира инфо за заданията - да се възползва.
За елподписа - мисля, че там където се подават документи пораждащи например данъчно задължение - декларациите, в агенцията по вписванията и прочее подобни - трябва подателят еднозначно да се идентифицира и елподписа е необходим. Друг въпрос е за използвания софтуер на тези сайтове и тяхната пропускливост.
_____
mak1951+17
Съгласен съм, че трябва да има дебат по темата за електронното правителство за да може хората да се запознаят по-добре и да свикнат с електронните услуги.
Що се отнася до електронния подпис нещата са много прости. Всеки електронен еквивалент на хартиен документ, на който се подписваш би трябвало да изисква електронен подпис.
Затова смятам, че за да подпомогне навлизането на е-правителството държавата трябва да предоставя безплатно електронен подпис на всеки гражданин. Такава мярка е икономически обоснована, тъй като може да се намали значително броя на гишетата и на служителите. Същевременно това ще увеличи работните часовете на гражданите, тъй като сега се взимат почивки от работа за да се пътува и да се чака по опашки. Въпросът е, че правителството трябва да има воля да действа - нещо което не е типично за българско правителство.
-1 +4
За да не блокира софтуера, първо трябва същият да е легален и администраторите които поддържат сайта да го обновяват
непрекъснато.
Когато много потребители наведнъж се опитат
да влязат в сайта се получава блокаж.
Колкото до електронния подпис цената му е 30 лв.
Досега не ми се е налагало да палзвам такъв.
Е-общините трябва да направят така че, гражданите да
могат да ползват тези услуги по интернет.
Да, подкрепям тази кауза. нека има дискусия
повече хора да вземат участие, повече мнения
и идеи да се предложат, които само ще са от полза.
_____
Учението дава знанието!+5
Напълно подкрепям каузата.
Получавал съм официално писмо от НАП, което нарича подаването на ДДС по Интернет "допълнителна" възможност, и препоръчва за по-сигурно информацията да се предава оффлайн. Според мен електронните услуги трябва да са не "допълнителна", а "основна" и "силно препоръчителна" възможност. Офлайн процедурата да е "допълнителна алтернатива".
По темата за електронните подписи - през 2005-та година в Белгия имах гост-лектор от проекта за е-правителство в Белгия. От скоро бяха започнали да издават всички нови лични карти с вграден зип на който има записан "електронен подпис" и държавата планираше да субсидира продажбата на периферия (клавиатури) и лаптопи с включени картови четци.
За съжаление, новите ни лични карти в България са с чип и биометрични данни, но няма да предлагат подобна услуга, а сме 2010 г.
-1 +1
Но какво става ако начина по който се предлагат услугите нарушава нашата безопасност? html
http://mapto-on.blogspot.com/2010/01/blog-post_27.
_____
Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net+4
Аз също мисля, че ако държавата държи да предлага онлайн услуги само при наличието на е-подпис би следвало да го предоставя безплатно. И проблемът не е в това колко струва, а в това, че не може да поставя условие, за което да ни кара да плащаме. Ако за личните документи плащаме разходите по тяхното издаване, то за е-подписа няма такива. Можете да си качите е-подписа дори на лично USB.
Да не говорим, че се създава изкуствен пазар, от който печелят любимите фирми. Не забравяйте, че по сегашната уредба, служителите в администрацията също трябва да имат е-подписи, за да могат да създават е-документи. И тук попадаме на интерсната подробност, че Информационно обслужване е една от двете фирми (простете незнанието ми, ако са станали повече напоследък), които издават е-подписи.
А що се отнася до опростяването - няма дума, че всичко, което се прави в БГ в последните години не е с цел да предоставя услуги на гражданите, а за да се изхарчат едни пари за "нашите" фирми. Пропиляни са милиони, и от незнание, и от безхаберие, и от алчност....
_____
They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.+6
Уважаеми Дами и Господа,
За, за, за ..... но дайте да махнем тия неизмени усмивки (хубава работа ама Българска).
За състоянието на елктроните услуги на Българското Правителство и безумните софтоуерни решения които се прилагат ( задължително трибва да си под Уиндоус и с разрешени Активе Х, да не говорим за прословутиа Електронен Подпис, в които няма нисто лошо сам по себе си, но които след като приберат парите и ти генерират такъв, се оказва, че не легален според междунарадните Сертифициращи институции).
Но това се детайли, нали така, както всичко в тази държава, където всичко се прави не за да бъде сършено както триабва и хората да могат да го използват, а за да могат двамата които сключват сделката да излязат доволни от нея.
+1
'Айде да забия и аз един "пирон":
Т.нар. заявление за адрес на електронна поща на основание чл.101, ал.5 от ЗДДС...
пояснявам (с цитат):
"...(5) (Нова - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) В случай че лицето не е заявило за вписване електронен адрес за кореспонденция пред Агенцията по вписванията, към заявлението по ал. 1 задължително заявява такъв адрес. При промяна на електронния адрес лицето в 7-дневен срок уведомява приходната администрация, освен ако промяната е направена чрез заявяване за вписване в Агенцията по вписванията."
... и това, при положение че:
1. От доста време имам подадени (естествено, с електронен подпис) месечни декларации по ЗДДС и получени на e-mail(!?!) протоколи за приемането им от НАП;
2. Имам подадени годишни декрарации по чл. 92 от ЗКПО с посочен e-mail;
3. Имам подадени месечни декрарации Обр.1 и Обр.6 и получени на e-mail протоколи за приемането им от НАП;
4. Имам подадени Уведомления по чл.62 ал.4 от КТ и получени на e-mail протоколи за приемането им от НАП...
... да се смееш ли, да плачеш ли?!?
_____
MAD in BG+2
До коментар [#3] от "Тони Крумова":
30 лева е цената на ... половин подпис.
Цената му е ~60.00 лв (годишно и само за подновяване! [може да варира, в зависимост от доставчика на услугата]) т.е. ако вече имаш "хардуера" - картов четец и носител на подписа, за ... около още 60.00 лв. :(
Сума:
120.00 лв.
+
60.00 лв. ВСЯКА СЛЕДВАЩА ГОДИНА
_____
MAD in BGВъпреки проблемите, за мен отличници за е-правителстро са НОИ,НАП,ТР,АВ и АК. Имам една забележка към НАП. От всички услуги не са направили една: Декларация по чл.88, ал.1 от ЗКПО за намаляване на авансовите вноски
НАП, моля, направете я!
+2
Крайно време е да се уволнят 80 процента от администрацията и да се създаде добре работещо е-правителство.
_____
" За мен най-лошото в България, е чудесното наслаждение, което имат тук хората да се преследват един друг и да развалят един другиму работата. (13.12.1881)"+1
До коментар [#11] от "house7771":
Точно моето мнение! Е- правителството е абсолютна необходимост! Ще се спестят много нерви и време на гражданите, ще се елиминират условията за подкупи на чиновниците и не на последно място ще се съкратят въпросните чиновници! Държавата трябва да изпълнява административната си функция възможно най- ефективно!
Лични карти с вграден електронен подпис са най- доброто решение. Докато това стане нека подписа да е безплатен, за да се стимулира използването на е -услуги. И да работи на всички операционни системи. До скоро ако имаш Мак не можеш да ползваш е- подпис. Не знам дали вече се е променило.
При ел. подпис вграден в личните карти може и да се гласува на избори, референдуми, да се използват при преброявания.
Трябват и по- строги наказания при злоупотреби с чужда електронна идентичност.