|
© Надежда Чипева
|
Защо е важна:1. Отнемане на монопола на малка група хора върху знания, които не са създадени от тях, но са експлоатирани от тях за сметка на децата и родителите им.
2. Бързо и евтино актуализиране на учебното съдържание.
3. Възможност за включване на всякакви допълнителни материали (видео, анимация, връзки с internet).
4. Намаляване на теглото на ученическите чанти (често достигащи 10 кг)
5. Използване на допълнителни софтуерни приложения като спомагателни средства за обучение чрез забавления (колективни игри, викторини, междуучилищни и международни състезания и т.н.)
6. Управление на учебния процес (планиране на времето на ученика/учителя/родителя)
7. Прилагане на тестовете като част от учебния процес за бърза (мигновена) оценка на текущите знания.
Какво е решението:Технологии и хардуер:
Идеята е да не се използват компютри, били те стационарни или мобилни, а да се ползват четци. След година-две четците от всякакъв вид ще са достъпни и евтини като калкулатори. Някои ще са по-скъпи и с повече възможности (iPad, Slate, ...) други не, но всички ще покриват един базов пакет от възможности, които са напълно достатъчни за образователни цели.
Цената на един четец дори и сега е по-ниска сумарно от парите които родителите са принудени да плащат за безумните учебници, учебни пособия и помагала. Става дума за наистина сериозни суми, които за съжаление ще стават все по-голям проблем за голяма част от семействата. Ако е въпрос на национална политика могат да се измислят и всякакви схеми за лизинг и т.н. Това ще подпомогне и бизнеса на хилядите малки хардуерни и софтуерни фирми в България, които сега са пред закриване.
Съдържанието и списването на учебния материал:
Във всички случаи трябва да се изберат авторитети в съответната предметна област, които да са в основата на този обществен проект (най-добре на ротационен принцип). Трябва да са избрани за определен период и определена тематика (да работят по проекти и подпроекти). Така ще се даде възможност да не се заседяват, което е предпазна мярка срещу корумпиране и компрометиране на идеята, а и да могат да си гледат основната работа, от която се хранят.
За хартията:
Не може да се премахнат хартиените помагала, които служат за упражнения, но може значително да се намали обема им.
За бюрокрацията и държавната политика:
Наясно съм как е "уредена" системата за списване и допускане на учебници и учебни пособия. Има си закон за това. Законът е написан така, че да не се нарушава статуквото, но времената сега са преломни. Именно затова си мисля, че е възможно да се преборим с матрицата.
Говорим за списването на проект от стратегическо, национално значение. Има форуми (TED например), могат да се ангажират сериозни PR личности и компании, дизайнери и т.н. Независимо че е на обществени начала, могат да се организират конкурси и търгове online. Има много българи, които работят по света и са на много сериозни позиции по университети и компании и които ще се включат със сигурност. Може да се превърне и в европейска инициатива, тръгнала от България. Всичко е въпрос на стратегия.
-2 +35
Подкрепям тази кауза с две ръце, не само защото има шанс да се разбие статуквото, а защото е полезна за децата и техните родители.
Недоумявам защо и в момента няма съдържанието на учебниците в интернет...
-24 +17
Твърдо против. Аргументите са много, ще спомена само един: представям си колко време ще издържи един таблет да бъде използван вместо учебник. Според мен не повече от седмица (имам iPad и знам колко е издържлив).
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-10 +27
Наскоро в New York Times бе публикувана статията "Computers at Home: Educational Hope vs. Teenage Reality", която разглежда изводите от 3 независими изследвания на влиянието на обикновените компютри върху образованието на тийнейджъри. Едното от тях е полево изследване в съседна Румъния, а другите две идват от САЩ. В Румъния действа държавна програма за предлагане на ваучери за покупка на домашен компютър за ученици.
Какво се случва на практика? Успехът пада, като това потвърждават и трите научни екипа. И наистина, първото нещо, което правят децата на компютър, не е да четат енциклопедии или да готвят уроци, а да играят игри и да чатят. Вижте сами какво правят на компютрите в библиотеки или учебни зали, ако не са надзиравани.
Няма как да подкрепя идеята за изцяло дигитализирано образование. То само може да допълва. И не, не смятам, че това е ретроградно. Напротив -- пълна дигитализация означава минимум концентрация и многозадачност, нервност, когато се налага да се задържи вниманието. Не искам нервозни ученици, които могат да работят на iPad или Slate.
-5 +19
до 2, какъв айпад има 1000 пъти по добри устройства за четене, и съответно алуминиеви, може спокойно да се използва, ай айпад е само за "ценители" на ейпъл които не четат книги а комикси :)
_____
"Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"-4 +32
До коментар [#3] от "kalinKo":
Говорим за четци, а не за компютри, на които децата да си цъкат игрички.
Въвеждането на подобни неща е опция, възможност, екстра, от която трябва да се извлекат плюсове. Няма да горим книгите :)
Ама за какво говорим въобще? В България има десетки университети и в НИТО ЕДИН няма практика за мултимедийни обучение, дигитализиране на материалите и т.н.
Какво остава за училищата..
-5 +9
"Някои ще са по-скъпи и с повече възможности (iPad, Slate, ...) други не,..." - нееееее, айпада е само по-скъп, но за сметка на това с по-малко възможности:)))
По темата - това е бъдещето, за какво да мъкнат децата един куп учебници, вместо един таблет:)
-3 +20
До коментар [#3] от "kalinKo":
Явно имате достъп до четци и анкети, но не и до български учебник. Ако си купите един (учебник де), ще видите, че още на третата страница ще ви се иска по-скоро да го изядете, отколкото да го изчетете.
А идеята включва и това да се промени и съдържанието, защото настоящето такова, няма да издържи нито миг в конкурентна среда.
И да уточня - днешните учебници са пълни със смислови и фактологични грешки..
-33 +5
"4. Намаляване на теглото на ученическите чанти (често достигащи 10 кг)"
-Tова не е ли преувеличение? А и искаме децата ни да спортуват и да са в добра физическа форма, не може ли да носят няколко килограма на гръб?
Не съм съгласен с този аргумент.
-14 +26
Това е пълна глупост. Образованието не се нуждае от никакви особени технологии за да бъде смислено и успешно - суха топла стая, дъска с тебешир/маркер са напълно достатъчни. Но образованието се нуждае от адекватни хора преподаващи по адекватна методология адекватен материал. Замислете се за вас, когато бяхте ученици в основното, средното и виспето образование кое ви пречеше да учите оптимално - липсата на някакви електрони дрънкулки ли?.
Или лошо написани учебници с базумно представен материал ( като гледам учебника по български на сина ми направо се чудя тия деца как знаят български ), неадекватно преподаване и липса на елементарна методология ( преди 3 месеца спорих с учителка по математика да дава домашни но категорично отказа да ги проверява - и това става в елитна софийска гимназия ), липса на елементарна култура и уважение към индивида ( редовно се правят тестове и контролни и след 3-4 седмици цъфва оценка в дневника - няма коментар, няма поправка )
Ако доведем повечето от тези предпоставки до поне средно ниво за едно стандартно българско училище качеството на образованието ще се вдигне драстично без разни налудничави идеи.
Нека не забравяме древните гърци, средновековните учени или изобретателита през ренесанса - те не са имали нито компютри, някой не са имали и хартия дори и това не им е пречило особенно.
-6 +20
До коментар [#1] от "ju.li":
Очевидно нямате деца на възраст да ползват компютър. Средностатистически български ученик ( визирам от 7 годишни до студенти ) ползва компютър и нет само за игри, чат и порно като поотраснат. Изключително рядко има мъчителни опити за ползване на смислена информация, основно под силен родитеслки натиск.
И това е пряко следствие от начина на мислене в българия и нашето образование - тук нямамаме култура на диалог и дискусия при която да достигнем до ново ниво на знание. Тук учителя е винаги прав и не може да има никаква дискусия. Един пример - учителя на сина ми по география ( 8 клас) забрани да се чете википедия щото била грешна и пречела. В учебника си имало всичко необходимо.
-2 +17
До коментар [#11] от "m17":
Ааааа имам, имам...
Точно защото имам деца и ми се налага да вися над безумни "творби" наречени за краткост "учебници", освен това ми се налага да общувам и с дебелоглави учители, та приветствам идеята образованието да бъде показано с цялата си прелест поне в интернет.
За учениците едва ли има значение на какъв носител ще са уроците, но за издателствата......
Напечатаните материали за първи клас са 835 страници - за един ученик?!!!
-1 +25
Хайде да си представим, че тази идея - за дигитализиране на образователния процес вземе че се реализира. Това поставя следните въпроси:
- Как учителите ще се справят и учат учениците, като самите ученици са много по-напреднали " и в час" в употребата и използването на тези технологии??? Говорим за масовия случай...
- Как в старите у-ща, без лични шкафове и т.н. ще се съхраняват личните технически устройства, как ще се зареждат, ще има ли сървъри, ще имат ли учениците високоскоростен Интернет???
- Как тази дигитализация ще се реализира само на 50 км по-на юг, изток, запад или север от 5-6 големи града в страната?
Иначе аз съм ЗА, бъдещето е на модерните технологии във ВСИЧКИ сфери на икономиката и обществото. Духът на Инернет и цифровизацията вече е пуснат...А какво ще се чете и как, за качеството на съдържанието на материалите - изборите ще бъдат също много...
-3 +14
До коментар [#12] от "ju.li":
И ако съвсем случайно всичките тези 835 страници учебници за първолак ( който забележете сега се учи да чете и не би могъл да ги прочете и разбере ) внезапно се окажат в нета още утре с какво ще помогне това за неговото образование ?. Дали не е много по смислено да се преформатира целия този материал, да се сведе до 100-200 страници с повечко картинки, които да се преподадат правилно на първолака ?. И дали така резултата няма да е много по-добър, без разни електрони дрънкулки ?.
Басиарм се че средния днешен гимназист има с пъти по-малко умения и практически знания от средния гимназист завършил 1920-30-40-50. Учебниците са с десетки пъти по сложни и тежки а той владее десетки пъти по-малко материал от тях. И новите популярни умения да чати в скайп и да търси голи каки не променя този баланс особенно.
Всяка степен в обраованието има цел. В началото целта е да се научи четене, писане и елементрани сметки. Но от там нататък основната идея е ученика да се научи да мисли, като последователно се разширява хоризонта му със знания с които да борави. Забележете - да борави със знания, не да притежава всички знания по темата.
Българското образование обаче отдавна е загубило идеята за смисъла но докато не я намери отново няма никакъв шанс, дори ако на всеки ученик държавата закупи последен модел ипад.
-2 +12
До коментар [#9] от "dejo":
да,искаме децата да спортуват, НЕ да си изкривявт гръбначния стълб с тежки раници!!!
Идеята звучи добре-особено това, че много по-лесно ще се ъпдейтват темите в учебниците (или ще се сменят). Но си мисля, че и МОН ще трябва да подарява по 1 айпад, после който чупи -купи :) Защото в противен случай, ако не можеш да си позволиш финансово да купиш четец за дететето си, то няма да ходи на у-ще ли?
_____
ДАНСwithme .... ОСТАВКА на мафията! Стига вече!!!-3 +8
Супер е идеята! Аз съм за с 2 ръце :) Не само за дигатлизирането на учебниците ... цялата система има нужда от революционни промени, ако искаме децата на бг да имат шанс да бъдат нещо повече от обслужващ персонал ... :(
само да се гарантира, че никой няма да нарушава личнното пространство и ще се подсигурят анонимност (освен по време на изпит, разбира се) и неприкосновенност на личното пространство на учениците ползващи системата. Сериозно се съмнявам, че учителите/отговорните лица ще успеят, да се устискат, да не се ровят в личните пространства на подопечните си. Някак си не бих се доверил току така ... на трезвата преценка и висок служебен морал, не че няма такива, ама ми е трудно да се сетя за държавен служител надерен с подобни способности. Все едно да слушам новият хит на В.Маринов и да не се превивам от смях. Не мога да си представя и за миг, че някой би го взел на сериозно или би се доверил на държавата да даде пълен 24часов достъп и контрол до мислите и мечтите на детето си. И да си въобрази, че няма да има никои които да използва устроиствата за послушване на кореспонденцията и изграждане на психологични потрети или просто за кеф щото си Депутат и "обичаш" децата. От оная специалната обич дето обичаш да дебнеш в храстите и да се пипаш, да събираш снимки, адреси, телефони, съобщения ,които после да използват за лични цели.
Абе оплеснах се, ама не може ме вините и вие живеете в БГ сигурен съм, че и вие сте шокирани от безнаказаните безобразия...
Прочитане на целия коментар на държавата, които така са ни промили вече, че на куп хора им минават за ежедневие.
_____
"Carpe Diem"-1 +11
Нямам четец и поради тази причина не мога да коментирам неговата функционалност. Но доколкото разбирам, идеята е този четец да замени хартиените учебници. Като в случая не става въпрос за компютър, а за нещо, което да се използва само с образователна цел (за която да е и създадено). Принципно съм за. Всъщност, няма никакво значение от къде точно ще получат знанията учениците - дали от хартиен учебник или от дигитализирана форма на учебника в четеца. Това обаче няма да реши по-съществения въпрос - как учат учениците и как им преподават учителите. Дали ще прочетеш в учебника или в четеца, че 3 Март е Националния празник на България, няма никакво значение. По-важното е какво ще направиш с това знание, как ще го усвоиш и за какво ще го използваш. И тук именно дигитализацията няма да помогне (да ме извинят привържениците на високите технологии). Идеята за разнообразяване на образователния процес с помощта на "спомагателен софтуер" за обучение чрез забавление, игри, викторини и други подобни дейности определено НЕ подпомага обучението на децата така, както цялото общество би искало да бъде. Нищо не може да замени общуването "тет-а- тет". Сега децата ни общуват много повече в чата и виртуално и са все повече социално неграмотни когато стане дума за реална комуникация с жив човек срещу тях. Да не говорим за базисни социални умения като умението за вземане на решения, за оценка на риска, за справяне с конфликти, с провокации и агресивни прояви. Моите уважения към...
Прочитане на целия коментар софтуерните разработчици, но без да подценявам тяхната работа, каквото и да измислят, нищо не може да научи едно дете да живее с другите, освен...живота с другите. И то не във виртуална среда като Ферма и разни други такива :-)
Накратко - подкрепям идеята да се облекчи "товара" на знанието чрез дигитализация на учебниците, но нека това да не води до ограничаване на реалния образователен процес, който няма нищо общо с прочитането на дадена информация или решаването на някакъв тест.
+14
Не съм против технологиите, но просто знам, че децата ще гледат на тях като на играчки, особено ако им позволяват свързаност с интернет или добавяне на функции. А и към момента няма евтини цветни четци, които да заместят учебниците (не всички деца идват от заможни семейства и не всички живеят в градове).
Елементарни неща, които сега могат да се направят от технологична гл. точка:
- да се използват проектори в класните стаи по-често;
- онлайн система за управление на учебния процес -- дневник с оценки, забележки, коментари от учители, контакт с родители, седмична програма, известия за родители и ученици.
Допълнително:
- да имат шкафове за съхранение на спортни дрехи, учебници, разни пособия;
- с цел да намалят товара, училищата могат да предлагат комплект учебници за ползване само в училище (заключват се в шкафовете им; вярно, по-скъпо идва за училището, но децата не носят чанти от по 7-8 килограма);
- ревизия на учебния материал и целеосновано образование -- в края на всеки срок за всеки ученик може да се попълва карта с постигнатите цели (писане, четене, смятане, художествена дейност) и кои са слабите моменти за допълнителна работа.
+23
Съжалявам, засега няма да подкрепя каузата - електронните четци наистина са бъдещето, но ние още настоящето имаме да догонваме. В момента всичките мънички ресурси на образователната ни система трябва да са съсредоточени в подобряване на:
1. учителите
2. учебния материал
и то точно в тази последователност, защото добрият учител и с лош учебник ще преподаде по-добре, отколкото лош учител с хубав учебник. Нека първо създадем адекватен учебен материал и тогава да мислим можем ли да го поднесем в по-удобна форма от разпечатан на хартия.
Докато това стане, ще имаме още няколко години, през които да наблюдаваме как по-напредналите държави прилагат електронните четци в образованието. Ще знаем какво работи и какво - не толкова, освен че ще имаме достъп до много по-качествени и евтини четци от днешните.
_____
gradinko.bg-5 +4
Украйна имат проект за внедряване на е-книги в училищата! . А ние тук с тези дървени философи живеещи в 65-та година за никъде не сме ...
sents-first-school-electronic-textbook-pocketbook- 901-1266514117.html
"he Ministry of Education and Science of Ukraine will present First School Electronic Textbook"
http://www.free-press-release.com/news-ukraine-pre
+6
До коментар [#18] от "kalinKo":
Нещата са свързани, как да има повече "проектори", като трябва да си подготвиш "презентацията" - урока без обичайните клишета, как да имаш "онлайн система за управление на учебния процес", като не можеш да работиш с електронни таблици...И това не е само технически проблем. Дигитализацията дава други умения, променя начина на мислене, променя самата среда...
В момента се опитват да променят образователния процес ОТГОРЕ, тестват различни идеи, променят някакви правила уж, а нито учебниците стават по-интересни, нито учениците по-образовани, нито частните уроци спират, да не говорим за всички др. идиотщини. Така че, ако не друго - поне на децата да им е интересно!!! То е ясно, че родителите в крайна сметка ще берем плодовете...
-3 +9
Чудна работа. Всички ние, които сме тук, четем вестника и си пишем мненията в тази среда, защото сме разбрали колко по-удобно, бързо и екологично е това да се прави именно така. Не разбирам защо хората, докоснали се до огромната свобода и база от данни, които ни дава мрежата, не искат децата да учат и живеят поне в днешния ден, а дават примери със средновековието?
-1 +11
До коментар [#22] от "ju.li":
[#3] ти отговаря - пробват хората и успехът на децата пада. За съжаление явно не е толкова лесно да минем на е-обучение, колкото ни се иска. Да, днес ние пишем и четем онлайн, но сме изучени и израсли офлайн. Имаме повече самодисциплина и способност за концентрация, тренирани с десетилетия четене на печатни книги, без проверяване на мейла през 3 минути, чатене и фейсбук. При всички положения, дори когато минем на е-обучение се оказва, че трябва да ползваме четци, а не лаптопи и каквото там е айпада, защото искаме децата да четат в час, а не да чатят. Необятността на интернет и игрите са за у дома.
_____
gradinko.bg+1
Идеята е добра и като такава е подкрепям, но доколко е реализуема?
Чисто технологично мисля, че малко избързваме и не мисля, че на този етап четците са достатъчно евтини и най-вече издръжливи на подобна всекидневна експлоатация от деца. Още повече говорим за България която е на едни от последните места по процент на населението с цифровизациядостъп до Интернет в ЕС. Въобще България мисля има много път да извърви до достигането на такава цифровизация на образованието.
+1
До коментар [#20] от "erratic":
Ами да изчакаме и да видим какъв ще е резултата от тези електронни учебници, а? Вместо да харчим пари напразно :)
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+1
До коментар [#21] от "mimi":
Напротив, с презентация е много по-лесно отколкото без такава. И много по-безполезно.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+4
До коментар [#16] от "mytten":
Откакто се помня, все революции в образованието. Първо оправете дисциплината в училище, нивото на образованието ще се увеличи и без скъпи играчки.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+2
До коментар [#8] от "ju.li":
И защо си мислиш, че качеството на електронните учебници ще е по-добро?
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+1
До коментар [#15] от "инж.Невена Христова":
И като се счупи този айПад (а това ще стане след най-много седмица), как точно ще го купят хората, които и сега не могат да си го позволят?
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +1
До коментар [#4] от "Станислав":
Ама и екрана им ли е алуминиев на тези четци? :) Голям специалист си по това какво се чете на айПад, да не би да си виждал броя на продадените книги за iBooks? :)
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +3
До коментар [#28] от "|":
Не мисля, че качеството на е-учебниците ще е по-добро, а мисля, че ако е качено в мрежата много повече хора ще могат да се порадват на съдържанието. За някои ще е полезно, други ще се посмеят до насита, а трети ще си скубят косите.
gradinko, това, че се казват "четци" не значи, че нямят връзка с мрежата.
-1 +1
До коментар [#31] от "ju.li":
Т.е. теб не те интересува качеството на образованието, а забавлението на хората в мрежата. :)
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +3
До коментар [#32] от "|":
Ми защо само родителите да се "забавляват"?
+7
До коментар [#22] от "ju.li":
Употребата на някакви технологии не предполага тяхното разбиране или дори правилно използване. Не отричам използването на компютри и нета в образованието, дори напротив - трябва да се въвежда много по-широко. Не отричам и абсолютната необходимост учебното съдържание да е достъпно безплатно в мрежата. Във всеки приличен университет може да видиш всичките си учебници и лекции още преди да стъпиш там. ( потърсете МИТ в ютюб ). Но това има смисъл само след като се изгради самостоятелното мислене във главите на учениците. И то се изгражда точно в началния курс 1-8 клас. Там не трябва да се работи с огромен обем информация, трябва да се създават базови умения за мислене и анализ на информацията. А това става с употреба на прости примери и повторението им по множество прости начини. И е много по-полезно това повторение да стане на дъската и в тетрадката.
Тезата ми е че дори дъската да стане голям тъч скрин а тетрадката е-пейпър това няма да промени начина учене, методологията и целите на образованието. И съответно е напълно безсмислено за българската реалност към момента.
-1 +2
До коментар [#34] от "m17":
Нямаме различия във вижданията си относно това какво трябва да се учи в началния курс, но защо държавата да подарява на всеки първокласник близо хиляда страници печатни материали ( за които е плащала освен хартията, печата, конкурсите, издателствата, бюрокрацията...)?
Всяка от тетрадките струва около 5 лв., не е ли по удачно всичко това да е на едно място, още повече, че родителите много често остават подведени в това какво е искал да постигне автора ( може би е имал предвид някоя неподозирана връзка), а подобен уред дава възможност за пределна яснота.... :)
+1
Лично аз се присъединявам към цитираното мнение, което е свързано с дебата
s.html?scp=16&sq=&st=nyt
The Better Teacher: Books or Bytes?
Дебътът се провежда на страниците на Ню Йорк Таймс
http://www.nytimes.com/2010/07/13/opinion/l13brook
Published: July 12, 2010
Glenn Sklarin
New York, July 9, 2010
I hope that as our use of the latest technologies matures, we will all learn to use them more intelligently and effectively. Technology is a mighty tool with great possibilities, but, at present, it is often poorly used and serves more to stifle intellectual curiosity than to promote it.
-1 +2
до 30, не виждам смисъл да се чете на нещо което измаря очите само и само да е цветно, какъвто е случая с айпад, това че има реализирани продажби на книги не значи че устройството е добро, това просто не е четец и не става за книги независимо какво им се иска на Ейпъл. Не може да сравняваш е инк технологията с обикновен екран бил той и ИПС
_____
"Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"+2
До коментар [#37] от "Станислав":
Ти може да не виждаш, но много хора виждаме. Не мислиш ли, че е малко нахално да казваш "Х не става", вместо "Х не ми върши работа _на мен_"? Ако на теб не ти харесва айПад, не си го купувай. Но е твърде малоумно да твърдиш, че айПада не бил за хора, които четат.
Например, много хора искаме да можем да използваме _едно_ устройство за повече от една дейност. За браузване, гледане на филми, четене, играене на игри и т.н.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+2
До коментар [#37] от "Станислав":
А още по-забавни са твърденията ти, поради факта, че очевидно не си виждал айПад. Ако беше, щеше да знаеш, че той _е_ с алуминиев корпус :)
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-2 +9
ИЗКЮЧИТЕЛНО БЕЗЦЕЛНО И БЕЗСМИСЛЕНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ, НЕАРГУМЕНТИРАНО, А ПРОСТО ИЗЛОЖЕНО. ДЕЦАТА ОТ 1 -ВИ ДО 8-МИ КЛАС ИМАТ НУЖДА НЕ ОТ КОМПЮТРИ, ЧЕТЦИ И ЦИФРОВИЗИРАНИ ПРЕЗЕНТАЦИИ ... НУЖДАЯТ СЕ САМИТЕ ТЕ ДА СТАНАТ "ЧЕТЦИ" , ДА ИЗГРАДЯТ ОСНОВИТЕ НА СОБСТВЕНИТЕ СЕ ЗНАНИЯ. ИГРИТЕ И ПО-ЛЕСНОТО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ МОЖЕ ДА СТАНЕ БЕЗ ДА СЕ ЗАРИБЯВАТ ВСЕ ОЩЕ НЕДОСТАТЪЧНО ГОЛЕМИ, ОБУЧЕНИ И ПРЕЦЕНЯВАЩИ ХОРА С ЕЛЕКТРОННИ МАШИНИ, С КОИТО И БЕЗ ТОВА СА ОБВЪЗРАНИ ПОВЕЧЕ ОТ НЕОБХОДИМОТО. ПОРЕДНОТО НЕДОБРЕ ИЗМИСЛЕНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ВЪВЕЖДАНЕ НА ИНОВАЦИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО, КОЯТО ИЗПОЛЗВА МАНИПУЛИРУЕМИТЕ МНЕНИЯ НА НЕДОТАМ ЗАНИМАВАЩИ СЕ С ОБРАЗОВЕНИЕ ХОРА, НЕЗАПОЗНАТИ, ПОД ПРЕДЛОГ - ПО-ЕВТИНО ОБРАЗОВАНИЕ, А ДАЛИ ТО Е ПО-КАЧЕСТВЕНО ??!!
И ОЩЕ НЕЩО - КОМПЮТРИ, ЧЕТЦИ, ЕЛЕКТРОННИ И ЦИФРОВИЗИРАНИ МЕТОДИ СА ПОЛЕЗНИ ЗА ВЕЧЕ ОФОРМЕНИ УЧЕНИЦИ, КОИТО МОГАТ ДА ГИ ОЦЕНЯТ И ИЗПОЛЗВАТ. ОПРЕДЕЛЕНО ТРЯБВА ДА СЕ ВНИМАВА В ПОДХОДА ПРИ ТАКАВА РАБОТА, ОСОБЕНО С МАЛКИ ДЕЦА. ИНАЧЕ РАЗБИРА СЕ , ПОДХОДЯЩО ПРЕДСТАВЕН И НЕНАТРАПВАН, И РАЗБИРА СЕ , НЕ ЕДИНСТВЕН (КАКТО СЕ ПРЕДЛАГА ПО-ГОРЕ) Е ПОЛЕЗЕН ЗА ОБОГАТЯВАНЕ НА ЗНАНИЯТА.
-1 +2
Достатъчно е само учебниците да се публикуват в Интернет и всеки родител да избира дали да купи учебник на детето си или да остави детето да ползва учебника в цифров формат (настолен компютър, лаптоп, четец, таблет и т.н.).
За да може обаче тези учебници да се публикуват в Интернет трябва да се плати на правоносителите. Другия начин е да стане нелегално - доброволци да ги сканират и да ги разпространяват с риск да им дойдат от ГДБОП на гости, да им конфискуват сървъра от покрива (вж. акцията срещу читанка.инфо), да ги сварят по бели гащи, да ги накарат да лягат на земята, да им съобщят, че са абсолютни престъпници. И това разбира се да се филмира и да излъчи по телевизията.
_____
Данъчните и обръчите от фирми са бесни след като разбраха как някои легално намаляват дължимия данъчно-осигурителен рекет: http://tinyurl.com/malkodanaci-1 +5
Не разбирам твърденията, че компютрите пречели.
Компютрите са само средство, което се ползва за най-различни неща, вкл. и за четене на учебници. Също като хартията - може да я ползвате за да четете текст от нея или да си бършете задника.
С компютъра може както да се четат книги, така и да се гледат тъпи филми.
Ако компютърът се ползва не за четене на учебници, а за глупости, проблемът не е в компютъра, а в човека, който го ползва!
_____
Данъчните и обръчите от фирми са бесни след като разбраха как някои легално намаляват дължимия данъчно-осигурителен рекет: http://tinyurl.com/malkodanaci-2 +2
Прекрасна идея, но как ще обучим учителите? :)
+1
До коментар [#43] от "Валентин":
Има достатъчно научни изследвания, показващи, че компютрите пречат.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+6
До коментар [#2] от "|":
Не се фиксирайте върху четците, а въру идеята съдържанието да стане общодостъпно и под обществен контрол. Докато се изрине тинята наслоила се в образУванието, ще мине време и технологиите ще са други.
_____
G.V.+4
До коментар [#37] от "Станислав":
Основната идея е, съдържанието на учебниците да се подложи на сериозна ревизия от елита на нацията (учители, журналисти, социолози, математици ...) като се отчита нивото на тези знания на други места по света. Редактирането на текстовете да става в мрежата под обществен конрол (прозрачно) като в wikipedia. Така ще се спетят пари, които така или иначе не достигат. Тази есен например, много от семействата няма да могат да закупят (не)нужните учебници и пособия, които струват средно около 200-300 лева.
_____
G.V.-1 +1
До коментар [#46] от "Георги Витанов":
Това може да се направи и сега и ще са необходими по-малко от 1% от средствата за цифровизацията която предлагате.
Но кой знае защо си мисля, че на обществото не му пука за качеството на учебниците и затова те са такива.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +1
Докато дебатът се върти около въпроса полезни или вредни са компютрите (четците или технологиите) и как ученикът трябва да се научи да чете книги, мисля че каузата е доста подранила, за съжаление...
-2 +1
Глас народен, глас Божи. _elektronnite_knigi_zadminaha_hartienite_po_prodaj bi_v/?ref=rss
http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2010/07/20/935106
_____
G.V.+1
Много ми харесаха коментарите на #34 и #40. Подкрепям ги напълно.
тик) би могъл да гласува (през лятната ваканция) и да прави предложения за промяна. И тогава нека бъдат одобрени първите 2-3-4 учебника по всяка дисциплина, които са събрали най-добри отзиви... Според мен не е чак толкова сложно... а и ще се избегнат странните и често безсмислени неща, които чета в учебниците на моето дете.
Ползите от мноооого повече информация за мачугани (особено от 1 до 3-и клас) са много спорни. Особено в това претоварено от медийна информация време.
Както във всяка ситуация, случая има 4 различни гледни точки:
- на родителите - децата трябва да са умни и възпитани, но за това на първо място носят отговорност родителите
- на учителите - те трябва да са достатъчно гъвкави и самообучаващи се, за да са най-малкото на нивото на децата
- на учениците - информацията трябва да е ДОСТЪПНА и РАЗБИРАЕМА (по стил и начин на изразяване) за съответната възраст.
- на държавата - ако поне малко мисли в перспектива, би трябвало да се грижи младото поколение да е колкото се може по-интелигентно и образовано, но от друга страна за политиците идеалния вариант е народът да е прост и неук - управлява се много по-лесно. И в този смисъл може би тук има една подгрупа - на политиците (които в повечето случаи играят собствена игра, водени от лични и/или партийни интереси, а не от нуждите на хората).
Шансът да се получи консенсус между тези групи клони към 0, въпросът е, че все пак някой трябва да играе водеща роля и да "ръчка" останалите страни. Децата трудно биха се справили с тази задача, държавата/политиците - вижда се че също не им се удава (справка - предстоящото въвеждане на целодневно обучение от 1 до 4 клас, за което нито има база, нито пари...). Така че...
Прочитане на целия коментар основните двигатели биха могли да са учителите и/или родителите....
Дали ще имат и-пад или не, не е толкова важно, важното е какво пише в учебника (независимо дали е хартиен или дигитален). И затова много по-евтино (но пък сигурно с по-малко печалба за фирмите, печатащи учебници) ще бъде ако всички учебници се качват в интернет и всеки (родител/учител/ученик/поли
+1
До коментар [#50] от "Георги Витанов":
Малоумно заглавие от страна на Дневник. Става дума за книгите с твърди корици, а не книгите изобщо.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +3
До коментар [#51] от "radoslav_avramov":
Категорично говорим за гражданска инициатива, в едно зараждащо се гражданско общество. Базовото образование се дава между първи и осми клас. Този обем от знания е най-важния. Върху него се гради възможността за реализация на целия останал жизнен потенциал на човека. Някой може да го надгражда, друг да го използва за придобиване на занаят. От социално икономическа гледна точка, ако ние не осигурим на нацията знаеща и можеща средна класа, след 20-30 години ние, които ще сме в пенсионна възраст, няма да можем да оцелеем (буквално). Защото хората които движат една икономика са хората, които работят на часова ставка. В момента младежите завършващи гимназия са толкова неподготвени (направо да си кажем - неграмотни), че те са на практика социални инвалиди. Направете следния експеримент. Попитайте произволен завършил гимназист, какво е определението за тригонометричната функция синус. Гарантирам, че 98% няма да могат да отговорят правилно. В този смисъл, тази кауза е апел за действие. Ножа е опрял до кокала, а дребни душици заради не толкова дребните парици, които прибират рушат, бъдещето на държавата - нашето бъдеще. Защото нека си припомним: държавата това сме ние (според конституцията)
_____
G.V.+1
Това, което съм си изградил като мнение от гледна точка на потребителите на всички подобни електронни джаджи е, че от персоналните компютри едно време през различните мобилни телефони до модерните лаптопи сега те се развиваха и продължавата да се развиват в много голяма степен благодарение на най-общо казано индустрията за забавление, било то игри, интернет, комуникации, форуми, чатове и прочие които да запълват свободното време на потребителя а след това почват и да отнемат от останалото. Та от потребителска гледна точка без много да се замислят хората, особено децата тия устройства по-скоро ги възприемат като средство за забавление. Та мисълта ми е, че би било доста трудно да накараме децата да ги ползват за нещо друго освен за забавление. Бих казал, че си струва да се опита, безспорно тия устройства могат да свършат и доста полезна работа освен да ги забавляват, стига да се намери точния начин. Чисто физическото осигуряване на децата на достъп до тях може да е първата стъпка но в никакъв случай това само по себе си не върши никаква работа. Дори напротив.
_____
Отделете време навреме.+1
http://www.ted.com/talks/charles_leadbeater_on_edu cation.html
+2
В българското образование промените към положителна посока се постигат много трудно,да не кажа,че са почти невъзможни в последните години.Причината е,че всички кадри,работещи в сферата на образованието,са немотивирани,незаинтерова и и неинтересуващи се от това,което се случва в българското училище.
Преди да се потърс чисто технологично и практическо развитие на образованието ни е добре да се замислим:
1.Как да накараме в педагогическите специалности в българските университети да влизат не най-неспособните зрелостници,а тъкмо обратното - най-добре подготвените?
2.Как да върнем възпитателната функция на родното училище?
-1 +5
Работата с деца иска не технологии, иска СЪРЦЕ!
Това липсва на образованието ни, не компютри
_____
slivizasmet.blogspot.com-1 +4
Навсякаъде по света имат същите проблеми. Ние не сме някакво изкючение, но има и места където са намерили решения (във Финландия например). Предлагам на Вашето внимание едно мнение на човек с легендарна репутация в областта на съвременното образование - сър Кен Робинсън. _bring_on_the_revolution.html
http://www.ted.com/talks/lang/eng/sir_ken_robinson
(има субтитри и на български)
_____
G.V.-1 +2
И още едно мнение. http://techcrunch.com/2010/08/06/bill-gates-educat ion/
_____
G.V.-1 +1
Какво мислят по света? http://www.infobulgaria.info/news.php?itm=12994
_____
G.V.-2 +2
Нямаме друг избор, или въвеждаме цифровите технологии в образованието или оставаме в 20 век безнадеждно остарели и забравени от света.
_____
Кирил Кирилов+3
Несериозно е. Най-малкото е несериозно да се занимаваме с такива повърхностни проблеми в образовнието, докато то има спешна нужда от революция. В момента състоянието му е такова, че самата идея, която го обосновава, губи привърженици. Училището представлява битка между системата и учениците. Опит да се изтипосат всички деца по калъп. Това рябва да се промени, а не формата на учебните материали.
Иначе болестта, при която пациентът безрезервно вярва, че всеки проблем, твърде труден дори за да се дефинира правилно, може да се разреши от достатъчно мощен компютър, се нарича компютит.
-2
http://www.laptop.org/en/laptop/index.shtml
Ето ви го компютъра, не струва повече от 150USD. Има вече дългогодишен опит с него.
+2
До коментар [#65] от "guri":
Имам един такъв вкъщи. Децата не искат да го погледнат.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.ето ви решение за електронен четец .. http://www.amazon.com/Wireless-Reading-Display-Gra phite-Globally/dp/B002FQJT3Q не е точно за обучение но може да побере доста книжки :)
+2
Технологиите са само половината от решението. Другата по-важна половина, е промяна на общественото съзнание за начина и формата на задължителното начално обучение. Действащата в момента система за списване и налагане на зле осмислени и даже вредни учебници, с единствената цел да бъде реализирана печалба, не само е вредна, но и престъпна. Престъпна е защото обрича децата. Без знанията, които да съответстват на времето в което живеем, те ще се превърнат в хора без переспектива. Какво е решението? Поставяне на образователната система под пряк обществен контрол. Тук вече се намесват технологиите. Трябва да се създаде среда за публикуване и обсъждане на съдържанието за бъдещите учебници. Да се създаде обществен съвет, който да работи с различните държавни служби и да систематизира предложеното съдържание. Трябва да се започне със нещо малко. С някакъв пилотен проект, за да се проиграят различните варианти за създаване на технолгичната платформа. В този смисъл, технологиите имат ключово значение.
_____
G.V.+1
До колкото знам в Украйна има подобен проект за въвеждане на електронни книги в училище ... ама къде е Украйна къде сме ние ... тука по-важно е да караш Беимвйету и Мйерцидйеса за другото да поговорим на по една ракия ... и чалга!
-4 +2
Подкрепям каузата с известни промени. http://pcworld.bg/12971_intel_classmate_pc_netbuka t_za_uchenici
http://www.intel.com/intel/learningseries.htm
Хората са го измислили!
В динамичното ни ежедневие, когато децата ни са затрупани с информация, образованието сякаш си стои в първобитно-общинния строй.
Когато дъщеря ми тръгна в първи клас най-сериозната забележка на учителката беше, че пишела ужасно грозно и най-вече не искала да положи минимални усилия да пише малко по-добре. Госпожата беше "потресена" като й казах, че едва ли някога на дъщеря ми ще й се наложи да пише на ръка, защото децата скоро ще ходят с лаптопи на училище. След като детето ми научи азбуката му активирах ай си кю и си пишехме докато бях на работа. Установих, че й е много интересно и за най-голяма моя изненада пишеше доста правилно. Просто й беше интересно! После, когато започнаха диктовките на нея и беше много по-интересно да ги пише на уърд-а. Дори в началото когато по погрешка изтриеше цялата диктовка, безропотно започваше да я пише отново. Карах я да подчертава съставните части на изречението в различни цветове. Това също й беше много забавно.
И така, страшно се нервя, когато ми кажат на родителска среща, че децата не внимават и са разсеяни.... Сори,...
Прочитане на целия коментар но процеса на образование е скучен и безинтересен. Не само за децата. Те се развиват страшно бързо и методите и средствата за обучение трябва да са на съответното ниво.
+3
Хайде да си разкажем и за технологиите :)
Аз самия ползвам ТС4200 на Компак/НР от 2006 година. Преглеждайки технологиите, вградени от тях в така наречения таблет-РС за образованието (година 2010), мога да кажа , че машинката е на 99% същата. Машинката е много добра като хардуер, но проблема не е там, а в операционната система. Една операционна система ориентирана към бизнес/офис поребители не е подходяща за деца. Мисля, че по-скоро четците, които се разработват в момента са по-правилното решение. Естествено има много още да се желае, но само след една две години технологиите и интерфейса ще са доста изчистени, а и цените ще са на 1/3 от сегашните.
_____
G.V.-1 +2
До коментар [#68] от "Георги Витанов":
Използването на компютри в образованието и промяната му да стане адекватно нямат нищо общо. Правиш много голяма грешка, че ги смесваш
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+3
До коментар [#70] от "dtasheva":
Да, може и събиране и изваждане да не учат. За какво им е като има калкулатори? Аман от малоумници.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +2
Четците са много нежни устройства. Ще им видят сметката след няколко дни!!!
+5
Синът ми учи в "елитно" столично училище. Нарочо съм сложил кавичките, училището е с доста претенции, но аз имам известни подозрения. В първи клас им набутаха един софтуер, разработен по проект на ЕК, Comenius Logo. За лапета 1-2 клас е супер. Най-тъпото обаче е, че те продължават да работят с него. А вече не са нито 1, нито втори клас. Вкъщи човека се занимава предимно с играене на игри и търсене в интернет на читове за тях. За да му поддържам нивото се забавлявам да го тормозя с непознати думи на български и английски, да ги търси в интернет и да ми обяснява какво означават.
И така - какъв е смисъла на статията? Лично на мен ми се изплъзна. кое от следните е:
1. Да спасим природата? Иначе не виждам защо е воят за безплатните хартиени учебници.
2. Да оправим образованието? Че какво ще се промени, ако учителите вместо да те карат да купуваш учебника на един идиот в електронен вид ти кажат купи на другия идиот и не чети този на първия?
3. Да спонсорираме производителите на електроника (предимно китайците)? Абе хора, при вас как стои въпроса с мобилните телефони? Че нали като излезе нова марка в класа вкъщи почва едно мрънкане как този телефон бил за боклука и трябвало нов? Я сега си представете как на 3 месеца купувате поредния таблет, защото стария е остарял? Поне с учебниците има възможност за ползване на стари. А какво става когато таблета се счупи и цялата информация е вътре?
4. Изобщо как ще оправим скапаното ни...
Прочитане на целия коментар образование с натрисане на още едно устройство?
Ето ви челен американски пример: http://www.youtube.com/watch?v=Vza_bMuy42M
Американско училище снабдява компютърен клас с компютри и учителите инсталират софтуер, с който да шпионират децата какво правят през уеб камерите. Честито, да ви е сладко.
И не поставяйте каруцата пред коня, децата Ви са значително по-умни, отколкото си мислите. На тях им трябват учители, които да имат желанието да обучават, да поддържат контакт с аудиторията, а не да дъвчат едни и същи глупости и да те карат да купуваш никому неизвестни книги, само защото си на процент към издателя.
Детето Ви има мобилен телефон? Ами чудесно, то вече ползва една висока технология. Сега е момента да се сетим, че телефона може да се ползва не само мама и тати да питат къде си (спомнете си само колко Java игри вече е свалило малкото "съкровище"). А за това се иска желание от учителите. Само ще дам един пример - синът на мой познат учеше във Франция в началото на 90-те, като си дойде във ваканция човека измъкна едно домашно и каза - имам краен срок, трябва да го пратя. Като попитахме как, той отговори - ами през факса, но трябва да пристигне до тази дата. Значи може. Имате компютър вкъщи (абсолютно съм сигурен). Накарайте учителите да дават задачи за домашно и да искат отговора по електронната поща. Доста по-евтино и неагажиращо от таблет. И по-полезно.
Както и да е. Мисли глобално, действай локално. Мисленето в полза на задължителния таблет е едностранчиво, а не глобално, днес технологията е на мода, утре няма да е. Какво ще ги правим таблетите - ще си подпираме гардероба с тях ли?
_____
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....-3 +2
До коментар [#75] от "epoc":
Явно, от многото коментари около темата се губи основната идея. Доста от кометаторите се фиксират около техническата (хардуерната) страна на идеята, а тя не е най-важната. Най-важното според мен е да се осигури на децата от 1-ви до 8-ми клас, качествено и стабилно базово образование. Как? (1).Като се постави под пряк обществен контрол (чрез използване на мрежата) списваннето на учебния материал. Списването да става на обществени начала и без заплащане, така ще се спре мародерстването на учители и ученици с безумни теми и учебници. (2).Като се използват всички РАЗУМНИ технически средства от 21-ви век, за подпомагане и НАМАЛЯВАНЕ НА РАЗХОДИТЕ при гарантирано повишаване на качеството. Могат да се развият всякакви апокалиптични сценарии за и при използването на четци, таблети, компютри, компоти и др. в областта на образованието, но ако ние продължаваме да крепим така създалата се система, нашите деца ще останат не в 20-ти, а 19-ти век и конкуренцията в ЕС и света ще ги издуха от пазара на труда.
_____
G.V.+3
Миналата учебна година детето ми беше в първи клас. Държавата му осигури мноооого учебници и тетрадки на стойност над 100 лв.. Аз купих също няколко изгубени учебника за около 30-40 лв.. Цялата учебна година се опитвахме да прозрем тайнствените послания на авторите на учебниците, а в интернет не е качена и дума обясняваща целите на отделните задачи. Към горната сума се наложи да се добавят още 30-40лв. в лутане между книги за учителя и сборници с тестове и още в издирване на правилните дискове с песнички и др.. Цялата тази дезорганизация може да се побере в няколко мегабайта и да улесни всички потърпевши. В същото време материалите за всеки калас биха били публични и достъпни за всеки и всеки би могълда внесе необходими поправки.
По повод на това колко струва устройството за четене - както виждате разходите и сега се доближават до един четец, но не четеца е главното според мен...
-2 +4
Не мога да разбера, защо толкова искате децата ви да си учат уроците от монитор. Аз лично уча в чужбина и съм принуден да върша по-голямата част от работата си пред компютъра и мога да ви кажа, че четенето от монитор е доста по-изморително от добрия стар учебник. Аз лично се стремя да ползвам компютър колкото се може по-малко, защото използвайки всички тези улеснения на съвременните технологии и интерактивни системи не усещам как 70% от времето ми минава пред компютър. Не мисля, че е необходимо да налагате на по-малките ученици да прекарват още повече време пред пред компютър(наричайте го слайдове, таблети и четци), при положение, че не е жизнено необходимо. Проблемите няма да се решат с един четец, защото ще имате същите безсмислени текстове като в учебниците, но в електронен вариант. Отностно теглото на чантата, по същатата логика децата може да започнат да играят ФИФА вместо да носят гуменки.
+1
Ето такива са децата преди да се сблъскат с образУвателната система :)
http://vbox7.com/play:635115c6
_____
G.V.+2
А ето какви могат да бъдат детските четци. avi_aiptek
http://news.idg.bg/news/52138_ereader_za_deca_napr
_____
G.V.+2
До коментар [#76] от "Георги Витанов":
Писането на учебници ще става от доброволци? Ти у ред ли си? Да дадем на графоманите ново поле за изява? Не, благодаря.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+2
До коментар [#81] от "|":
Явно не сте чели основната теза и комтетарите след нея. Начина за справяне с графоманите и хора с други отлонения е наличието на обществен съвет, който не участва в списването на учебните материали и е на ротационен принцип. Аз сериозно си го мисля, но за всеки случай ще посетя съответното заведене, за да съм по сигурен, че и аз нямам отклонения. :)
_____
G.V.+2
До коментар [#82] от "Георги Витанов":
Дай пример в която и да е област, където някакъв обществен съвет е ефективен и ще си помисля по дали може да работи при учебниците.
А пък ако работи, няма проблем да работи и при _хартиените_ такива.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+1
До коментар [#83] от "|":
angent.html
Ето един прекрасен пример, от областта на знанието:
http://bg.wikipedia.org/wiki/ :)
Проблема с хартията е само в това, че е много скъпо да поддържаш актуално динамично съдържание, което непрекъснато се обогатява и осъвременява. Обогатяването трябва да е не само в резултат на търсенето на "правилното" съдържание, но и на използваните средства за показване и обяснение на знанията (например динамични примери на тригонометрични функции).
Пример:http://mathworld.wolfram.com/InverseT
Ясно е, че не може да се мине без помагалата за писане, които задължително са на хартия.
Още нещо: За мен лично, най-приятния момент през денонощието е когато се прибера след работа, да си налея чаша вино и да потъна в креслото с книга в ръка, но ако ми се наложи да си помъкна библиотеката с техническа и справочна литература с мен, ще ми трябва камион.
_____
G.V.+3
До коментар [#84] от "Георги Витанов":
Честно казано никога не бих разчитал на Уикипидия, особено пък на българската версия за достоверна информация.
Съдържанието на учебниците няма нужда да е динамично. Особено пък в учебниците от 1-ви до 8-ми клас.
Цялата история с използването на компютри в българското образование е поставяне на каруцата пред коня. Има много други и по-сериозни проблеми, които могат да се решат с по-малко пари.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+1
До коментар [#85] от "|":
ОК. Кажи какви са проблемите и какво е решението. Къде е каруцата и къде и кой е коня (теглителната сила). Аз се вълнувам и търся решение, защото виждам, че малка група корумпирани чиновници мародерстват децата и учителите. Техните действия и бездействия обричат и малкото млади хора останали в България на глад и мизерия. Смятам, че лишаването на тези чиновници от възможността да "творят" нови и нови учебници и системи, коя то коя по-ялова е решение на част от проблема. Другата част, е въвеждане на ясни и ПРОЗРАЧНИ правила за управление на образователния процес. Технологиите са небходимо, но не и достатъчно условие.
_____
G.V.-1 +2
Според това, което прочетох до тук, има много песимисти по темата. Наистина, основните минуси са, че устройството е чупливо, основно заради големия си екран, но това е въпрос на изработката на устройството. Съгласен съм, че българското образование в момента се нуждае основно от подобрен и ревизиран учебен материал - казвам го, защото съм ученик в момента. Прави сте, че някои учители трябва да се преквалифицират в каруцари... Но оставяйки всичко това настрана, нека разгледаме и плюсовете на едно такова цифрово образование.
Електронните четци предлагат много по-интерактивен метод на предаване на учебния материал - възможност за гледане на клипчета, аудио записи, големи, цветни изображения. Ако такъв метод бъде въведен, това ще направи уроците по-лесни за възприемане и запомняне от учениците. Това е моето мнение. Според вас кое ще бъде запомнено по-лесно - филм от Discovery Channel или просто урок от учебника по физика? Като цяло, часовете в училище ще се превърнат в по-интересен начин за прекарване на времето.
За по-малките ученици четецът ще прилича на играчка, съгласен съм, но не виждам какво е лошото в това? Възприемайки го за положителен и забавен предмет, детето е много по-склонно да се прекарва времето си с него, разгкеждайки какво предлага, и да прочете/види/разгледа/чуе някой друг интересен факт вместо да гледа Хана Монтана по Disney...
До тези, които твърдят, че е прекалено рано - няма правилно време за реформата, има...
Прочитане на целия коментар правилен начин. И ние трябва заедно да го открием!
_____
- j.+2
До коментар [#86] от "Георги Витанов":
Основните проблеми са липса на дисциплина в училище, незаинтересовани учители, незаинтересовани родители. Нито един от тях няма да бъде разрешен с използването на компютри.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +1
До коментар [#87] от "Julian Kuntorov":
> Според вас кое ще бъде запомнено по-лесно - филм от
> Discovery Channel или просто урок от учебника по физика?
Определено урок от учебника по физика.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.Я да видим, какво казват учителите?
rizata_vurna_interesa_kum_uchitelskata_profesiia/? ref=rss
...."Качеството на образованието не зависи само от субективния фактор, т.е. само от учителя. Има много други неща, които оказват влияние – като разработени учебни планове, по-различни и интересни учебници и помагала и се стигне до дисциплината", смята и Янка Такева. Според нея все пак големият наплив ще подобри условията и успеваемостта на учениците.....
това е връзка към цялата статия в "Дневник"
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/08/24/950960_k
_____
G.V.До коментар [#90] от "Георги Витанов":
Типично измъкване от отговорност. Никой не е казал, че не зависи _и_ от учебниците.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+2
До коментар [#89] от "|":
Като настоящ ученик ти казвам, че се изискват огромни усилия само за да бъде отворен самия учебник, а запомнянето си зависи от човека :))
_____
- j.До коментар [#92] от "Julian Kuntorov":
Мързелът не е аргумент. Аз много добре си спомням какво пишеше в учебниците ми по физика (включително и как изглеждаха разни диаграми), но не помня нито един научнопопулярен филм.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.-1 +1
До коментар [#93] от "|":
Не винаги е въпрос на мързел. Има хора с "услужлива памет", но без никакво абстрактно мислене. Има около 15-20% деца с дислексия или аутизъм и т.н.. Те всички по своему са уникални и не бива да ги губим. Особенно в България, където децата с всяка година намаляват. Най-лесно е да им набием етикети и да ги дисквалифицираме. Новите технологии в образованието са насочени именно към преодоляване на матрицата, която се опитва да вкара всички мозъци в един калъп.
С помоща на МРЕЖАТА това може и ще стане. Друг е въпроса дали отново ще гледаме отстрани или ще се качим навреме на влака. Ако не го направим, нашите деца ще прпуснат едно много важно пътуване.
_____
G.V.20% деца с дислексия и аутизъм? Не ме разсмивай.
Новите технологии _не преодоляват_ никаква матрица, колкото и да ти се иска. Както вече казах доста пъти, чети повече научна литература по проблема.
_____
Children are hereditary: if your parents didn't have any, neither will you.+2
В крайна сметка, колкото и да си пишем тук, първият основен проблем е да се предизвика по-масово обществено обсъждане, защото колкото и да изглеждат много 95 отговора на каузата, тя все пак засяга поне 80% от нас...Засега обаче не виждам някакво развитие извън тази кауза, дано покрай 15 Септември някоя медия отдели няколко минути/реда от безценното си време/място за да популяризира и да се опита да предизвика обществен дебат по темата.
+2
До коментар [#97] от "radoslav_avramov":
Не съм от хората, които се предават лесно. Имам достатъчен опит с администрации от всякакъв род и вид за да си правя излишни илюзии. Смятам, че този проект може и трябва да бъде изваден от блогосферата под лъчите на прожекторите. Смятам, че всеки един от Вас (дори най-яростните критици) са хората с помоща на които можем да го направим. Надявам се в най-скоро време да ви зарадвам с по-конкретни действия.
_____
G.V.-1
http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_dr iven_education.html
Ако нямате търпение да изгледате цялото представяне, обърнете внимание само на финалните кадри.
_____
G.V.Стана интересно!
http://www.novinite.com/view_news.php?id=119938
_____
G.V.+1
За хора без предразсъдъци :) class-on-your-ipad
http://gizmodo.com/5633745/a-full-year-of-algebra-
_____
G.V.В Грузия явно са по-напред: html
http://pavelnik.blogspot.com/2010/09/blog-post_15.
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bgДо коментар [#99] от "Георги Витанов":
Тази презентация е приятна, но когато се гледа трябва да се има предвид, че има широк консенсус около това, че учениците могат да постигнат много повече, когато са напътствани (виж cognitive scaffolding; Виготски, Пиаже). За Индия може да не е много реалистично да има достатачно учители за децата, но в България поне в това отношение ни е по-лесно.
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bg+1
Моля модераторите да прецизират този текст:
p;lpg=PA9&ots=UK9iQ68g5f&pg=PA22#v=onepage)
„Основният извод и сега е, че липсват средства, стратегии и широк дебат за това как трябва да се случва процесът по технологична модернизация на образованието. Дебатът е наложителен и поради факта, че вече няколко изследвания във Великобритания и САЩ показват друга тенденция - че използването на информационни технологии в училищата не оказва пряко влияние върху повишаването на образователните стандарти, дори напротив, в определи случаи води до влошаване на резултатите на децата.“
който е базиран на следното прикачено заключение:
„...we also demonstrate that the introduction of home computer technology is associated with modest but statistically significant and persistent negative impacts on student math and reading test scores. Further evidence suggests that providing universal access to home computers and high-speed internet access would broaden, rather than narrow, math and reading achievement gaps.“
Иначе въпросът е изследван многократно и затова по-авторитетни от единични проучвания са мета-анализите (обобщения на предишни проучвания). Накратко освен компютъризацията, има значение и учебния процес и учителя. Ето две проучвания, които навлизат в повече дълбочина:
* За това, че въпреки че резултатите като цяло са положителни, изключенията са прекалено много, за да има полза от обобщението и за необходимостта от по-специфични изследвания според типа на употреба на компютри (...
Прочитане на целия коментар href="http://books.google.co.uk/books?id=7spWIqyYdVIC&lpg=PA9&ots=UK9iQ68g5f&pg=PA22#v=onepage" target="_blank" rel="nofollow">http://books.google.co.uk/books?id=7spWIqyYdVIC&am
* За положителния ефект върху писмените способности на учениците и работата им в екип (http://escholarship.bc.edu/jtla/vol2/1/)
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bgНямам коментар. :( z_duno/
http://www.dnevnik.bg/analizi/2010/09/19/962603_be
_____
G.V.Борис Луканов и Милена Цветкова са го написали много добре. -kultura-free-economy/
Бих искал и аз да мога така:)
http://www.borisloukanov.com/badeshte-kniga-znaniq
_____
G.V.Нямам какво да добавя. :) ree-biology-textbook
http://www.wired.com/wiredscience/2010/10/wilson-f
_____
G.V.Отново няма да коментирам. is-disabled-7-year-old-boys-life
http://gizmodo.com/5678323/how-the-ipad-changed-th
_____
G.V.Още едно потвърждение за новите възможности, които се откриват! ture=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=Wc3fghSJvBM&fea
Благодарение на Николай
_____
G.V.http://www.youtube.com/watch?v=YEls3tq5wIY
_____
Включете се в свободния интернет, без цензура на корпорации, партии, олигарси,... https://bg.wikipedia.org/wiki/Мастодон_(социална_мрежа) https://masto.bgХората го правят, ние го обсъждаме. http://mashable.com/2011/01/05/schools-ipad/
_____
G.V.Правят го ето така. http://www.apple.com/education/ipad/
_____
G.V.Какво има още да се желае? or-classrooms-yet
http://gizmodo.com/5742925/why-ipads-arent-ready-f
_____
G.V.http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/02/02/1035857_ ministrite_i_vsichki_deputati_ot_gerb_poluchiha/?p =0#addcomment
Има някакво раздвижване, но не и за учениците:
http://news.ibox.bg/news/id_1190835073
+1
Що ли?
http://www.technews.bg/article-20890.html
_____
G.V.+1
Царят е гол! http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=66 5762
_____
G.V.Чудя се сега, да се смея ли, да плача ли? http://dnes.dir.bg/news.php?id=7989529&nt=4
_____
G.V.+3
Подкрепям !!! Компютрите станаха част от ежедневието. Само бих казал, че е по-разумно да се ползват електронни книги, които не уморяват очите, не светят и са достатъчно леки и относително по-евтини. Това, че са все още черно бели не го разглеждам като проблем, защото все пак се предполага, че в училище ще има проектори, на които да се показват нещата.
http://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/20 11/04/21/1079133_uchi_za_da_imash_tablet/
До коментар [#5] от "bill_doors":
Ако посетите лекциите в катедра Агрохимия и почвознание и/или Фитопатология в АУ Пловдив, ще се убедите, че твърдението Ви относно мултимедията в българските университети е невярно. Може да не е повсеместно, но има проблясъци.
Ей тъй на. artienite-uchebnici-v-iujna-koreia.123007
http://www.dnes.bg/technology/2011/07/04/krai-na-h
_____
G.V.+1
Мина една година от публикуването на материала за реформа в образУванието. През това време се случиха много неща. Изприказваха се и се изписаха много приказки. Света се промени и продължава да се променя със страшна сила. Предстои договарянето за средствата от европейските фондове за следващия планов период. Изборите минават и заминават. Явно ще се учим и ще работим докато можем. Явно нямаме излишни пари за да храним учебникарската мафия. Въпросът е: Какво правим? Ето какво правят съседите, които са едни "фундаменталисти". Вярно е. Фундаментят здраво. -meet-with-turkish-minister-may-bid-to-supply-1/
http://www.engadget.com/2011/08/20/apple-microsoft
_____
G.V.+1
Това с цифровите учебници ще е първата крачка. Втората ще е контрол на учителите през нета. Ще се изравнят критериите за преподаване, оценяване, постигнат резултат, както ще може да се дават премии за реални постижения с учениците. Нещо като "контролно за учители" — по всяко време и без предупреждение, а вместо оценка ще има премия(удръжки) към заплатата.
Добре ще е писането по десетопръстна система да стане задължително. Така ще може, с програма редактор, да се запамети правописа (като в коментарите).
_____
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Съвсем се отчаях! Тази година имало издадени учебници в "електронен" вариант, вижте сами разговора на учителите по въпроса:
http://bglog.net/nachobrazovanie/46267
До тук бяха дървените глави. Малко им остава. http://www.apple.com/education/#video-textbooks
_____
G.V.Ако наистина ви интересува какво трябва да бъде образованието, отделете един час за да изгледате какво ще бъде. То ще се случи с вас или без вас. http://events.apple.com.edgesuite.net/1201oihbafvp ihboijhpihbasdouhbasv/event/index.html
_____
G.V.Защо? http://pixelmedia.bg/news/index.pcgi?material_id=5 4866&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twi tter
_____
G.V.АФЕРИМ АРКАДАШ, MAШАЛЛАХ.
http://www.infobulgaria.info/news.php?itm=18728
_____
G.V.