Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

Регистрацията на фирми за 24 часа е мит

11 1 юни 2010, 13824 прочитания
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
Темата на: capital
Преглед на профил

Темата е в архива и се разработва от Капитал.
Предложена е от capital и подкрепена от 52 човека.

Сигналът е на наш читател и ни беше изпратен по електронната поща.

Защо е важна


На сайт-а на Търговския регистър и в прилежащата нормативна уредба е изрично посочено, че след приема на документи за вписване на юридически лица, Агенцията по вписванията е длъжна в срок до края на следващия работен ден да излезе с решение.

Не беше така в моя случай, както и при доста други хора (на опашките човек винаги подочува доста интересни информации). За регистрацията на моето начинание при изрядна документация трябваха 16 дни, предшествани от 30 минути за сканиране на документите. В защита на служителките в Агенцията трябва да уточня, че ме предупредиха, че "ще чакам". Но отказаха да коментират защо ще чакам.

След изтичането на срока, който ми бяха казали (около две седмици, които за стартиращо предприятие са особено важни, особено ако важни потенциални клиенти в това време си намерят нови партньори), още нямаше решение. Телефонното обаждане в централата в София с искане на информация беше особено екзотично: "Ми ш чакате, госпожа", беше отговорът. "Да, ама в нормативната уредба пише до края на следващия работен ден" (надеждата умира трудно). "Да, ама нормативната уредба не е предвидила, че ще обработваме по 2000 документа на ден. Ще чакате колкото трябва".

Така стана ясно какво се случва, а именно нещо много подобно на случая с новите лични документи. Заради някоя законова поправка най-вероятно особено много хора трябва да ползват услугите на Агенцията и тя се оказва абсолютно неподготвена за такова натоварване. Във Варна примерно има възможност да работят паралелно 6 служителки/служители. Работеха 3 гишета. На една опашка се чака за всичко, независимо дали услугата трае 1 минута или 30. Скенерите им са от миналия век. Дотук става въпрос само за процеса на подаване на документи. Мога само да си представям какво става "зад кулисите".

В крайна сметка защо е важна темата: ами защото стартиращите бизнеси са особено важни за икономиката не само по време на криза. Те са моторът на иновациите и източник на стабилни приходи за държавата, към която всички имаме очаквания.

Какво е решението

Сериозен анализ на работата на Агенцията, за да могат да се избегнат подобни ситуации в бъдеще (това надали ще е последната законова поправка, която предизвиква подобен наплив), обновяване на персонала и на софтуер-а. Като цяло това, което може да желаем за повечето административни структури - оптимизиране.

Коментарът на

"Капитал" следи темата - очаквайте материал по въпроса в следващите броеве. Проблемът със сложните бюрократични услуги беше засегнат и в темата на брой 21: Закъснялата е-волюция. Електронното правителство има шанс да се случи след десетилетие лутане.

Две от каузите на "Капитал" и на нашите читатели също засягат административните услуги. Можете да подкрепите "За по-добро обслужване в митници и пощи" и "Електронните услуги трябва да улесняват".

Какъв е вашият опит с подобни административни услуги? Какво според вас трябва да се направи, за да се улеснят процедурите?

4 юни 2010
Тема на броя е Търговският регистър
Подкрепете позицията си с коментар

11 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Georgi K Рейтинг: 8 Неутрално
1 юни 2010 21:58 1
- +Оценка
-1 +6

Факт! Вчера подадох документи и ме осведомиха да се надявам след две седмици да е готова фирмата! В "зората" на Търговския регистър фирмите наистина излизаха за около два часа, но вече всичко е по старому

 
Преглед на профил Димитър Димитров Рейтинг: 1383 Неутрално
1 юни 2010 22:08 2
- +Оценка
-2 +4

Миналата година през ноември регистрирах фирма за 24 часа онлайн, никакви проблеми след като се пребориш с тъпите инструкции в сайта.

 
Преглед на профил Konstantin Radev Kavaldzhiev Рейтинг: 8 Неутрално
1 юни 2010 23:42 3
- +Оценка
-2 +4

Струва ми се, че проблемът произтича от това, че до 30 юни 2010г. всички предприятия (разбирай всички търговци) трябва да обявят в търговския регистър Годишен финансов отчет (ГФО). Отделно от това тази година изтича срокът на пререгистрация на всички търговци. Съгласно ЗСч. след пререгистрация, всеки търговец е длъжен да обяви ГФО от 2007 насам. Изложените обстоятелства образуват голямо натоварване системата на Агенция по вписванията (Търговския регистър). Казвам това, защото преди акумулирането на тези обстоятелства системата наистина (често) действаше "от днес за утре". Това разбира се не е извинение, а само обяснение. Според мен допълнителен проблем се явява това, че всеки търговец ( и ЕТ "Цървулан" от Куртово конаре) е длъжен да обявява ГФО в ТР - това излишно натоварва системата на АВ. Това е така, защото длъжностното лице по регистрацията трябва да отдели (почти винаги) еднакво време за разглеждане документите по ГФО на всеки търговец (и на ЕТ и на АД и на ООД).

 
Преглед на профил Васил Величков Рейтинг: 1366 Неутрално
2 юни 2010 11:45 4
- +Оценка
-2 +7

На хубаво лесно се свиква ;-) В зората на ТР чакането беше 40-50 дни, а опашките километрични.
После се случиха три неща:
1. Системите бяха стабилизирани и силно оптимизирани за производителност
2. Заплащането на служителите беше обвързано с количеството и качеството на работата
3. Услугите през Интернет портала бяха намалени като цена с 30%

Така се постигнаха рекордно къси времена за вписване - в определени месеси под 4 часа!
Иначе е добре е да се познават законите ;-) Докато тече прегистрацията на фирмите в Търговският регистър (до края на 2010г), срокът за вписвания по ЗТР е 14 дни. От 01.01.2011 срокът ще бъде 1 ден.

Сега обаче има нови проблеми, криза е ;-):
1. Документите подадени в АВ вече не се сканират от външна фирма, а това е прехвърлено обратно към служители на АВ, които вместо да вършат друга работа се правят на "сканьори", за което не са обучавани.
2. За сметка на това щатът е намален с повече от 20% спрямо 2008-ма и хората не получават никакви бонуси за повече работа (т.е. "висят" на 500 лева). Преди като получаваха ДМС работеха до 8-9 вечерта и събота, за да наваксват, но това им се отразяваше сериозно на дохода.
3. Он-лайн услугите спокойно могат да бъдат и 50% и 70% по-евтини от същите услуги "на гише" и тогава подаването на документи по Интернет щеше да е още по-предпочитано (сега е около 22-30%). Да, ама това значи по-малко приходи...

Прочитане на целия коментар
в републиканския бюджет (парите отиват директно в бюджета, не в АВ)
4. Подаването на ГФО-та можеше да се прави по график по типове фирми. Проблемът е в сканирането на милиони страници в рамките на м.юни всяка година, да не кажа в последната 1 седмица на м.юни. В България всички чакаме последния срок за нещо, за да се втурнем да се редим на опашки.

Медалът има две страни...

_____

Татко на двама
 
2 юни 2010 14:12 5

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

Преглед на профил opinionated Рейтинг: 388 Неутрално
3 юни 2010 12:30 6
- +Оценка
+3

а защо се скенират документи издадени от други държавни институции? не е ли по-надеждно, бързо, евтино тази информация да се проверява автоматично без да се трупат папки с лична информация?

 
Преглед на профил leb2.0 Рейтинг: 225 Весело
3 юни 2010 18:06 7

абе важното е пари да се събират, а кога ще стане - има време!

_____

леб2.0 - залеби ли?
 
Преглед на профил rover Рейтинг: 388 Неутрално
3 юни 2010 18:25 8
- +Оценка
+3

До коментар [#4] от "Васил Величков":

Уточнението на г-н Величков за 14-дн. срок е правилно, но то важи само за дружествата, които се пререгистрират - вж. Преходните разпоредби на ЗТР.

За всички други регистрации и вписвания срокът за извършване на услугата е до края на следващия работен ден след подаването.

Що се отнася за обявяването на актове /апропо, тук се включват и ГФО-та/ следва да се извърши "незабавно", т.е. при всички положения по-рано от предишния срок. Познайте кой го спазва....

Не виня служителите, разбира се. Но когато държавата поема официално задължения, разписани в закон, трябва да й напомняме, че е хубаво да ги спазва...Съд, здравей-здравей!!

 
Преглед на профил nosimoto Рейтинг: 1366 Любопитно
7 юни 2010 14:34 9
- +Оценка
+1

В крайна сметка не ние (регистриращи, пререгистриращи, предоставящи прозрачните си данни) сме виновни за управлението на регистъра и свързаните с него проблеми. И вместо да ни се извинят за причинените неудобства, ни се карат, как изобщо си позволяваме да надигнем глас.

А ако всички се наговорим и пуснем жалби срещу ТР поради неспазване на горепосочените законови рамки, КОЯ институция ще задръстим и направим временно нетрудоспособна поради твърде голямо натоварване?

_____

-- i'm sick enough to be totally confident
 
Преглед на профил Meister Eckhart Рейтинг: 877 Неутрално
3 мар 2011 12:35 10
- +Оценка
+1

Сега видях тази тема,мислех сам да я предложа.Аз самият чаках повече от месец за регистрация на фирма и то по електронен път.Направо изпаднах в ужас.Писах и на Омбудсмана,отговориха ми писмено,казват били се свързали с Агенцията по Вписванията,ама полза от цялата работа никаква.Хората имали много работа,щото нали в края на миналата година уж беше крайния срок за пререгистрация и за това от септември до края на 2010 се чака повече от месец.След като преомениха срока за пререгистрация до края на 2011 ,в края на тази година "батака" ще е същия.Няма оправия.

_____

the devil is in the data
 
Преглед на профил Meister Eckhart Рейтинг: 877 Разстроено
3 мар 2011 12:40 11
- +Оценка
+1

Решението е просто!
В закона пише-решението за вписване се обявявя в деня след подаването на документите.Който чиновник не спази закона -100 лв глоба. Следва 10 лева обезщетение на ден за всеки предсрочен ден в полза на заявителя.

_____

the devil is in the data
 
Подкрепям темата
52 човека подкрепят темата Легенда
  • Регистриран потребител

  • Потвърден имейл