Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

За електронните библиотеки

28 25 юни 2010, 106735 прочитания
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Темата е нова.
Предложена е от Чимиджимичамиджоми и подкрепена от 132 човека.

Защо е важна

Затвориха chitanka.info. Затвориха я незаконно.

Чл. 24. (1) Без съгласието на носителя на авторското право и без заплащане на възнаграждение е допустимо: (...) 9. (изм. - ДВ, бр. 99 от 2005 г., в сила от 10.01.2006 г.) възпроизвеждането на вече публикувани произведения от общодостъпни библиотеки, учебни или други образователни заведения, музеи и архивни учреждения, с учебна цел или с цел съхраняване на произведението, ако това не служи за търговски цели.

Затвориха я арогантно по полицейски. Затвориха я в услуга на частен интерес, а данъкоплатците финансираха затварянето... Да се горият книги и да се затварят билиотеки е първата стъпка към тоталитаризма. Нечетящите не мислят. Щом не мислят - не пречат! Българинът спря да чете. След две години хората, прочели поне една книга годишно ще се събират спокойно на стадион "Васил Левски", а след пет - в зала "България". Тази кауза засяга всички, които не искат България да се върне в тъмните векове. Тя засяга и тези, които претендират, че защитават правовата държава.


Какво е решението

Решението е просто. Ако държавата не желае или не може да помогне, то поне да не пречи!

Коментарът на

Коментарът на "Капитал":
Главна дирекция за борба с читанките. Поредната активност на рицаря на книгата Явор Колев предизвика усмивки в интернет
ГДБОП срещу онлайн библиотеката: Като няма читанки, гледайте клипове
Искам да получавам съобщение за развитието на каузата
Подкрепете позицията си с коментар

28 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Симо Рейтинг: 887 Неутрално
25 юни 2010 10:10 1
- +Оценка
-2 +35

Библиотеката е жива !!!

chitanka.gdbop.com

а ГДБОП да ходят да ловят истински престъпници, а не да закачат безплатните полезни сайтове.

 
Преглед на профил cheta Рейтинг: 409 Неутрално
25 юни 2010 10:56 2
- +Оценка
-1 +24

Да затвориш Читанка е все едно да вървиш със затворени очи - това се отнася до младото поколение. Няколко пъти съм участвал в академични проекти в Канада, САЩ, Великобритания и съм поразен от четенето на книги, от библиотеките им: университетски, градски, квартални. А иначе - стадионите, дискотеките, кръчмите и там са пълни. За всеки си има писта.

 
Преглед на профил stg Рейтинг: 1346 Гневно
25 юни 2010 11:17 3
- +Оценка
-1 +35

Причината за затваряне на читанката, не е че пречи на хартиеното книгоразпространение, това просто не е вярно, причината е друга, настъпват електронните четци, въпрос на не много време е да станат масово достъпни , това отваря нов пазар на електронни книги , говорим за много много пари, за това без да е нарушила закона читанката беше ударена по настояване на един издател или няколко, но един е в основата и всеки знае кой е той. Оценките в световен мащаб са, че пазара на хартиени книги ще се редуцира до не повече от 20 процента от пазара на книги.

_____

"Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
 
Преглед на профил r0okie Рейтинг: 0 Гневно
25 юни 2010 11:19 4
- +Оценка
-2 +14

Мдааааа....по времето на Хитлер даже са горяли книги.....мдааа

_____

www.onpolitics.eu
 
Преглед на профил Huku Рейтинг: 1173 Гневно
25 юни 2010 12:22 5
- +Оценка
-1 +11

451˚F

_____

MAD in BG
 
Преглед на профил гт Рейтинг: 1441 Любопитно
25 юни 2010 13:00 6
- +Оценка
-23 +4

А защо единият от сървърите на това Богоугодно дело беше скрит на покрива на една сграда?!

:-)

 
Преглед на профил soren Рейтинг: 240 Неутрално
25 юни 2010 13:24 7
- +Оценка
-1 +24

1800 г. Тъкачите са против тъкачните станове.
1980 г. Бакалите са против супермаркетите.
2010 г. Книгоиздателите са против интернет. Книгите без права са много по-опасни от цигарите без бандероли.

 
Преглед на профил souleil Рейтинг: 1098 Неутрално
25 юни 2010 13:56 8
- +Оценка
-36 +9

Затворили я незаконно, така ли? А законно ли е качен всичкия тоя труд на толкова много хора, изкарващи си прехраната с писане? И не, тук не говорим за музика, която може да се слуша на концерти, (които са и основния източник на приходи за всякакъв тип изпълнители) или филми, които могат да се гледат на кино (което също има огромен дял от приходите на всяка една продукция). Това са книги, един автор не може да излезе на националния стадион и да организира масово четене от 5-10 или n на брой хиляди души.

Затова, нека ви го напиша в прав текст, чимиджимита и други такива , писателите се изхранват от ПРОДАЖБИТЕ на техния ПРОДУКТ, в случая това са КНИГИТЕ. Сваляйки БЕЗПЛАТНО плода на техния труд, ВИЕ САМИТЕ обезкуражавате творците от по-нататъшна работа, ограбвате ги от това, което им принадлежи и спомагате за връщането към тъмните векове, за които вие самите говорите.

И не, няма да се правя на светец, и аз съм свалял книги безплатно! Разликата между мен и вас е, че аз не се крия зад псевдо-интелектуални каузи и нямам лицемерието и фалша да твърдя, че затварянето на една чисто пиратска онлайн библиотека без уредени авторски права (ще ви го напиша и с главни букви за да отекне в съзнанийцата ви АВТОРСКИ ПРАВА) ще доведе до духовното обедняване на нацията. В София (а сигурен съм и в цялата страна) има достатъчно добре уредена дистрибуторска мрежа от книжарници, за желаещите да се обогатят, четейки. Що се отнася до книги в дигитален формат, съветът ми...

Прочитане на целия коментар
е - вземете си един Kindle и сваляйте от Amazon. За по-авантюристично настроените има iPad, а откакто излезе и iOS4, и iBooks за iPhone. Отделно с това тепърва започват и ше започват да излизат масово таблети от производители като Dell, Asus, HP и др. Тенденцията е платформата за четене да се промени, но това не би трябвало да намали обема на прочетените книги, даже напротив. Защото много по лесно е да носиш 100 книги в e-reader-а си в чантата, отколкото 100 книги в куфар, нали?

 
Преглед на профил ju.li Рейтинг: 960 Неутрално
25 юни 2010 14:12 9
- +Оценка
-2 +11

На пръстите на ената ръка се броят писателите, които се изхранват от КНИГИ, подчертавам от книги, а не от рецензии, сценарии и др.
Та въпросните писатели вече са си продали правата и не получават нищо от читателя, а само от този, който си е купил хартиена книга, а не снимка на книга.

 
Преглед на профил stg Рейтинг: 1346 Неутрално
25 юни 2010 14:14 10
- +Оценка
+15

Призовавам да се изкара на светло издателската дейност в България,нека се проверят действителните тиражи на книгите, нека се провери до колко изобщо се плащат права, в тая светлина руския автор Ник Перумов беше потресен от пиратското си издаване в България а не съм чул някой да е преследвал издателя. Нека издателствата бъдат задължени да вписват цената на книжното тяло на всяка книга, и нека ако искат да преследват електронните книги да издават такива , а иначе не знам до колко е законно да придобиеш някакво право , само и само за да не се възползваш от него но и другите да не могат.

_____

"Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
 
Преглед на профил MAria Рейтинг: 237 Гневно
25 юни 2010 14:22 11
- +Оценка
-1 +16

Предполагам, че ще се прегледа и изписаното из блоговете по темата, прочетох много интересни мнения.
А какво мислите за "аргументите" на Веселин Тодоров, председател
на УС на Асоциация "Българска книга" (БНТ1/Денят започва от днес). Например: България е като Белгия (wtf!?!?!?); библиотеките (!!!) трябва да плащат авторски права на издателствата, защото дават книги за четене безплатно (!!!)... И още: достатъчно е човек да прочете ревюто за дадена книга в някой електронен магазин за книги, за да прецени дали си струва да си я купи (този човек чел ли е някое ревю в живота си!?!?!?! ами че те изкарват телефонния указател уникално интересна книга, може би най-интересната на света!!!)

 
Преглед на профил mashine Рейтинг: 1330 Весело
25 юни 2010 14:48 12
- +Оценка
-1 +5

..." не се гаси туй що не гасне " :)

_____

Quid est veritas ?
 
Преглед на профил Автор Рейтинг: 753 Неутрално
25 юни 2010 14:50 13
- +Оценка
-6 +5

До коментар [#8] от "souleil":

Истината е че никога, подчертавам НИКОГА, не съм чувал някой да се похвали, че е изцел цяла книга от екрана на компютъра си. Ако бъркам тук моля някой, който е прочел цяла книга в интернет да се похвали с това. Книгите използвам книгите в интернет по-скоро за да си подбера книгар която ще купя на пазара (ако я открия разбира се)м използвам книгите в интернет и за да направя някаква справка по тях (примерно книгите в гуъл са един сериозен инструментариум). Общо взето с това се свършватползите от онлайн изданията поне за мен. Интернет не ми позволява да си опъна краката на фотьойла, а някак си без това усещане, текста и неговия смисъл ми убягва.

Сайтовете с книги са ценни и не бива да се позволява на някакви полицаи, голяма част от които вероятно не са свалили нито една книга от интернет, да си мислят, че защитават законността като ги унищожават.

Между другото, горещо ви препоръчвам са опитате сайта gigapedia.org - след регистрация дава възможност за наистина огромен достъп до книги на английски, френски, испански и т.н.

_____

http://braveanonymous.blogspot.com/
 
Преглед на профил han_asd Рейтинг: 8 Неутрално
25 юни 2010 14:52 14
- +Оценка
-1 +3

Нека всеки които подкрепя или не подкрепя инициативата за популяризиране на литературата написана на български език онлайн да прочете първо:

http://chitanka.info/operation-mindcrime.html

Нека тези които я подкрепят да се присъединят в
http://www.bgpetition.com/chitanka_info/index.html

 
25 юни 2010 14:52 15

Този коментар беше изтрит в 15:15 на 25/06/2010 от неговия автор.

Преглед на профил MAria Рейтинг: 237 Неутрално
25 юни 2010 15:46 16
- +Оценка
-2 +4

АВТОР, ето човек, който чете от екран: Васил Колев http://vasil.ludost.net/blog/
Това няма връзка с купуването на книги, ето материал: http://vasil.ludost.net/blog/?p=2751 и цитат:
"Аз лично ползвам chitanka-та. Ползвам и bookwarez. Тегля си книги, чета ги, ако си струват и си ги купувам (като ми се очертава да си купя още една библиотека, понеже пак ми свърши мястото). Много от хората, които все още четат книги в България правят като мен, и съответно лесно може да се види как повечето неща, които се поръчват от amazon са книги, а не нещо друго.
(имам и малкия проблем, че доста често ме болят очите и на монитора ми е по-лесно да чета. Ето за това имам кило книги в оригинал, които не съм разгръщал - прочел съм ги от bookwarez и после съм си поръчал хартиените копия, като например “merchant princes” серията на Строс)."

 
Преглед на профил 911 Рейтинг: 468 Неутрално
25 юни 2010 15:49 17
- +Оценка
-1 +3

До коментар [#8] от "souleil":

Дори и тези автори, които са отдавна са си отишли от този свят?

 
Преглед на профил Aleksandra Stankova Рейтинг: 409 Неутрално
25 юни 2010 16:32 18
- +Оценка
-2 +3

Не мисля, че авторите са "ограбени" и "ощетени" от подобен тип сайтове, до такава степен, че едва ли не гладуват низвергнати по канавките, защото хората имат безплатен достъп до творчеството им. Особено ако говорим за книжния пазар в страна като България, където и без това малко хора могат наистина да си позволят да купуват периодично книги. Аз виждам сайта като една безплатна реклама на труда им, която позволява на читателя да се запознае с него, защото най-пълна информация за един писател от този тип просто не може да се намери никъде в България освен в интернет. По този начин се обогатява и читателската култура и се създават потенциални фенове/купувачи. Отдавна стана ясно вече, че хартията е медиум, който няма да клекне пред настъпващата технологична революция- помислете за винила, който само набира скорост с времето(след малко забавяне). Човек иска да осъществява контакт(където е възможно) с това, което го интригува, с това, което харесва. Един онлайн прочит в никакъв случай няма да възпре един четец от това да сложи ръка върху корицата на любима книга или да си закупи току- що излязлата нова книга от поредицата, която следи( и с която е вероятно да се е запознал първоначално онлайн).
Освен това книгите по подобен тип сайтове са повечето или чуждестранна литература, или отдавна проявили се бестселъри и класики, т.е. който е имал да взима пари от товавече си ги е взел.
И не ми говорете за ipad-ове и iphon-и. Като се нагуша с пара и като...

Прочитане на целия коментар
ми се глези ще си взема. Засега ще си карам с допотопната Нокийка и ще се ровя по сергиите за втора ръка книжлета. Не на Славейков, защото там станаха кожодери, а от тези за по 2-3 левчета с хубавия превод още от соц време, когато хората поне можеха да превеждат качествено, а не като сега да ми осакатяват езика и аз да плащам отгоре за това.

 
Преглед на профил ju.li Рейтинг: 960 Весело
25 юни 2010 20:00 19
- +Оценка
-1 +8

Искам само да добавя, че библиотеки, читалища и училища разчитат на държавни средства за да съществуват. Съответно и неизвестен брой чиновници се изхранват от съществуването им.
Е как да не разгромиш подобен саморасляк?!!!

 
Преглед на профил souleil Рейтинг: 1098 Весело
26 юни 2010 08:13 20
- +Оценка
-2 +3

До коментар [#18] от "kompot":

Приятелю, четеш Капитал, а всъщност си за Дума. Направи си един Reality Check


Що се отнася до предишното ми мнение по темата: без да съм чел публикации в други медии, грешно предположих, че администраторите на читанката печелят от реклама, в следствие на генерирания към сайта им трафик. Изказах се недотам подготвен (нямам навика да го правя често), оттам дойде и прекалено крайната ми позиция, която очаквано получи бурни овации от всички.

Мисля си, че оптималният вариант за съществуването на сайта е по-добра комуникация между администраторите му и книгоиздателите по модела на YouTube (който онзи ден спечели делото срещу Viacom, между другото) или АренаБГ, дори. Ако книгите, защитени от неизтекли авторски права, бъдат премахвани по молба на издателя, интересите на всички заинтересовани страни ще бъдат удовлетворени. И няма да се налага каубоя Колев да яха метлата.

И като заключение: книгата е храна за ума и също както хляба има своята стойност, за която всеки четящ би трябвало да е готов да заплати съответната цена.

 
Преглед на профил bibliotekar Рейтинг: 0 Неутрално
26 юни 2010 11:20 21
- +Оценка
+8

Библиотеките от стария вид са наред - така намекна шефа на Асоциацията Българска книга по БНТ сутринта на 25 юни, защото дължали "дивиденти" на авторите. Мно-о-о-го неподготвен се изказа. Библиотеките не плащат хонорари на авторите, само сумират читателите им, а държавен фонд плаща. И това изобщо не е практика в целия ЕС, а само в една страна. "Поне у нас така и не се решиха да следват опита на Великобритания, където от 30 год. действа системата за Право на обществено заемане (PLR Act) за изплащане на „държавен” хонорар на авторите с налични книги в бибилотеките. Всяка книга се „заема”, т.е. предоставя безплатно на неограничен брой читатели. Тези читатели, разбира се, заплащат читателската си карта, но с тази сума се покрива само разходи на библиотеката. Т.е. дори и тези пари не отиват в ръцете на издателя и стотиците читатели на книгата не подпомагат с нищо автора и издателите й. Следователно библиотеките умножават по легален начин тиража или чифтовете ръце и очи, изконсумирали книгата, намаляват броя на евентуалните купувачи. От своя страна клиентите на библиотеката могат да копират или сканират безброй пъти библиотечния екземпляр или да го преотстъпят на колкото искат близки хора за четене „на аванта”. (Милена Цветкова "Библиотеката – грешница" в сп. 4Publishing, бр.1 от 2009, с. 48-49). А списанието го правят студенти, които УЧАТ за издатели и са го качили за свободен достъп на сайта на Университета си! ...

Прочитане на целия коментар href="http://uni-sofia.bg/docs/fjmc/4Publishing-2009-full-version.pdf" target="_blank" rel="nofollow">http://uni-sofia.bg/docs/fjmc/4Publishing-2009-full-version.pdf.

 
Преглед на профил Ariman Рейтинг: 891 Неутрално
26 юни 2010 19:56 22
- +Оценка
+6

До коментар [#19] от "ju.li":

Респект.

Азъ съм от четящите онлайн, някой горе питаше - изчетох цялото творчество на Стивън Кинг, сега въоръжен очаквам ГДБОП.

_____

Човекът е мярка за всички неща.
 
Преглед на профил петър палчев Рейтинг: 768 Неутрално
14 апр 2012 02:20 23
- +Оценка
+1

МНОГО Е ХУБАВО ДА ИМА САЙТОВЕ ЗА КНИГИ .А ЗА ПЛАЩАНЕТОИМА НАЧИНИ.

 
Преглед на профил maren Рейтинг: 383 Неутрално
3 мар 2014 11:51 24

Електронните библиотеки са много важни в процеса на дигитализация на знанията. Безвъзмездната инициатива на "читанка" за доставяне на книги от различни времена трябва да бъде подкрепена от обществото, НПО и държавата, включително в създаването на добри навици като спазване на авторски права и публикуване на рецензии. Това може да се види в Google библиотеки.
Друга добра практика е набирането на фондове за дарения, за което вероятно ще трябва по-сериозна и по-продължителна кампания.

 
Преглед на профил suroIkamatno Рейтинг: 409 Неутрално
15 апр 2014 21:31 25

Аз съм за да има електронни библиотеки, но те трябва да се съобразяват и със Закона за авторското право. ЗАПСП предвижда т.нар "свободно използване със заплащане на компенсационно възнаграждение". Т.е, ако хипотетично приемем, че сте създали електронна библиотека, то трябва да има два вида достъп - свободен, до ограничен ресурс(цитати, части от произведение и т.н) за образомателни и научни цели и платен досътп(който може да бъде под формата на годишна такса), която да се използва в хипотезата на чл.25, ал.1 и чл.26, ал.1 от ЗАПСП. Законодателят изрично е казал, че без съгласието на носителя на авторското право, но при заплащане на справедливо компенсационно възнаграждение е допустимо възпроизвеждането с нетърговска цел на отпечатани произведения, с изключение на нотни материали, върху хартия или друг подобен носител чрез репрографиране или друг способ, осигуряващ подобен резултат. Ако това правило беше спазено, сега щеше да има Читанка.

 
Преглед на профил suroIkamatno Рейтинг: 409 Неутрално
15 апр 2014 21:39 26

Та в този ред на мисли статията на "Капитал" е меко казано некомпетентна, едностранчива и не отговаря на авторскоправното законодателство не само в БГ, но и в световен мащаб. Това, че някой иска да чете, не означава, че трябва да краде, нали така. Ако иска да чете, да плати по-малка глобална сума като обаномент(компенсационно възнаграждение) и да чете. Този абонамент може да е на цената на една книга, а да получи право да прочете стотици книги. Да, вярно е че Читанка не са се сетили за това решение, но това си остава техен проблем и ги прави пирати парексаланс, което естесвено е незаконно. И нека да съдят кое е правилно и кое не само хората, които са написали поне 50 страници през живота си и са ги издали. Тогава същите тези хора ще пазят въпросните 50 страници с нокти и зъби, защото тогава ще разберат какво значи да се трудиш по цели нощи и някой да вземе труда ти безплатно. Ако пък са много ученолюбиви и не им се плащат средства да полагат обществено полезен труд в Националната библиотека. Сигурен съм, че ако чистят всяка събота например коридорите ще им дадат годишен абонамент за цяла година.

 
Преглед на профил сидер Рейтинг: 497 Неутрално
17 авг 2014 23:50 27

Напълно съм съгласен, че като не може да помага поне да не пречи държавата.То се вижда, че младото поколение вече се ражда с лаптоп или таблет в главата, поне чрез електронните библиотеки да започнат да четат.

 
Преглед на профил сидер Рейтинг: 497 Неутрално
18 авг 2014 00:05 28

Питам ви вас защитниците на авторските права. Защо не обърнете внимание на обикновените библиотеки, че не взимат такса за всяка дадена за прочит книга и тази такса да я внасят в отдела за авторсите права.
Аз така го разбирам авторското право относно библиотеките. Дава ти книга да я четеш и трябва срещу това да ти взема такса авторско право, която такса да се внася в отдел авторски права. Да те видя тогава по колко книги ще четеш, като за книга която взимаш за прочит трябва да платиш наприомер един, два, пет или десет лева за да я прочетеш.
Някой ще ме опонира, че видиш ли библиотеките искат членски внос за да ползваш услуягите им, ама не разбирате, че този членски внос не стига дори за заплати на персонала на библиотеката

 
Подкрепям темата
132 човека подкрепят темата Легенда
  • Регистриран потребител

  • Потвърден имейл