Да върнеш блясъка на историята
След близо 16 години реставрация шуменската Томбул джамия отново грее в цветове
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Покритите с блажна боя и вар стени и колони на шуменската Томбул джамия бяха обичайна гледка в последните години. След близо 16 години реставрация и леко забавяне в първоначалните срокове заради пандемията сега най-големият мюсюлмански храм в страната и един от стоте национални туристически обекта отново впечатлява вярващи и посетители с автентичното си великолепие - изящни рисунки, богато декорирани дървени елементи и цветни витражи.
Официално джамията носи името "Шериф Халил паша", но е по-известна като Томбул джамия заради тумбестия си купол - на турски думата tombul означава "топчест", "пълничък", "надут". Завършена е през 1744 г., четири години след началото на строежа й през 1740 г. По онова време в града е имало по-голям брой джамии от запазените към днешна дата три, но още тогава "Шериф Халил паша" е била единствената с такава форма на покрива - откъдето дошло и името "Томбул". При изграждането храмът бил в самия център на Шумен, но с разрастването на града останал в западната му част.
Джамията представлява архитектурен комплекс от няколко сгради, свързани с вътрешни дворове. В центъра на комплекса е молитвената зала, чиято форма е особено интересна - основата е квадрат с размери 15х15 м, средната част е осмоъгълник, а най-горната е кръг, който завършва с тумбеста форма на покрива. Разстоянието от пода до купола, който символизира небето, е 25 метра. А за отличната акустика в това щедро пространство допринасят вградените в стените глинени гърнета. Джамията има едно минаре с височина 40 м, един външен балкон и 99 спираловидно разположени каменни стъпала.
Сложната реставрация
Първоначалните проучвания за реставрацията започват още през 2004 г., когато екипите от специалисти заварват обекта в доста окаяно, дори аварийно състояние с течове, разрушени мазилки, компрометирани покривни обшивки и загубени части от оригинална украса. В периода 2005-2008 г. е извършено частично укрепване на храма, но същинската работа по реставрацията започва през 2016 г., като включва два етапа - строителен и художествена реставрация, извършени от компанията "Еврорест 2002". През цялото време джамията продължава да работи и като молитвен дом, и като туристически обект от национално значение.
Едно от големите предизвикателства пред реставраторите се оказва това, че огромната вътрешна площ от близо 2 декара стенописи всъщност са били изрисувани на два етапа - веднъж при самото изграждане на храма и втори път през XIX в., за което свидетелстват включените барокови елементи. Така екипът се изправя пред дилемата коя от декорациите да остави. По принцип в българската практика е прието да се възстановява оригиналът, но тъй като и вторият вариант има своята ценност, се стига до споразумение да бъдат представени и двата периода в частите, в които са най-добре запазени, като се подчертае отчетливата разлика между тях, без това доведе до еклектика в интериора. Забележителното е, че пространството е било изрисувано изцяло на ръка, без да се ползват шаблони.
При реставрацията екипът използва само аналогични или сходни материали на ползваните при изграждането на джамията. За възстановяването на прозорците например е използвано оригинално лято венецианско стъкло, а рамките са моделирани и отливани ръчно по образец от старите рамки. Внимателно почистени от напластяванията и изцяло обновени са и всички дървени елементи от украсата - ръчно изработеният и ажурно декориран в стил "лале деври" минбар (издигнатото място, от което имамът чете своите проповеди), михрабът (нишата, указваща посоката към свещения камък Кааба в Мека, към която се обръщат мюсюлманите по време на молитва), фризовете около прозорците, балконът, т.нар. обущарник, където вярващите оставят обувките си, преди да пристъпят в молитвената зала.
Повече от дом на религията
Освен основната сграда комплексът включва няколко допълнителни - вдясно от молитвената зала е било началното училище (мектеб), специализирано за калиграфи, а вляво са помещенията на медресето (средно и висше училище), в което са се изучавали светски и религиозни предмети, както и на библиотеката, в която са се съхранявали над 5000 тома на арабски, персийски и османски турски език. Сред тях са били и изключително ценните трудове - съчинения и карти - на известния арабски географ от XII век Абу Абдуллах Мохамед ал Идриси, които впоследствие били пренесени за съхранение в Народната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" в София.
Към медресето е имало и стаи, в които са били настанявани учениците от по-далечни населени места. Тези помещения заедно със стаите, в които са се провеждали учебните занятия, опасват най-големия вътрешен двор на комплекса - общо 12 на брой. В момента медресето не функционира, а идеята е в бъдеще в помещенията му да бъдат представени музейни експонати, разказва екскурзоводът Мустафа Ахмедов. От самото открито пространство ги отделя сводест проход, заради който дворът е известен като "аркаден". В центъра му има шадраван за ритуално измиване преди молитва, който също е реставриран. Навремето той е работел постоянно, като водата е била изворна, обяснява екскурзоводът. Впоследствие водата вероятно е била отклонена при някой от строежите на околни сгради и сега шадраванът се захранва от градската мрежа.
Национален първенец
Общата площ на комплекса прави Томбул джамия най-голямата в страната и втора по големина на Балканския полуостров - след джамията "Селимие" в Одрин. Любопитна подробност е, че има и двойник - в турския град Невшехир. Храмът там е идентичен по размери с шуменския, но е построен малко по-рано - в периода 1726-1727 г. Съществуването й опровергава един от митовете, свързани с Томбул джамия - че е била проектирана от местен майстор, който след това бил обезглавен, за да не направи втора като нея.
Най-известната от легендите за шуменския храм обаче е свързана с причината за построяването му и със самия Шериф Халил паша, чието име носи. Според преданието той бил роден в шуменското село Мадара и бил бурен и непокорен младеж и с поведението си разочаровал баща си, който го упрекнал с думите "От теб човек няма да стане". След години служба в Истанбул - първо в армията, а впоследствие и в двора на султан Ахмед Трети, където бил удостоен с титлата "паша", той се върнал в Шумен, но при срещата с баща си се държал грубо и надменно с него. "Паша може да си станал, но човек - не", казал огорченият родител, тръгнал си и не след дълго издъхнал. От разкаяние синът решил в негова чест да издигне джамия.
Друга легенда разказва, че при строежа на храма са използвани колоните от двореца на първите български ханове в Плиска. Категорични доказателства в подкрепа на тази теза няма - всъщност според исторически проучвания, цитирани от Националния исторически музей преди няколко години, автентичният каменен материал, от който са били изградени крепостните стени, дворците и църквите в Плиска, е бил използван около 100 години по-късно - в периода 1866-1870 г., по заповед на Мидхат паша за строеж на гарови съоръжения по първата жп линия на територията на днешна България.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.