Дивото зове

Какво е овърлендинг, или когато пътуването е по-вълнуващо от крайната дестинация

Овърлендинг е една от новите модерни думи, които ще чуваме все по-често. Тя се използва за набиращите популярност къмпинг и офроуд сухоземни приключения и бягства сред дивото, далеч от тълпите. При тях пътуването е по-важно от мястото, до което искаме да стигнем, затова се търсят все по-далечни и диви дестинации. Независимо дали ще бъдат с оборудван като кемпер джип, с камион или дори с малък градски автомобил, този вид приключения започват да привличат все повече хора, търсещи нов вид изследователско преживяване. Във времена, в които всички големи географски открития вече са направени, приключенският дух не стихва, просто си намира нови цели и проявления. Така, тласкани от чисто човешката нужда за търсене на новото, непознатото и предизвикателното, някои хора преобразуват автомобилите си във високопроходими домове и потеглят, впускайки се в интересен ваканционен жанр между къмпингуване и офроуд приключение.

Началото на овърлендинга официално е в Австралия, където се прекосяват огромни разстояния през т.нар. аутбек (териториите, далече от основните градски райони). Смята се, че думата първоначално е била използвана за хората, които транспортират добитък на големи разстояния. Макар и с корени в австралийската пустош, интересът към този вид приключенстване бързо се разпространява в Северна Америка, а по-късно и в Европа, Африка и почти цял свят.

Хората сред дивото

В овърлендинг експедиции-приключения обикновено се впускат хора, които търсят досега с природата и дивото. За разлика от собствениците на обикновени кемпери, които предпочитат социалния контакт, запалените по овърлендинг искат да бъдат колкото се може по-отдалечени от цивилизацията, обкръжени само от най-близките си. Точно такъв тип хора са Кирил Илиев и съпругата му Доротея Христозова-Илиева. Семейството с три деца развива сайта с блог 4x4-camping.com, който по-късно прераства и в онлайн магазин за овърлендинг екипировка. Увличайки се по планини, преходи и колоездене, те започват да търсят автомобил, който ще им позволи да бъдат по-близо до природата и така откриват, че т.нар. овърлендинг се развива бързо през последните години и че е нещо, което ще им пасне. Не след дълго откриват и че в България информацията за овърлендинг е оскъдна, а екипировка може да е изключително трудно да се набави. Така, макар той да е програмист, а тя търговски представител, двамата посвещават голяма част от свободното си време не само на пътувания, но и на популяризирането на овърлендига в България.

Кирил споделя, че овърлендингът за него е "пътуване, зависимо от автомобила, при което ти се движиш с него, живееш около него, и това само по себе си представлява приключението, в което се впускаш". Според него не е задължително превозното средство да е 4х4. Един от примерите е прекосяването на магистрала "Панамерика", направено с оборудван за овърлендинг "Опел Корса". Мнението на Кирил е, че проходимият автомобил не е задължителен, но би улеснил пътуването и може да те отведе до още по-диви места и търсеното уединение. "Това, което дава този вид пътуване на мен и семейството ми, е възможността да се почувстваме наистина свободни. Усещам го много силно, когато направя лагер на някое диво място, огледам наоколо и знам, че имам всичко необходимо да остана дълго време и да съм независим", допълва програмистът.

Оборудването

Овърлендингът е едно от приключенските занимания, при които оборудването играе първостепенна роля. В момента основните производители са в родната му Австралия и Нова Зеландия. Интересно е обаче, че има и българска следа. Сред примерите са овърлендинг палатките RodopiCamper, които се разпъват върху покриви на автомобили, както и фирмата KAM Motors, занимаваща се с оборудване на овърлендинг и експедиционни превозни средства. Според Климент Шопов от KAM Motors интересът към работата им става все по-голям. Вече 21 години той се занимава с оборудване за кемпери, като в последно време се е насочил към експедиционните овърлендинг модификации. "Реших да се заема с нещо, което досега не е правено в България - да се произвеждат проходими кемпери на базата на джип и камион. Първият ни проект, който е готов, е на основа на пикап-джип Defender. Кемпер частта за двама души е с оборудване възможно най-висок клас. Автомобилът е предвиден за експедиции. Създадохме го за наш клиент, а за мен е проектът на база камион", разказва Климент. Според него двете возила са достойни за околосветско пътешествие, включително по черни пътища. Снабдени са с всичко необходимо, за да може да се пътува дълго и в отдалечени райони. Камиона Климент решава да направи за семейството си, което става четиричленно и вече трудно се побира в по-малко возило.

Интересът към KAM Motors расте, но до момента има реализиран само един проект за български клиент, всичко останало е за чужбина, главно Германия и Франция. Една от последните заявки, които е получил Климент, идва от любимата му Африка. Там местен бизнесмен се е заел да предлага кемпер-джипове под наем за посетителите на голямо ловно стопанство и се е обърнал към българската компания за оборудването. Според Климент възможностите за модификации на овърлендинг автомобили са изключително много, стига човек да има ноу-хау и вдъхновение. Цените на готово за приключенстване возило също са много разнообразни - според него напълно оборудван проходим автомобил за овърлендинг може да излезе между 100 хил. и 750 хил. евро., ако е на основата на джип. При камионите цените са доста по-високи, започвайки от около 450 хил. евро и достигайки до 1 млн. и 300 хил. евро. Съветът на Климент към решилите да опитат този вид приключение е първо да тестват дали е за тях. За да помогне на повече хора да го направят, той планира скоро да има решение: "С партньора ми от KAM Motors обмисляме да започнем да предлагаме проходими автомобили под наем. На първо време четири возила, но ако има интерес, можем да ги направим още. Така ще може по-лесно да се опита този вид изживяване и по нашите ширини."

Дестинациите в България

Макар и да не звучи като най-подходящото място за експедиционен туризъм, се оказва, че България предлага много добри условия за овърлендинг. Отбелязва го и едно от най-престижните международни издания за овърлендинг - списанието Turas, което включва България в последния си списък с препоръчани дестинации. Някои от международните туристически агенции също откриват потенциала на страната ни, започвайки отскоро да предлагат маршрути в България. Добрите условия тук потвърждава и Кирил от 4x4-camping.com, който вече е съдействал на няколко големи европейски агенции за набелязването на овърлендинг маршрути: "Стара планина има много хубави гледки от всякакви посоки, красиви водопади, които са ми слабост и са достъпни напълно легално с проходим автомобил. В Родопите има дълги черни и калдъръмени пътища, които са трудни, дори невъзможни за преминаване с обикновен автомобил, но за нас са идеални. Странджа също е много хубава, дива планина, особено по границата. Рила към Пирин пък предлага прекрасни места за обособяване на базов лагер около автомобила и изходна точка за много пешеходни маршрути." Други препоръчвани от Кирил дестинации са териториите по границите с Гърция и Сърбия, които предлагат много овърлендинг възможности.

No trace

Десет съвета от 4x4-camping.com за отговорно овърлендинг приключенстване с минимални следи:

1) Планирайте пътешествието си внимателно и детайлно за минимално въздействие. Придвижвайте се по определените за целта трасета. Никога не създавайте нови маршрути и не разширявайте съществуващите.

2) Избягвайте чувствителните зони и местообитания.

3) Изисквайте разрешение от съответните органи при преминаване в определен район. Ако не сте сигурни за правилата за движение, свържете се със съответната администрация за детайли.

4) Избягвайте да пътувате при лоши метеорологични условия, тъй като маркираните пътеки и пътища стават по-уязвими на ерозия.

5) Изграждайте бивака си върху устойчиви повърхности и предназначени за целта беседки и навеси. Оставете мястото така, както сте го открили, а ако може, и в по-добро състояние. Извозете отпадъци, останали от други туристи, ако имате възможност.

6) Бъдете внимателни с останалите, правете път на туристи, бегачи, колоездачи и ездачи.

7) Уважавайте дивата природа. Бъдете изключително внимателни при среща с диви животни и спазвайте дистанция. Не късайте растенията.

8) Ако искате да видите някоя забележителност, може да оставите автомобила в началото на черния път и да стигнете пеша.

9) Изхвърляйте правилно и разделно отпадъците си на предназначените за целта места. Занесете ги със себе си до първото по-голямо населено място, където контейнерите се изпразват редовно.

10) Информирайте се от табелите и спазвайте указаното. Повечето паркове и местности имат сайтове, където са описани правилата за поведение, запознайте се с тях и ги спазвайте.

Дестинациите по света

Колкото и интересни райони да има у нас, плановете на повечето запалени по овърлендинг българи се простират по-надалече. Една от най-популярните дестинации за българи е Мароко, където могат да се правят дълги автомобилни преходи по дюните, както и край Атласките планини. Според Кирил друг интересен вариант, който избират българите, е Ботсвана: "Може да се хване самолет до Кейптаун (двупосочният билет е около 1600 лева), оттам да се стигне до Ботсвана и да се наеме оборудван проходим автомобил (100 - 140 лева на ден), с който да се обикаля из националните паркове." Оказва се, че в Африка този тип туризъм привлича толкова много хора, че има черни пътища из природните паркове, които умишлено не се асфалтират, за да се ползват за овърлендинг.

В САЩ този вид пътувания също са много популярни. Там вече има създадени специални овърлендинг маршрути, за преминаването по които се заплащат такси и стриктно се следят квоти за достъп, за да се осигури търсеното уединение. Други популярни дестинации са разработени в скандинавските държави и особено в Швеция, както и в Исландия и Испания. От по-близките до България държави Кирил препоръчва северните части на Гърция, както и Сърбия, която според него е подценявана, но предлага много възможности. Според Климент перфектната овърлендинг дестинация е Африка. Там му се е случвало да кара по 1000 - 2000 километра, без да срещне жива душа. Попадал е с автомобила си и в пресъхналото корито на река, по което се е движил 44 км, откъсвайки се напълно от цивилизацията, само със сателитен телефон за връзка. За него най-подходящи са районите, които изобилстват от черни и макадамови пътища, както и пустинните дюни.

Корона на пътя

Тенденцията овърлендингът да привлича все повече фенове през последните години се засили още повече покрай ограниченията, наложени от коронавирусната пандемия. Откъсването от цивилизацията, и то по интересен, изследователски начин стана още по-желано и ограниченията започнаха да се превръщат в нови възможности. За някои коронавирусът беше спирачка, но за други стана повод да започнат да живеят по-интересно, да номадстват и да са близо до природата. Друг ефект е, че много от нас усетиха по-силно необходимостта да прекарват повече време със семействата и най-близките си. Така кръгът от хора, с които се пътува, се сви и алтернативи като овърлендинга станаха по-привлекателни. Едно от доказателствата е онлайн магазинът на Кирил и Доротея, който през последните месеци бележи рязък ръст в продажбите на екипировка и оборудване за офроуд къмпингуване. Още една интересна тенденция, която от 4x4-camping.com забелязват, е, че много хора са се насочили към локалното изследователско пътуване. Докато доскоро евтините самолетни полети бяха възможност хората да пътуват към все по-далечни и екзотични дестинации, пандемията ги е накарала да се огледат наоколо и да започнат да преоткриват районите, в които живеят. Климент от KAM Motors също отчита повишен интерес към работата си и овърлендинга като цяло: "Може да се каже, че стационарните хотели биха отбой покрай коронавируса. За сметка на това при нас интересът нарасна и мога да се похваля, че в рамките на четири месеца имам седем чакащи поръчки за проходими овърлендинг автомобили. Друго интересно в моята работа е, че започват да ме търсят повече българи, както и други хора от Балканите. Предстои да направя два камиона и пет джипа, които ще бъдат напълно оборудвани. И всичко това се случва напоследък, покрай промените, до които доведе пандемията."

Да се състезаваме

Наред с овърлендинг експедициите през последните години започват да се организират и състезания по автономно придвижване през диви райони. Един от примерите е Fenix Offroad Rallye, което се организира в Мароко и тази година ще бъде от 17 до 23 октомври. То е комбинация между ориентиране и откривателство. Друго интересно състезание, което се провежда в горски район в Северна Каролина, САЩ, е Overland Challenge. За три дни, от 6 до 8 ноември, в него ще се впуснат 30 отбора със своите проходими автомобили. Сред интересните овърлендинг събития, които бяха отложени тази година заради коронавируса, са Morocco Desert Challenge, както и поредицата Overland Challenge Series със старт и финал в разположения на 1478 метра град Уинслоу, Аризона.

Законодателството

Колкото и свобода да дава овърлендингът, и за него важат ограниченията на закона. Често проходимите автомобили в планината стават повод за недоволство от страна на пешеходните туристи, заради джиповете много черни пътища ерозират и се повреждат, създават се шум и предпоставки за инциденти. За да сведат възможните вреди до минимум и да не създават лошо реноме, в блога на 4x4-camping.com често се появяват статии на тема етика и опазване на околната среда, с които насочват овърлендинг феновете. Според Кирил е изключително важно да се провеждат информационни кампании и да се говори повече за това какво може и какво не в тези райони. "В българските национални и природни паркове има някои пътчета, които са отворени за МПС-та и по тях може да се минава напълно легално, стига да не се вреди на природата и да не се поврежда самият път. За Национален парк "Рила" има хубава карта, на която е показано кой път е отворен за хора като нас и кой е с ограничен достъп. За част от пътищата има квота. Например по черния път в Централен Балкан до връх Ботев могат да минават до десет автомобила в почивен и празничен ден." Важно е да се отбележи, че в защитени територии като резерватите е абсолютно забранено да се навлиза с МПС. В националните и природни паркове има различни нива на достъп, като по част от пътищата се минава свободно, за други има квота, а трети са забранени. За тези със свободен достъп или квота се изисква съгласувателно писмо, което се получава след подаване на писмено заявление, което може да се направи по имейл. Друга важна подробност е, че за някои гранични територии също има специални изисквания. Такива са районите край турската граница в Странджа, които са изключително привлекателни за овърлендинг. За легален достъп до тези места трябва да се направи предварителна регистрация пред граничната полиция в Малко Търново. За границите със Сърбия и Гърция няма подобни изисквания.

Приложения за приключения

- Maps.me - детайлни офлайн карти от цял свят

- Gaia GPS - платена навигация с пешеходни и офроуд карти

- WildMaps - платено приложение за GPS навигация с офлайн карта, съдържащо офроуд маршрути

- BGMountains - онлайн карта на българските планини

- iOverlander - база данни с места за овърлендинг пътешественици. Тя включва къмпинги, хотели, ресторанти, автосервизи, чешми, газстанции и други

- park4night - мобилно приложение с места за спирка на кемпери, каравани и овърлендинг превозни средства

- RedVision by REDARC - система за цялостен мениджмънт на превозни средства. Тя следи информацията и контролира устройствата в каравани, кемпери и други подвижни домове

- Offline Survival Manual - приложение със съвети за оцеляване сред дивото, което работи и офлайн.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    inaaaa avatar :-|
    Venelina Velichkova
    • + 1

    Добавка от автора:
    Ограничения има и от граничните власти край Гърция и Сърбия и там също ще извършват проверки.

    Нередност?
  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie

    Outback е в Австралия. Всичко друго е rubbish.

    Нередност?
  • 4
    hpx1426317264394443 avatar :-?
    Kiril Iliev
    • + 1

    До коментар [#3] от "aussie":

    Технически в Африка и меката на сафарито (специално Боцвана, Намибия, където може да се кара по безкрайни дюни до плажа или из техните национални паркове), му казват bush (в Австралия също на повечето места така им казват).

    Реално outback e местността в централната част на Австралия - между Сверната и южната територии и Западна Австралия (това са административни деления). В средата е градчето Алис Спрингс, което се води "централно" градче на оутбека. В момента там дават доста пари за да се развива планинското колоездене.

    Нередност?
Нов коментар